Hysteroskopi / laparoskopi?

.Anonym.

Glad i forumet
Jeg er henvist til hysteroskopi. Men når jeg leser litt om dette på Google så ser det ut som laparoskopi er "best" for å finne ut av ting ?
Eller hva er egentlig forskjellen?

Dere som har gjort det; hvordan var det ? Vondt etterpå? Må en sykemelde seg?
Hvor lang tid tar det ?
Gruer meg... liker ikke narkose!

Hysteroskopi er at man fører ett kamera opp i livmoren og sjekker forholdene der!

Tok det i mars og gruet meg veldig! Det var over på veldig kort tid(tok kanskje 15-20 min selve inngrepet) og var ikke vondt etterpå :) blødde bare bittelitt samme dagen og neste dag!
Tok det i forbindelse med en SA/utskrapning!

Var sykemeldt en dag etterpå!

Laparoakopi har jeg ikke gjort, men tror det er en mer omfattende undersøkelse :)

Hysteroskopi er at man fører ett kamera opp i livmoren og sjekker forholdene der!

Tok det i mars og gruet meg veldig! Det var over på veldig kort tid(tok kanskje 15-20 min selve inngrepet) og var ikke vondt etterpå :) blødde bare bittelitt samme dagen og neste dag!
Tok det i forbindelse med en SA/utskrapning!

Var sykemeldt en dag etterpå!

Laparoakopi har jeg ikke gjort, men tror det er en mer omfattende undersøkelse :)

Fikk du narkose eller lokalbedøvelse ?

Jeg har hatt laparoskopi. Det er ett kirurgisk inngrep som gjøres under full narkose. Mye mer omfattende enn hysteroskopi.
Jeg fikk gjort inngrepet for å sjekke opp mistanke om endometriose.

Jeg har gjort laparoskopi pga mistanke om endometriose, og de fant da endometriose. Det er et stort inngrep som jeg har forstått at kun bør gjøres ved mistanke om noe spesifikt. Da går de inn i magehulen og kan se på blant annet livmoren og eggstokkene fra utsiden.

Jeg fikk også utført hysteroskopi pga. habituell abort, for på laparoskopien får de ikke undersøkt innsiden av livmoren. Hysteroskopi kan utføres både med lokal bedøvelse og under narkose, de sa til meg at de velger det utfra hva de planlegger/mistenker.

Nå har jeg fått time til hysteroskopi allerede neste uke. Gruer meg !! Men leser mange plasser at lokalbedøvelse er mest vanlig ? Er det noe en kan velge ?

Hatt lap. Brente hull i cyster på eggstokkene grunnet PCOS.

Narkose, er jo et inngrep. Var greit den dagen, men slet lenge med smerter så var sykemeldt en stund. Om de ikke mistenker PCOS eller endometriose (de to de primært sjekker) velger de oftest hysto.

Hatt lap. Brente hull i cyster på eggstokkene grunnet PCOS.

Narkose, er jo et inngrep. Var greit den dagen, men slet lenge med smerter så var sykemeldt en stund. Om de ikke mistenker PCOS eller endometriose (de to de primært sjekker) velger de oftest hysto.
Gynekologen mistenkte pco, rart at jeg fikk hysteroskopi da!

Jeg og samboeren har prøvd på vanlig måte denne uken(har eggløsning imorgen), men hvis jeg hadde blitt gravid, ødelegger det med hysterokopi da? Siden de går inn i livmoren!

Gynekologen mistenkte pco, rart at jeg fikk hysteroskopi da!

Jeg og samboeren har prøvd på vanlig måte denne uken(har eggløsning imorgen), men hvis jeg hadde blitt gravid, ødelegger det med hysterokopi da? Siden de går inn i livmoren!

Det siste er jeg ikke sikker på..

Mistenker de mange cyster da? Rart de ikke tar lap da egentlig... Men vet de her ønsket å sjekke endometriose også grunnet manglende el.

Det siste er jeg ikke sikker på..

Mistenker de mange cyster da? Rart de ikke tar lap da egentlig... Men vet de her ønsket å sjekke endometriose også grunnet manglende el.
Er det vanlig med manglende EL pga endometriose? Det visste jeg ikke.
Jeg har påvist endometriose (ved lapraskopi), og har alltid hatt regelmessig syklus med eggløsning hver mnd.

Jeg har påvist endometriose (ved lapraskopi), og har alltid hatt regelmessig syklus med eggløsning hver mnd.

De sa de bare skulle sjekke alt..

Endometriosen kan påvirke eggløsning, eggmodning, eggkvalitet, slimhinne, øke risiko for abort og ja, generelt kludre til det meste. :shifty:

Jeg er henvist til hysteroskopi. Men når jeg leser litt om dette på Google så ser det ut som laparoskopi er "best" for å finne ut av ting ?
Eller hva er egentlig forskjellen?

Dere som har gjort det; hvordan var det ? Vondt etterpå? Må en sykemelde seg?
Hvor lang tid tar det ?
Gruer meg... liker ikke narkose!

Hei, har gjort begge deler.
Laproskopi er en operasjon(kikkhullsoperasjon), ofte gjort for å bekrefte diagnose endometriose.

Hysteroskopi: trenger ikke narkose. Tror heller ikke at det gjøres med lokal bedøvelse. De ser etter fremmedlegemer inne i livmoren( polypper) som kan gjøre det vanskelig å gjøre deg gravid.

Polypper inne i livmoren kan oppstå sfa ivf-behandlinger. Enkelte klinikker anbefaler denne sjekken en gang pr år, så lenge man gjennomgår ivf.

Jeg gjorde hysteroskopi for å fjerne en muskelknute i livmoren, ble lagt i narkose og var ute av sykehuset noen timer etter jeg våknet

Hei, har gjort begge deler.
Laproskopi er en operasjon(kikkhullsoperasjon), ofte gjort for å bekrefte diagnose endometriose.

Hysteroskopi: trenger ikke narkose. Tror heller ikke at det gjøres med lokal bedøvelse. De ser etter fremmedlegemer inne i livmoren( polypper) som kan gjøre det vanskelig å gjøre deg gravid.

Polypper inne i livmoren kan oppstå sfa ivf-behandlinger. Enkelte klinikker anbefaler denne sjekken en gang pr år, så lenge man gjennomgår ivf.
Skjønner ikke hvordan noen tar hysteroskopi uten narkose?? Hadde det ikke gjort vondt eller noe sånn så hadde vell ikke legene lagt oss i narkose??

Back
Topp