Hvor lenge bakovervendt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
Jaja. Velger heller å høre på de som jobber med å selge bilstolene. Hadde jeg følt jeg hadde valg hadde jeg ikke gjort det. Er en grunn til 5 åringen har bakovervendt stol.

De har dessverre ikke alltid 100% peiling på hva de selger. :/ Har lest om flere her inne, og i det virkelige liv, folk som får feil opplysninger eller ikke får vite om alternativer som hadde vært bedre. Trygg Trafikk kan være et bedre sted å høre. :)

Mine var det forresten ikke aktuelt å snu når de var fire, minst en av dem var ikke 15 kg og jeg snur ikke fra det tryggeste, bakovervendt, til det minst trygge (av det lovlige), fremover i fempunkt altså. Skal de fremover skal de være festet med bilens seler, og da skal de være 15 kg

Men jeg lurer litt på det der med 15 kg... for venninna til H bikket 15 kg før hun var 2 år, mrn det er da ikke tryggere for henne å sitte fremover enn H som så vidt har bikket 13 kg nå (hun er 26 mnd)? Hvorfor snakkes det om kg og ikke alder? :)

Vår er 2 år nå, og hun sitter fint bakover. Jeg har lyst til å ha hun bakovervendt så lenge som mulig, men mannen maser om at vi må snu henne når hun ikke har "plass" til bena sine lenger... han er ikke enig i at hun kan sitte med bøyde ben på lange turer, for det er visst så ubehagelig! Jeg har en diskusjon å ta for å si det sånn...

Men jeg lurer litt på det der med 15 kg... for venninna til H bikket 15 kg før hun var 2 år, mrn det er da ikke tryggere for henne å sitte fremover enn H som så vidt har bikket 13 kg nå (hun er 26 mnd)? Hvorfor snakkes det om kg og ikke alder? :)
Beltestol 15 kg fordi selen er laget for å ikke holde igjen løsere trykk. Så å sitte o beltestol er ikke trygt (eller lov) før minst 15 kg.

Men i fempunktsanordning er det lov. Dog ille tryggere 15 enn 13 kg da nei, bakover er tryggest for begge for alltid (med mindre de faktisk skal kjøre bilen, da bør man se fremover av hensyn til alles sikkerhet) og anbefalt bakover til minst fire

Men beltestol minimum 15 kg

3 år (visste ikke bedre)
2,8 år (trafikkfarlig å fortsette bakovervendt)
Fortsatt bakovervendt (2,5 år).

Fordi reglene er helt på trynet, og har ingenting med sikkerhet å gjøre. [emoji53]

Dersom barnet skal sitte forovervendt er det MYE bedre å sitte i beltestol med bilens seler, enn i en framovervendt bilstol med fempunktseler. I sistnevte sitter kroppen bom fast i selene og kun hodet slenges fram...du kan sammenligne presset på nakken som innvendig halshugging. Med bilens trepunktsele vil litt av overkroppen også slenges fram og fordele trykket på hele ryggraden, så dette vil gi mindre skade. Men bakovervendt er selvfølgelig enda mye bedre, men altså dette handler om sammenligning mellom de to forovervendte alternativene. Bilens eget belte er jo løst når man drar forsiktig i det og stopper om man drar hardt. Det er en grense på 15 kg på kroppen som beltet skal holde fast i en kollisjon, rett og slett et fysikk-regnestykke mtp kreftene i kollisjonen i rykket på beltet ut i fra vekten på barnet. Jo tyngre barnet er; jo større krefter i sving. For noen er det uaktuelt å sette barnet forovervendt før de kan sitte i beltestol (uaktuelt å sitte i fempunktsele framover)...ergo minst 15 kg.

Men det er ikke bare snakk om vekt. Det er anbefalt bakovervendt til minst 4 år og gjerne lengre. Men det er når det er problematisk å ha barnet bakovervendt av ulike grunner (bilsyke, langt barn osv) at vekten blir snakket om.

Snudde eldste frøkna da hun var 2,5 år. På grunn av bilen jeg hadde da hadde bare 2 dører. Men satser på at minste frøkna kan sitte lengre siden vi har mye større bil nå og 4 dører :)

Eldste vart snudd når ho var 1 år:bag::banghead: Dette er vel og merke 17 år sidan... Nr 2 vart snudd når han var litt over 2 år, født i 03. (Altfor lite kunnskap den gong då dessverre!!)

Frøkna som blir 5 år om 1 mnd set bakovervendt enda, er 22 kg og 114 cm så heldigvis kan ho sete ei stund til! Lillebror på 2 mnd skal også sete bakover så lenge som mulig!

Back
Topp