Britax two way

Two way er hard å sitte i, mange sliter med å montere den, den bør lenes mot dashbord eller forsete, og har liten sidebeskyttelse.
Vi lånte den en gang fordi en venninne prøvelånte vårt, og junior klaget etter 5 min i bilen om at det var "vondt i rumpestumpen."
Vi kløna verre begge to for å få den montert skikkelig også, og min venninne fortalte at de brukte lang tid på å venne seg til den, og at vårt Minikid var en drøm i forhold, noe jeg holder med henne i. :p

Det finnes jo andre billigere seter som er gode i bruk, både for liten og stor. :)
Axkid har en billig-variant ac Minikid, som heter Axkid Move, som er veldig populær. :)
Ble tipsa om en fra joie som ser superenkel ut å montere, så jeg tror det blir en sånn på oss. Jeg er som sagt ikke ute etter en ren bakovervendt stol, ettersom vi allerede har det og dette skal være en reservestol/stol nr 2. Da vil vi ha en som kan brukes lenge, og som også kan snus HVIS det blir nødvendig. Joie sin går helt til 36 kg og oppfyller alle kriteriene våre:)

Er det ikke sånn at seter som fra produsent kan brukes både forovervendt og bakovervendt egentlig er for tunge til å brukes forovervendt? At man helst bør bytte til et rent forovervendt sete når man snur fordi vekta av setet kan virke negativt ved en ulykke...?

Nei Shit, skjedde noe rart når jeg skulle quote deg.... aldri drikk kaffe samtidig tydeligvis[emoji23][emoji23]

Er det ikke sånn at seter som fra produsent kan brukes både forovervendt og bakovervendt egentlig er for tunge til å brukes forovervendt? At man helst bør bytte til et rent forovervendt sete når man snur fordi vekta av setet kan virke negativt ved en ulykke...?
Det vet jeg ikke, ikke lest selv så det tør jeg ikke uttale meg om. Joiestolen vi ble tipset om veier 8.8 kg, til sammenligning veier besafe izi up 8.1 kg og er en ren beltestol. Recaro og cybex sine beltestoler veier rundt 7 kg.

Ble tipsa om en fra joie som ser superenkel ut å montere, så jeg tror det blir en sånn på oss. Jeg er som sagt ikke ute etter en ren bakovervendt stol, ettersom vi allerede har det og dette skal være en reservestol/stol nr 2. Da vil vi ha en som kan brukes lenge, og som også kan snus HVIS det blir nødvendig. Joie sin går helt til 36 kg og oppfyller alle kriteriene våre:)

Men den kan ikke brukes noe lenger fordi den kan snus, det er tilnærmet aldri noen grunn til å snu før beltestol, og sjansen er stor for at den ikke passer som beltestol, men dere velger jo selv hvor mye dere vil investere i bilstol ved å måtte kjøpe flere modeller enn nødvendig. :)

Hvordan kan du være så skråsikker på at det er det minst trygge alternativet?
Enkelte barn er rene houdonini, kommer seg ut av setet selv om alt er fulgt av festeanvisninger.... er det ikke da tryggere å flytte ungen «feil» vei, fordi den da i d minste blir sittende i setet?
Alle har grunnet for å snu, noen ganger er det faktisk tryggere å snu. Er vel mer sjangs for En ulykke på en 3 åring som kommer seg ut av setet enn om den er fastspent. Det kan vi vel være enig om?

Nei, vi er ikke enige om det, fordi det finnes løsninger som både holder barnet trygt, og ..eh, trygt. :P
Stolen i forsett (med airbag av), og anti escape-løsning, så sitter barnet trygt. :)

Det er (tilnærmet) ingen grunner til å snu, man bare har ikke prøvd riktig bakovervendt løsning enda. ;)

Jo, det er nettopp sånn det er.
Dessuten bør man ikke bruke internsele forover, men vente til barnet er gammelt og stort nok til å trygt(!) bruke bilens belte i beltestol. :)

Nei, vi er ikke enige om det, fordi det finnes løsninger som både holder barnet trygt, og ..eh, trygt. :P
Stolen i forsett (med airbag av), og anti escape-løsning, så sitter barnet trygt. :)

Det er (tilnærmet) ingen grunner til å snu, man bare har ikke prøvd riktig bakovervendt løsning enda. ;)

Skulle likt å sett deg brune deg på houdini! Der ble alt forsøkt.... men om du kan alt, så får jeg vel tro d da...

Det finnes godkjente anti-escape seler på markedet, designet spesielt for å holde Houdini på plass i selene.

Jeg hadde aldri snudd et barn før det har vært så stort at hode og nakke hadde tålt belastningen ved en front mot front kollisjon - i de fleste tilfeller vil en slik kollisjon i stor fart føre til at barnet dør om det det sitter fremovervendt, fordi nakken knekker av belastningen. Innvendig halshugging altså.

Det er svært vanskelig, faktisk nær sagt umulig å ta livet av et barn som sitter bakovervendt - og det er derfor så mange av oss er "hysteriske" angående bilsikring.

Jeg er heller hysterisk enn å ha et dødt barn fordi jeg som forelder tok dårlige valg.

Skulle likt å sett deg brune deg på houdini! Der ble alt forsøkt.... men om du kan alt, så får jeg vel tro d da...

Du virker i grunn mer ute etter å gi opp og rakke ned på andre enn å faktisk finne en trygg løsning, og da gidder jeg ikke hjelpe deg.
Jeg skjønner at situasjonen er frustrerende, og at å snu virker som en løsning, men det er ikke det.

Men den kan ikke brukes noe lenger fordi den kan snus, det er tilnærmet aldri noen grunn til å snu før beltestol, og sjansen er stor for at den ikke passer som beltestol, men dere velger jo selv hvor mye dere vil investere i bilstol ved å måtte kjøpe flere modeller enn nødvendig. :)
Denne kan brukes som ren beltestol etter at man er ferdig med bakovetvendtperioden, så da vil jeg si den har lenger brukstid jo. Man tar ut noe innmat og snur stolen, så har man beltestol som varer til barnet er 36 kg.

Denne kan brukes som ren beltestol etter at man er ferdig med bakovetvendtperioden, så da vil jeg si den har lenger brukstid jo. Man tar ut noe innmat og snur stolen, så har man beltestol som varer til barnet er 36 kg.

Ja, den er laget for å kunne det, men saken er at man ikke er garantert at den passer som det, hverken til bilen eller det aktuelle barnet.
Derfor må hver stol prøves i de bilene de skal brukes til, helst med barnet i.
;)

Ja, den er laget for å kunne det, men saken er at man ikke er garantert at den passer som det, hverken til bilen eller det aktuelle barnet.
Derfor må hver stol prøves i de bilene de skal brukes til, helst med barnet i.
;)
Som en reservestol/nr to så tar vi det problemet når det evt oppstår tenker jeg:)

Back
Topp