Dere som ammer. Hvordan ser dagene deres ut? Hvor ofte osv.

eia29

Flørter med forumet
Image1532423781.574631.jpg

Våre dager kan ofte se slik ut. Det er himla travelt og jeg får knapt gått på do uten at han hyler. Han er konstant anspent og vil kun være med meg. Har tatt det opp med barnelege som bare ba meg se det an, det er 14 dager siden (6ukers). Det er kun meg og puppen som roer.
Han blir 8 uker denne uken, og på 6ukers kontrollen var han 5,3kg som vil si han hadde gått opp 2,2kg siden fødsel. Så har nok melk/næring.

Får høre jeg skjemmer han bort med for mye bæring, pupp osv. Han tåler å skrike litt osv osv.. (Han tar ikke smokk)
Jeg klarer ikke la han skrike, det strider helt mot min natur! Her får han det han vil, når han vil. Men vi er jo veldig fastlåst hjemme. Får lite forståelse til at vi ikke blir med på ting, på besøk osv. Spesielt fra de litt eldre i familien, men også de med barn som sover «hele» dagen og natta og som kun spiser hver 3.-4. time.

Mine to tidligere barn var flaskebarn, så de var ikke på denne måten, så har ikke noe erfaring med hva som er «normalt» når det kommer til amming.

Går det seg til? Kan det være låsing i rygg/nakke?
 
Han har mer enn ett bleieskift om dagen altså, men det var grunnen til at vi avsluttet ammingen, han bæsjet så det rann over i bleien[emoji23]
 
Først vil jeg sende en klem [emoji173]️ dette høres forferdelig slitsomt ut. For det andre er jeg helt enig i at tanker om at han blir bortskjemt eller tåler å ligge og skrike er gammeldags og noe jeg ikke ville hørt på. Her i huset får også minsten det som han vil. Man har kommet lenger i avklaringen av babyens behov enn hva man var bare siden min første for 11 år siden.

Jeg forstår deg slik at dette har vart lenger enn noen dager, slik at økedager er utelukket som forklaring. Jeg tenker at det virker som han ikke dier så effektivt, og at det kan være årsaken til de hyppige ammingene. Jeg ville sjekket ut ammehjelpen sine nettsider, og særlig om brystkompresjoner. Her måtte vi gjøre det de første 4-5 ukene, fordi han ikke diet effektivt og bare sovnet. Det kan også skje om de ikke «gidder» å jobbe mer etter de har fått i seg en del melk. Om en hjelper litt til med brystkompresjoner så får han også i seg mer av den fete melken som kommer sist, og holder seg da gjerne mett lenger. Bruk gjerne litt lenger tid på hver amming, og kil ham litt bak øret, inni hendene/føttene eller bakpå ryggen om han sovner. Lett massering av kjeveområdet kan også stimulere til at han starter å drikke igjen.

Nå har jeg sluttet med brystkompresjoner, men sånn som på kvelden når han er urolig så lar jeg ham ligge lenge ved brystet og sove. Da sover han litt, spiser litt, sover litt osv. Da får han i seg mye fet melk og har lengre soveperioder om natten.

Kan også si at vi gikk fra amming hver time, noen ganger enda hyppigere, til hver 3.time om dagen og gjerne 4-5 timer mellom om natten.

Ift låsninger har jeg ikke noe erfaring. Jeg tenker at han gjerne hadde uttrykt smerte da? Men dette kan jeg ikke noe om så det skal jeg ikke gi råd om [emoji4]

Og så vil jeg tipse om bæretøy, om ikke du allerede bruker det. Et elastisk sjal er genialt i starten, ikke så dyrt og ikke så komplisert å få til. Så om han først er mett og god, så vil han gjerne sove lenger når du bærer ham i sjalet. Evt ergobaby sele med nyfødtinnlegg. Min sover lenger i sjalet og roer seg mye lettere når han får være tett inntil mage mot mage med meg. Og jeg har to armer å bruke - letter kanskje også litt ift besøk osv.
 
Hva med å avslutte amming på hvert bryst etter 10 min, og ta han over på andre? På den måten vil han kanskje bli såpass mett på 20 min at det tar lenger tid før han trenger å ammes igjen?
 
