Engangsstønad og foreldrepenger

Babyivente

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2018
Hei!

Jeg lurte på ang engangatønad - når kan man søke om den? Jeg sjekket på Google og der kom det opp at man kan søke etter uke 26 at jordmor skriver terminbekreftelse da man er i uke 26.

Mens på babyverdens sine sider så skriver folk at man kan søke etter OUL å bare sende inn selv uten jordmor/lege sin bekreftelse viser til link : http://forum.babyverden.no/threads/når-blir-engangsstønaden-utbetalt.986511/

Noen som vet ?

Står på nav er det er fra 26. svangerskapsuke eller senere. :)

Står på nav er det er fra 26. svangerskapsuke eller senere. :)

Iknow, men de som jeg sendte link om sier det gjelder for foreldrepenger og at dem har sendt inn helsekort osv rett etter OUL :laughing002 Fordi jeg trodde akkurat det samme som deg hele tiden - til jeg fant den linken :)

Iknow, men de som jeg sendte link om sier det gjelder for foreldrepenger og at dem har sendt inn helsekort osv rett etter OUL :laughing002 Fordi jeg trodde akkurat det samme som deg hele tiden - til jeg fant den linken :)

Jeg ville fortsatt fulgt nav sine sider. Det står jo under engangsstønad sin infodmside. Men du kan jo kontakte nav å spørre om du vil søke tidligere. :)

Jeg ville fortsatt fulgt nav sine sider. Det står jo under engangsstønad sin infodmside. Men du kan jo kontakte nav å spørre om du vil søke tidligere. :)

Jeg får gjøre det, jeg reiser på ferie da jeg er i uke 24 og er ikke tilbake før jeg er nesten 28 uker - så det hadde vært bra for meg hehe..

Står jo ingen steder at de har søkt rett etter OUL, står bare at de har sendt med bekreftelse på termindato etter OUL. 26. svangerskapsuke er gjeldende, Nav ser ikke på søknader kommet før den tid en gang.

Jeg får gjøre det, jeg reiser på ferie da jeg er i uke 24 og er ikke tilbake før jeg er nesten 28 uker - så det hadde vært bra for meg hehe..
Mange som ikke søker før etter 28 iom at standard kontroll er i uke 24 og 28 :)

Står jo ingen steder at de har søkt rett etter OUL, står bare at de har sendt med bekreftelse på termindato etter OUL. 26. svangerskapsuke er gjeldende, Nav ser ikke på søknader kommet før den tid en gang.

Hmm... Står jo at de har levert den inn etter OUL. Så går ut ifra at dem ikke ventet så veldig mye lengre :laughing002 Det er flere av dem som skriver at dem da har fått pengene i uke 26 hvis du leste :) Men det er vel forskjellig fra kommune til kommune.
Jeg ringte hvertfall mitt nav kontor og dem sa jeg fint kan sende inn etter jeg har vært på OUL da det ikke er noe ekstra som skal beregnes som ved foreldrepenger :)
Så da trenger ikke jeg å vente til uke 26 hvertfall, eneste grunnen for at jeg faktisk lurte er fordi jeg skal på ferie og er borte i uke 26 og 27 og 28 xsmile5

Mange som ikke søker før etter 28 iom at standard kontroll er i uke 24 og 28 :)

Da fikk jeg snakket med mitt NAV kontor og jeg kunne fint sende inn søknad om engangsstønaden etter OUL, da det er en klar bekreftelse på termindato :) Det var ikke noe ekstra som skulle regnes ut som med foreldrepenger :)
Så da er det kanskje forskjellig fra kommune til kommune, jeg vet ikke :)

Skal ikke være mulig å sende inn søknad før en har terminbekreftelse datert etter 26. svangerskapsuke.
Dersom søknad sendes inn før vil oppdatert terminbekreftelse etterspørres.

Veldig rart om en veileder på familietelefonen hos NAV har informert om noe annet.

Det er samme regelverk over hele landet, så det skal ikke være noen forskjell.

Jeg set tråden du viser til over er fra 2010, så den er jo ganske ganmel.

Skal ikke være mulig å sende inn søknad før en har terminbekreftelse datert etter 26. svangerskapsuke.
Dersom søknad sendes inn før vil oppdatert terminbekreftelse etterspørres.

Veldig rart om en veileder på familietelefonen hos NAV har informert om noe annet.

Det er samme regelverk over hele landet, så det skal ikke være noen forskjell.

Jeg set tråden du viser til over er fra 2010, så den er jo ganske ganmel.

Nei, jeg vet ikke jeg - jeg sier bare hva jeg fikk beskjed om :) Jordmor har selv sagt henne fint kan skrive fordi det er ikke henne det er opp til, men NAV :) Noen nav kontor er nok litt lettere med å ha med å gjøre noen ganger :)

Ahaa, da er ikke jeg til stedet - da er jeg på ferie:) Og jordmor tar ferie 3 uker før det. Så det blir umulig for min del :)
Det er jo ikke krise å ikke få de. Sist hadde jeg jordmorvikar på en kontroll.

Jeg søkte tidlig sist og fikk beskjed om at ingenting ble gjort med søknaden min før all dokumentasjon var vedlagt så måtte pent vente til uke 26 så jeg fikk bekreftelse fra jordmor.

Jeg søkte tidlig sist og fikk beskjed om at ingenting ble gjort med søknaden min før all dokumentasjon var vedlagt så måtte pent vente til uke 26 så jeg fikk bekreftelse fra jordmor.

Åja, kjedelig for din del :( Men skader ikke å prøve for min del da nav likevel har sagt at det ikke er noe problem :)

Tenker også at nav sikkert er samarbeidsvillige da jeg er på ferie i de ukene :)

Hvorfor er det så viktig for deg å søke før?

Back
Topp