Fosterdiagnostikk

Spurv

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2018
Er det noen som skal ta fosterdiagnostikk?

Blir duotest og Ul her :)

Det tror jeg ikke. Hva er det ? ☺️

Det tror jeg ikke. Hva er det ? ☺️

Det er for de som har Fyllt 38 i første omgang.

Det er blodprøve den gravide kan ta i 1. trimester for å få beregnet risikoen for å føde et barn med kromosomsavvikene Downs syndrom (trisomi 21), trisomi 13 (Pataus syndrom) og trisomi 18 (Edwards syndrom) kombinert med en ultralydundersøkelse. Pataus og Edwards syndrom gir svært dårlige leveutsikter for fosteret. Testen anbefales tatt i perioden mellom 8 uker + 0 dager og 13 uker + 6 dager, helst før 10 uker.

Så kan man evt ta fostervannsprøve.

Det har også kommet noe nytt i Norge. Det kom i des 2017. NIPT test. Denne testen kan tas istedenfor fostervannsprøve. Men da skal det visst være økt mistanke om trisomi.

Ok :wideyed: skummelt.
Får man spørsmål om man vil dette ? Er under 38 jeg da :wideyed:

Ok :wideyed: skummelt.
Får man spørsmål om man vil dette ? Er under 38 jeg da :wideyed:

Man får ikke spm hvis man er under 38 tror jeg. Den «magiske» grensen er 38 år ved termin. Man kan også få det hvis det er stor sjanse for trisomi.

Ja, det er litt skummelt. Tenk om blodprøven sier noe man ikke vil vite... What to do...? Men det får man ta da evt. Kan ikke bekymre seg for enda mer. Viktigste nå er at spiren klorer seg fast :)

Er det noen som skal ta fosterdiagnostikk?

Blir duotest og Ul her :)

Vi kommer til å reise til utlandet å ta NIPT-testen. Jeg er såpass "voksen" at jeg tenker en duo-test uansett vil gi oss ikke fullt så gode odds. Å vente til i uke 16 på fostervannsprøve, og to uker til på resultatet, er uaktuelt ...

Jeg bor ikke langt unna UNN-Tromsø, som er det eneste sykehuset i Norge som har tillatelse til å ta NIPT - men de har ikke kommet igang med det enda, da de ikke har funnet et laboratorie som kan analysere prøvene ...

Tenker å ringe UNN for å dobbetsjekke før jeg bestiller i utlande, men iflg både fastlegen min og gyn, er det et stykke opp og frem før de kan ta disse prøvene (og jeg som trodde alt var klappet og klart der ... :banghead: ).

Jepp. Skal ta duo test :) hadde det med forrige, og det var ikke noe å bekymre seg for.. Fikk se en kjempe fin liten gutt i uke 12 på ul og det var helt fanatisk. Faktisk mye bedre ul bilder enn bed ordinær ultralyd.
De har jo ett skårings system som de legger inn ul funn og blodprøve svar i og så kommer det da ut svar som lav riskio,middels eller høy.
Så vil man jo etter det få mulighet til fostervann prøve(vet ikke om de har endret noe på det no). Men det må man nesten se der og da :)
Æ gleder mæ nu til ul rundt uke 12 :)

Jeg skal ta ul i uke 12. Blir henvist fordi jeg har gjennomført en gastric-bypass (slankeoperasjon) for 6.år siden. Det er vanlig med litt ekstra oppfølging k svangerskapet da. Hvis alt ser greit ut da,blir jeg ikke henvist videre til fostervannsprøve.

Vi kommer til å reise til utlandet å ta NIPT-testen. Jeg er såpass "voksen" at jeg tenker en duo-test uansett vil gi oss ikke fullt så gode odds. Å vente til i uke 16 på fostervannsprøve, og to uker til på resultatet, er uaktuelt ...

Jeg bor ikke langt unna UNN-Tromsø, som er det eneste sykehuset i Norge som har tillatelse til å ta NIPT - men de har ikke kommet igang med det enda, da de ikke har funnet et laboratorie som kan analysere prøvene ...

Tenker å ringe UNN for å dobbetsjekke før jeg bestiller i utlande, men iflg både fastlegen min og gyn, er det et stykke opp og frem før de kan ta disse prøvene (og jeg som trodde alt var klappet og klart der ... :banghead: ).

Er det Danmark evt. man drar til?

Har du tenkt noe i forhold til hvilke tester du vil ta?

Skal i samtale på mitt lokale sykehus 26. mars. De henviser videre til Rikshospitalet. Blir først duo-test og så tar vi det videre der ifra. Alt er helt nytt for meg, men jeg tar gjerne en fostervannsprøve hvis jeg kan og det blir aktuelt.

Om tul i morgen er tilfredsstillende regner jeg med gyn. henviser meg til Rikshospitalet for fosterdiagnostikk. Fy som jeg gruer meg, ikke å ta for gitt å få gode resultater..

Om tul i morgen er tilfredsstillende regner jeg med gyn. henviser meg til Rikshospitalet for fosterdiagnostikk. Fy som jeg gruer meg, ikke å ta for gitt å få gode resultater..

Ja, da blir det evt mange tanker. Krysser fingrene for gode resultater :)

Jeg prøver å tenke minst mulig på det, men det ligger i bakhodet. Man har jo gjort seg opp noen tanker på forhånd men aner jo ikke hvordan man vil reagere hvis prøvesvaret viser at det er avvik.

Jeg prøver å tenke minst mulig på det, men det ligger i bakhodet. Man har jo gjort seg opp noen tanker på forhånd men aner jo ikke hvordan man vil reagere hvis prøvesvaret viser at det er avvik.

Samme her.

Back
Topp