Dæven, du ammer ooofte! Og jeg hadde nok gjort akkurat det samme i din situasjon. Hvis det er det babyen gir uttrykk for at han trenger er det etter min mening helt riktig å prøve å imøtekomme det så godt man kan (når han er så liten). Leste nettopp at de i enkelte kulturer/land er helt vanlig at man samsover og at barnet spiser og forsyner så ofte de vil, da var gjennomsnittstiden som gikk mellom hver gang barnet diet under 20 minutter! Jeg har nå tenkt noen ganger at det er vi i vesten som kanskje har et litt forvrengt syn på hva babyer trenger, for nærhet og pupp er jo tross alt ikke noe babyer kan skjemmes bort på. Jeg er helt enig med silly86 i at det er gammeldags og utdatert tankegang. Men desverre ser jeg og at eldre generasjoner har liten forståelse for tilværelsen med baby. Søsteren fikk baby 6 uker før meg og de har hatt litt å stri med, og det er ikke måte på hvor mange meninger folk har om hva de burde og ikke burde, råd og uråd. Hver gang sier jeg bare rolig at de kjenner ungen sin best og man skal være forsiktig med hoppe til konklusjoner. Jeg har også hørt mye snakk om at de styrer for mye, skjemmer bort ungen osv. De vil slett ikke høre på at så små barn ikke kan skjemmes bort, det blir bare snakk for døve ører. Deres barn var jo aldri sånn (særlig!), de hadde jo aldri problemer med hverken at barna var urolige eller overtrøtte. Jeg har til og med hørt flere som nesten ikke tror på at babyer kan bli overtrøtte! o_O

Selv hadde jeg kolikkbarn forrige gang og lot meg overtale til å ta med ungen på restaurant. Ingen trodde jo på meg når jeg sa det kom til å skjære seg fullstendig. Det kom jo til å gå såååå bra mente de, det var bare jeg som overdrev. ....men selvfølgelig klikka jo babyen i vinkel og vi måtte dra lenge før maten kom. Ting blir bedre når barna blir litt eldre og rutiner blir etablert, så jeg tenker litt sånn at de første 3 mnd er det unntakstilstand og man gjør det man må for å få ting til å funke best mulig.

Du må jo være kjempesliten, men jeg syntes du er flink som får til å amme så ofte. Det må da vel stabilisere seg, tenker jeg? Du kan jo ikke fortsette sånn for alltid, men tøft at du står i det nå og holder ut. Jeg har ikke ammet så mye med mine, men frem til sistemann var ca 6 uker ammet vi omtrent annenhver time døgnet rundt. Nå (8 uker) går det nok som regel 3 timer, men jeg følger ikke klokka og han får når han vil. Ammer kun fra en side av gangen, ytterst sjelden fra begge sider. På nattestid kan det gå 4 timer hvis jeg er heldig, en sjelden gang 5. Men jeg har prøvd å begrense pitte litt, her er nemlig "mini" over 7.5kg og laaangt over skjema på vekt :hilarious: Min tar smokk, så det hjelper jo veldig på sugebehovet

Så flink du er som noterer ned og holder styr på det hele. Masse lykke til! Håper det går seg til av seg selv.

Følg mammahjertet ditt og prøv å ikke bry deg om de som ikke forstår eller vil forstå - du kjenner barnet ditt best :Heartred
 
Du gjør en fantastisk jobb! Følg mammahjertet ditt og gjør det som er riktig for dere [emoji173]️
Du kan jo gå til en manuell terapeut feks (troooor det er gratis for babyer) og sjekke om han har låsninger. Det gjorde vi med mini og eldste. Det er jo en påkjenning for de å bli født. Begge mine hadde litt låsninger, og begge ble roligere etter et par behandlinger.
Masse lykke til. Og som det sies over her så er de første 3 mnd unntakstilstand. Det vil nok gå seg til. [emoji173]️
 
Vis vedlegget 268057

Våre dager kan ofte se slik ut. Det er himla travelt og jeg får knapt gått på do uten at han hyler. Han er konstant anspent og vil kun være med meg. Har tatt det opp med barnelege som bare ba meg se det an, det er 14 dager siden (6ukers). Det er kun meg og puppen som roer.
Han blir 8 uker denne uken, og på 6ukers kontrollen var han 5,3kg som vil si han hadde gått opp 2,2kg siden fødsel. Så har nok melk/næring.

