Fedrekvoten blir utvidet

Villa88

Blir kjent med forumet
Jeg er veldig for at far skal få sin del av permisjonen altså, men syns 10 uker var nok hehe. Nå skal den økes til 15 uker fra 1 juli 18, uten at perioden utvides :wtf:

Dette er egentlig litt krise for oss, ettersom far skal begynne å studere til høsten [emoji85]
Vi har et håp om at han skal klare å fortsette med skolen tross pappaperm, vil ikke at han blir nødt til å ta ting på nytt...

Hvor har du lest 15 uker? Så vidt jeg har fått med meg økes den til 14 uker[emoji848] Forsåvidt synes jeg 10 uker fedrekvote har vært ok, men er ikke for at den økes..[emoji17] Burde være opp til hver enkelt familie hva de ønsker å gjøre i de forskjellige situasjonene[emoji849]

Hvor har du lest 15 uker? Så vidt jeg har fått med meg økes den til 14 uker[emoji848] Forsåvidt synes jeg 10 uker fedrekvote har vært ok, men er ikke for at den økes..[emoji17] Burde være opp til hver enkelt familie hva de ønsker å gjøre i de forskjellige situasjonene[emoji849]
Det er 15 uker. Jeg syns det er helt greit at far får tilbake sine 14, og bryr meg ikke så mye om at han har fått en til:)

Her i huset skulle nok far hatt opp mot 15 uker uavhengig av hva fedrekvoten er, så dette har ikke veldig stor innvirkning for vår del.

Det påvirker ikke oss nevneverdig... men jeg synes det er så utrolig begrensende opplegg når man ikke bare kan bestemme selv. Ærlig talt!

Ligger forslag til høring på stortinget. Skal behandles 6/6 om jeg husker riktig.
15 uker mødre og fedrekvote (+de tre ukene før termin til mor) og 16 uker felleskvote ved 49 uker/100% lønn.
Større felleskvote ved 59 uker/80%.
Skal mye til for at det ikke vedtas og NAV jobber med å få endret i systemene sine for å få det klart. Skal gjelde fra 1/7....

Vi "redder" oss på det ved at jeg kun har 50% stilling, så jeg kan begynne smått å jobbe og han kan komme på jobben med den lille for amming/2timer ammefri. Så kan vi også ta ut ferie. Jeg lekte litt med den kalkulatoren som nav har, og det ble ikke så ille når vi tar ut ferie osv.

Men vi kommer også til å forsøke og spare en del penger sånn at jeg kan ta 1-2 mnd ulønnet permisjon.

Hurra for likestilling [emoji173]️ far er like god omsorgsperson for babyen som mammaen, så skulle vel egentlig bare mangle at han fikk like mye [emoji1310]

Ligger forslag til høring på stortinget. Skal behandles 6/6 om jeg husker riktig.
15 uker mødre og fedrekvote (+de tre ukene før termin til mor) og 16 uker felleskvote ved 49 uker/100% lønn.
Skal mye til for at det ikke vedtas og NAV jobber med å få endret i systemene sine for å få det klart. Skal gjelde fra 1/7....

Gjelder det for de som føder før 1/7?

For oss er det helt fint... her kommer vi uansett til å dele mer 50/50....

Hvis ikke far kan da? Min har enkeltfotetak og nå jobbe for å ha inntekt. Han ønsker jo endel uker men ikke 15...

Hvis ikke far kan da? Min har enkeltfotetak og nå jobbe for å ha inntekt. Han ønsker jo endel uker men ikke 15...

Da faller de dessverre bort, eller så kan dere søke om utsette fedrekvoten. Min mann er også selvs.næringsdrivende. Mor har ikke rett på fars kvote i det tilfellet.

Det som er så idiotisk er at det er pga likestillingssak fra EU eller noe. Kan de ikke heller utvide fellesperioden og DRITE I å kalle det mødre/fedrekvote?! Ingen kvote er også likestilling! Og Gud så deilig det hadde vært om folk kunne få bestemme selv hva som passet deres familie best!!

samboeren min blir vell ikke å ha rett til pappa perm siden han ikke har noe fast jobb. Han er vikar på et sykehjem mens han søker rundt omkring.

Ja kan man ikke dele fedrekvoten?
Nei
Mødrekvote og fedrekvote er låst.
Skal veldig mye til for at mor kan overta fars. Den kan brukes frem til barnet er tre år, med mindre man får nytt barn i mellomtiden

Nei
Mødrekvote og fedrekvote er låst.
Skal veldig mye til for at mor kan overta fars. Den kan brukes frem til barnet er tre år, med mindre man får nytt barn i mellomtiden
Takk for svar, vet du om den 15 ukers perioden kan deles opp eller må han ta 15 uker i strekk før barnet er 3 år?

Back
Topp