Tips til oss førstegangsgravide

Rapunzell

Forumet er livet
Himmelbarn
❤ Aprilbarna19 ❤
Gresskarfrøene2023
Novemberfnuggene 2023
Noen her er førstegangs mens andre har vært igjennom dette før. Som førstegangs lurer jeg på hva du skulle ønske noen hadde fortalt deg da du gikk gravid første gang? Hva er totalt unødvendig og hva skal du gjøre denne gangen som du ikke gjorde sist? Utstyr du erfarte var bortkastet penger? Vil gjerne høre erfaringene deres :)

Veldig godt spørsmål :) skal prøve å komme med noen gode tips, men tror dette er veldig individuelt.

- kjøp en bæresele som er lett å bruke, behagelig og som kan brukes fra de er nyfødte, helst uten nyfødtinnlegg. Min første var en klistremerkeunge som nektet å sove i vognen før 8 mnd, og da ble livet veldig mye lettere med bæresele. Hadde ergobaby med innlegg som jeg syntes var veldig klumpete og ubehagelig når hun var så liten, men bruker den litt nå. Kjøpte en tula free to grow som jeg elsket.

- babygym på badet. Eneste måten å få dusjet på [emoji28]

- multimam kompresser til ammestart. Lindrer mye mer enn purelan.

- babynest. Hadde mini i babynest i bed side criben i begynnelsen. Lett å flytte henne over til vår seng for amming om natten. Føltes også tryggere å samsove med henne i babynest.

De viktigste rådene jeg pleier å si til førstegangsfødende er:

1. Morsfølelsen kommer ikke nødvendigvis med en gang. Ofte bruker man litt tid på å bli kjent med babyen og knytte bånd. Beskyttelsesinstinktet kommer ofte fort da.

2. Amming er en kunst. Babyen skal lære og mamma må lære. Ofte er det litt startproblemer, og det er helt normalt.

3. Det er ikke unormalt at man gjenopplever fødselen første gang man har sex etterpå. (Bare grit å vite at noen føler det sånn og at det er greit) Bruk den tiden man trenger.

4. Det kommer til å bli gråting og tunge dager i barseltiden, men etter 12 uker blir det somregel mye lettere.

5. Man trenger ikke stresse med å være nybarbert, vært hos frisøren og lakket neglene før fødsel. Når du ligger der kunne du ikke gitt mer faen.

6. Ammeinnlegg. Kun ull gjelder. Engangs kan gi såre knopper.

7. Greit med fødebrev, men prøv å gå inn i fødsel med åpent sinn. En fødsel kan ikke planlegges, og ting forandrer seg ofte fort.

8. Siste rådet, men også det viktigste; ikke ta i mot råd fra noen. Gjør det som er riktig for deg. ;)

I forhold til selve svangerskapet kan jeg komme med følgende tips.

-Ikke vær redd for å ringe føden hvis du lurer på noe.

- ikke vær redd for å be om tilrettelegging på jobb om du trenger det. Du har krav på det og det både du og lille er best tjent med at du er ivaretatt på jobb.

- Tør å be partner om å ta i et ekstra tak hjemme, spesielt hvis det er oppgaver du syns er tunge eller vonde å utføre. Du lager et nytt liv og skal ikke måtte slite deg ut på hjemmebane, huset er begges ansvar :)

- Ikke vær redd for å stille spørsmål ved lege/jordmors vurdering dersom du er uenig/i tvil om deres vurdering. Får du ingen god forklaring eller føler at det er en veldig feil vurdering, tør å spørre føden om det (Det skulle jeg ønske jeg gjorde, klok av skade).

I forhold til utstyr må jeg må si meg enig med Hera17 på mye her.

Bæresele eller bæresjal er gull, både for bruk inne og ute. Brukte bæresjal mye inne, hadde kollikbarn, og det var eneste måten jeg kunne få tatt noe oppvask/sette på klesvask.

Jeg brukte vippestol på badet, det var min løsning for å kunne få dusje/stelle meg. Men det er gjerne når de er blitt 4-8 uker, avhengig av hvilken type man har.

Syns det var veldig kjekt å ha babygym, frøkna trivdes godt i den.

