Sen OUL

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Legen min hadde dessverre «glemt» å sende henvisning for OUL før sommerferien og den ble derfor først sendt for en uke siden. Jeg er 16+0 i morgen og har derfor fått en ganske sen oul, i uke 21 (20+3). Ser at det vanligvis utføres i uke 17-19. Andre som har fått så sen oul?:/ er det problematisk?

Jeg er gravid etter ivf, så termindato skal ikke endres, så regner med at det ikke gjør så mye at det blir mye senere...
 
Er vel såvidt innafor ift muligheten for senabort dersom man finner store avvik som må utredes nærmere.
Bortsett fra det er det fint fordi da er det lettere å få sett ordentlig på fosterhjertet
 
Er vel såvidt innafor ift muligheten for senabort dersom man finner store avvik som må utredes nærmere.
Bortsett fra det er det fint fordi da er det lettere å få sett ordentlig på fosterhjertet

Bra det kan være en fordel i det også da:) fikk scannet nøye i uke 11, så regner med alt er bra, ble bare litt stresset over om jeg burde ha vært inne før....men da går det nok bra:)
 
Jeg trodde termin skulle settes på oul uavhengig av ivf. Har selv hatt ivf og har ikke fått noen termindato av noen i helsevesenet annet enn at jeg selv har regnet termin ut i fra egguttaket som jeg regner som dagen for befruktning. Selv om legen min selv har vært igjennom ivf skrev hun opp dag for innsett som dag for "siste mens" på helsekortet..
 
Sist ble vi henvist for tidlig til oul (uke 17) fordi legen ikke ville høre på at jeg har lange sykluser, og da mener jeg vi hadde neste i uke 20 + noe, og det gikk veldig fint :)
 
Jeg trodde termin skulle settes på oul uavhengig av ivf. Har selv hatt ivf og har ikke fått noen termindato av noen i helsevesenet annet enn at jeg selv har regnet termin ut i fra egguttaket som jeg regner som dagen for befruktning. Selv om legen min selv har vært igjennom ivf skrev hun opp dag for innsett som dag for "siste mens" på helsekortet..

Legeforeningen anbefaler at man setter uttak som dag 14 i syklus (2+0) ved assistert befruktning og regner termin fra det:

«Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning
Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet.»

Befruktningsdag kan jo sånn sett ikke bli mere sikkert enn med ivf:)

Jordmor bekreftet at mitt sykehus (ahus) pleier å holde seg til dette, så da regner jeg med det. Men ellers får vi jo se. De private ultralydene jeg har vært på til nå har også stemt bra med termin:)

I mitt helsekort har de bare skrevet innsettdag kommentarfeltet og ikke skrevet noen dato for siste mens.
 
Last edited:
Sist ble vi henvist for tidlig til oul (uke 17) fordi legen ikke ville høre på at jeg har lange sykluser, og da mener jeg vi hadde neste i uke 20 + noe, og det gikk veldig fint :)

Godt å høre:) da satser jeg også på det ikke blir noe problem:)
 
Jeg trodde termin skulle settes på oul uavhengig av ivf. Har selv hatt ivf og har ikke fått noen termindato av noen i helsevesenet annet enn at jeg selv har regnet termin ut i fra egguttaket som jeg regner som dagen for befruktning. Selv om legen min selv har vært igjennom ivf skrev hun opp dag for innsett som dag for "siste mens" på helsekortet..
IVF- terminer skal ikke flyttes på. Om fosterstørrelsen avviker fra den terminen skal det skrives notat på og eventuelt følges opp om det er stor forskjell, men alt for mange steder/jordmødre som flytter på dessverre
 
Du kan ringe sykehuset og spørre? Jeg fikk komme inn før på tidlig ul fordi den var for sent i forhold til når den burde tas i mitt tilfelle. Mener grunnen til at det skal være mellom 17 og 19 er fordi fostrene på det stadiet er mest like i størrelse, og det derfor er lettere å fastsette termin
 
Du kan ringe sykehuset og spørre? Jeg fikk komme inn før på tidlig ul fordi den var for sent i forhold til når den burde tas i mitt tilfelle. Mener grunnen til at det skal være mellom 17 og 19 er fordi fostrene på det stadiet er mest like i størrelse, og det derfor er lettere å fastsette termin

Det jeg har lest også... I Danmark sier de det samme, men at den individuelle veksten begynner å skje fra uke 12....så der fastsetter de terminen. Det synes jeg er litt rart! Fostre vokser tydeligvis ikke helt på samme måte i Norge og Danmark:p (men henger vel sammen med nakkefoldscannen de gjør dernede tenker jeg).

Kan hende jeg skal prøve å slå på tråden ja og ellers får jeg bare se hva som kommer. Hvis de mot forventing sier noe om ny termin så får jeg holde fast på retningslinjer for ivf:)

Kan jo ta med målinger fra ul'ene mine fra uke 8 og 11 også kanskje :)
 
IVF- terminer skal ikke flyttes på. Om fosterstørrelsen avviker fra den terminen skal det skrives notat på og eventuelt følges opp om det er stor forskjell, men alt for mange steder/jordmødre som flytter på dessverre
Jeg har ikke "fått" en termin fra helsevesenet. Men har regnet meg frem til 17. februar selv basert på befruktningsdag/uttak. Hadde uttak 24. mai og innsett 27. mai. Stemmer det?
 
