Dårlig opplevelse hos legen

JI2018

Forelsket i forumet
Desemberlykke 2018
Marshmallows2021
(Litt langt innlegg, må bare få ut litt frustrasjon)

I dag hadde jeg en skikkelig dårlig opplevelse hos legen. Er 8+1 i dag, og dette var første gang jeg skulle til lege etter jeg fant ut jeg er gravid, derfor hadde jeg håpet at vi for eksempel kunne prøve å lytte etter hjertelyd eller at hun ville berolige meg noe, men fikk bare beskjed om at «det er alt for tidlig å gjøre noe som helst».

Så ville jeg snakke om en arvelig sykdom vi har vi familien, og mulighetene til å teste fosteret for å se om det kan ha arvet det utvidet genet, og at jeg hadde lest om alle mulighetene og ville vite mer om det å teste fosteret uten å vite min egen gen-status. Men jeg måtte bare innse at fosteret har fått genet fra meg om det skulle ha det utvidet genet, men det er ikke dette som står på nett... :( Så hun skulle prøve å kontakte st.olavs så skulle jeg få høre fra henne om noen uker...

Så spurte jeg hva jeg skulle gjøre nå, om jeg bare skulle vente på time hos jordmor og ingen andre kontroller (førstegangsgravid, så har jo litt spørsmål). Ja, jeg skulle bare vente, men om jeg kjente det ble mye skulle jeg bare ta abort? Altså, hallo? Jeg kom ikke inn for å snakke om abort, men jeg føler hun nesten anbefalte meg å ta abort.

I tillegg ville jeg sjekke blodprosent, fordi jeg gidde blod når jeg var gravid (før jeg visste det) og hørte jerntabletter ikke var så bra å ta, men det brydde hun seg ikke om. Jeg måtte bare ta tilskuddet, uten å sjekke noe.

Jeg gikk ut derfra med tårer i øynene, klarte ikke betale for legetimen engang, og med en gang jeg kom i bilen begynte jeg å gråte skikkelig. Det var et skikkelig utrivelig legebesøk:sorry: Jeg trodde man skulle sjekke litt ting første legebesøk, og ha en fortrolig samtale med fastlegen, men i stedet ble jeg bare dratt ned...

Last edited:
Dårlig måte å bli møtt på, men første kontroll er som regel ikke før etter 12 uker.
Blodprøvene/screening skal i henhold til retningslinjene ikke tas før det og det er som regel fremdeles for tidlig til at de fleste vil forsøke å lytte etter hjertelyd.
Mange vil ikke prøve det før etter ordinær UL.
For førstegangs kommer som regel ikke livmoren opp av bekkenet før 12 uker.

Du burde uansett blitt møtt på en bedre måte og bli tatt på alvor ift dette genetiske du lurte på.

Vet ikke akkurat hva som er gjeldende regelverk i ditt tilfelle, men om legen er usikker kunne du blitt henvist til nærmeste senter for medisinsk genetikk for gjennomgang av regelverket og eventuelle muligheter i ditt konkrete tilfelle.
Et voldsomt regelverk å forholde seg til rundt det der.

Dårlig måte å bli møtt på, men første kontroll er som regel ikke før etter 12 uker.
Blodprøvene/screening skal i henhold til retningslinjene ikke tas før det og det er som regel fremdeles for tidlig til at de fleste vil forsøke å lytte etter hjertelyd.
Mange vil ikke prøve det før etter ordinær UL.
For førstegangs kommer som regel ikke livmoren opp av bekkenet før 12 uker.

Du burde uansett blitt møtt på en bedre måte og bli tatt på alvor ift dette genetiske du lurte på.

Vet ikke akkurat hva som er gjeldende regelverk i ditt tilfelle, men om legen er usikker kunne du blitt henvist til nærmeste senter for medisinsk genetikk for gjennomgang av regelverket og eventuelle muligheter i ditt konkrete tilfelle.
Et voldsomt regelverk å forholde seg til rundt det der.

Jeg vet første kontroll ikke er før etter uke 12, men med tanke på at eventuell utredning for genet må gjøres i uke 10-12, så tenkte jeg at jeg ville få noe oppfølging før. Siden det er et veldig stort valg som nå tas, så er det greit å høre om ting er greit før vi setter i gang prosessen. Og derfor tenkte jeg hun skulle foreslå noe eller henvise meg til gynekologisk på sykehuset.

