Hele Norge rydder plast, går du for tøybleier?

Jeg har tenkt litt mer på dette. Jeg tror ikke at det er selve klesvasken som stopper meg. Det er så mange ulike tøybleier, og for meg blir det for mye å sette meg inn i. Derfor mener jeg at dette med tøybleier kunne blitt demonstrert av helsepersonell. F.eks allerede på kontroll hos jordmor/lege før fødsel, på sykehuset eller helsestasjonen. Jeg tror det hadde blitt mer vanlig å bruke tøybleier hvis det hadde vært et naturlig alternativ til plastbleier.

Jeg har tenkt litt mer på dette. Jeg tror ikke at det er selve klesvasken som stopper meg. Det er så mange ulike tøybleier, og for meg blir det for mye å sette meg inn i. Derfor mener jeg at dette med tøybleier kunne blitt demonstrert av helsepersonell. F.eks allerede på kontroll hos jordmor/lege før fødsel, på sykehuset eller helsestasjonen. Jeg tror det hadde blitt mer vanlig å bruke tøybleier hvis det hadde vært et naturlig alternativ til plastbleier.

Enig!! De har jo allerede tøybleier på mange barselavdelinger i form av store flanellskluter (vanlig å starte med på nyfødte), så de kan jo lett ha covre å vise frem og liksom :)

Veldig usikker, vil vurdere det men mannen er ikke interessert. Vi kaster engangsbleier i våtorganisk da, så vet ikke helt hva som skjer med de.

Ja, vi brukte tøybleier til første og de blir nok lillesøster i magen å overta. Prøvde mye forskjellige typer, men likte alt-i-2 bleier best. Har lommebleier med borrelås til bruk i barnehage/besteforeldre.

Venter første så har ikke ærfaring på dette enda, men kan ikke se for meg at vi kommer til å bruke tøybleier. Jeg synes det virker som så mye mer lettvindt å bruke engangsbleier st det blir nok mest sansynlig det.

Synes jeg er ganske flink på andre områder. Kommer til å arve eller kjøpe det meste brukt av baby utstyr, sorterer søppel og kaster aldri fra meg noe ute + plokker ofte med meg søppel ute om jeg kommer over noe som burde havnet i en søppeldunk . Så engangsbleier får bli miljøsynderen min tror jeg.

Ja, vi bruker lommebleier på førstemann, neste skal arve dem. De er så fine og så oppbevarer vi de våte bleiene i tett pose rett ved vaskemaskina, så når vi skal vaske 60 grader hiver vi bare bleiene til skylling og fyller opp med resten. Eneste er at vi bruker det deltid for å ikke være avhengig av å vaske og ordne hele tiden. Men vi har mindre lekkasjer med tøy enn papir, det var litt uventa.

Ekstra klesvask i min verden. Også ville jeg ikke drasse på møkkete bleier på tur.

Det gjør man jo med engangsbleier også, hvis det ikke er søppelbøtte i nærheten. Noe det ikke alltid er over alt :) Hadde alltid «bæsjeposer» i stelleveska som jeg puttet brukte bleier i ved behov (papirbleier altså).

Gå for lommebleier :) sånn... nå trenger du ikke sette deg inn i det [emoji23]

Nei, men så skal man alltid ha rene bleier og det er ikke alltid jeg får til å være så organisert med klesvasken. :) Hadde bare blitt et nytt stressmoment. Kjenner meg selv såpass :P

Går an å ha andre i hus også i tilfelle.

Jeg synes det var genialt å ha tøybleier til soving på dagtid ved bleieslutt. Ble den ikke tisset i så brukte vi den om igjen flere ganger.

Det gjør man jo med engangsbleier også, hvis det ikke er søppelbøtte i nærheten. Noe det ikke alltid er over alt :) Hadde alltid «bæsjeposer» i stelleveska som jeg puttet brukte bleier i ved behov (papirbleier altså).

Jeg har aldri satt meg i en situasjon hvor jeg må dra på brukte bleier ;)

Yngste ungen til pappa måtte bruke tøybleier pga eksem, de syns det var skikkelig pes og ekstra vask. Ville ikke falt meg inn å prøve ;)

Jeg har aldri satt meg i en situasjon hvor jeg må dra på brukte bleier ;)

Yngste ungen til pappa måtte bruke tøybleier pga eksem, de syns det var skikkelig pes og ekstra vask. Ville ikke falt meg inn å prøve ;)

Nei hvis man blir «påtvunget» å bruke det blir det sikkert noe annet enn å bevisst velge det:)

Jeg har måttet ta med møkkete bleier mange ganger. Ute på trilletur, på skogtur osv

Gå for lommebleier :) sånn... nå trenger du ikke sette deg inn i det [emoji23]

Takk for tips:) Er det mange ulike størrelser og hvor er det best å kjøpe/bestille dem? Så kan jeg sjekke det mer ut.

Takk for tips:) Er det mange ulike størrelser og hvor er det best å kjøpe/bestille dem? Så kan jeg sjekke det mer ut.

Du får de i forskjellige størrelser og i one-size som du bare justerer med knapper. Sistnevnte kan du bruke hele bleieperioden (bortsett fra helt nyfødt trooor jeg).

Jeg kjøpte fra bleieboden.no men tror ikke den finnes lenger. Bare å Google så får du opp flere nettbutikker.

Du får de i forskjellige størrelser og i one-size som du bare justerer med knapper. Sistnevnte kan du bruke hele bleieperioden (bortsett fra helt nyfødt trooor jeg).

Jeg kjøpte fra bleieboden.no men tror ikke den finnes lenger. Bare å Google så får du opp flere nettbutikker.

Ok, takk for svar:)

Både jeg og mannen er innstilt på å få det til og vi skal prøve, men ser ikke på det som noe nederlag om det ikke går. Har kjøpt bleier brukt på finn som en start så får vi prøve oss frem.

Alle våre fire barn har vært fulltids tøybleiebrukere fra de var nyfødte, og vi er strålende fornøyde. :)
Jeg har også brukt tøybind i årevis selv, og synes det er mye mer behagelig enn engangs.

Jeg har også brukt tøybind i årevis selv, og synes det er mye mer behagelig enn engangs.

JA, fyttirakkern. Jeg bruker menskopp da, brukt det i 9 år. I perioder har det blitt tampong/bind, og som etter fødselen da, hvor det ble bind. Fyyyy så ekkelt når man er vant til noe som ikke er klamt! Plast i underlivet ass, blærgh :p Så ser for meg at det er samme komfortforskjellen på bleier, men dessverre har det ikke blitt mer enn deltidsbruk her. Men håper det blir mer og mer tøy etterhvert som han går mer på do fremover :)

Back
Topp