Får høre jeg skjemmer han bort med for mye bæring, pupp osv. Han tåler å skrike litt osv osv.. (Han tar ikke smokk)
Jeg klarer ikke la han skrike, det strider helt mot min natur! Her får han det han vil, når han vil. Men vi er jo veldig fastlåst hjemme. Får lite forståelse til at vi ikke blir med på ting, på besøk osv. Spesielt fra de litt eldre i familien, men også de med barn som sover «hele» dagen og natta og som kun spiser hver 3.-4. time.

Mine to tidligere barn var flaskebarn, så de var ikke på denne måten, så har ikke noe erfaring med hva som er «normalt» når det kommer til amming.

Går det seg til? Kan det være låsing i rygg/nakke?
Babyer tåler ikke å skrike litt, de trenger å bli bært. Fortsett slik du gjør. Det går over :) kos deg med lydbok og Netflix, nyt den lille. Steng ørene for dumme kommentarer fra de i rundt deg.
 
Høres ut som det ikke er greit å prøve å f.eks amme fra begge bryst under en ‘ammerunde’, hvorfor ikke? Kan jo være at baby ikke blir mett på ett bryst.
 
Dette er helt normalt :)
Det kan kanskje se ut som økedøgn. I perioder ser det ut som dette og i perioder kan det gå opptil 1,5-2 timer uten pupp i munnen.

Min eldste sovnet ofte på puppen og vi kunne bruke rundt en time til sammen for å amme på begge bryst (ser det er ca sånn hos deg). Yngste var mer effektiv helt fra starten av og brukte kortere tid på å tømme puppen. Men diet ofte forde.

Det er sinnsykt slitsomt. Husker også at folk ikke forstod. Spesielt «den eldre garde» ja som var vant til mating hver 3-4 time og så skulle babyen sove resterende tiden. Og ble irritert hver gang jeg hørte om folk som kjedet seg i barseltiden eller synes det var koselig eller så på det som «ferie» eller tok en mastergrad og pusset opp huset samtidig osv. Synes det er litt viktig å få fram at dette er helt normalt og det er sånn det skal være. Man får jo ikke betalt permisjon for å pusse opp huset. En baby krever mye:)

Jeg sjekket låsning og allergi på mine, men ingenting galt. Det gikk seg til etterhvert. Rundt 2 mnd er den verste tiden!!! Så bare hold ut. Du gjør en fantastisk jobb!! [emoji173]️
 
Høres ut som det ikke er greit å prøve å f.eks amme fra begge bryst under en ‘ammerunde’, hvorfor ikke? Kan jo være at baby ikke blir mett på ett bryst.

Tror det er veldig individuelle forskjeller her. Jeg har veldig mye melk, så mini blir gjerne mett før det ene brystet er tomt. Noen må gi fra begge for at baby skal bli fornøyd. Tanken er vel at det er fint om babyen får i seg den tykke melka som kommer sist. Da sover de gjerne bedre og, det er mer fett i den melka som metter lenge. Melka som kommer først er mer sukkerholdig.

Søsteren min fikk beskjed om å intervallamme, ungen hennes la på seg veldig mye og hadde mye magevondt. Da hjalp det litt å bare amme fra ett bryst slik at han fikk i seg fløten og ikke bare desserten. Men altså.. alt man skal tenke på! *Sukk* Jeg fikk heldigvis beskjed om å ikke stresse med dette når jeg spurte helsesøster, melken din er jo tilpasset din baby sa hun, så det trengte jeg ikke bekymre meg for. Det var et fint svar syntes jeg :happy:
 
Legger babyen din fint på seg? Suger han effektivt hele tiden? Hvor sover han (uten pupp i munnen)? Har du prøvd å trille i vogn eller bære i bæresele?

