Tips til oss førstegangsgravide

Å så kjedelig da! Da forstår jeg du ikke er helt fornøyd. Hjelper ikke at setet er lett om det sitter fast i basen liksom :p
Nei, denne gangen må jeg jakte på et som er like lett, men har en bedre base :p Lurer veldig på hva vi skal kjøpe. Foreløpig er jeg mest interessert i Maxi Cosi Pebble, Maxicosi Cabriofix eller Den fra Cybex man kan legge ned om de har sovnet på veien. Husker ikke hva den heter, men var sinnsykt dyr :o

Nei, denne gangen må jeg jakte på et som er like lett, men har en bedre base :p Lurer veldig på hva vi skal kjøpe. Foreløpig er jeg mest interessert i Maxi Cosi Pebble, Maxicosi Cabriofix eller Den fra Cybex man kan legge ned om de har sovnet på veien. Husker ikke hva den heter, men var sinnsykt dyr :eek:
Å den hørtes praktisk ut da! Så kjipt at det skal være så dyrt. Det finnes mange gode bilstoler, så det er vel bare å lese seg opp på de ulike og bestemme seg :)

Elsker rotasjonen på setet :D

Samme her:happy: Ekstra praktisk når magen begynner å vokse og det blir tyngre å løfte frøkna, for når jeg snur den mot døra, så kan hun klarte opp i setet selv :joyful:

Samme her:happy: Ekstra praktisk når magen begynner å vokse og det blir tyngre å løfte frøkna, for når jeg snur den mot døra, så kan hun klarte opp i setet selv :joyful:
Ja samme her! Veldig gøy. Og man slipper vel å kjøpe nytt sete (om det ikke er for lite da), når de kan sitte framovervendt :)

Ja samme her! Veldig gøy. Og man slipper vel å kjøpe nytt sete (om det ikke er for lite da), når de kan sitte framovervendt :)

Ja, så lenge de ikke har blitt for lange eller bikka 18kg.
Så da håper jeg frøkna forblir en "lettvekter" til hun blir 4år :p

Be mest mulig om hjelp på barsel og stol på din egen følelse om at noe er galt f.eks med ammingen selv om person nr 243 har fortalt deg at sugetaket er perfekt.

Helsesøstre har ikke alltid svaret og fasit.

Tør å være sårbar, redd og usikker, ingen er verdensmester første dag.

Ikke forvent deg for mye av alt. For barseltiden er uforutsigbar. Oi skulle hatt vasket huset forrige uke.

Husk du er den beste mammaen for ditt barn uansett hvor rotete det er hjemme, hvor få yogatimer du får dratt på, hvor tidlig du måtte gi opp amming eller hvor få kg du har gått ned etter fødsel.

Heia mammaer

Utstyr vi aldri brukte,

-Kjoler (fikk jente men gikk aldri i kjoler)
-Vippestol (putebaby så fikk ikke plass, kjøp ved behov)
-Alle ørti babyteppene i akryl og fleece
-Håndpumpe til brystet (Så lite effektivt, leide på apoteket i stedefor)
- Alle mulige type mammakremer shampoer, såper og alt mulig styr.(fikk aldri tid til spakvelder for meg selv)

Utstyr vi måtte ha

-babynest, hadde baby liggende i det på sofaen sammen med meg
- et bæresjal eller ordentlig god bæresele
- vogn (baby sov jo aldri i vugge eller seng)
- frossenpizza og sjokoladelager (ble ofte lange netter)

1. Du er SJEFEN under fødsel.

2. Morskjærlighet kan ta 2 sekund, 2 uker, 2 måneder eller 2 år. Alt er normalt.

3. Be om hjelp hvis du trenger det. Om det så er et pusterom i dusjen eller å få sove noen timer.

4. Vær forberedt på at du ikke er forberedt på tiden etter fødsel. Noen får det lett med en baby som spiser og sover godt, og noen går en baby som spiser dårlig og KUN vil sove på deg.

5. Ikke alle babyer liker vogn/seng/kjøre bil.

6. Krev litt ekstra innsats fra partner. Om huset ser like bombet ut når han kommer hjem, som da han gikk på jobb, så får han selv ta et tak. Du er på jobb 24/7.

7. Skriv ned alle milepæler.

8. Har du det vanskelig tiden etter fødsel og barseltid, vit, at du er langt ifra alene! <3

Sov når du kan -både før og etter fødsel

Etter fødsel: du kan få etterrier når ungen er ute. Hos meg var det svakt med nummer 1, og med nummer 2 var etterriene nesten sterkere enn åpningsriene, spesielt ved amming. Så å ha med Paracet i sykehusbagen er et must.

De fleste damer liker å fortelle om sine fødsler. Av en eller annen grunn, havnet jeg i en slik situasjon at folk knivet om hvem som hadde det verst, og jeg endte opp med fler skrekkhistorier enn solskinnshistorier. Jeg var livredd og gruet meg som en hund til å føde og forberedte meg på det verste, og endte opp med å ha en vakker fødsel, mer rier som faktisk var svakere enn menssmertene mine. Så fødsler er individuelle, og det var veldig rolige omgivelser, ikke stress som på TV der 6 stykker henger over den fødende og roper pust og press om hverandre :smug:

Og en annen ting jeg har brent meg på : folk så til meg, ikke kjøp klær under str 56 fordi ungen vokser bare ut av det med en gang. Førstemann var 47 cm og alle klærne var for store:yuck:

Og ikke minst, noe jeg må minne meg selv på: amming er ikke for alle. Det kan være både vanskelig og jævlig, så skulle det ikke funke, kjøp inn en boks morsmelkerstatning og flasker før babyen kommer, i tilfelle ammingen må avsluttes når du ikke har tilgang på butikk. Jeg håper og ønsker jeg får til å amme denne gangen, men jeg har også lært at det er viktigere at ungen får mat enn at jeg skal pine meg selv, og ungen må være sulten på grunn av min stahet.

