«Vanlig» kommode som stellebord?

Har vudert den men det har vært flere tilfeller hvor den kommoden ikke har vært skrudd fast i vegg, falt på et barn og barnet har faktisk død av det:eek:

Jeg kjøpte en slik kommode til gangen p da var det med varsel skriv i kommoden med at den måtte skrus fast i veggen, men vi har ikke mulighet til å gjøre det på badet så da teor jeg kanskje det er bedre å finne en kommode som er stødigere:)

Vi har hatt flere slike og aldri skrudd fast et eneste møbel i veggen.. aldri skjedd her
 
Har vudert den men det har vært flere tilfeller hvor den kommoden ikke har vært skrudd fast i vegg, falt på et barn og barnet har faktisk død av det:eek:

Jeg kjøpte en slik kommode til gangen p da var det med varsel skriv i kommoden med at den måtte skrus fast i veggen, men vi har ikke mulighet til å gjøre det på badet så da teor jeg kanskje det er bedre å finne en kommode som er stødigere:)

Mener at årsaken til at den har veltet har vært fordi barn har klatret på den, den har ikke veltet helt av seg selv. Dette gjelder alle kommoder uansett type og størrelse - de er ikke beregnet for klatring.
 
Mener at årsaken til at den har veltet har vært fordi barn har klatret på den, den har ikke veltet helt av seg selv. Dette gjelder alle kommoder uansett type og størrelse - de er ikke beregnet for klatring.

Ene episoden jeg leste om veltet kommoden på soverommet oppå en sovende toåring så tror nok det kan variere (spørs vell litt hvor godt den er skrudd sammen og hva som er inni også)

Og ja det er sikkert også skjedd at det er barn som klatrer.
 
Vi bruker en Malm kommode som stellebord, har hatt den på badet i fem år nå. Synes det fungerer helt fint til tross for at den ikke er skrudd fast. Ungene har lite tilgang til det badet på egen hånd før en viss alder, så føler meg ganske trygg på det.
Det er klart at en kommode kan velte når man trekker ut alle skuffene eller et barn klatrer i skuffene, har ingenting med Ikea å gjøre det. Når tyngdepunktet forskyves vil en gjenstand velte på et eller annet tidspunkt.
Helt enig. Det handler jo absolutt ikke om produsent eller hvor kommoden er kjøpt, det handler om tyngdekraft [emoji23]
 
Bruker en kommode fra ikea på badet, men antiskli og stellemappe oppå. Har en hylle ved siden av med utstyr. Funker helt greit, men den er ikke festet til veggen. Tenker at når hun blir så stor tør jeg ikke ha henne oppå der så da havner stellematten på gulvet og kommoden på rommet (og kan festes i veggen)
 
Det handler jo egentlig ikke om stødigheten, Jysk også har velte advarsel.
Det handler jo om at butikkene ønsker å sikre seg mot søksmål i tilfelle de velter fordi barn f.eks klatrer på de.

Skjønner hva du mener, men hvis du ikke vil feste den og heller ikke vil ha veltefare, må du ha noe med veldig god dybde..
Det tror jeg ikke du får med en vanlig kommode. Da er vel eventuelt alternativet sånn stellebord med skuffer?
Eg har sånn og den velter lett [emoji14]
 
Bruker ikea sin malm kommode, ikke skrudd fast, aldri gjort med denne typen heller. Føler ikke den er ustødig, og er vel en varsel på de for veltefare for sikkerheten sin skyld. Man kan selvfølgelig ikke ha alle skuffene oppe på en gang, da bikker den, men har men som oftes ikke?
 
Har Malm med tre skuffer og påskrudde ben (hører ikke til, husker ikke hvilke).
Jeg har festa den med en krok i veggen. Ble litt stressa av at den lett bikker når flere skuffer er ute. Det kan jo hende du kan feste den med en krok/mekanisme som limes på?

Har fests stellematta med borrelås, sklir veldig lett. Antiskli fungerer vel også.
 
