Dagbok fra min første graviditet

12 + 1

Ny uke, nye muligheter! Våknet opp fin i formen i dag, smatt på meg treningsklærna som gjør at det er mindre sjans for at jeg backer ut fra planen min. Ettersom jeg har slitt litt med oppblåsthet og forstoppelse de siste ukene så har jeg begynt å ta noen grep for å prøve å bli bedre. Det første jeg har gjort er å prøve å kutte ned på hvetemel-forbruket det pleier som regel å hjelpe, men går fort flere uker før jeg er merkbart bedre. Så for å speede opp prossessen så drikker jeg litt kaffe hver morgen, og i dag tilsatte jeg psyllium husk i morgen-grøten min. Det skal sies at konsistensen blir litt rar når man tilsette psyllium husk... men det er effektivt! Kunne endelig gå på do etterpå :p

Etter frokost så ble det en god styrke-treningsøkt. Øvelsene jeg trente i dag var:
- 5 min oppvarmning på ellipse maskin
- Markløft, sumo. 10rep x 4sett. Stang med vekter, total-belastning 40kg (pers)
- Knebøy. 10rep x 4sett. Stang med vekter, total-belastning 40kg (pers)
- Glute bridge. 15kg vektskive x 15rep x 3sett
- Stående skulderpress med manualer. 7,5kg x 12rep x 3sett
- Small trx ro, 15rep x 3sett
- Sidehev med 2,5kg vektskiver i hver hand
- Sittende situps

Fant noen av øvelsene fra Caroline Berg Eriksen sin blogg fra da hun var gravid. For mer beskrivelser for noen av øvelsene se link:
http://www.carolinebergeriksen.no/2013/10/28/gravid-10-enkle-treningsovelser/


Ellers så har dagens måltider hvert:
- Havregrøt (havregryn, gresskarfrø, psyllium husk, melk og vann)
- Lakseruller uten hvetelefsa (En rull av røkelaks som inneholder ost og ruccolasalat)
- Grønnsakssuppe
- Hel boks med jordbær :hungry:
- Spaghetti med karbonadekjøttdeig og grønnsakspasta

Blir sikkert noe snacks senere og, kjøpte inn noe oppskjært vannmelom som jeg kan knaske på når søtsuget treffer inn. Kveldsmat skal jeg ha senere på kvelden også :)


Ellers har jeg fått ordna litt ærender i dag. Flytta første time hos jordmor til et klokkeslett jeg ikke var på jobb, lest litt om babyting, ammekurs, gravid-svømming, osv.
Tok meg også en svømmetur i svømmehallen rett her nede, tror det er et par år siden jeg bada i svømmebasseng i Norge. Svømte 1000m, var helt nydelig! Tror det er noe jeg skal begynne å gjøre. Ei venninne jeg har som er gravid svømmer en gang i uka pga bekkenløsning-problemer. Jeg satt å søkte litt på nettet tidligere om hvordan dette fungerer for meg som bor i Rogaland. Viser seg at de har egen gravid-svømming på en plass som heter Helse Fokus. Virka ganske greit å bare booke timene på nettsiden deres. Sikkert lurt å trene opp bekkenet nå som man er gravid samt at det er koselig å treffe andre gravide i nærområdet :)

I morgen skal vi på vår andre ultralyd, er så utrolig spent! Tror vi kommer til å se litt mer denne gangen. Krysser fingrene for at alt ser greit ut :Heartred
 
Last edited:
12 + 3

I dag var vi på vår andre ultralyd. Det gikk heldigvis kjempe fint! Alt så bra ut og vi kunne se det lille hjertet slå på ultralyden :Heartred Gynekologen sjekket hjernen, nakkefolden og at hjertet slo. Alt så bra ut sa hun, så det var kjempe kjekt! Ungen var ca 6cm langt og hadde hjerteslag på 163 bpm. Nå puster jeg lettet ut og slutter å bekymre meg for at det ikke skal gå bra, nå tror jeg det kommer til å ordne seg. :flower

Nå kan vi sikkert begynne å handle inn litt baby-utstyr også da :p Vet ikke hvor vi skal begynne hen. Kanskje med å selge den lille bilen min og skaffe oss en stasjonsvogn? Må nesten det før vi kjøper oss barnevogn, greit å vite hvor stor barnevogn vi kan ha slik at den passer inn i bilen.

