Hvor mye er bra årlig lønn?

Kommer an på utdanning tenker jeg. Men en god lønn generelt vil jeg si er 500,000+ i året.

Synes bra lønn er en lønn man selv er fornøyd med. Da jeg gikk fra student til arbeidslivet, synes jeg 350000 i året var sykt bra lønn. Etter et år med plikttjeneste, var neste stilling 500.000 og jeg var igjen i «himmelen» over så høy lønn. Nå har det gått maaaange år, og jeg tjener vesentlig mer. Synes det er bra lønn hvis jeg bare ser på tallene, men vet sannelig ikke om jeg synes det er bra betalt i forhold til antall timer og innsats som ligger bak de tallene...

Over 500 synes jeg er bra!
Har selv 410.000 i året, har fagbrev. Uten studielån.

Kommer helt an på hva du har i utgifter og lån.
Vi har lite lån mtp både hus og biler. Og vi har to inntekter.
Vi klarer oss bra

Syns hva som er bra lønn helt kommer an på hvilken jobb man har.
Det er stor forskjell på å være hjelpepleier og direktør i et stort selskap.
For den ene ville en årslønn på 600K vært ekstremt bra, for den andre veldig dårlig

For å leve et ok liv i "byen" hvor det koster minimum 5 millioner for et hus så trenger man kanskje 600 000 kr for å ha mye til overs hver mnd. Men på bygda hvor man får samme huset til halve prisen kan man fort ha samme levestandard for 400 000 kr. Så det er mye som spiller inn tenker nå jeg...

Det kommer vel helt an på situasjonen. Jeg diskuterte lønn med ei venninne, hun syntes hun tjente fryktelig mye, hun visste ikke hvor hun skulle gjøre av alt (ifølge henne selv). Jeg tjener mer enn henne, og synes jeg tjener alt for lite. Men jeg har vel dobbelt så mye studielån som henne, og hun leier ekstremt billig, mens jeg har et massivt boliglån. Hun tjener veldig bra i forhold til utdannelse, mens jeg tjener ganske dårlig i forhold til utdannelse, så da ender vi ikke så langt fra hverandre. Men siden utgiftene er så forskjellige, blir det stor forskjell (føler vi da).

Utdanning, bosituasjon, livssituasjon, det er veldig mye som påvirker hva som er bra lønn.

Over 500 synes jeg er bra!
Har selv 410.000 i året, har fagbrev. Uten studielån.

Kommer helt an på hva du har i utgifter og lån.
Vi har lite lån mtp både hus og biler. Og vi har to inntekter.
Vi klarer oss bra
Hva jobber du som? Har også fagbrev, men lavere lønn. Ligger på 8 års ansiennitet så går opp en del ved 10 år da

Men man har jo ikke 35 000 utbetalt i mnd når man tjener 450 000...? Ikke etter skatt :p
Med 450.000 i året har man 37.500 før skatt.
Alt etter som hvor mye gjeld og fradrag man har så må man i de fleste tilfeller opp over en årslønn på 600.000 for å få 35.000 utbetalt i måneden

Jeg ser meg fornøyd med lønnen min om jeg kan betjene et vanlig boliglån, kjøpe det vi trenger og ha penger til overs hver måned. Nå er årslønnen 250.000 (ikke full stilling), det er lavt i forhold til hvor mye arbeid som er lagt bak de kronene. Om jeg i full stilling i jobben min kunne tjent rundt 450.000 hadde jeg vært veldig fornøyd.

Hva er et vanlig boliglån på da?

Syns over 600 000 er en god lønn. Meg og mannen har ca det begge to, vi har begge mastergrad og kun jobbet i ca 2 år. Så har vi begge mye ansvar på jobbene og det er ikke like lett å være vekke fra jobb (f eks permisjon eller sykdom) som derfor gjør at vi gjerne må ta telefonen og svare på mail også når vi f eks er syke o.l. Da syns jeg det er rett at man skal kompenseres med litt god lønn:)

Med 450.000 i året har man 37.500 før skatt.
Alt etter som hvor mye gjeld og fradrag man har så må man i de fleste tilfeller opp over en årslønn på 600.000 for å få 35.000 utbetalt i måneden
Men dette er jo VI tilsammen.. mannen min og meg. Snakket ikke bare om min lønn

Syns over 600 000 er en god lønn. Meg og mannen har ca det begge to, vi har begge mastergrad og kun jobbet i ca 2 år. Så har vi begge mye ansvar på jobbene og det er ikke like lett å være vekke fra jobb (f eks permisjon eller sykdom) som derfor gjør at vi gjerne må ta telefonen og svare på mail også når vi f eks er syke o.l. Da syns jeg det er rett at man skal kompenseres med litt god lønn:)
600 er god lønn, men skal også bare mangle etter mange år på skolebenken, og mye studielån

Syns det kommer an på utdannelse og hvilken jobb man har. Jeg syns selv jeg tjener helt OK, men i forhold til andre som gjør samme jobb som meg tjener jeg langt under snittet (begynte på et dumt tidspunkt, så har gått glipp av en del store lønnsøkninger). Syns at OK lønn er mellom 450-650 og god lønn er over det i min bransje.

Ang lån så kommer det jo an på hvilke verdier man sitter på. 3 mill er ikke mye lån hvis man har verdier til 6 mill og grei inntekt. 3 mill er mye hvis verdiene er 3 mill og man har lavere inntekt.

Back
Topp