Nye regler på høring til 04.07.18

Hvordan kan de sikte på at dette skal gjelde fra 1. Juli nå? Merker jeg blir irritert over storting og saksgang nå.

Hvordan kan de sikte på at dette skal gjelde fra 1. Juli nå? Merker jeg blir irritert over storting og saksgang nå.

My bad. Fant akkurat ut at det er vedtatt den nye fordelingen av permisjonen.
Den nye høringen gjelder den neste endringen. Det vil si den om at kvotene blir lengre ved 80% dekning.

My bad. Fant akkurat ut at det er vedtatt den nye fordelingen av permisjonen.
Den nye høringen gjelder den neste endringen. Det vil si den om at kvotene blir lengre ved 80% dekning.
Ok. Var det jeg egentlig trodde. Men er uansett oppgitt over det nye forlaget. Det burde jo vært oppe til diskusjon allerede og ikke som nytt forslag nå.

Det er jo ikke som at det forslaget ikke har vært nevnt i media eller i forumdiskusjoner tidligere.

Nei, det har vært mange synspunkter rundt dette. De fleste jeg har sett, negative.

Nei, det har vært mange synspunkter rundt dette. De fleste jeg har sett, negative.
Det tror jeg på. Men vet det er mange som ikke tør å være ærlig på at de er positive til 3-deling. Men selv jeg som er for 15 uker til far er skeptisk til denne.

Det tror jeg på. Men vet det er mange som ikke tør å være ærlig på at de er positive til 3-deling. Men selv jeg som er for 15 uker til far er skeptisk til denne.

Det blir veldig spennende å se hvordan det fungerer i praksis. Det blir utfordrende for veldig mange på ulike måter.

Det blir veldig spennende å se hvordan det fungerer i praksis. Det blir utfordrende for veldig mange på ulike måter.

Ja. Jeg er glad vi har bestemt oss for 100% denne gangen. Så vet vi hva vi får.

Forbanna... eneste grunnen til at det kunne gå med oss var 80% for da slapp far å ta ut så mye permisjon for at ting skulle gå opp. Sist tok vi 100% og når far tok sin del merka vi det godt på økonomien pga hans utbetalinger fra nav er koko. Jeg har heldigvis full lønn gjennom jobben. Dette ødelegger hele den økonomiske sikkerheten vår.

Edit: skrivefeiler

Last edited:
Forbanna... eneste grunnen til at det kunne gå med oss var 80% for da slapp far å ta ut så mye permisjon for at ting skulle gå opp. Sist tok vi 100% og slett når far tok sin del pga hans utbetalinger fra nav er koko. Jeg har heldigvis full lønn gjennom jobben. Dette ødelegger helle den økonomiske sikkerheten vår.

Da blir det spennende å se hvordan det blir....

Det er en tredeling av foreldrepermisjon i dagens regelverk også.. men delene er jo ikke like store. I nytt regelverk så er det jo foreslått å gjøre disse likere, men har vært tre deler i mange år med mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode.
Er personlig postitiv til 15 uker til mor og far, men skeptisk til 19 uker ved 80%

Kjenner jeg blir oppgitt over dette. Skal tro voksne mennesker er istand til å bestemme fordelingen av permisjon selv. Det er jo ikke slik at alle har like muligheter til å ta ut permisjon i praksis, selv om man i teorien skal ha det. Savner unntaksregler i forslaget her.

Kjenner jeg blir oppgitt over dette. Skal tro voksne mennesker er istand til å bestemme fordelingen av permisjon selv. Det er jo ikke slik at alle har like muligheter til å ta ut permisjon i praksis, selv om man i teorien skal ha det. Savner unntaksregler i forslaget her.
Tja, det viser seg at voksne mennesker egentlig ikke klarer det, jf hvordan pappaers uttak korrelerer med lengden på fedrekvoten.

Hva kan være årsakene til at noen ikke kan ta ut permisjon i praksis? Jeg er klar over at for de som driver enkeltpersonsforetak kan det være krevende, men det gjelder da mødrene og.

Tja, det viser seg at voksne mennesker egentlig ikke klarer det, jf hvordan pappaers uttak korrelerer med lengden på fedrekvoten.

Hva kan være årsakene til at noen ikke kan ta ut permisjon i praksis? Jeg er klar over at for de som driver enkeltpersonsforetak kan det være krevende, men det gjelder da mødrene og.

Det kan så absolutt gjelde mødrene også. Opprinnelig er det denne låsingen av mødrekvote og fedrekvote utover den tiden som er forbeholdt mor av naturlige årsaker, det jeg irriterer meg over. Det gjør det unødig vanskelig å legge seg et opplegg som er til beste for barnet og familien som helhet.

At fedres uttak samsvarer med antall uker fedrekvoten er på, kan vel ha mange årsaker.
Det kommer vel an på hvilket yrke du har, om permisjonen løser seg i praksis.

Back
Topp