Legger ved bilde fra ultralyden i dag :)

UL_12ukerpluss3dager.png
 
12 + 3

I dag var vi på vår andre ultralyd. Det gikk heldigvis kjempe fint! Alt så bra ut og vi kunne se det lille hjertet slå på ultralyden [emoji813]red Gynekologen sjekket hjernen, nakkefolden og at hjertet slo. Alt så bra ut sa hun, så det var kjempe kjekt! Ungen var ca 6cm langt og hadde hjerteslag på 163 bpm. Nå puster jeg lettet ut og slutter å bekymre meg for at det ikke skal gå bra, nå tror jeg det kommer til å ordne seg. :flower

Nå kan vi sikkert begynne å handle inn litt baby-utstyr også da [emoji14] Vet ikke hvor vi skal begynne hen. Kanskje med å selge den lille bilen min og skaffe oss en stasjonsvogn? Må nesten det før vi kjøper oss barnevogn, greit å vite hvor stor barnevogn vi kan ha slik at den passer inn i bilen.

Legger ved bilde fra ultralyden i dag :)

Vis vedlegget 240363
Gratulerer med vellykket ultralyd og en fin liten baby på vei [emoji4][emoji173]️
 
12 + 4

Våknet litt sent i dag ettersom jeg sov litt dårlig i natt. Var litt kvalm når jeg la meg i går og sleit litt med å sove skikkelig før det hadde blitt ganske sent. Sånn var det i går også, så er ikke helt i form om kvelden/natta ennå. Formen er mye bedre ellers i døgnet da :)
Setter veldig pris på å kunne stå opp om morgenen ha matlyst og spise sunn og god frokost. I tillegg går det greit å drikke litt kaffe, sålenge det er tidlig på dagen.

I dag hadde jeg en litt annerledes styrkeøkt. Jeg er et vanedyr og er glad i å kjøre på med samme øvelsene uke etter uke, men nå skal jeg prøve å variere litt mer. Første halvdel av økta i dag ble gjort i slynge (TRX) mens resten med litt mer utstyr.

Dagens økt:
- 5 min oppvarming på ellipse-maskin
- TRX squat jump, 15rep x 3sett
- Utfall i TRX, 15rep x 3sett
- Ryggliggende bekkenløft i TRX med bevegelse, 15rep x 3 sett. (video av øvelsen http://exorlive.com/video/?culture=nb-NO&ex=9463)
- Sideliggende bekkenhev, 15rep x 3sett. (video av øvelsen https://www.youtube.com/watch?v=l0GuXRaU3Ko)
- Flyes i skråbenk, 7.5kg x 15rep x 3sett
- Benkpress med manualer, 10kg x 12rep x 3sett
- Sittende hantelpress på fitness ball, 5kg x 12rep x 3sett
- Diagonale hev 15rep x 3sett

Ellers har jeg hatt en fin dag. Var ute å spiste på indisk restaurant med ei venninne og tok meg en tur i svømmehallen og svømte 1000m. Nå koser jeg meg med yoghurt-nøtter og Grey´s Anatomy :D
 

Vedlegg

  • bildebilde.png
    bildebilde.png
    399,7 KB · Visninger: 144
Last edited:
13 + 0

Nå har jeg akkurat kommet tilbake fra en rolig joggetur, første joggeturen jeg har hatt på en god stund. Var ikke mer enn 2+ grader ute og litt isete på veien noen plasser, men det gikk helt fint. Ble fort varm i kroppen når jeg økte tempoet, også var det bare å gå rolig over de isete områdene.

For å unngå å virke som en helsefrik, så må jeg innrømme at jeg er en storspiser av sjokolade og søtsaker. Koste meg skikkelig med en stor sjokoladeplate og en hel pakke bixit kjeks for et par kvelder siden. Var sykt digg! Viktig å kose seg litt av og til :smug:

I går fikk jeg doppleren i posten av søsteren min, etter litt knoting klarte jeg å høre hjerteslaget til babyen. Var så koselig å høre :Heartred I kveld skal vi også ha et vennepar over på middagsbesøk, blir kjekt å avsløre nyheten igjen. Blir aldri lei av det :D

