Søke permisjon snart?

Tulipan:)

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vårspirene 2021
Er det noen som har søkt permisjon fra jobb enda? Jeg er litt usikker på hvilken dato jeg skal søke fra og til.. Hvordan gjør dere andre det? standard 3 uker før termin, og enten 10 eller 12 mnd. frem i tid? Dere som skal ta ut ferie i forlengelse av permisjonen søkes det om dette også samtidig? (var student sist svangerskap..)
Jeg ønsker mer permisjon etter foreldrepengeperioden, men det kan jeg vel vente med å søke om til 3 mnd. før den opprinnelige går ut? Vi har ikke bestemt oss for hvor lenge det blir enda..

Noe annet: dere som har menn med opptjente rettigheter (forstod flere ikke hadde det), skal pappaen ta siste del av permisjonen, alene, eller sammen med dere (ferie), eller skal han utsette og ta ved en senere anledning..? mye å ta stilling til her ;)
 
Jeg søker 3 uker før og ut mine uker + fellesukene. (Ca 8 mnd). Så skal far ta sine uker gradert så det rekker til desember. Mulig jeg jobber 80% mens kan har 60% permisjon for å få det til å gå opp. Vi tar nok noe ferie sammen.

Men du snakker om 10-12 mnd før fars permisjon, tenker du ulønnet da eller?

Jeg skal legge alt av ferier og utsettelser inn i søknaden med én gang. Orker ikke flere runder med søknader enn jeg må :)
 
Last edited:
Vi tenker i hvert fall å strekke permisjonen lengst mulig. Regner med at vi 56 uker betalt 80 %, ferie og noe ulønnet. Ikke bestemt fordelingen oss imellom ennå, men jeg vil ta lenger enn de 9 mnd jeg tok sist.

Men noe lurer jeg på: En kollega har sagt til meg at en mister retten til ulønnet permisjon hvis en tar ferie midt i den betalte perioden. Hun hevder at ferien da må tas etter den ulønnede permisjonen. Jeg synes det høres rart ut. Noen som har hørt om det? Tenkte sjekke med NAV, for kollegaen min nevnte det som et eksempel på at HR på jobben ikke er oppdatert på regelverket.

Husker fra sist at søknaden ikke måtte sendes for tidlig, men heller ikke for sent. Varierer visst akkurat når det bør sendes fra NAV-kontor til NAV-kontor. Sikkert på tide å finne ut når jeg bør sende det snart.
 
jeg har fått beskjed av arbeidsgiver om å vente med å søke permisjon, da alle ansatte blir innkalt til et møte hvor alt gåes igjennom, hvor vi også fyller ut søknaden. Veldig deilig å vite at alt blir gjort rett og at jeg ikke trenger å bekymre meg for behandlingstiden (12 uker her) da arbeidsgiver uansett betaler lønn under hele permisjonen og får refusjon fra NAV.
 
Jeg søker nok etter uke 27 en gang. Må ha det skrivet fra jm eller lege som bekrefter graviditeten og ikke kommet så langt i svangerskapet ennå :). Jeg var 3 uker før termin, og vi pratet idag om at vi tok 80% dekningsgrad for å få lengst mulig permisjon for meg, siden den nå vel er på rundt 7 mnd hvis du har 100%. Håper også å få overført de 2 siste ferieukene mine for i år til neste år men tviler sterkt på at jeg får det da vi er utrolig få sykepleiere på jobben min (kun 3 stk hvorav 2 av oss skal ut i permisjon).
Mannen tar sine 15 uker alene, men vi vurderer gradert på han. Får se hva som svarer seg økonomisk, at han alt i ett og jeg dermed jobber fullt i de ukene før jeg jobber redusert frem til bhg start eller om han var gradert og jeg jobber redusert. Må sjekke ut med jobben hans i så fall om han evt får gå litt før fra jobb de dagene jeg evt skal jobbe kveldsvakt slik at han kan komme hjem til lillesøster
 
Jeg skjønner ikke om man skal regne tre uker før termin, eller 15 arbeidsdager? Noen som vet? Og vi aner jo ikke om vi får plass i BHG før fellesinntaket i august 2020... så ikke alt som går an å planlegge inn med det samme, vil jeg tro. Må vel bli en periode med ulønna permisjon og evt litt dagmamma..
 
Vi tenker i hvert fall å strekke permisjonen lengst mulig. Regner med at vi 56 uker betalt 80 %, ferie og noe ulønnet. Ikke bestemt fordelingen oss imellom ennå, men jeg vil ta lenger enn de 9 mnd jeg tok sist.

Men noe lurer jeg på: En kollega har sagt til meg at en mister retten til ulønnet permisjon hvis en tar ferie midt i den betalte perioden. Hun hevder at ferien da må tas etter den ulønnede permisjonen. Jeg synes det høres rart ut. Noen som har hørt om det? Tenkte sjekke med NAV, for kollegaen min nevnte det som et eksempel på at HR på jobben ikke er oppdatert på regelverket.

