Hvor lenge bakovervendt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
Begge guttene satt bakovervendt til de var rundt 4,5 år. Satser på at tredjemann blir sittende den veien minst like lenge.

Eldste blir 5 når hun bytter og yngste bytter samtidig når han fyller 3 år om ca en mnd. Snakket med de på barnas hus og de var helt enig med valget mitt siden han ikke sitter trygt i bilen nå som han kommer seg ut av den forbaska selen uansett hvor mye vi har prøvd å holde han der. Det tryggeste er lengst mulig. Men når yngste må bytte følte vi det var greit eldste også får seg nytt.

Ang benplass:

På Axkid kan man sette stolen lenger ut på setet. Mi på 107cm har god plass og kan sitte med bena slik jeg gjør, rett ned mellom setet og seteryggen. Hun sitter ofte med bena i kryss eller oppover seteryggen. Så ikke noe problem der.

Treåringen sitter bakovervendt enda og planen er minst et år til, helst lengre. I min bil har vi isofixsete som går til 18 kg, nå er hun 15. Om hun vokser ut av det flytter vi over setet vi har i pappaens bil som går til 25 kg.

Hun sitter med bøyde bein, men klager ikke. Har begynt å ta av seg skoene på lange turer bare.

Ang benplass:

På Axkid kan man sette stolen lenger ut på setet. Mi på 107cm har god plass og kan sitte med bena slik jeg gjør, rett ned mellom setet og seteryggen. Hun sitter ofte med bena i kryss eller oppover seteryggen. Så ikke noe problem der.

Enig!

Dessuten er ikke liten benplass farlig.

Eldste blir 5 når hun bytter og yngste bytter samtidig når han fyller 3 år om ca en mnd. Snakket med de på barnas hus og de var helt enig med valget mitt siden han ikke sitter trygt i bilen nå som han kommer seg ut av den forbaska selen uansett hvor mye vi har prøvd å holde han der. Det tryggeste er lengst mulig. Men når yngste må bytte følte vi det var greit eldste også får seg nytt.

Dette er skummelt å høre.
De burde heller anbefalt deg å sette ham i forsetet (bakovervendt), eller solgt deg en anti-escape harness.
Det er ikke tryggere bare fordi du snur ham, snarere tvert imot.

Hvilke stoler bruker dere som har barna bakover til 6-7-årsalderen? Min er 3 år og allerede dårlig plass til beina. Har dere samme bakoverstol fra 1årsalderen,eller bytter dere?

Axkid Minikid.
Liten benplass er overhodet ikke farlig. :)

Tror det handler vel så mye om hvilken bil man har og plass i baksetet til å montere stol lengre ut på kanten for å skape bedre beinplass. Min fireåring sitter i axkid minikid i passaten vår og i britax hi-way i toyota verso.

Vi har en bitteliten bil, og det går fremdeles fint. ;)
Det er fullt mulig å montere helt uten benplass, og det er fremdeles sikrere for barnet.
Comfort kommer i siste rekke, og i stoler med lave kanter (som hos Minikid), kan barnet sitte i skredderstilling.
I forovervendte stoler blir bena hengene og dingle, og det er heller ikke behagelig.

Vi har en bitteliten bil, og det går fremdeles fint. ;)
Det er fullt mulig å montere helt uten benplass, og det er fremdeles sikrere for barnet.
Comfort kommer i siste rekke, og i stoler med lave kanter (som hos Minikid), kan barnet sitte i skredderstilling.
I forovervendte stoler blir bena hengene og dingle, og det er heller ikke behagelig.

Nå var det snakk om benplass, og da vil det avhenge av str på bil og hvordan stol er montert. Har ikke sagt at det ikke går an å montere uten beinplass. Har selv hatt begge mine bakovervendt i en peugeot 206 så er fullstendig klar over at det er fullt mulig. Var dog ikke mye beinplass, men det var ikke noe problem. Valgte uansett å velge bil med bedre plass når vi allikevel skulle bytte bil for å kunne ha de bakovervendt så lenge som mulig.

2 år, sitter fortsatt bakovervendt. Usikker på hvor lenge vi blir å holde på det. Ungen er lettvekter, og veier 10 kg nå, men nærmer seg grensa på 105 cm i stolen vi har. Så naturlig nok blir neste stol en opp til 25 kg, men om hun holder kurvene er hun vel ikke 25 kg før hun er 8-9 år, og da kan hun fort være for lang. Men ikke aktuelt å snu før 4-5 år uansett.