Jeg har brukt litt tid på å lete etter bil de siste dagene. Føler meg ganske grønn på det området der, har jo alltid hatt en søt liten bil. Nå heller jeg mot å kjøpe en Volkswagen Golf stasjonsvogn, virker som at de har en passelig størrelse og en god bil for prisen, samt at det er god plass i bagasjerommet. Hvertfall på de modellene som er fra 2013 og nyere. Vi har en bitteliten garasje da, så vi tenker å stikke innom en bilforhandler og testkjøre bilen hjem til garasjen vår og se om den får plass inni xsmile8

Formen om dagene er ganske grei, spiser alle måltider og kjenner kun litt svak uggenhet på kveldinga. Er fremdeles litt oppblåst, men bedre enn tidligere. Hårveksten går ellers unna, på midten av magen, på beina og ellers på kroppen. Sover 8-9 timer om natta, og føler meg frisk og rask når jeg våkner. Vektoppgang siden begynnelsen av graviditeten pr i dag er 1,2kg.
 
Last edited:
13 + 1

I dag har jeg hatt en veldig fin dag. Sov litt dårlig i natt pga kvalme skyldet lite mat før leggetid og noe snacks sent på kvelden. Heldigvis er det jo bare søndag som er en kosedag så det går det helt fint å være trøtt i dag. Sto opp og tok meg noe grøt til frokost og en kopp med kaffe. Så vekket jeg kjæresten før vi startet med å stelle i stand lunsj til foreldrene hans som skulle komme på besøk. Jeg bakte noen grove rundstykker som endelig ble en suksess (ble noe flate sist..), mens kjæresten ordna pålegg og annet. Kjekt å lage mat sammen av og til synes jeg.

Klokka 13 kom foreldrene hans på besøk for lunsj og som alltids hadde de med seg litt blomster og ting til oss. Vi fikk blant annet en liten pakke med en body, lue og et par sokker i str 56. Det var så søtt og bitte lite :Heartred Vårt aller første plagg til babyen.

Senere på kvelden fikk jeg besøk av de nærmeste venninnene mine. Var litt spesielt denne gangen, for nå visste alle om graviditeten og vi kunne sitte og snakke åpent om det. :smug:
 
Last edited:
13 + 4

I dag har vært nok en fin dag :) Var ute på restaurant tidligere i dag med kjæresten og feiret at vi i dag har vært sammen i 7 år :Heartpink Også har jeg fått til en treningsøkt i dag, denne gangen var det en del slyngetrening (TRX) inne i bildet.

Øvelsene jeg tok i dag var:
- 5 min oppvarming på ellipse maskin
- TRX squat jumps, 15rep x 3sett
- TRX utfall, 15rep x 3sett
- Ryggliggende sidehev i TRX, 20rep x 3sett
- Sideliggende bekkenhev, 20rep x 3sett
- Flyes i skråbenk, 7.5kg x 15rep x 3sett
- Benkpress med manualer, 10kg x 12rep x 3sett
- Diagonale hev, 15rep x 3sett

Kjenner allerede nå at jeg er litt støl i kroppen. Herlig følelse :cat:

Ellers så er formen ganske fin. Ingen hodepine siden oppkastene sluttet. Er fremdeles litt uggen om kvelden, men ikke så mye at det er plagsomt. Må på do annenhver time, også om natta... Våkner ofte etter 6 timers søvn på grunn av sult. Så har fått en vane om å stå opp midt på natta, ta med en Skyr yoghurt ned for å spise den i senga. Blir så vanskelig å sove igjen om jeg sitter oppe på kjøkkenet med lyset på. Føler ikke at jeg har lagt på meg noe særlig ennå, og brystene har ikke vokst noe særlig mer de siste to ukene. Jeg har fått masse kviser da! I ansiktet, ryggen og spesielt mellom puppene... Ikke veldig sjarmerende, så i dag så sminket jeg puppene med brunkrem før vi gikk ut på restaurant. Lite fint å se på en kløft med masse røde prikker :bag:

Utenom det er jeg stort sett fornøyd og setter pris på den hyggelige tiden vi har nå som kjærestepar som gleder seg til å bli foreldre.
 
13 + 5

I dag var jeg på første time hos jordmor. Hun var varm og forståelsesfull, så er kjempe fornøyd med at jeg har fått henne! Jeg fortalte henne blant annet om fødselsangsten min, jeg hadde egentlig bestemt meg fra jeg var lita at jeg ikke ville ha barn for jeg ville ikke gå gjennom noe som høres så vondt ut som en fødsel. Nå har jo lysten på barn blir sterkere enn frykten for fødselen så nå er jeg her, ingen vei tilbake. Det var godt å få snakket ut om det, hun var flink til å roe meg ned og fortelle hvordan gangen på fødsel fungerer. Hvordan systemet på sykehuset er satt opp, at jeg kunne få rom med badekar, osv.

