Katt som tisser inne

Lykkeliten

Glad i forumet
Håper ikke dette er helt feil forum :angelic:
Barnet våres fikk en katt for snart 2 år siden. Det er en søt katt.. noen minuser med henne er jo at hun sikler veldig bare vi rører henne og rister dette over alt. Hun klorer på tapeten og har tisset og bæsjet med hver anledning hun kommer ned i kjelleren. Men vi prøver og tenke at hun er familie. Prøver å ikke la henne gå i kjeller o.l .

Men nå har hun begynt å gå opp i alle blomsterpotte på stua å bæsje og tisse.
Hun klorer ungene bare de kommer nær og de er livredd henne. Vet virkelig ikke hva vi skal gjør. Sitter her å vil ikke slippe henne inn men har dårlig samvittighet når hun er ute. Hun stinker kattatiss nå når hun har vært ute i 2 dager.
Unnskyld for et langt innlegg men hva ville dere ha gjort?

Høres jo ikke ut som om katten har det noe bra... Jeg hadde tatt kontakt med veterinær så fort som mulig.

Har hun vært ute i to dager uten å få komme inn?

Hun har selvsagt kommet inn å fått spist og drukket + hun har vært i vinterstuen våres der jeg har laget seng til henne.
Men mannen vil ikke avlivet for han mener vi må respektere den unike livsformen selv om hun er et problem for oss. Men jeg er så lei av å ha kattatiss, oppkloret møbler og vegger, slev i mat og drikke og livredde unger som hyler bare hun beveger seg omtrent :banghead:

Hun har selvsagt kommet inn å fått spist og drukket + hun har vært i vinterstuen våres der jeg har laget seng til henne.
Men mannen vil ikke avlivet for han mener vi må respektere den unike livsformen selv om hun er et problem for oss. Men jeg er så lei av å ha kattatiss, oppkloret møbler og vegger, selv i mat og drikke og livredde unger som hyler bare hun beveger seg omtrent :banghead:

Hadde da ikke avlivet henne som første utvei! Først må en jo finne ut hva som plager henne og prøve å kurere henne. Jeg ville som sagt fått en veterinær til å se på henne. Hun høres kjempestresset ut :(

Vi har vært med veterinær 2 ganger og de finner ikke noen feil med henne.

Den andre katten våres er stueren, ligger vell og merke kun og sover, koser ikke noe i veien med. Så jeg vet virkelig ikke. Har sterilisert henne også i hjelp om det skulle få henne roligere etter 2 besøk hos vetrinæren

Vi har vært med veterinær 2 ganger og de finner ikke noen feil med henne.

Den andre katten våres er stueren, ligger vell og merke kun og sover, koser ikke noe i veien med. Så jeg vet virkelig ikke. Har sterilisert henne også i hjelp om det skulle få henne roligere etter 2 besøk hos vetrinæren

Da er det noe psykisk hun sliter med. Har hun vært slik siden dere fikk henne?

Synes hun bare blir værre og værre. Men når vi fikk henne var jo hun kattunge så vi tenkte at kattunger er vill og leken. Vet ikke helt om hun klorer ungene for hun er leken eller irritert egentlig. Har begge innrykkene.

Høres ikke ut som om at katten har det noe bra. Om veterinær ikke finner noe fysisk i veien med henne, må det nesten være noe psykisk. Får hun nok stimuli? Blir hun lekt nok med? Har hun nok å holde på med? Typisk katter å gå løs på alt mulig om de bare går og kjeder seg.

Synes hun bare blir værre og værre. Men når vi fikk henne var jo hun kattunge så vi tenkte at kattunger er vill og leken. Vet ikke helt om hun klorer ungene for hun er leken eller irritert egentlig. Har begge innrykkene.

Kan jo hende at hun rett og slett ikke er noen familiekatt. Noen katter takler ikke barn og trives best kun med voksne og ikke barn eller andre dyr.

Last edited:
Hun blir jo ikke lekt noe med nå lenger siden hun angriper bare det som prøver å leke med henne. Jeg koser jo med henne men barna tørr ikke. Nå frister det ikke med det heller da før hun evt har badet.
Jeg vet virkeig ikke jeg. Hadde håpt noen hadde opplevd noe lignende og hadde triks for det her går jo ikke lenger.

Her har du flere gode nok grunner til avliving for min del. Men jeg er imot trenden med å skulle holde alle dyr i live uansett, det er så mange «snille» friske dyr som avlives fordi de ikke får nye hjem og så sitter folk og beholder dyr med problemer. Hadde en av kattene våre drevet å klort/bitt barn her så hadde den blitt avlivet ganske kjapt. Samme om den hadde blitt urenslig inne.

Her har du flere gode nok grunner til avliving for min del. Men jeg er imot trenden med å skulle holde alle dyr i live uansett, det er så mange «snille» friske dyr som avlives fordi de ikke får nye hjem og så sitter folk og beholder dyr med problemer. Hadde en av kattene våre drevet å klort/bitt barn her så hadde den blitt avlivet ganske kjapt. Samme om den hadde blitt urenslig inne.

JA, er litt der jeg å er. Men finnes der andre alternativ som kanskje vil virke må jo det prøves. Ihverfall når jeg har en samboer som kjemper for henne. ( er jo selvsagt glad i henne )

Jeg har ikke sanvittighet til å gi dette problemet her til noen andre. Kan ikke tenke meg at det er noen som vil ha en katt som det heller.

Du har en katt til? Høres ut som det er ett problem de i mellom, markering og tissing inne er et tydelig tegn på dette.
Og har barn vært hardthendt?
Nei vi avliver ikke dyr som det skulle vært en gjenstand. Man snakker med dyrlegen om dette og dyrlegen kan også gi gode råd for å bedre livskvaliteten til dyret. Leter dyrlegen etter kun fysiske feil hadde jeg oppsøkt en annen, da er det ingen flink dyrlege.
Ofte har man slike problemer med at to katter bor sammen, katter er ikke flokkdyr.
Jeg selv har hatt dette problemet, avliving var ikke ett alternativ og vi fant en løsning samme dyrlegen [emoji5]

Høres ut som den markering ja. Etter me fekk oss katteluke, så var katten til svigers innom oss. Men det likte ikkje katta vår. Bæsja og tissa inne i den perioda. Men så lenge katten til svigers ikkje har vore inne med oss på kjempe lenge, så har ikkje katta våra hatt sånn atferd lenger.

Kjenner noen som hadde 2 katter , og den ene tissa inne. Den andre var svært rar og folkesky. Der så de seg nødt til å avlive den som tisset inne etter en stund. Dette forandret de som var igjen . Den ble plutselig skikkelig kosen og alt .... så kanskje to ikke funker her .

Noe jeg har god erfaring med når det gjelder kloring er bruk av vann. Ta en ren sprayflaske og fyll med vann. Når du ser katten klorer så sprayer du vann på den. Ikke rett i fleisen men på katten. Katter liker vanligvis ikke vann og vil forhåpentlig etter hvert lære seg att om den klorer så kommer det vann, det vil den ikke og dermed lar den være.

Funka på vår iaf. Og den har ikke klort på møbler siden

Jeg har ikke sanvittighet til å gi dette problemet her til noen andre. Kan ikke tenke meg at det er noen som vil ha en katt som det heller.

Men om det er den andre katten som er problemet, eller ungene dine, så vil jo dette kunne ordne seg når katten kommer til et annet hjem uten disse tilstede. En må da kunne prøve, tenker jeg.

Back
Topp