«Feil» termin

Pompom

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Juligull2021
Jeg tror terminen min er feil, men det er vel ikke noe jeg får gjort noe med? Den er jo «satt» på OUL.

Vi var på TUL i uke 8 og uke 12, og da ble vi satt til samme dag, som stemmer ganske bra med eggløsning. Så på OUL ble vi satt tilbake fem dager.

Det betyr at egget ble befruktet fire dager etter positiv EL-test, og fem dager etter vi hadde sex. Er det sannsynlig? Hva er eventuelle farer ved at man går over tiden?
 
Hvis ikke jeg har forstått helt feil så settes termin etter størrelse på forster på oul. Jeg ble flyttet to dager frem på min tul.
 
Hvis ikke jeg har forstått helt feil så settes termin etter størrelse på forster på oul. Jeg ble flyttet to dager frem på min tul.

Ja, de måler fra tinning til tinning på OUL. TUL-måling er mer usikkert siden fosteret kan strekke seg eller krøke seg sammen.

Den nye terminen betyr at jeg fikk en klar og fin strek bare 8 dpo, ingen tvil what so ever. Jeg synes det virker så rart.
 
Jeg tror terminen min er feil, men det er vel ikke noe jeg får gjort noe med? Den er jo «satt» på OUL.

Vi var på TUL i uke 8 og uke 12, og da ble vi satt til samme dag, som stemmer ganske bra med eggløsning. Så på OUL ble vi satt tilbake fem dager.

Det betyr at egget ble befruktet fire dager etter positiv EL-test, og fem dager etter vi hadde sex. Er det sannsynlig? Hva er eventuelle farer ved at man går over tiden?
Jeg vet befruktningstidspunkt på minuttet men er allikevel flyttet på på ordinær ultralyd. Det skal ikke ha noe å si for overtid sa jordmor! Du får jo uansett trivselskontroll en uke etter termin så da ser de det de trenger for om de setter i gang eller drøyer til 11 dager over satt termindato.
 
Samme skjedde meg sist svangerskap. Vi hadde sex EN dag den uka, og fikk positiv test dagen jeg skulle hatt mens.. mens termin var da 17 juni. På oul ble vi satt tilbake og fikk termin 26 !!! Juni!! 9 dager senere [emoji15]

Hun ble født 4 uker før oul termin og estimert til at det var riktig. Fikk da beskjed at selv om man hadde el og sex på «riktig» tidspunkt er det ikke sikkert egget fester seg før noen dager senere..

Men som nevnt over.. man får jo trivselskontroll og ser jo an mot slutten [emoji4]
 
Men hvis det er trivselskontroll en uke etter termin, så er jo det nesten to uker etter når jeg «egentlig» har termin etter mine beregninger. Det er jo fortsatt ganske sent [emoji30]
 
Min dato er også foreløpig "feil" i forhold til befruktningstidspunktet. Da det er beregnet til før det faktisk skjedde.
 
Syns det er så merkelig at sykehusene har så ulik praksis! Denne gangen var den tredje gangen jeg fikk beskjed på KK om at TUL termin er mest eksakt, så de setter ikke ny termin men sjekker hvordan det passer opp mot de måle de gjør!
 
Syns det er så merkelig at sykehusene har så ulik praksis! Denne gangen var den tredje gangen jeg fikk beskjed på KK om at TUL termin er mest eksakt, så de setter ikke ny termin men sjekker hvordan det passer opp mot de måle de gjør!

Hvilket sykehus hører du til? Jeg synes det er så rart når to TUL på forskjellige klinikker sier den samme dagen, og så kommer OUL med fem dager senere, som ikke passer med noe som helst..
 
Hvilket sykehus hører du til? Jeg synes det er så rart når to TUL på forskjellige klinikker sier den samme dagen, og så kommer OUL med fem dager senere, som ikke passer med noe som helst..
KK
 
Hvilket sykehus hører du til? Jeg synes det er så rart når to TUL på forskjellige klinikker sier den samme dagen, og så kommer OUL med fem dager senere, som ikke passer med noe som helst..

Det er ganske merkelig ja [emoji15] her er mens termin 18 desember. Og det stemte med tul i uke 6+5..

På tul uke 9+5 så ble jeg «satt» frem 1 dag. Altså at jeg var 9+6 og fikk da termin 17. De gjorde jkke noe på papirene, men ifølge termin 17, stemte det jordmor sa da hun sjekket termin. Så blir spennende å se på oul.
 