Dette er ikke for å stresse deg, men kanskje jeg kan komme med små tips i hverdagen til å kunne få tatt seg en dusj ol:)
 
Helt enig i at man skal la de små bestemme og at de ikke skal ligge å gråte.

Så eneste tipset jeg kan gi er noe jeg har merket selv på min baby. Og da siden alleee forskjellige så ikke sikkert det funker.

Først så hadde jeg vel prøvd å amme mer per måltid, altså begge sider. Og hvis det ikke funker, så prøvd å forlenge intervallet mellom ammingen slik at han blir mer sulten. Det vil da si at man gjør det man kan for å underholde, kose osv slik at det blir uten gråt. For utifra hvor ofte du ammer så ser det jo ut som han småspiser hele tiden...?

Ellers så vet jeg her at frøkna hvis alle tegn på at hun er sulten når hun egentlig er trøtt. Så hvis jeg vet at hun burde være mett og har ren bleie, så prøver jeg først å få henne til å sove. Det kan ta litt tid men halvparten av gangene så sovner hun. Ellers er det jo fort gjort å amme så fort disse små skriker, selv om det kanskje ikke var defor de gråt. Men så roer de seg ved puppen uansett grunn...

Eneste tipsene jeg har... bortsett fra at det sikkert bedrer seg snart uansett. Og så lenge han er fornøyd så er alt egentlig bra.

Og prøv å slappav og kos deg... er for en kort periode! Og evt snakk med helsesøster...
 
Tror det er veldig individuelle forskjeller her. Jeg har veldig mye melk, så mini blir gjerne mett før det ene brystet er tomt. Noen må gi fra begge for at baby skal bli fornøyd. Tanken er vel at det er fint om babyen får i seg den tykke melka som kommer sist. Da sover de gjerne bedre og, det er mer fett i den melka som metter lenge. Melka som kommer først er mer sukkerholdig.

Søsteren min fikk beskjed om å intervallamme, ungen hennes la på seg veldig mye og hadde mye magevondt. Da hjalp det litt å bare amme fra ett bryst slik at han fikk i seg fløten og ikke bare desserten. Men altså.. alt man skal tenke på! *Sukk* Jeg fikk heldigvis beskjed om å ikke stresse med dette når jeg spurte helsesøster, melken din er jo tilpasset din baby sa hun, så det trengte jeg ikke bekymre meg for. Det var et fint svar syntes jeg :happy:

Jeg ser poenget, men når det er slik at det er himla travelt for mor, de er fastlåst til hjemmet pga amming over 20 ganger i døgnet, og hun knapt får gå på toalettet uten at baby skriker, så synes jeg det er verdt å prøvd å amme på begge sider for å se om kanskje baby blir mer fornøyd.
Klart man skal følge babys behov, men det å prøve å endre/legge om litt på ting er helt innafor så lenge baby er fornøyd med det nye «opplegget» :)
Det er viktig å ta hensyn til mor også. Fornøyd mamma, fornøyd baby. Og omvendt! Kjenner det betyr mye for meg å se mor også, for jeg er «en av de» som ikke koser seg så veldig. Blir mye amming (i mitt tilfelle pumping og flaske) fremfor mamming..
 
Her ser 2 døgn slik ut :

24 juli
0554 v
0734 h
0924 v
0950 h
1234 v
1250 h
1405 v
1646 h
2003 v
2053 h
2143 v
2220 h

23 juli
0509 v
0827 h
0957 v
1019 h
1143 v
1308 h
1335 v
1634 h
1647 v
1850 v
1910 h
2046 h
2100 v
2145 h

Synest amminga begynner å stabilisere seg litt no, og eg tilbyr alltid begge bryst og kobler fra etter 15 min på det eine. (Kan la ho få ligge lengre på kveld eller morning om det trengs da, men på dagtid er 15 min ca maks) Dette pga Lillemor gjekk so seint opp i vekt, og fordi eg vart so sår etter mykje amming. Det fungerte fint her. Her tar ho smokk da.. så om ho er urolig på natt, får ho først smokk.. mens på dagtid får ho først bryst (pga vekta).