Jeg vet første kontroll ikke er før etter uke 12, men med tanke på at eventuell utredning for genet må gjøres i uke 10-12, så tenkte jeg at jeg ville få noe oppfølging før. Siden det er et veldig stort valg som nå tas, så er det greit å høre om ting er greit før vi setter i gang prosessen. Og derfor tenkte jeg hun skulle foreslå noe eller henvise meg til gynekologisk på sykehuset.

Nå vet ikke jeg hvilket gen osv det er snakk om, og hvilken betydning det vil ha, så det blir litt vanskelig å uttale seg egentlig.

Jeg synes ikke det var en pen måte å møte deg på, og synes det blir veldig feil. Sannsynligvis har du en ganske A4 lege som går «etter boka». Ang. Genet så skulle hun vel forhøre seg med st.olavs, så da får hun vel beskjed dersom hun har misforstått retningslinjene?

Nå vet ikke jeg hvilket gen osv det er snakk om, og hvilken betydning det vil ha, så det blir litt vanskelig å uttale seg egentlig.

Jeg synes ikke det var en pen måte å møte deg på, og synes det blir veldig feil. Sannsynligvis har du en ganske A4 lege som går «etter boka». Ang. Genet så skulle hun vel forhøre seg med st.olavs, så da får hun vel beskjed dersom hun har misforstått retningslinjene?

Ja, hun får nok det! Var bare ikke noe trivelig for en førstegangsgravid å komme inn å føle meg så dårlig at jeg må løpe ut i bilen i tårer etterpå :)

Det hørtes ikke noe hyggelig ut! Hu hadde jeg kjefta på!
Skjønner at det der var en vond time. En veldig dårlig tilbakemelding fra en lege!
Har du mulighet for å bestille time privat? Eller hos en annen lege? Da anbefaler jeg evt det.

Stor klem! ❤

Som sagt burde du vært møtt på en bedre måte uansett.
Du burde henvises til avdeling for medisinsk genetikk, spesielt om legen din er usikker på retningslinjene i ditt tilfelle

Ta en telefon til nærmeste avdeling for genetikk og se hva de sier siden de kan rettlede deg ift ditt konkrete tilfelle

Det hørtes ikke noe hyggelig ut! Hu hadde jeg kjefta på!
Skjønner at det der var en vond time. En veldig dårlig tilbakemelding fra en lege!
Har du mulighet for å bestille time privat? Eller hos en annen lege? Da anbefaler jeg evt det.

Stor klem! ❤

Ja, jeg skal prøve å ringe litt rundt i morgen for å bli noe klokere. Poenget er vel ikke helt det med sykdommen, for jeg skjønner det er vanskelig for en fastlege å ha satt seg inn i det. Men fordi jeg sa jeg ikke ville vite mitt eget resultat, så betydde det at jeg måtte forstå at det er logisk at jeg er bærer om barnet har genet, og dermed virket det enklere for meg å bare ta abort om jeg ikke ville vite mitt resultat. Så jeg følte hun anbefalte meg å ta abort..:sad010Så hun skulle bare henvist meg en annen plass, i stedet for å være så negativ..

Vanskelig å si og kan hende det også er noen regler på at barnet ikke kan sjekkes uten å vite din status først. Men ring medisinsk genetikk. De kan svare deg på akkurat det som er relevant for deg og gi deg rettledning på hva du trenger og hvordan du skal gå videre

Vanskelig å si og kan hende det også er noen regler på at barnet ikke kan sjekkes uten å vite din status først. Men ring medisinsk genetikk. De kan svare deg på akkurat det som er relevant for deg og gi deg rettledning på hva du trenger og hvordan du skal gå videre

Ja, nå har jeg lest om dette siden mormor ble syk og mamma fikk vite at hun har arvet genet, så jeg vet hvilke muligheter jeg har. Det var bare at legen mente dette ikke var mulig, men det står innpå nettsiden til sykdommen. Så denne testen jeg vil ta er for de som ikke vet sin egen genstatus, og heller ikke vil vite det :) Men ja, enklere å ringe de direkte

Absolutt enklest å ta det direkte med de som virkelig kan det

Det er ikke noe hyggelig måte å bli møtt på. En ting er at mange allmennleger ikke har spesialisert kunnskap om svangerskap eller det du tok opp men man kan vise omtanke og empati. Jeg har gått til første kontroll mellom uke 6-8 under 3 svangerskap. Da har vi tatt opp generell form og evt sykemeldingsbehov, fylt inn helsekortet/arket og søkt fødeplass. Håper du finner ut litt mer i morgen [emoji171]