Syns det er så merkelig at sykehusene har så ulik praksis! Denne gangen var den tredje gangen jeg fikk beskjed på KK om at TUL termin er mest eksakt, så de setter ikke ny termin men sjekker hvordan det passer opp mot de måle de gjør!
Samme skjedde med meg på OUL på KK i første svangerskap. De spurte hvem som hadde utført TUL, og det er kanskje noen de stoler mer på enn andre? Datoen ble iallfall ikke endret [emoji4]
 
Det er jo rundt uke 11/12 at terminbestemmelse er mest nøyaktig. Så jeg tenker personlig at den terminen sikkert stemmer best på ordentlig.
Men så er dette landet (for det meste) inngrodd i at oul rundt 16-20 er nok, så vi tar alt da. Så veldig mange terminer stemmer nok ikke 100% rett og slett fordi babyer vokser mer individuelt desto lenger ut i svangerskapet...

Oul er litt hellig i Norge har jeg inntrykk av. Til og med da jeg hadde IVF på første barnet så ble terminen flyttet på oul. Hårreisende egentlig, når man vet nøyaktig tidspunkt for befruktning 100% sikkert.

Men her til lands er oul hellig. Selv om forskning viser at den utføres for seint ift terminbestemmelse. Og vi er så g si det eneste landet som lever i bakvendtland...
 
Da jeg var på tul ble jeg satt nesten en uke frem, noe som er umulig for min del. Så jeg er spent på hva oul kommer frem til...
 
Ja, de måler fra tinning til tinning på OUL. TUL-måling er mer usikkert siden fosteret kan strekke seg eller krøke seg sammen.

Den nye terminen betyr at jeg fikk en klar og fin strek bare 8 dpo, ingen tvil what so ever. Jeg synes det virker så rart.
Fikk beskjed fra en lege på området at man ikke skulle regne seg tilbake. Altså at oul-termin ikke sier hvor lenge fosteret har levd, men at det er et anslag på tiden som er igjen. Om det gir mening.
 
Fikk beskjed fra en lege på området at man ikke skulle regne seg tilbake. Altså at oul-termin ikke sier hvor lenge fosteret har levd, men at det er et anslag på tiden som er igjen. Om det gir mening.

Det har jeg også hørt :) Men hvis fostrene vokser ulikt på grunn av f.eks arv, kjønn, morkake etc allerede i uke 17-19, så vil man jo likevel bomme på tiden som gjenstår hos en baby som er større eller mindre enn snittet allerede da..
 
Det har jeg også hørt :) Men hvis fostrene vokser ulikt på grunn av f.eks arv, kjønn, morkake etc allerede i uke 17-19, så vil man jo likevel bomme på tiden som gjenstår hos en baby som er større eller mindre enn snittet allerede da..
Det tenker jeg og. Førstemann hadde stort hode og nå har jeg ikke time før 20+2, så det må jo bli feil. :)
 
Det tenker jeg og. Førstemann hadde stort hode og nå har jeg ikke time før 20+2, så det må jo bli feil. :)

Ja, nettopp!! Jeg hadde time uke 17 sist og har det nå også. Min første var liten, og hvis denne også blir liten er jeg redd jeg blir satt mye tilbake :(
 
Fem dager er ikke så mye. Befrukningen skjer ikke under akten, spermen kan leve i flere dager og egget kan bruke flere dager på å feste seg. De aller fleste ungene kommer når de er klar, noen få går over tiden. Husk at ditt svangerskap kan være klrtere eller lengre enn gjennomsnittet :)

I mitt første svangerskap hadde jeg samme tanker/bekymringer som deg. Menstermin var 4. Beregnet ifra når jeg hadde sex skulle termin vært senest 6. men fikk termin 13. Ungen kom til når han var klar og det var allerede 3. :)
 
Fem dager er ikke så mye. Befrukningen skjer ikke under akten, spermen kan leve i flere dager og egget kan bruke flere dager på å feste seg. De aller fleste ungene kommer når de er klar, noen få går over tiden. Husk at ditt svangerskap kan være klrtere eller lengre enn gjennomsnittet :)

I mitt første svangerskap hadde jeg samme tanker/bekymringer som deg. Menstermin var 4. Beregnet ifra når jeg hadde sex skulle termin vært senest 6. men fikk termin 13. Ungen kom til når han var klar og det var allerede 3. :)

Men kan det virkelig ligge inni meg i seks dager før det blir befruktet? Det er lenge! (Eller, seks dager for sperm og fem dager for egget)

Ja, ja. Hun kommer når hun er ferdig, jeg bare synes det var kjedelig å bli flyttet «feil vei» [emoji85]
 
Back
Topp