Babynest brukte vi fra første dag vi kom hjem til frøkna var 5-6mnd. Veldig greit når man samsover, så man ikke risikerer å rulle over den lille eller at de skal havne under dyna. Vi hadde egen dyne til frøkna i nestet.

I forhold til meg selv, så skulle jeg ønske at noen hadde forberedt meg på barseltårene som man ofte får etter fødsel. Jeg var totalt uforberedt og skjønte ingenting når tårene kom i tide og utide for alt og ingenting. Ble utrolig fortvila og trodde det var noe galt med meg.

Mye her jeg ikke har tenkt på og heller aldri hadde kommet til å tenke på - så takk for svarene deres!

Man må selvfølgelig gjøre det som er riktig for seg og sine, jeg syns bare det er fint å kunne dele erfaringer :)

De viktigste rådene jeg pleier å si til førstegangsfødende er:

1. Morsfølelsen kommer ikke nødvendigvis med en gang. Ofte bruker man litt tid på å bli kjent med babyen og knytte bånd. Beskyttelsesinstinktet kommer ofte fort da.

2. Amming er en kunst. Babyen skal lære og mamma må lære. Ofte er det litt startproblemer, og det er helt normalt.

3. Det er ikke unormalt at man gjenopplever fødselen første gang man har sex etterpå. (Bare grit å vite at noen føler det sånn og at det er greit) Bruk den tiden man trenger.

4. Det kommer til å bli gråting og tunge dager i barseltiden, men etter 12 uker blir det somregel mye lettere.

5. Man trenger ikke stresse med å være nybarbert, vært hos frisøren og lakket neglene før fødsel. Når du ligger der kunne du ikke gitt mer faen.

6. Ammeinnlegg. Kun ull gjelder. Engangs kan gi såre knopper.

7. Greit med fødebrev, men prøv å gå inn i fødsel med åpent sinn. En fødsel kan ikke planlegges, og ting forandrer seg ofte fort.

8. Siste rådet, men også det viktigste; ikke ta i mot råd fra noen. Gjør det som er riktig for deg. ;)
Fantastiske råd og jeg backer dette 150% !

I forhold til selve svangerskapet kan jeg komme med følgende tips.

-Ikke vær redd for å ringe føden hvis du lurer på noe.

- ikke vær redd for å be om tilrettelegging på jobb om du trenger det. Du har krav på det og det både du og lille er best tjent med at du er ivaretatt på jobb.

- Tør å be partner om å ta i et ekstra tak hjemme, spesielt hvis det er oppgaver du syns er tunge eller vonde å utføre. Du lager et nytt liv og skal ikke måtte slite deg ut på hjemmebane, huset er begges ansvar :)

- Ikke vær redd for å stille spørsmål ved lege/jordmors vurdering dersom du er uenig/i tvil om deres vurdering. Får du ingen god forklaring eller føler at det er en veldig feil vurdering, tør å spørre føden om det (Det skulle jeg ønske jeg gjorde, klok av skade).

I forhold til utstyr må jeg må si meg enig med Hera17 på mye her.

Bæresele eller bæresjal er gull, både for bruk inne og ute. Brukte bæresjal mye inne, hadde kollikbarn, og det var eneste måten jeg kunne få tatt noe oppvask/sette på klesvask.

Jeg brukte vippestol på badet, det var min løsning for å kunne få dusje/stelle meg. Men det er gjerne når de er blitt 4-8 uker, avhengig av hvilken type man har.

Syns det var veldig kjekt å ha babygym, frøkna trivdes godt i den.

Babynest brukte vi fra første dag vi kom hjem til frøkna var 5-6mnd. Veldig greit når man samsover, så man ikke risikerer å rulle over den lille eller at de skal havne under dyna. Vi hadde egen dyne til frøkna i nestet.

I forhold til meg selv, så skulle jeg ønske at noen hadde forberedt meg på barseltårene som man ofte får etter fødsel. Jeg var totalt uforberedt og skjønte ingenting når tårene kom i tide og utide for alt og ingenting. Ble utrolig fortvila og trodde det var noe galt med meg.
Ååå herregud ja det med barsel tårer! Skulle virkelig ønske noen fortalte meg om de,jeg var utrøstelig en hel dag... bare gråt og gråt.