Jeg har ikke "fått" en termin fra helsevesenet. Men har regnet meg frem til 17. februar selv basert på befruktningsdag/uttak. Hadde uttak 24. mai og innsett 27. mai. Stemmer det?

Da er 24.Mai 2+0 for deg. I Norge regnes et svangerskap å ha en lengde på 40+3, så da stemmer 17.februar ja:)

Legen på ivf-klinikken regnet seg også frem til den terminen jeg hadde beregnet da jeg var på tidlig ultralyd hos min ivf-klinikk, så evt kan du jo kontakte din hvis du ønsker den du selv har beregnet bekreftet. Jordmoren min regnet også på det for god ordens skyld da jeg var på første kontroll der. Men legen og jordmor regner jo uansett ut på samme måte som du selv gjør:)
 
Legen min hadde dessverre «glemt» å sende henvisning for OUL før sommerferien og den ble derfor først sendt for en uke siden. Jeg er 16+0 i morgen og har derfor fått en ganske sen oul, i uke 21 (20+3). Ser at det vanligvis utføres i uke 17-19. Andre som har fått så sen oul?:/ er det problematisk?

Jeg er gravid etter ivf, så termindato skal ikke endres, så regner med at det ikke gjør så mye at det blir mye senere...
Jeg vil og være 20+2 når jeg er på oul.. det er vell 17-20 som er normalt? Hvet forresten ingenting om det er problematisk eller ikkje.. tenker det må være ok siden vi er sett opp da!? :)
 
Jeg vil og være 20+2 når jeg er på oul.. det er vell 17-20 som er normalt? Hvet forresten ingenting om det er problematisk eller ikkje.. tenker det må være ok siden vi er sett opp da!? :)

Jeg mener nasjonale retningslinjer er uke 17-19, mulig det er til 20 også:) men har sett at ahus som jeg hører til tilstreber seg å holde seg innenfor det, men pga pågang kan utføre helt opp til uke 22. Det jeg tenkte på var mest terminfastsettelsen som blir mer usikker så sent, så derfor jeg lurte litt generelt. Er som sagt gravid gjennom ivf, så for meg gjør det jo kanskje ikke like mye:)

Men ja, det går nok bra:)
 
Du kan ringe sykehuset og spørre? Jeg fikk komme inn før på tidlig ul fordi den var for sent i forhold til når den burde tas i mitt tilfelle. Mener grunnen til at det skal være mellom 17 og 19 er fordi fostrene på det stadiet er mest like i størrelse, og det derfor er lettere å fastsette termin
Beste tidspunkt for fastsettelse av termin via UL er omkring 11-12 uker. Individuelle variasjoner begynner etter det.
Grunnen til at de sier så i norge er fordi vi bare får en offentlig UL og de har kompromisset ift når det er best med terminfastsettelse og ift å sjekke babyens organer
 
Jeg har ikke "fått" en termin fra helsevesenet. Men har regnet meg frem til 17. februar selv basert på befruktningsdag/uttak. Hadde uttak 24. mai og innsett 27. mai. Stemmer det?
Med uttak/EL/befruktning 24.mai er du 40+0 den 14. Februar.
Så er det bare å regne utifra hvilken svangerskapslengde de bruker hos deg. Vet ikke om noen i Norge fremdeles bruker 40+0, men både 40+2 og 40+3 brukes...
 
Jeg mener nasjonale retningslinjer er uke 17-19, mulig det er til 20 også:) men har sett at ahus som jeg hører til tilstreber seg å holde seg innenfor det, men pga pågang kan utføre helt opp til uke 22. Det jeg tenkte på var mest terminfastsettelsen som blir mer usikker så sent, så derfor jeg lurte litt generelt. Er som sagt gravid gjennom ivf, så for meg gjør det jo kanskje ikke like mye:)

Men ja, det går nok bra:)
For sent å ha OUL etter 21 fullgåtte uker. 20+et par dager er såvidt innafor fordi at om man finner avvik og må ta flere prøver/undersøkelser må fremdeles en eventuell senabort avgjøres og utføres før 22+0.
 
For sent å ha OUL etter 21 fullgåtte uker. 20+et par dager er såvidt innafor fordi at om man finner avvik og må ta flere prøver/undersøkelser må fremdeles en eventuell senabort avgjøres og utføres før 22+0.

Har de da egentlig lov til å praktisere på den måten da?o_O mulig det stod innen 22. Uke (så senest 20+6). Jeg trodde det var frem til og med 22+6 med senabort, men hvis det er 22+0 er det jo virkelig kritikkverdig:eek: man risikerer jo i verste tilfelle at noen da må bære frem et barn som ikke er levedyktig? Hvis det er så dårlig kapasitet burde de jo nesten oppfordre til private scanninger....

Har bodd i Danmark i mange år og alle de jeg kjenner som har vært gravide er danskere, så når jeg forteller om praksisen med så sen UL her i Norge blir de mildt sagt overrasket.... Men det er jo selvfølgelig forskjell mellom land....

Red. Så nå det med 22+0:) jeg må ha lest feil er sted:)
 
Last edited:
Back
Topp