Helsesøster på hjemmebesøk - Hvordan var det?

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Og er det slik at helsesøster alltid skal komme på hjemmebesøk nå?

Hvordan synes du det var?
 
Syns det bare var koselig :)
 
Ja. De gjør altid med den første. Ble spurt med nr 2 men pga lette fødsler så kunne jeg heller komme ned ( bor 5 min gange fra helsestasjonen). Syntes det var helt greit. Er jo for at mor ikke skal trenge å gå ut. Hu snakket være om ernæring, vitaminer, farer første gangs foreldre ikke altid tenker på osv. Fikk en del info brosjyrer også. Var som en vanlig samtale med hs bare hjemme.
 
Vi fikk hjemmebesøk av helsesøster etter fødsel med begge barna. Helt topp! Da ble barnet målt og veid. Snakket om amming osv. Synes det var veldig koslig
 
Ja. De gjør altid med den første. Ble spurt med nr 2 men pga lette fødsler så kunne jeg heller komme ned ( bor 5 min gange fra helsestasjonen). Syntes det var helt greit. Er jo for at mor ikke skal trenge å gå ut. Hu snakket være om ernæring, vitaminer, farer første gangs foreldre ikke altid tenker på osv. Fikk en del info brosjyrer også. Var som en vanlig samtale med hs bare hjemme.
Ikke alltid, vi fikk ikke hjemmebesøk før med nummer 3...
 
Hadde med første, hun kastet jeg ut... og nå med fjerde, det var hyggelig og fint :)
 
Får man forresten vite datoen for når de kommer, eller kommer de "uforventet" ? [emoji4]
 
Du blir oppringt etter fødselen for å avtale tidspunkt, de kommer ikke uventet.
 
Med første så spurte de om jeg ønsket hs hjem, da sa jeg at jeg gjerne kom til helsestasjonen :) har litt angst for sånt, så ville nok hengt meg opp i ting som hs helt sikkert ikke tenker på. Vet ikke om man fortsatt kan velge, håper det når jeg nå i august får nr 2 :)
 
Jeg har kunnet velge med mine, og syns det har vært kjekt. Med nr to hadde jeg også hjemmebesøk av jordmor.

Baby ble veid, og hadde samtale om fødsel og barselopphold o.l.

Denne gangen har jeg fått tilbud om ekstra hjemmebesøk fordi jeg er litt ekstra nervøs. Veldig fornøyd med tilbudet her.
 
Med første så spurte de om jeg ønsket hs hjem, da sa jeg at jeg gjerne kom til helsestasjonen :) har litt angst for sånt, så ville nok hengt meg opp i ting som hs helt sikkert ikke tenker på. Vet ikke om man fortsatt kan velge, håper det når jeg nå i august får nr 2 :)

Venter nr 6 i juni, og har alltid takket pent nei, og sagt jeg/vi kommer på helsestasjonen.
Og det gjør vi denne gang også.
 
Vi har fått besøk hjem med alle tre. Hyggelig det.

Litt rot får de tåle (de gjør det, de vet du har fått verden snudd på hodet sånn nettopp.) og greit å få dem hjem selv om jeg fint hadde klart å dra ut. De to siste har jeg født hjemme og har hatt hjemmebesøk av jm som tok seg av fødselen før hs kom,de følger liksom opp barsel.
 
Serverte dere dem noe? Er det vanlig?
Ikke forventet, de var på jobb. Nå sist var mannen hjemme og det var rett over jul, så da fikk hun tilbud om kaffi og kaker
 
Det var forsåvidt helt greit. Men syns helsesøsteren var mer opptatt av klokken enn noe annet. Hun sa liksom hele veien no har vi 40 min igjen, no er det 15 min igjen, osv.
 
Første gang hadde ikke helsestasjonen mulighet for å sende noen hjem på besøk, da jeg fødte midt i fellesferien.

Andre gang avtalte vi at jeg kunne komme på helsestasjonen, da jeg var i så fin form og ikke ville ta opp mer tid enn nødvendig for de.

De kommer hjem på besøk, for at det skal være trygt, godt og komfortabelt. De ser nok ikke på rot og den slags (om ikke huset ser bombet ut da) ☺️ Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg vasket huset skinnende rent, men jeg kan ikke få besøk av noen uten å måtte ha det plettfritt. :D

Gode helsesøstere bryr seg om mor og barnet, ikke ubetydelige ting. :)
 
Det var forsåvidt helt greit. Men syns helsesøsteren var mer opptatt av klokken enn noe annet. Hun sa liksom hele veien no har vi 40 min igjen, no er det 15 min igjen, osv.
Så stressa da. Det har aldri mine vært. De har vært opptatt av å gi meg rett informasjon. Masse brosjyrer. Snakke, veie babyen og sånn.

Nå med siste som altså er født 25.12 fikk jeg en telefon fra den helsesøster som hadde romjulsvakt som "oi. Vi har fått vite du har fått et barn og oioioioi" liksom, og hun var klar til å komme på besøk selv om hun egentlig ikke hadde tid. Jeg sa ta det med ro. Den helsesøster som skal være hennes helsesøster kan komme over nyttår, ikke noe stress. Jeg har hatt hjemmebesøk av jm, vekta har begynt å gå opp. Jeg har god og lang ammeerfaring fra de to første og melka er kommet. Jeg har mannen til å hjelpe meg og familie rundt oss om vi trenger det.

Det er bedre en en hs som ikke er stressa :)

Nå skal det være sagt da, hun er to år gammel og har sin tredje helsesøster i tillegg til at vi har hatt vikar et par ganger, så det om å få "den hs hun egentlig skal ha" var ikke noe poeng, viste det seg.

Det var logisk og greit ser ute. Den hs som er skolehelsesøster på en skole er hs for ungene i den skolekretsen. Men så gikk det i kluss for dem visst med stillingsprosenter og sånn.
 
Back
Topp