Det var også noen venninner (uten barn) som fortalte meg at her i regionen føder man gjerne flere på ett og samme rom... Det gjorde jo ikke akkurat fødsels-angsten min bedre! Jordmoren forsikret meg om at det var absolutt ikke vanlig, muligens helt i begynnelsen av fødselen før man har fått noe særlig åpning. Så lenge at den værste smerten i fødselen blir på eget rom så er det greit. Så nå er jeg en del mer lettet mtp fødsel. Heldigvis er det så lenge til, så jeg kan heller begynne å grue meg mer når det nærmer seg.

Utenom det hørte hun på hjertelyden og målte sf. Hun mente at jeg allerede hadde fått litt mage og at jeg ikke bare var opblåst. Jeg ble også tipset om å kjøpe gravid-bukser for å ha det litt mer behagelig. Olabuksa jeg hadde på meg var litt stram over magen, men det er den også de dagene jeg er oppblåst. Vekta mi målte i dag 2,1kg mer enn fra starten av graviditeten.
Jeg var inne hos henne i 1,5 time og etter det stakk jeg innom H&M og kjøpte meg min første gravid-bukse i mamma-avdelinga. Den var sykt komfy! Tror jeg har gjort det store nå... kommer sikkert aldri til å gå i trange jeans igjen.

Ellers har formen i dag vært ganske grei. Sleit litt med å sovne først på grunn av av kvalme. Denne gangen var det ikke noe jeg hadde spist heller, jeg var rett og slett bare litt kvalm før jeg la meg uten noe annen grunn enn at jeg er gravid. Utenom det så er formen min bra :happy:
 
Last edited:
14 + 1

Nå er jeg i full gang med jobb igjen. Har jobbet noen nattskift til nå, og må si at det til nå har gått overraskende greit. Var kjekt å komme tilbake på jobb og møte kollegaene mine igjen og få med meg siste sladder.

Er flere på jobb som har spurt meg rett ut om jeg er gravid, til nå har jeg bare begynt å snakke om noe annet. Har jo egentlig planer om å fortelle det til sjefen først etter ordinær ultralyd om tre uker. Folk har til og med begynt å spørre min nærmeste venninne på jobben om jeg gravid, så nå tror jeg bare jeg forteller det :)

Formen er nokså fin. Har hatt litt problemer med å snu over døgnet til natt, sov litt over 4 timer i hele går. Men det går seg nok til, pleier å gjøre det. Matlysten er jo ikke helt på topp ettersom jeg spiser middag midt på natta osv, men sliter ikke med noe sterk kvalme, bare litt uggenhet. Har noen ganger hatt litt hodepine, men ikke sånn at det har vært særlig plagsomt. Er veldig oppblåst da, men det er nok litt min egen skyld som ikke klarer å kutte ut hvetemelen ut helt. Glemte her om dagen at det faktisk er hvetemel i pose-suppen også :inpain: Vektoppgang siden starten av graviditeten pr i dag er 4,0 kg.
 
14 + 5

(slettet noe tekst)

Jeg har også fått til noen få korte treningsøkter før jobb denne uka og de eneste plagsomme gravid-symptomene jeg har nå er oppblåsthet og hundrevis av kviser.
 
Last edited:
15 + 0

I dag er jeg stuptrøtt på jobb. Jeg har akkurat jobba ei uke på natt og snudde over til dagskift i dag. Sov kun 3 timer i natt :blackeye: Det pleier egentlig ikke være så vanskelig å snu over fra natt til dag når jeg tar en melatonin-pille før jeg legger meg. Har fått resept på Circadin (med kun 2mg melatonin) av legen, men så er nå det slik at også disse pillene ikke har blitt testet på gravide. Dermed anbefales det ikke at gravide tar melatonin pga manglende forskning. Vanligvis tar jeg kun to tabletter ila en måned, men nå prøver jeg å finne andre løsninger. Men tro meg, de to pillene der gjør den hele store forskjellen når jeg må snu døgnet!

