Beltestol

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som kan gi meg en link til info om montering av beltestol og avstand til forsete? Annet enn blogg og fb-grupper...

Har kun lest om det her inne og på fb, men skulle gjerne hatt noen andre kilder som forteller om dette :)

Eller er det kun fremovervendt med egne belter det gjelder? Ikke at jeg finner det noe sted heller...

Last edited:
Jeg finner ikke andre kilder i farta.
Men når det gjelder avstand til forsetet gjelder det forovervendt, og er fordi at barnet ikke skal kastes rett i fortsetet ved en kollisjon.
Bakovervendte stoler kan godt stå helt inntil forsetet med ryggen.

Jeg finner ikke andre kilder i farta.
Men når det gjelder avstand til forsetet gjelder det forovervendt, og er fordi at barnet ikke skal kastes rett i fortsetet ved en kollisjon.
Bakovervendte stoler kan godt stå helt inntil forsetet med ryggen.

Men hvor har DU lært dette?

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å finne info på dette om det går innunder anbefalinger eller regler.

Og siden det er flere rundt meg som lurer på dette, så er jeg egentlig bare interessert i gode kilder. Resten kan jeg lese på fb eller bloggen om det er sånn, men jeg vil ikke anse det som en god kilde om det ikke finnes noe som helst annen info på det.

Vi gikk inn på nettsiden til de som produserte stolen, der stod det monteringsanvisning og avstand, ellers kan det hende du finner info på www.tryggtrafikk.no. Tror faktisk trygg trafikk har noe info på youtube også om jeg ikke husker helt feil.

Vi gikk inn på nettsiden til de som produserte stolen, der stod det monteringsanvisning og avstand, ellers kan det hende du finner info på www.tryggtrafikk.no. Tror faktisk trygg trafikk har noe info på youtube også om jeg ikke husker helt feil.
Har ikke sjekket så mange anvisninger, men har ikke funnet noe på de jeg har sett i. Hvilken stol var dette?
Klarer heller ikke å finne noe på Trygg Trafikk :/

Har ikke sjekket så mange anvisninger, men har ikke funnet noe på de jeg har sett i. Hvilken stol var dette?
Klarer heller ikke å finne noe på Trygg Trafikk :/
Klarer ikke helt huskke navnet, men det var et Britax sete. Vi sjekket endel før vi fikk eldste og hun er nå 11 så er en stund siden. Så dumt at de ikke har mer info ute, dette er jo viktig for alle småbarnsforeldre. man kan sende mail til trygg trafikk og spørre også, og tror mannen kontaktet produsent av ett annet sete en gang bare for å være helt sikre.

Klarer ikke helt huskke navnet, men det var et Britax sete. Vi sjekket endel før vi fikk eldste og hun er nå 11 så er en stund siden. Så dumt at de ikke har mer info ute, dette er jo viktig for alle småbarnsforeldre. man kan sende mail til trygg trafikk og spørre også, og tror mannen kontaktet produsent av ett annet sete en gang bare for å være helt sikre.

Det burde jo da gjelde uten seter også, og det skal jo ikke være nødvendig å lete seg halvt ihjel for informasjon. Er jo på langt nær alle som gidder å lese forum osv og, så er jo ikke rart om mange ikke får det med seg, om det er en reell anbefaling.

Men hvor har DU lært dette?

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å finne info på dette om det går innunder anbefalinger eller regler.

Og siden det er flere rundt meg som lurer på dette, så er jeg egentlig bare interessert i gode kilder. Resten kan jeg lese på fb eller bloggen om det er sånn, men jeg vil ikke anse det som en god kilde om det ikke finnes noe som helst annen info på det.

Det sier seg selv når man ser på hvordan kroppen beveger seg i en bråbrems. :)
Det gjelder uten sete også, både for store og små.
Jeg skjønner at det ikke holder for enkelte stabeiser, men da må man bare vise dem filmer av hvordan det ser ut inni bilen når man bråbremser, og kroppen blir kastet fremover.
Det samme gjelder i forsetet; det er ikke bare å sitte for nære dashbordet, men man har ikke alltid så mye valg, om man er kort og skal rekke frem til rattet f.eks. :P

Jeg skjønner at det ikke holder for enkelte stabeiser, men da må man bare vise dem filmer av hvordan det ser ut inni bilen når man bråbremser, og kroppen blir kastet fremover.
Det samme gjelder i forsetet; det er ikke bare å sitte for nære dashbordet, men man har ikke alltid så mye valg, om man er kort og skal rekke frem til rattet f.eks. :P

Mye som ikke er bra, og egentlig burde man holde seg langt unna bilkjøring og mange andre ting fordi det er farlig. Hva som virker logisk for deg trenger ikke å virke logisk for andre. Noen sier det er trygt å ha baby foran, andre mener det stikk motsatte. Dette gjelder også de som jobber innen faget, så ikke alltid lett å ring inn for å spørre heller. Derfor kan det være greit med noen gode kilder til fakta innimellom ;)

Jeg lurer enkelt og greit på hvor denne infoen kommer fra, og om det er en reell anbefaling, siden jeg ikke finner noe som helst info om det annet enn en blogg og fb-side.