Husker fra sist at søknaden ikke måtte sendes for tidlig, men heller ikke for sent. Varierer visst akkurat når det bør sendes fra NAV-kontor til NAV-kontor. Sikkert på tide å finne ut når jeg bør sende det snart.
Nav har vell lite med om du tar ulønnet etter eller ikke? kan ikke forstå hvorfor ferie i juni og opphold av foreldrepenger, forså foreldrepenger igjen før far tar sin del også ulønnet - eller ulønnet før far tar sin, er avgjørende. Men ulønnet er jobben som kan svare på.

For å sjekke når man bør sende etter uke 26 kan man søke på saksbehandlingstider i søkefeltet på nav.no, da finner man sitt fylke :)
 
Tar 80% lønn denne gang ettersom det er siste, har orientert arbeidsgiver om at første permisjonsdag er 7.desember og at jeg mest sannsynlig er tilbake i november med 4 uker ferie inni det der. Eksakt dato kan jeg ikke gi før ungen er ute :p
Jeg må søke formelt hos arbeidsgiver i tillegg til foreldrepenger hos NAV. Så så fort min avdelingsleder har funnet ut om det er et eget skjema eller ikke så søker jeg :p hun er ny så det var hun ikke sikker på. I gamle jobben min var det et skjema arbeidsgiver skulle ha :)

Far tar etter mine uker og felles perioden er ferdig :)
 
Jeg har fått beskjed om at jeg må søke om foreldrepenger først, å få en bekreftelse på at jeg har krav på dette som legges ved permisjonsøknaden på jobb. Er det noen andre som gjør det?
 
Jeg velger 80% lengst mulig, så tar jeg 7 uker ferie inni der. Snakket med Nav og det var akkurat det sammen om en tok ferie under eller etter.

Far skal ta 3 uker permisjon når jgg har ferie perioden. Så begynner jeg å jobbe enten 80 eller 60% så tar min mann som er selvstendig næringsdrivende å tar to dager i uka permisjon frem til barnehagestart. Så får jeg fri litt og hjelp fra besteforeldre
 
Jeg har fått beskjed om at jeg må søke om foreldrepenger først, å få en bekreftelse på at jeg har krav på dette som legges ved permisjonsøknaden på jobb. Er det noen andre som gjør det?
Ikke fått beskjed om det, hva er årsaken til det? Nettopp begynt i jobben? For hvis du har jobbet siste 6 av 10 måneder før permisjonstart har man jo krav på foreldrepenger :)
 
Ja, jeg syntes også det var litt rart. Jeg har hatt fast jobb der i flere år, så jeg har krav. Men dette fikk jeg opplyst av min sjef.
 
Jeg velger 80% lengst mulig, så tar jeg 7 uker ferie inni der. Snakket med Nav og det var akkurat det sammen om en tok ferie under eller etter.

Far skal ta 3 uker permisjon når jgg har ferie perioden. Så begynner jeg å jobbe enten 80 eller 60% så tar min mann som er selvstendig næringsdrivende å tar to dager i uka permisjon frem til barnehagestart. Så får jeg fri litt og hjelp fra besteforeldre
Sniker - men du kan vel bare ta 4 uker og 1 dag ferie inne i permisjonen, resten må tas etterpå.
 
Fikk beskjed av Nav at hvis jobber godtar det var det ok:) Og det gjorde de
Jeg fikk avslag på søknaden min sist pga dette, så jeg ville kanskje sjekka en gang til?
 
Jeg fikk avslag på søknaden min sist pga dette, så jeg ville kanskje sjekka en gang til?
Rart av de å si at det går fint. Men da kan jeg bare ta de 3 siste ukene som ferie på slutten? Ei på jobben skal snart tilbake fra permisjon og hun fikk overført ferien fra i fjor og derfor lengre permisjon
 
Vi tenker i hvert fall å strekke permisjonen lengst mulig. Regner med at vi 56 uker betalt 80 %, ferie og noe ulønnet. Ikke bestemt fordelingen oss imellom ennå, men jeg vil ta lenger enn de 9 mnd jeg tok sist.

Men noe lurer jeg på: En kollega har sagt til meg at en mister retten til ulønnet permisjon hvis en tar ferie midt i den betalte perioden. Hun hevder at ferien da må tas etter den ulønnede permisjonen. Jeg synes det høres rart ut. Noen som har hørt om det? Tenkte sjekke med NAV, for kollegaen min nevnte det som et eksempel på at HR på jobben ikke er oppdatert på regelverket.

Husker fra sist at søknaden ikke måtte sendes for tidlig, men heller ikke for sent. Varierer visst akkurat når det bør sendes fra NAV-kontor til NAV-kontor. Sikkert på tide å finne ut når jeg bør sende det snart.

Det må være regler fra din jobb i såfall. Nav har ikke noe med ulønnet perm å gjøre, de godkjenner kun lønnet perm og utsettelser på denne. Lovbestemt ferie er en gyldig utsettelsesgrunn.
 
Jeg skjønner ikke om man skal regne tre uker før termin, eller 15 arbeidsdager? Noen som vet? Og vi aner jo ikke om vi får plass i BHG før fellesinntaket i august 2020... så ikke alt som går an å planlegge inn med det samme, vil jeg tro. Må vel bli en periode med ulønna permisjon og evt litt dagmamma..
Tre uker om jeg skjønner deg rett. Om du skriver en elektronisk søknad hos Nav så kommer siste mulige dato opp automatisk ut i fra termin.
 
Back
Topp