Fast føde

Har ikkje begynt, men har frosset ned mange moste grønnsaker og frukt, skal begynne når nurket er over 4 mnd, som er ganske snart. Håpar det fell i smak [emoji4]
 
Vi prøvde noen få skjeer grøt med sviskemos i dag, det var populært. Hun blir fire mnd neste uke og får mme. Trapper gradvis opp hvis hun ikke får noe vondt i magen etc.
 
Vi har forsøkt most banan, den var populær da vi blandet med morsmelk. Avokado var rart, og pære (most ferdigpakke fra nestle) var sånn midt i mellom.

Hva slags grøt bruker dere? Og hvordan lager dere sviskemos?
 
Lurer på å begynne om 1 uke (uken før HiN er 4 mnd) ..siden vi skal på reise om 3 uker. Tenker da at hun blir vant til grøt og kan begynne med dette på kvelden.
 
Lille blir snart fire mnd, så tenker å begynne med smaksprøver snart. Tenkte å begynne med søtpotetmos, så potet-eplemos. Så får vi se videre, tenker å lage litt å fryse ned i isbitbrett. :) Kan være lurte å starte med frukt/grønnsaker da korn er tungt å fordøye for de små magene deres. :)
 
I går hadde jeg ikke laget noen smaksprøver til når vi skulle spise middag, og da satt frøkna og smattet og slikket seg rundt munnen hele tiden. Endte opp med at hun fikk smake bittelitt hvitløkssmør på fingeren min, det var veldig stas, og hun gjorde tegn til å skulle smake flere ganger:wideyed:
 
Spurte helsesøster hva som var "siste nytt innenfor forskning" angående å starte med smaksprøver fra 4.mnd alder eller 6.mnd alder. Hun sa siste nytt var at de ikke fant noen forskjeller i forhold til allergiforebygging. Så vi tenkte starte med smaksprøver i form av moste grønnsaker og frukt fra babyen blir 4 mnd gammel om en uke. :) Fullammer fra før av.
 
Spurte helsesøster hva som var "siste nytt innenfor forskning" angående å starte med smaksprøver fra 4.mnd alder eller 6.mnd alder. Hun sa siste nytt var at de ikke fant noen forskjeller i forhold til allergiforebygging. Så vi tenkte starte med smaksprøver i form av moste grønnsaker og frukt fra babyen blir 4 mnd gammel om en uke. :) Fullammer fra før av.

Ja, og aller siste nytt er vel at en del leger og forsker ønsker å få fjernet anbefalingene om å fullamme til 6 mnd på grunn av at de fleste får for lite b12 i melka.. Likevel tviholder vi på fullamming i 6 mnd, fordi vi er veloppdratte. [emoji6] Jeg er intet unntak. Mini ble 5 mnd på mandag, og de siste dagene har han tydelig begynt å vise interesse for maten jeg spiser. Men jeg holder likevel igjen, for jeg er jo såå flink om jeg klarer å drøye det til han er seks mnd. [emoji849] Det blir som når jeg slanker meg: Føler meg kjempeflink om jeg har spist lite en dag, selv om jeg innerst inne vet det ikke er flinkt, bare dumt. [emoji6]
 
Ja, og aller siste nytt er vel at en del leger og forsker ønsker å få fjernet anbefalingene om å fullamme til 6 mnd på grunn av at de fleste får for lite b12 i melka.. Likevel tviholder vi på fullamming i 6 mnd, fordi vi er veloppdratte. [emoji6] Jeg er intet unntak. Mini ble 5 mnd på mandag, og de siste dagene har han tydelig begynt å vise interesse for maten jeg spiser. Men jeg holder likevel igjen, for jeg er jo såå flink om jeg klarer å drøye det til han er seks mnd. [emoji849] Det blir som når jeg slanker meg: Føler meg kjempeflink om jeg har spist lite en dag, selv om jeg innerst inne vet det ikke er flinkt, bare dumt. [emoji6]


Har det på samme måten! Vi kom i gang med ammingen litt sent, og jeg er fast bestemt på å fullamme til han er seks måneder. Selv om jeg eeegentlig ikke tror det har noe å si er det av en eller annen grunn veldig viktig for meg..
 