Ellers så går alt fint med meg. Dagene suser avgårde når jeg er på jobb, rart å tenke på at jeg nå er 15 uker på vei! Snart fire måneder allerede :D Nå går det ganske greit å finne hjerteslagene på doppleren også, var litt trøblete i begynnelsen. Har fått bittelitt mage selv men det er ikke så lett å se at jeg er gravid. Har ikke kjent noe liv eller spark ennå, men det kommer nok snart.

I går handla jeg de første baby-tingene! Jeg fikk en mail om at det var noe salg på Barnas Hus, så da tok jeg meg en tur innom der. Da handla jeg inn noe av det som sto på listen min. Gravidbelte å ha i bilen, babycall, lammeskinn, bleiebøtte og bleie-refill. Så hvis noen spør meg hva det første jeg handlet inn var, så var det rett og slett bleie-utstyr :joyful:
 
Last edited:
15 + 0

I dag er jeg stuptrøtt på jobb. Jeg har akkurat jobba ei uke på natt og snudde over til dagskift i dag. Sov kun 3 timer i natt :blackeye: Det pleier egentlig ikke være så vanskelig å snu over fra natt til dag når jeg tar en melatonin-pille før jeg legger meg. Har fått resept på Circadin (med kun 2mg melatonin) av legen, men så er nå det slik at også disse pillene ikke har blitt testet på gravide. Dermed anbefales det ikke at gravide tar melatonin pga manglende forskning. Vanligvis tar jeg kun to tabletter ila en måned, men nå prøver jeg å finne andre løsninger. Men tro meg, de to pillene der gjør den hele store forskjellen når jeg må snu døgnet!

Så nå etter desperate forsøk på google har jeg lest at man kan kjøpe noe som heter Cherry Tart på helsekost. Det er noe konsentrert sur-kirsebær som inneholder melatonin helt naturlig. Det skal også være helt trygt for gravide å ta. Siden jeg jobber 12 timer i dag og er ferdig på jobb etter at helsekosten er stengt, har jeg sendt ut min bedre halvdel for å kjøpe dette til meg [emoji813]blue Håper det hjelper!

Ellers så går alt fint med meg. Dagene suser avgårde når jeg er på jobb, rart å tenke på at jeg nå er 15 uker på vei! Snart fire måneder allerede :D Nå går det ganske greit å finne hjerteslagene på doppleren også, var litt trøblete i begynnelsen. Har fått bittelitt mage selv men det er ikke så lett å se at jeg er gravid. Har ikke kjent noe liv eller spark ennå, men det kommer nok snart.

I går handla jeg de første baby-tingene! Jeg fikk en mail om at det var noe salg på Barnas Hus, så da tok jeg meg en tur innom der. Da handla jeg inn noe av det som sto på listen min. Gravidbelte å ha i bilen, babycall, lammeskinn, bleiebøtte og bleie-refill. Så hvis noen spør meg hva det første jeg handlet inn var, så var det rett og slett bleie-utstyr :joyful:

Så koselig å ha handlet de første babytingene, det er stas [emoji4]

Er det noen mulighet for deg å få tilrettelagt så du jobber færre nattevakter? Det er ikke ideelt for gravide å jobbe natt, pga påvirkning av hormonbalansen i kroppen. Det er nok derfor det er vanskeligere for deg å snu døgnet nå enn før. Liten mengde søvn i graviditeten er heller ikke heldig.
https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/

Jeg vet om flere som jobber natt som har slitt med dette i graviditeten, og det er grunn nok til å få tilrettelegging. Ei jeg kjenner fikk svangerskapspenger da de ikke kunne tilrettelegge. Jeg anbefaler hvertfall å lytte til kroppen i denne perioden! Hvis den "stritter imot" ville jeg vært forsiktig med å presse den ved å tilføre medikamenter eller naturmidler, det er en grunn til at den sier fra. Og nå som du bærer på et barn må du ta hensyn til det også, ikke bare deg selv. Håper det går seg til for deg og at du finner en løsning som passer for deg [emoji4]
 
Så koselig å ha handlet de første babytingene, det er stas [emoji4]

Er det noen mulighet for deg å få tilrettelagt så du jobber færre nattevakter? Det er ikke ideelt for gravide å jobbe natt, pga påvirkning av hormonbalansen i kroppen. Det er nok derfor det er vanskeligere for deg å snu døgnet nå enn før. Liten mengde søvn i graviditeten er heller ikke heldig.
https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/