Bruker ikea sin malm kommode, ikke skrudd fast, aldri gjort med denne typen heller. Føler ikke den er ustødig, og er vel en varsel på de for veltefare for sikkerheten sin skyld. Man kan selvfølgelig ikke ha alle skuffene oppe på en gang, da bikker den, men har men som oftes ikke?
Den velter lett om du tar flere skuffer ut. Har måttet tatt i mot den et par ganger [emoji28]
 
Den velter lett om du tar flere skuffer ut. Har måttet tatt i mot den et par ganger [emoji28]

Har har ikke det skjedd ennå, nå har vi den med 4 skuffer, men aldri opplevd at den har holdt på å velte. Men aldri hatt behov for flere skuffer ute om gangen heller da :)
 
Den velter lett om du tar flere skuffer ut. Har måttet tatt i mot den et par ganger
emoji28.png

Ja det er det jeg frykter om jeg skulle gått for den. Hører det er mange som ikke har erfaring på at den velter. Men jeg tenker at det fort kan bli litt skummelt
Har Malm med tre skuffer og påskrudde ben (hører ikke til, husker ikke hvilke).
Jeg har festa den med en krok i veggen. Ble litt stressa av at den lett bikker når flere skuffer er ute. Det kan jo hende du kan feste den med en krok/mekanisme som limes på?

Har fests stellematta med borrelås, sklir veldig lett. Antiskli fungerer vel også.

Jeg har samme kommoden i gangen og det følger med veggfester til den kommoden.

Greia er bare det at jeg ikke ønsker å lage hull i baderomsveggen så prøver å finne en god stelleløsning for oss der jeg har god plass til oppbevaring og samtidig slipper å ødelegge badet vårt :)
 
Fant du kommode du ble fornøyd med? :)

Nei dessverre:-( alle jeg fant som var riktig størrelse var veltefare og måtte skrus fast, så endte opp med stellebort med to hyller under og kurver, det fungerer men det hadde vært myyye mer oversiktlig og praktisk med kommode på badet.
 
Nei dessverre:-( alle jeg fant som var riktig størrelse var veltefare og måtte skrus fast, så endte opp med stellebort med to hyller under og kurver, det fungerer men det hadde vært myyye mer oversiktlig og praktisk med kommode på badet.

De velter ikke av seg selv når du har barnet oppå. Det er en liten risiko når du har mange skuffer ute samtidig og legger vekt på de, men du har maks en skuff åpen når du steller barnet. Produsenten skriver ofte veltefare for å sikre seg mot å bli saksøkt ved uhell grunnet uvettig bruk. Malm kommode f.eks har IKEA spesifikt skrevet veltefare på etter episoder i USA hvor barn har klatret oppå kommoden og den har veltet. Den type velterisiko finnes ved alle møbler man han som ikke er festet i veggen eller gulvet.
 
De velter ikke av seg selv når du har barnet oppå. Det er en liten risiko når du har mange skuffer ute samtidig og legger vekt på de, men du har maks en skuff åpen når du steller barnet. Produsenten skriver ofte veltefare for å sikre seg mot å bli saksøkt ved uhell grunnet uvettig bruk. Malm kommode f.eks har IKEA spesifikt skrevet veltefare på etter episoder i USA hvor barn har klatret oppå kommoden og den har veltet. Den type velterisiko finnes ved alle møbler man han som ikke er festet i veggen eller gulvet.


Joda det er jeg klar over sånn sett, men en kommode har større veltefare enn et bord med hyller når feks en baby krabber rundt å åpner skuffer. Jeg kom over mange stødige og solide kommoder, men da var de veldig store igjen ( for store for vårt lille bad) så de kommodene som var passe størrelse ble veldig vaglete med en gang man åpnet skuffene.

Det hadde sikkert gått fint det også om man bare passer veldig på og følger med, men slik jeg ser det fort blir hos de andre babyene i familien har de vært veldig interessert å åpne skuffer etc så orker ikke jeg det å ikke kunne ha barnet på badet uten å måtte følge med som en hauk, jeg vet det fort blir å ha baby lekende på gulvet, mens jeg steller meg feks, så da gikk jeg for en anen løsning istedenfor:)
 
Back
Topp