Husk å hvile deg nå mens du kan, det vil ta noen år før du kan det igjen :p

Forbered deg på mye vondter etter fødselen, og vonde tanker. Det er helt normalt, men få som snakker om det. I tillegg at lite søvn, mye hormoner, enorme forandringer i kroppen og livet generelt vil gjøre noe med forholdet de første ukene.

Og sist, men viktigst av alt. Følg magefølelsen din!

Bæresjal er et must.

Amming er ikke det viktigste av alt - Jeg tenkte det med førstemann, og ble helt ødelagt da jeg ikke fikk det til.

Lag mat på forhånd som kanskje kan fryses og bare varmes opp til den første tiden etter fødsel. Jeg kunne ikke legge mini fra meg i mer enn et par minutter om gangen den første tiden, så det å stå å lage mat var uaktuelt. Det gikk mye i take away og Fjordland.

Vær forberedt på å kanskje måtte bruke mammaklær en stund etter fødselen.

Mange får hemoroider etter fødsel. Greit å vite om. Kom som et sjokk her. I ettertid har mange venninner fortalt om det samme.

Amming skal ikke gjøre vondt. Ja det er gjerne sårt de første tre ukene men spør om hjelp hundre ganger for å få til rett tak. Bli gjerne med i ammehjelpsgruppen på facebook.

Kjemp for å få til ammingen, men viktig å også se at går det ikke så går det faktisk ikke. Det er ingen skam.

Baby må ikke ha ny bleie i det sekundet det kommer en skvett tiss. Må ikke ha ny body med en gang det kommer en flekk gulp.

Helt innafor å si nei til besøk om en ikke orker.

Å husk å ta dere tid til å bare nyte. La baby sove på brystet selv om huset står på hodet. Tiden går så fort.

Ikke bruk tid på å kvi deg til den sååå slitsomme barseltiden. Den er helt fantastisk. Ikke slik en ser for seg. Men fantastisk på så mange måter.

Mannen trenger ikke få sove hele natten uavbrutt selv om han skal på jobb. La han skifte bleie for eks.

Viktigest av alt. Det er lov å spør om hjelp og å ta i mot hjelp. En er ikke noe dårligere mamma av den grunn. Bare menneskelig.

Mange gode råd her. En ting jeg ser er nevnt men jeg vil presisere er smertene og ubehaget etter fødsel. De kan være der en god stund og det blir man sliten av, på toppen av alt annet. Det gjelder selvsagt ikke alle, men lurt å være forberedt så er det bonus om man føler seg tipp topp. Man fokuserer så mye på selve fødselen og «glemmer» tiden etter.

- Velg ei god barnevogn som passer deg og ditt terreng, dyrt eller billig har ikke noe å si bare du liker den! For den skal du trille på i noen år.. :)

- Gravidpute! Kjøpt denne gangen og er himmelsk!

- Mange sa til meg at jeg ikke kom til å trenge den minste str babyklær, så på vei hjem fra føden måtte vi innom barnebutikk.

- Uansett om du ordner og fikser deg før fødsel eller ikke, kan jeg love deg at det er det minste du bryr deg om når du føder!

- Ha ei god ammepute noen kan ta med til sykehuset, da det di har på enkelte sykehus er ræva.

- Amming blir ofte lettere når en kommer hjem i avslappende omgivelser.

Takk for mange gode erfaringer! :)

Knipeøvelser!

Eg gjorde ikke det i første graviditet og no tisser eg på meg hver gang eg kaster opp!
Er for kvalm til å beg med det no men det skal knipes som bare det når kvalmen roer seg.

Masse gode tips over her som jeg kunne ønske jeg hadde blitt fortalt første gang. Jeg syntes generelt det er altfor mye fokus på fødselen, og for lite på tiden etter.

-det er helt normalt å ikke kjenner på morsfølelsen eller den store forelskelsen med en gang. Forelskelsen kjente ikke på før han var 6 mnd.

-de første ukene/månedene kan være veldig intense. Les deg gjerne opp på «4.trimester». Mange babyer ønsker å bli bært og ligge inntil mamma/pappa hele døgnet. Den første tiden kunne jeg ikke legge han fra meg for å gå på do, pusse tenner eller lage mat. Det var et stort sjokk for meg. Invester i et bæretøy, det er virkelig gull verdt.