Jeg vet om flere som jobber natt som har slitt med dette i graviditeten, og det er grunn nok til å få tilrettelegging. Ei jeg kjenner fikk svangerskapspenger da de ikke kunne tilrettelegge. Jeg anbefaler hvertfall å lytte til kroppen i denne perioden! Hvis den "stritter imot" ville jeg vært forsiktig med å presse den ved å tilføre medikamenter eller naturmidler, det er en grunn til at den sier fra. Og nå som du bærer på et barn må du ta hensyn til det også, ikke bare deg selv. Håper det går seg til for deg og at du finner en løsning som passer for deg [emoji4]


Takk for påminnelsen. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over at det kan påvirke svangerskapet negativt, alltid greit med en liten tankevekker! :) Og takk for linken, synes det er interessant med det som er vitenskapelig bevist. Jeg skal tenke litt gjennom det du sa, tror nok jeg har en tendens til å ofre litt for mye for jobben til tider. Blir så oppslukt at jeg glemmer litt bort hva som egentlig er viktig for meg. Det kan godt hende jobben kan tilrettelegge så jeg skal ta det til vurdering :)

Heldigvis er formen mye bedre i dag. Jeg blanda ut kirsebær-ekstraktet ut i et glass med vann (liknet og smakte som saft) som jeg drakk før jeg la meg. Sovna klokka 22 og våkna av alarmen igjen klokka 6.
Vanligvis (uten melatonin-tabletter) kan jeg fint bruke opptil en uke på å snu tilbake. Det vil si at uavhengig hvor sent jeg legger meg, 21, 22, 23... så våkner jeg alltid rundt klokka 2-3 om natta, og får rett og slett ikke sove igjen. Så jeg har all tro på at Cherry Tarten hjalp meg til å sove helt ut i natt. :)
 
15 + 5

Jeg har også blitt vekket et par ganger av følelsen av muskel-sammentrekninger i magen. Det er ikke godt, men ikke direkte vondt heller.. Etter å ha lest litt på nettet så lurer jeg på om det kan være kynnere. Det kan jo ha noe med saken å gjøre at dette skjer etter en lang arbeidsdag og ligger sliten i senga. Samt at orgasme kan trigge det litt også.. xsmile9

Det har gått greit på jobb, bortsett fra at jeg har hatt litt hodepine de siste 5-7 timene på slutten av dagen, litt avhengig av hvor stress dagen har vært. Hvis det blir værre så må jeg vurdere å gjøre noe med saken. Sålenge jeg klarer meg uten smertestillende for å gå på jobb så går det greit.

I går tok jeg en shavings av magen også for første gang. Har plutselig fått så mye "dunhår" på midten av magen :bag: Har gått opp 5kg i vekt til nå.
 
Last edited:
15 + 6

Nå er endelig siste arbeidsdag på ei lita stund. Fredags-følelsen er hvertfall ikke overvurdert! :hello2 Heldigvis litt roligere på jobben i dag også.

Må innrømme at treningen har utgått litt denne uka. Har reist i svømmehallen en gang etter jobb samt en liten styrkeøkt. I går hadde jeg store planer om en styrkeøkt etter jobb, men det skjedde ikke xsmile8 Var helt kaputt når jeg kom hjem fra jobb, og innså at det ble ingen styrketrening den kvelden. Tok meg heller en liten lufte-tur ute og ringte ei venninne i stedet.

I morgen reiser kjæresten og jeg til syden, skal bli så fint å kunne gå ute i shorts og t-skjorte igjen. Jeg har også skrevet en liten pakkeliste med ting som jeg burde ha med meg på reise. Det er blant annet: Støttestrømper til flyet, antibac, helsekortet for gravide, vitamintabletter, paracet og diverse klær. Har også lasta ned litt podcast som jeg kan høre på flyet. Kjæresten som også jobber skift har hatt fri et par dager, så han har ordna to uker med klesvask og diverse husting de siste dagene. Veldig fint ettersom jeg får liten tid til å pakke i kveld og nesten alle klærna mine lå til vask i forigårs. :love7

Ønsker alle en finfin helg!
 