Har lagd gulrotmos, fryst ned i isbitform. Tenkte ta opp en bit å gi som smaksprøve. Men har lest på www.sunnstart.no at de ikke bør tines på kjøkkenbenk. Enten måtte det tines i kjøleskap over natta, eller i varmt vannbad. Hva gjør dere når dere tiner?
 
Har lagd gulrotmos, fryst ned i isbitform. Tenkte ta opp en bit å gi som smaksprøve. Men har lest på www.sunnstart.no at de ikke bør tines på kjøkkenbenk. Enten måtte det tines i kjøleskap over natta, eller i varmt vannbad. Hva gjør dere når dere tiner?

Har både gjort det i kjøleskap over natt og i vannbad, men har også bare puttet isbiten i en liten gryte og tint den på komfyren, det er jo veldig raskt. Kan vel ikkje skade det.

Men gutten vår har blitt så veldig urolig ( i magen?), spesielt under amming, så tar en pause med fast føde no, for å se om det kan ha en sammenheng.
 
Har både gjort det i kjøleskap over natt og i vannbad, men har også bare puttet isbiten i en liten gryte og tint den på komfyren, det er jo veldig raskt. Kan vel ikkje skade det.

Men gutten vår har blitt så veldig urolig ( i magen?), spesielt under amming, så tar en pause med fast føde no, for å se om det kan ha en sammenheng.

Så lurt å varme den i en kasseroll ja :)
Ja det kan jo kanskje være en sammenheng med uroen. Men jeg vet ikke.

Har dere brukt å ha morsmelk i mosene/smaksprøvene? :)
 
Så lurt å varme den i en kasseroll ja :)
Ja det kan jo kanskje være en sammenheng med uroen. Men jeg vet ikke.

Har dere brukt å ha morsmelk i mosene/smaksprøvene? :)

Ja det hadde vi i starten, men slutta då eg blei så sår av å pumpe, og det ikkje alltid kjem så mykje ved handmjølking.. det kan jo vere derfor han reagerer meir no... Hmm....
Iallfall skikkeleg stress om dagen. Guten vil ikkje sove på dagen, vil ikkje ta pupp halvparten av gangene, og skriker hver gang han blir lagt ned. Ser han er dødstrøtt.

Og det er eg også[emoji57]
 
Har prøvd gulrot, grøt, sviskemos og potet+gulrot hittil [emoji4] gulrot og potet+gulrot var veldig populært! Blandet i litt mm for å gjøre det mer flytende og ikke så altfor uvant, det funket fint. Grøt og sviske må vi ha en pause med da småen fikk så vondt i magen av det.. skal prøve pære og søtpotet i uka som kommer, er så gøy med smaksprøver! [emoji2]
Han ble 4 mnd 18.august.
 
Har prøvd søtpotet, har da i litt usalta meierismør og eple-avokado mos :) Sistnevnte falt veldig i smak!
 
Ja det hadde vi i starten, men slutta då eg blei så sår av å pumpe, og det ikkje alltid kjem så mykje ved handmjølking.. det kan jo vere derfor han reagerer meir no... Hmm....
Iallfall skikkeleg stress om dagen. Guten vil ikkje sove på dagen, vil ikkje ta pupp halvparten av gangene, og skriker hver gang han blir lagt ned. Ser han er dødstrøtt.

Og det er eg også[emoji57]


Kan det være han er i utviklingssprang? Håper du får hvilt noe, og at det bare er for en periode. <3
 
Kan det være han er i utviklingssprang? Håper du får hvilt noe, og at det bare er for en periode. <3

Takk, håpar på det samme! Har hatt det betre i dag heldigvis. Fått sove sammen med meg i dobbeltsenga på dagtid, og litt i vogna. Det hjelper på humøret for oss begge[emoji4]
 
Back
Topp