-Drit i om huset er møkkete og rotete, det er en tid for alt. Det er tiden du brukte på baby du vil huske om 20 år, ikke hvor reint og ryddig det var.

- Lag opp mat som kan fryses ned. Siden den første tiden kan være veldig intens er det gull med enkle middager!

-Babymagen forsvinner ikke selvom babyen er ute. Du må kanskje bruke gravidklær en stund etter fødsel. Ta gjerne med noen romslige klær på barsel, de fleste må bruke svære bleier etter fødsel.

-Det er lov å takke nei til besøk de 2 første ukene. Dere skal da bruke tiden på å bli kjent med den lille og få igang ammingen.

- ammingen kan være utfordrende i starten. Les deg gjerne litt opp på forhånd eller gå på ammekurs. Det kan gjøre vondt i starten og det blir MYE amming da baby har liten magesekk og må spise hyppig. Ikke vær redd for å spørre om hjelp. Multimam kompresser lindrer godt.

- Vær raus med hverandre. Bytt på hvem som tar babyen. Selvom pappaen skal jobbe kan han ta baby når han kommer hjem og la mor sove ut i helgen. La pappaen slippe til så mye som mulig i starten og gi han mestrings- og ansvarsfølelse fra første sekund.

Noen her er førstegangs mens andre har vært igjennom dette før. Som førstegangs lurer jeg på hva du skulle ønske noen hadde fortalt deg da du gikk gravid første gang? Hva er totalt unødvendig og hva skal du gjøre denne gangen som du ikke gjorde sist? Utstyr du erfarte var bortkastet penger? Vil gjerne høre erfaringene deres :)

Ville kjøpt en vogn som kunne vært gjort om til to (Bugaboo), for kan være vi får bruk for det nå :p Emmaljunga Edge Duoen vi har er jo et monster å få med i bilen.

Ellers anbefaler jeg å ikke ta med for mye på fødestua. Hadde jo ørten skift, men likte best de nettingtrusene man fikk der :p Men anbefaler å ta med hårføner!!!!

Vil be om mer alenetid og mindre besøk de første ukene enn sist. Satt bare utslitt og trøtt og usikker på amming foran andre som var på besøk. Vent til man er tryggere i mammarollen før for mange besøk.

Ammingen kommer ikke alltid av seg selv. Ønsker du å amme, meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på Facebook og be om råd. Jeg hadde en trøblete start, men endte til slutt opp med å amme i 20,5 mnd :D

Glad vi kjøpte forrige gang:
Bbhugmepute
Stokkestol med nyfødt stol til å feste på
Brystpumpe - dobbel elektrisk
Babyrede
Lillelamdresser
Bilstolpose
Ullammeinnlegg på apoteket
Boob ammetøy
Multimam geléputer (ammelindrene)

Tabbekjøp:
Revaro Privia (best i test) bilstol - bare noe dritt
Uro
Emmaljunga Edge Duo bagdelen (hatet den helt til han kom over i sportsdelen som han elsker nå)
Nyfødtbodyer uten omslagsfunksjon
Vognpose i lammeull (han forsvant nesten nedi der)

Dette vil jeg har til neste:
Ny bilstol (Maxi Cosi Pebble?)
Babybjørn vippestol
Små beger til håndmating med pumpet melk i starten
Mer ulltøy til nyfødt
Ny ammepute (forrige er nesten utslitt) :p

Vi til slutt si at jeg hadde smerter i underlivet i 2-3 mnd etter fødsel, og det går ikke over etter noen får dager liksom. Kommer en «biff» ut etter ca 14 dager og alle snakker om den hvis man spør, men ingen som sa det til meg på forhånd :p Lite sjokk!!!!! :o Lurt å knipe også. Slet med urinlekkasje småvei første 5 mnd, men så sluttet det men begynte igjen etter jeg sluttet å amme.....

Ville kjøpt en vogn som kunne vært gjort om til to (Bugaboo), for kan være vi får bruk for det nå :p Emmaljunga Edge Duoen vi har er jo et monster å få med i bilen.