Last edited:
16 + 2

Nå har vi plantet føttene godt nede i sydenland. Vi kom til kanariøya for et par dager siden, og fy søren så herlig det er å være her! Nå ligger jeg i sofaen i 8 etg. med utsikt over stranda og byen med en kaffekopp i handen. Livet er rett og slett herlig :Heartred Kjæresten ligger og snorker i senga ennå, mens jeg våkna av brå-sult allerede i 7-tida som er et par timer siden.

Flyturen hit på rundt 5,5 time gikk ganske greit. Verken typen eller meg fikk plass ved midtgangen, og det var jo litt dumt for jeg må jo tisse en gang i timen. Jeg ble først sittenes ved siden av en nokså eldre mann som brukte nesten et helt minutt for å reise seg opp hver gang jeg måtte på do stakkars. Han var jo litt stor også og var ikke redd for å ta den plassen han trengte... Heldigvis var kjæresten min veldig grei og tilbydde vindusplassen sin som var romsligere slik at det ble han som måtte sitte trøkt oppi denne litt store mannen. Forutenom dette gikk flyturen nokså greit, jeg hadde på støttestrømper som gjorde at jeg ikke fikk så tunge bein etterpå.
Note to self: neste gang du skal fly litt langt, spør den som jobber der om du kan få sete ved midtgangen når du sjekker inn bagasjen.

Vi kom frem på kvelden hvor vi tok oss en liten spasertur og en middag før det ble bingen.

Dagen etterpå tenkte vi å prøve ut buffet-frokosten på hotellet. Og det var en liten utfordring i seg selv, for meg da. Jeg elsker egg, bløtkokt egg, sunny side opp stekt egg, omelett... Men på grunn av faren som salmonella i utlandet hadde jeg bestemt meg på forhånd å ikke spise egg der det kan være noe rått. Da utgår alt dette, og jeg står igjen med hardkokt egg noe som jeg ikke er så glad i. Det at jeg i tillegg kan bli oppblåst av gluten gjør det heller ikke bedre. I og med at jeg ikke vet om osten som ligger ute er pasteurisert så turte jeg ikke å spise den heller. Endte da opp med en banan, frokostblanding og en skål med bønner. Kanskje ikke en frokost verdt 10 euro :joyful:

Fram til lunsj lå vi ved bassenget og solte oss, hvor jeg satt og leste bok som heter "La mamma bæsje i fred". Ganske morsom bok som handler om livet som småbarns-mor, og at man skal senke forventningene som mor og la mammapolitiet på forum leve sitt eget liv. Noen timer senere tuslet vi inn i sentrum og spiste en god lunsj. Hadde grillet kylling (som var godt gjennomstekt) med stekte grønnsaker og kanariske poteter. Mmmm. Dette kunne jeg spist til lunsj hver dag!

Da vi kom på hotellet igjen nevnte kjæresten at han ville ta seg en 20 minutters treningsøkt på rommet. Da tenkte jeg at jeg kunne jo prøve å gjøre det samme, så jeg tok meg en liten tur nede i treningsrommet på hotellet. Var litt begrenset med plass og vekter, men føler likevel at jeg fikk litt ut av det. Brukte blant annet manualene til å ta både knebøy og utfall.

På kvelden hadde vi movie-night inne på soverommet. Da lå vi i senga, han med en øl, jeg med en stor pose sjokolade og så på Netflix serie på min 13 tommers lille Macbook skjerm. Kjempe koselig :cat:


Nå er det på tide å komme seg ut i sola så jeg får vekke min bedre halvdel og få gang på dagen! Denne gangen blir det frokost på rommet hvor jeg skal ha havregrøt, mens han skal steke seg egg og bacon :D
 
Last edited:
16 + 3

I dag har vi vært ute og gått litt på ferien. Var fint å bevege litt på kroppen og, ikke bare ligge ved svømmebassenget. Formen har vært ganske grei i dag, men har tidvis vært litt uggen. Ble det først etter sjokoladen jeg hadde i går kveld, men også etter kaffen ved frokosten i dag. Den kom og litt tilbake etter jeg spiste is. Håper ikke kvalmen kommer tilbake, at det heller er et tegn på at jeg skal ta det litt mer med ro? Jeg får være litt ekstra forsiktig med matvalgene framover på ferien tror jeg. Ikke noe digg å være uggen på tur.

Magen har begynt å komme litt nå også, den er fremdeles ikke så stor at den er i veien på noen måte. Mistenker likevel at det kommer til å gå litt fort framover. Så jeg skal nyte dagene jeg fint kan gå turer og trene nesten som mitt gamle jeg.