Ja, forresten.

Elektrisk pumpe foran manuell. Melka mi var tykk og vanskelig å få ut. Fikk senebetennelse og pumpen knirka.

Signerer denne! Om du skal pumpe mye kan det til og med lønne seg med dobbel pumpe. Jeg pumpet mye for å kunne ha egentid med trening. Skal ha dobbel pumpe denne gang. Det er innimellom gode tilbud på komplett apotek har jeg sett, så følg med [emoji1]

Ja, forresten.

Elektrisk pumpe foran manuell. Melka mi var tykk og vanskelig å få ut. Fikk senebetennelse og pumpen knirka.

Tips: anbefaler dobbelpumpe! Den er dyrere, men gjør jobben dobbel så raskt, enklere og hjelper kroppen til å produsere mer melk.

Signerer denne! Om du skal pumpe mye kan det til og med lønne seg med dobbel pumpe. Jeg pumpet mye for å kunne ha egentid med trening. Skal ha dobbel pumpe denne gang. Det er innimellom gode tilbud på komplett apotek har jeg sett, så følg med [emoji1]

Haha. Så først nå at du allerede hadde tipsa om dobbelpumpe :happy:

Det er helt vanlig at føttene hovner opp. Men. Det skal gå over over natten evt ved hvile med bena høyt. Hvis ikke, ta kontakt med lege/jordmor.

Hvis du er sliten, sov. Jeg kom ofte hjem fra jobb på ettermiddagen og gikk rett i senga.

Skån babyen for besøk i starten. Det sliter den ut. Det samme gjelder matinnkjøp. Send far, så kan du og baby slappe av hjemme.

Ikke kjøp den letteste baby bilstolen. Tenk trygghet først. Støtter de som anbefaler maxi cosi pebble plus.

Du kan faktisk ikke pakke fødebaggen for tidlig. Min første ble født i mnd 7, og jeg hadde ingenting med meg enn det jeg ble lagt inn i. (Fikk faktisk skjenn av ei jordmor fordi jeg bare gikk rundt i sokkene på barsel. Gadd aldri kjøpe tøfler )

Takk for at dere deler erfaringene deres! :)

Ville kjøpt en vogn som kunne vært gjort om til to (Bugaboo), for kan være vi får bruk for det nå :p Emmaljunga Edge Duoen vi har er jo et monster å få med i bilen.

Ellers anbefaler jeg å ikke ta med for mye på fødestua. Hadde jo ørten skift, men likte best de nettingtrusene man fikk der :p Men anbefaler å ta med hårføner!!!!

Vil be om mer alenetid og mindre besøk de første ukene enn sist. Satt bare utslitt og trøtt og usikker på amming foran andre som var på besøk. Vent til man er tryggere i mammarollen før for mange besøk.

Ammingen kommer ikke alltid av seg selv. Ønsker du å amme, meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på Facebook og be om råd. Jeg hadde en trøblete start, men endte til slutt opp med å amme i 20,5 mnd :D

Glad vi kjøpte forrige gang:
Bbhugmepute
Stokkestol med nyfødt stol til å feste på
Brystpumpe - dobbel elektrisk
Babyrede
Lillelamdresser
Bilstolpose
Ullammeinnlegg på apoteket
Boob ammetøy
Multimam geléputer (ammelindrene)

Tabbekjøp:
Revaro Privia (best i test) bilstol - bare noe dritt
Uro
Emmaljunga Edge Duo bagdelen (hatet den helt til han kom over i sportsdelen som han elsker nå)
Nyfødtbodyer uten omslagsfunksjon
Vognpose i lammeull (han forsvant nesten nedi der)

Dette vil jeg har til neste:
Ny bilstol (Maxi Cosi Pebble?)
Babybjørn vippestol
Små beger til håndmating med pumpet melk i starten
Mer ulltøy til nyfødt
Ny ammepute (forrige er nesten utslitt) :p

Vi til slutt si at jeg hadde smerter i underlivet i 2-3 mnd etter fødsel, og det går ikke over etter noen får dager liksom. Kommer en «biff» ut etter ca 14 dager og alle snakker om den hvis man spør, men ingen som sa det til meg på forhånd :p Lite sjokk!!!!! :eek: Lurt å knipe også. Slet med urinlekkasje småvei første 5 mnd, men så sluttet det men begynte igjen etter jeg sluttet å amme.....
Biff?:smiley-ashamed004

Signerer også dobbelpumpe. Og husk å få riktige trakter for ditt bryst. Der bommet jeg, au.

Skal du kun fullpumpe og amming ikke går da kan det lønne seg å leie en sykehuspumpe fra apotek med utleie eller en privatutleier. Spør en ammehjelpere om de vet hvor nærmeste utleier er. Men dette er ting du finner ut av etter fødsel.

Ja, synes det lignet en «biff» :p Haha. Snakket med ei venninne om det etterpå og hun sa det samme :p
Hæ??? Hva er det? Kom ikke noe biff her. Fortell! Når sa du? Stor? Blodklump? Hva gikk jeg glipp av sist?

Back
Topp