Synest du er kjempeflink! For det er tøft å amme så mykje at nesten heile døgnet er sammenhengende amming.. trur eg ville sjekka opp i låsninger hos kiropraktor og prøvd ut bæresele [emoji1303] masse lykke til [emoji173]️[emoji847]
 
Helt enig i at man skal la de små bestemme og at de ikke skal ligge å gråte.

Så eneste tipset jeg kan gi er noe jeg har merket selv på min baby. Og da siden alleee forskjellige så ikke sikkert det funker.

Først så hadde jeg vel prøvd å amme mer per måltid, altså begge sider. Og hvis det ikke funker, så prøvd å forlenge intervallet mellom ammingen slik at han blir mer sulten. Det vil da si at man gjør det man kan for å underholde, kose osv slik at det blir uten gråt. For utifra hvor ofte du ammer så ser det jo ut som han småspiser hele tiden...?

Ellers så vet jeg her at frøkna hvis alle tegn på at hun er sulten når hun egentlig er trøtt. Så hvis jeg vet at hun burde være mett og har ren bleie, så prøver jeg først å få henne til å sove. Det kan ta litt tid men halvparten av gangene så sovner hun. Ellers er det jo fort gjort å amme så fort disse små skriker, selv om det kanskje ikke var defor de gråt. Men så roer de seg ved puppen uansett grunn...

Eneste tipsene jeg har... bortsett fra at det sikkert bedrer seg snart uansett. Og så lenge han er fornøyd så er alt egentlig bra.

Og prøv å slappav og kos deg... er for en kort periode! Og evt snakk med helsesøster...

Det er forskjell på sultgråt og trøttgråt. Og gråt er et sent tegn på sult - de viser mange tegn før det.
 
Det er forskjell på sultgråt og trøttgråt. Og gråt er et sent tegn på sult - de viser mange tegn før det.[/QUOTE

Og hvis man aldri gråter da? Frøkna her har nesten aldri lagd en lyd... og de lydene hun lager når hun er sulten er ikke gråt ennå, hadde kanskje blitt det hvis man ikke gav mat da...

Så her kan jeg ikke si at det er forskjell på gråtingen...
 

Du sier at det er fort gjort å gi pupp så fort de gråter, uten at man egentlig vet om det er fordi de er sultne eller ikke. Det er ingenting galt med det. Pupp er mer enn mat. :)


Man bør gi pupp når barnet gir tegn på sult og ikke vente til det begynner å gråte. Derfor ville ikke jeg ventet for lenge.
https://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult


Lydene er forskjellig grunnet ulike reflekser. Men det er helt i starten av gråten, hvis man skal høre forskjell. https://youtu.be/PgkZf6jVdVg
 
Du sier at det er fort gjort å gi pupp så fort de gråter, uten at man egentlig vet om det er fordi de er sultne eller ikke. Det er ingenting galt med det. Pupp er mer enn mat. :)


Man bør gi pupp når barnet gir tegn på sult og ikke vente til det begynner å gråte. Derfor ville ikke jeg ventet for lenge.
https://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult


Lydene er forskjellig grunnet ulike reflekser. Men det er helt i starten av gråten, hvis man skal høre forskjell. https://youtu.be/PgkZf6jVdVg

Har hun sagt noe annet enn at det er fint å gi pupp uansett sult eller ikke?
Utrivelig, bedrevitende tone på deg..
 
Har hun sagt noe annet enn at det er fint å gi pupp uansett sult eller ikke?
Utrivelig, bedrevitende tone på deg..

Hun gir råd om å vente lenger mellom måltidene og å ikke amme hvis babyen «burde» vært mett. Altså feks amme i søvn.

Ammehjelpen anbefaler det stikk motsatte. Så får du bare synes det er bedrevitende om du vil.
 
Hun gir råd om å vente lenger mellom måltidene og å ikke amme hvis babyen «burde» vært mett. Altså feks amme i søvn.

Ammehjelpen anbefaler det stikk motsatte. Så får du bare synes det er bedrevitende om du vil.

Tonen din er bedrevitende, du kan si ting på en mer skånsom måte. Du skriver også som om du kjenner hennes baby, noe du aldeles ikke gjør.
 
Back
Topp