Mye som ikke er bra, og egentlig burde man holde seg langt unna bilkjøring og mange andre ting fordi det er farlig. Hva som virker logisk for deg trenger ikke å virke logisk for andre. Noen sier det er trygt å ha baby foran, andre mener det stikk motsatte. Dette gjelder også de som jobber innen faget, så ikke alltid lett å ring inn for å spørre heller. Derfor kan det være greit med noen gode kilder til fakta innimellom ;)

Jeg lurer enkelt og greit på hvor denne infoen kommer fra, og om det er en reell anbefaling, siden jeg ikke finner noe som helst info om det annet enn en blogg og fb-side.

Jeg forstår hva du mener, men hvordan kroppen beveger seg i en bråbrems er jo ikke et spørsmål om meninger. :)
Når det gjelder baby i forsetet, er det heller ikke snakk om meninger, men om forskjeller i årsmodell og konstruksjon i bilen, og hvorvidt man kan skru av airbag. :)
Da handler meningene om hvorvidt man forstår mekanikken og forskningen, og ikke hvorvidt det faktisk er sånn eller sånn. :)

Den bloggen er jo laget av en dame som er utdannet bilsikkerhets-ekspert, og kildene står jo oppført i innlegget, så den er nok ganske safe. ;)

Det samme gjelder i forsetet; det er ikke bare å sitte for nære dashbordet, men man har ikke alltid så mye valg, om man er kort og skal rekke frem til rattet f.eks. :p
Dette hadde ikke med logikk å gjøre men en ordentlig anbefaling med en link. Ikke alle som som er her inne eller leser seg ihjel om ting. Meningen med dette var vel om det var en lett måte å finne den infoen på for de som ikke er på forum eller blogger. Jeg fant det en gang for å sitte foran. Når min sønn sitter i besafe izi pluss i hans bil så må jeg sitte bak. Er ikke forsvarlig at lille meg på 158 og 60 kg sitter foran. Så ikke forsvarlig for noen andre heller. Men burde vært en ordentlig forklaring på trygg trafikk eller noe som man kunne finne lett. Så der var i grunn som til ttådstarter om det fantes en sånn info ett sted

Hva slags bil skal man kjøre når det er sånne krav? Jeg har gått igjennom hele monteringsanvisningen på vårt britax beltestol og bilen vår står også som godkjent til bruk av dette sete. Men skal vi ha så stor avstand til forsete så kan ikke baksetene brukes i det hele tatt verken av de med eller uten sete[emoji848]
Så kjenner jeg selv skulle lest disse anbefalingene og jeg er mer enn opptatt av sikkerhet, derfor jeg gjerne skulle lest troverdige sider [emoji16]

Jeg har vært i ulykke og ble kastet fremover, men belte stoppet meg lenge før jeg traff rattet og jeg sitter ganske nærme[emoji5]

Jeg forstår hva du mener, men hvordan kroppen beveger seg i en bråbrems er jo ikke et spørsmål om meninger. :)
Når det gjelder baby i forsetet, er det heller ikke snakk om meninger, men om forskjeller i årsmodell og konstruksjon i bilen, og hvorvidt man kan skru av airbag. :)
Da handler meningene om hvorvidt man forstår mekanikken og forskningen, og ikke hvorvidt det faktisk er sånn eller sånn. :)

Den bloggen er jo laget av en dame som er utdannet bilsikkerhets-ekspert, og kildene står jo oppført i innlegget, så den er nok ganske safe. ;)
Nå skrev hu akkurat at det var vanskelig fordi ekspertene kunne si forskjellige ting. Ikke lett å tru på akkurat den samme bloggerne og eksperten som deg. Ingen er like og vi vil ha ordentlige kilder fra forskjellige steder. Jeg skulle ønske det re kunne ha vært oppført på trygg rafikk hvis alle foreldre er.

Hva slags bil skal man kjøre når det er sånne krav? Jeg har gått igjennom hele monteringsanvisningen på vårt britax beltestol og bilen vår står også som godkjent til bruk av dette sete. Men skal vi ha så stor avstand til forsete så kan ikke baksetene brukes i det hele tatt verken av de med eller uten sete[emoji848]
Så kjenner jeg selv skulle lest disse anbefalingene og jeg er mer enn opptatt av sikkerhet, derfor jeg gjerne skulle lest troverdige sider [emoji16]

Jeg har vært i ulykke og ble kastet fremover, men belte stoppet meg lenge før jeg traff rattet og jeg sitter ganske nærme[emoji5]
Ja det er sant. Er det samme med besafe stolen vpr. Står at den passer i mannens vil men det er ikke sant i forhold til at noen skal sitte i fremsetter uten å sitte inni hanskerommet. Jeg leste den listen før vi kjøpte stolen for at den skulle passe i begge bilene. Men passer kun i min bil.

Med forsetet så var det i dette tilfellet generelt snakk om foran eller bak. Og bli kjeftet på fra naf så fort man nevner baby foran, samtidig som de på denne fb siden sier det er tryggere foran... Er det noe rart man vil ha sikre kilder? Og kanskje fler enn en... ;)

Hvem hun er og hva slags utdannelse hun har aner jeg ikke. For meg kan det egentlig være hvem som helst i gata. Og jeg kan ikke si jeg fant noen link til andre steder som sier noe om det jeg spør om heller. Så om det er noe jeg har oversett, så må du gjerne lime den inn her :)

Last edited:

Da har du brukt beltet riktig, og hatt nok plass til at det stopper deg. Om airbagen hadde løst seg ut, hadde det vært enda kortere avstand å stoppe på. ;)

Back
Topp