Ellers anbefaler jeg å ikke ta med for mye på fødestua. Hadde jo ørten skift, men likte best de nettingtrusene man fikk der :p Men anbefaler å ta med hårføner!!!!

Vil be om mer alenetid og mindre besøk de første ukene enn sist. Satt bare utslitt og trøtt og usikker på amming foran andre som var på besøk. Vent til man er tryggere i mammarollen før for mange besøk.

Ammingen kommer ikke alltid av seg selv. Ønsker du å amme, meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på Facebook og be om råd. Jeg hadde en trøblete start, men endte til slutt opp med å amme i 20,5 mnd :D

Glad vi kjøpte forrige gang:
Bbhugmepute
Stokkestol med nyfødt stol til å feste på
Brystpumpe - dobbel elektrisk
Babyrede
Lillelamdresser
Bilstolpose
Ullammeinnlegg på apoteket
Boob ammetøy
Multimam geléputer (ammelindrene)

Tabbekjøp:
Revaro Privia (best i test) bilstol - bare noe dritt
Uro
Emmaljunga Edge Duo bagdelen (hatet den helt til han kom over i sportsdelen som han elsker nå)
Nyfødtbodyer uten omslagsfunksjon
Vognpose i lammeull (han forsvant nesten nedi der)

Dette vil jeg har til neste:
Ny bilstol (Maxi Cosi Pebble?)
Babybjørn vippestol
Små beger til håndmating med pumpet melk i starten
Mer ulltøy til nyfødt
Ny ammepute (forrige er nesten utslitt) :p

Vi til slutt si at jeg hadde smerter i underlivet i 2-3 mnd etter fødsel, og det går ikke over etter noen får dager liksom. Kommer en «biff» ut etter ca 14 dager og alle snakker om den hvis man spør, men ingen som sa det til meg på forhånd :p Lite sjokk!!!!! :eek: Lurt å knipe også. Slet med urinlekkasje småvei første 5 mnd, men så sluttet det men begynte igjen etter jeg sluttet å amme.....
Hva likte du ikke med Recaro Privia? Vi var veldig fornøyd med det og kjøpte recaro zero1 som bilstol nr 2 senere :)

Hva likte du ikke med Recaro Privia? Vi var veldig fornøyd med det og kjøpte recaro zero1 som bilstol nr 2 senere :)
Setet hengte seg fast i basen etter et halvt år bruk og var håpløst å få ut. Fikk nytt både sete og base, men på slutten var det likt det andre. Klaget igjen og fikk pengene tilbake for hadde vært så mye klager fra andre også. Selve setet likte jeg, for det var lett å bære, men kjedelig med baseproblemet og gjorde meg usikker på hvor sikkert det var.

1. Ikke forvent at huset og alt annet skal skinne hele tiden i nyfødt tiden, bruk heller tid på det lille nurket/hvile. Tiden flyr og plutselig sitter man der med en ettåring og savner babytiden.

2. En ting jeg syntes var vanskelig første gangen: å klare og tenke at alt går over. Skriking og urolige netter vil bli bedre etter hvert selv om det kanskje ikke virker sånn der og da.

3. Sist men ikke minst: det er helt normalt å føle at man er på ukjent farvann og at man ikke er helt trygg i rollen til å starte med. Det er ikke en dans på roser(sikkert for noen men) å ha en nyfødt baby. Det er skummelt, ekstremt slitsomt, spennende og helt fantastisk. Og det er greit at man ikke er super lykkelig hele tiden, det er en stor og energikrevende jobb selv om det er det største man opplever i livet.

Stol på at du er den eneste i verden som kan være verdens beste mamma for DITT lille nurk. Og det finnes ingen fasit, følg magefølelsen din ❤

Setet hengte seg fast i basen etter et halvt år bruk og var håpløst å få ut. Fikk nytt både sete og base, men på slutten var det likt det andre. Klaget igjen og fikk pengene tilbake for hadde vært så mye klager fra andre også. Selve setet likte jeg, for det var lett å bære, men kjedelig med baseproblemet og gjorde meg usikker på hvor sikkert det var.
Å så kjedelig da! Da forstår jeg du ikke er helt fornøyd. Hjelper ikke at setet er lett om det sitter fast i basen liksom :p

Back
Topp