2 år, sitter fortsatt bakovervendt. Usikker på hvor lenge vi blir å holde på det. Ungen er lettvekter, og veier 10 kg nå, men nærmer seg grensa på 105 cm i stolen vi har. Så naturlig nok blir neste stol en opp til 25 kg, men om hun holder kurvene er hun vel ikke 25 kg før hun er 8-9 år, og da kan hun fort være for lang. Men ikke aktuelt å snu før 4-5 år uansett.

Min eldste er 9,5 år og ikke mer enn 23 kilo. På vekt går han altså sånnsett i maxway-setet enda, men 131 cm lang går han jo ikke faktisk oppi lenger da. Han ble snudd tett føre han var seks. Da var kan trygt nok over 15 til å få beltestol

Dette er skummelt å høre.
De burde heller anbefalt deg å sette ham i forsetet (bakovervendt), eller solgt deg en anti-escape harness.
Det er ikke tryggere bare fordi du snur ham, snarere tvert imot.

Når han sitter uten belte den veien er det faktisk tryggere å snu han enn at han er bøyd ut av setet å driver å skal plukke opp ting eller plage søstra o.l.
Det er skummet som fy og vi har hjerte i halsen hele tiden for vi er redd for vi skal kresje.

Største satt bakover til hu var 2, hadde ekstrem bilsyke og kastet opp og ble kvalt flere ganger, fikk tilslutt angst for bilkjøring. Gikk bra når vi snudde henne.

2 åringen sitter bakover i britax max way, hu er laaaaang[emoji23] men bare 10kg så vi satser på hu holder seg i den til hu er 4 og kan settes i beltestol[emoji5]

Minste er bare noen mnd men gigantisk allerede og sitter i stol 2 og har gjort en stund, han er jeg redd vokser ut av alt innen han er noen år[emoji33]

Når han sitter uten belte den veien er det faktisk tryggere å snu han enn at han er bøyd ut av setet å driver å skal plukke opp ting eller plage søstra o.l.
Det er skummet som fy og vi har hjerte i halsen hele tiden for vi er redd for vi skal kresje.

Nei, det er tryggest å sette ham riktig vei (bakover) i forsetet, så fører kan ha styr på ham.
Ved stramme nok seler og riktig stol, pluss evt. anti-escape vest, får han ikke bøyd seg noen plass.
Det er jo det samme om han tar av seg beltet forover, det vil bare ta noen sekunder mindre å oppdage det, og enda mindre om han sitter i forsetet.
Forover er han garantert å bli slengt rundt uten belte, og har mye større sjanse for å brekke ben, nakke, rygg og få indre blødninger med belte.
Bakover er tryggere...

Nei, det er tryggest å sette ham riktig vei (bakover) i forsetet, så fører kan ha styr på ham.
Ved stramme nok seler og riktig stol, pluss evt. anti-escape vest, får han ikke bøyd seg noen plass.
Det er jo det samme om han tar av seg beltet forover, det vil bare ta noen sekunder mindre å oppdage det, og enda mindre om han sitter i forsetet.
Forover er han garantert å bli slengt rundt uten belte, og har mye større sjanse for å brekke ben, nakke, rygg og få indre blødninger med belte.
Bakover er tryggere...
Jaja. Velger heller å høre på de som jobber med å selge bilstolene. Hadde jeg følt jeg hadde valg hadde jeg ikke gjort det. Er en grunn til 5 åringen har bakovervendt stol.

Jaja. Velger heller å høre på de som jobber med å selge bilstolene. Hadde jeg følt jeg hadde valg hadde jeg ikke gjort det. Er en grunn til 5 åringen har bakovervendt stol.

Det bør du ikke gjøre, da disse sjeldent har kunnskap om hva som faktisk er tryggest, men du velger selv.

Mine var det forresten ikke aktuelt å snu når de var fire, minst en av dem var ikke 15 kg og jeg snur ikke fra det tryggeste, bakovervendt, til det minst trygge (av det lovlige), fremover i fempunkt altså. Skal de fremover skal de være festet med bilens seler, og da skal de være 15 kg

• Liker
Reactions: BMC
Back
Topp