Det er ikke noe hyggelig måte å bli møtt på. En ting er at mange allmennleger ikke har spesialisert kunnskap om svangerskap eller det du tok opp men man kan vise omtanke og empati. Jeg har gått til første kontroll mellom uke 6-8 under 3 svangerskap. Da har vi tatt opp generell form og evt sykemeldingsbehov, fylt inn helsekortet/arket og søkt fødeplass. Håper du finner ut litt mer i morgen [emoji171]

Ja, og om det ikke er noe omtanke og empati, så heller bare henvise meg en annen plass og ikke uttale seg så mye... Får håpe jeg finner ut mer på egen hånd ja :Heartpink

Ja, jeg skal prøve å ringe litt rundt i morgen for å bli noe klokere. Poenget er vel ikke helt det med sykdommen, for jeg skjønner det er vanskelig for en fastlege å ha satt seg inn i det. Men fordi jeg sa jeg ikke ville vite mitt eget resultat, så betydde det at jeg måtte forstå at det er logisk at jeg er bærer om barnet har genet, og dermed virket det enklere for meg å bare ta abort om jeg ikke ville vite mitt resultat. Så jeg følte hun anbefalte meg å ta abort..:sad010Så hun skulle bare henvist meg en annen plass, i stedet for å være så negativ..

Det er jeg enig med deg i at hun burde gjort. Hun har heller ikke noe med hva du ønsker/ikke ønsker å vite, og hun skal iallefall ikke si noe om abort, uansett hvilken personlig mening hun har skal hun være profesjonell!

Håper du får mer hjelp et annet sted ❤

Nei så utrolig trist og høre :( Er også førstegangsfødene og føler jo at man skal bli behandlet med respekt og at de skal ta seg tid til oss. Alt er jo helt nytt for oss og vi kan ha mange spørsmål og da skal man iallefall prøve å svare så godt man kan og prøve å berolige og ikke lage mer oppstyr.. mener iallefall jeg.. Håper du får byttet til en lege som ikke behandler noen av pasientene sine sånn.. Det syns jeg virkelig ikke er greit.. man skal må gråte etter man har vært til legen, jeg mener man heller skal gå ut der med en letthet følelse at ting er bra og at man kan roe seg litt ned...
Huff, kjente jeg ble litt full av frustrasjon -.-

Siden det er en nettside om sykdommen regner jeg med det er syk/pårørendeforenign og kanskje et kompetansesenter. Jeg ville ringt dit.

Når det gjelder jern er det ikke noe farlig med det. Jeg fikk beskjed om å begynne på jern i si at svangerskap og en av pillene i multivitamin for gravide jeg tar nå er jern. Men jern kan være tungt for for magen.

For en utrolig uhyggelig og usymptisk legen, en slik person burde ikke jobbe med folk da over 80 % av legens tid er dedikert til pasientene, og da skal man også kunne være en people-person. Mitt forslag til deg: Gå innpå nav.no og bytt fastlege!!!! I tillegg er det slik at man heller ikke skal ta jerntabletter om man ikke har lav blodprosent (lave jernlagre). Fastlegen min frarådet meg til å ta multivitaminer så lenge jeg ikke har lite jern, for for mye jern er heller ikke bra. Nå vet jeg ikke hvilken sykdom du mener (og det trenger du heller ikke å røpe; jeg skjønner at det er personlig), men søskenbarnet mitt (inngiftet) har Huntingtons liggende til familien og hun har nettopp valgt å teste seg mtp status på barna sine. Hun testet negativt selv om faren og alle hans søsken har det og da vil det også si at hennes barn heller ikke har genet siden det ikke kan hoppe over en generasjon. :)

Nei så utrolig trist og høre :( Er også førstegangsfødene og føler jo at man skal bli behandlet med respekt og at de skal ta seg tid til oss. Alt er jo helt nytt for oss og vi kan ha mange spørsmål og da skal man iallefall prøve å svare så godt man kan og prøve å berolige og ikke lage mer oppstyr.. mener iallefall jeg.. Håper du får byttet til en lege som ikke behandler noen av pasientene sine sånn.. Det syns jeg virkelig ikke er greit.. man skal må gråte etter man har vært til legen, jeg mener man heller skal gå ut der med en letthet følelse at ting er bra og at man kan roe seg litt ned...
Huff, kjente jeg ble litt full av frustrasjon -.-

Ja, veldig frustrerende. Er ikke så mange fastleger å velge mellom her. Men men, jeg skal til jordmor på kontroller framover, så får prøve å glemme opplevelsen jeg hadde :)

Back
Topp