Kjæresten ligger og halvsover på sengen nå... Klokka 19:30? Noenganger skulle en tro at det var han som var gravid med tretthetshormon, for virker som at det litt mer fart i meg :p Er en veldig magisk tid dette her hvor vi gleder oss til å bli en familie. Vi snakker litt om forventningene og han er nok litt mer nervøs enn meg. Vi vet jo egentlig ikke helt hva vi går til. Vi har familie og venner på begge sider som har barn, og vi har skjønt det fra dem at det er kos, men også veldig slitsomt til tider. Så vi gjør hva vi kan med å forberede oss mentalt og hvile nå som vi kan gjøre det uforstyrret.
 
17 + 1

Nå har vi kommet tilbake fra ferien igjen. Det har vært en fin tur med lite svangerskaps-symptomer, så er ikke så mye nytt å oppdatere på den siden. Ble litt små-uggen den dagen vi farta så mye rundt, men utenom det så var formen tipp topp.

Prøvde å være flink å smøre meg godt med solkrem for å unngå pigment-flekker og solbrenthet. Hver gang vi var på restaurant ba jeg om å få stekte grønnsaker i stedet for salat og med kjøttet godt stekt. En gang vi var ute på en italiensk restaurant kom servitøren bort med litt brød og en liten tallerken med ost til begge to som en gratis ekstra-rett. Da spurte jeg servitøren om osten var trygg for gravide, hun gikk og spurte kokken. Så kom hun tilbake og hentet osten og gav meg noen oppskjærede gulrøtter i stedet.

Nå har jeg kommet tilbake til Norge igjen og nyter morgen-kaffen i sofaen. Ble litt overrasket når jeg gikk på vekta i dag, for jeg har gått opp 6,2kg siden starten av svangerskapet. Jeg synes gjerne det var litt i overkant for å bare være 17 uker på vei. Jeg vet at dette er veldig varierende og at det helt normalt å gå opp 16kg i løpet av graviditeten. Jeg trodde likevel at mesteparten av vekt-oppgangen ville skje på slutten jeg da. Jeg føler egentlig at det ikke er så mye annerledes jeg har gjort mtp kostholdet heller. Har ikke spist noe særlig mer mat eller godteri enn jeg gjør til vanlig.
Men men.. jeg skal prøve å ikke henge meg opp i det, ser jo andre mødre som ser helt smashing ut selv om de har fått barn. Klarer de å gå ned igjen skal jeg klare det også. Jeg bare håper jeg klarer å unngå å gå opp så alt for mye, da blir det så lang vei tilbake.
 
Last edited:
17 + 6

I dag var vi på ordinær ultralyd og det gikk veldig fint! Jordmoren forklarte nokså detaljert hva hun sjekket mens hun gjorde det. Først sjekket hun at fosteret hadde ti fingre og tær, så sjekket hun hjernen. Der kunne hun se lillehjernen og begge hjernehalvdelene med stammen imellom. Hun sjekket magesekken, leveren og at hjertet hadde fire klaffer. At blodgjennomstrømning til og fra hjertet så greit ut. Alt så ut til å være i orden så det var jo kjempe gode nyheter!
I tillegg fikk vi vite at vi skal få en gutt :Heartblue Så min intuisjon stemte, jeg har hatt på feelingen hele veien at det blir en gutt!
Terminen ble også flyttet litt på så jeg er et par dager lengre på vei enn jeg trodde.

Jeg spurte også jordmoren om det var vanlig å kjenne et trykk nederst ved skambeinet. Det er noe som jeg har begynt å kjenne de siste par dagene, et trykk utover når jeg sitter i bilen eller på en stol. Mellom navlen og skambeinet. Har aldri hatt denne følelsen før. Jordmoren forklarte at det var helt normalt, at det antageligvis bare var følelsen av at livmoren vokser.

Etter ultralyden dro kjæresten og jeg til kjøpesenteret og handlet inn litt småting til babyen. Det var sååå koselig :love7 Er fremdeles i litt lykkerus nå tror jeg, hehe. Vi kjøpte en body i blått med en litt morsom figur på som vi tok bilde av og snappet familien hans og vennene mine med "Det ble gutt :Heartblue". Kjempe stas å få så masse gratulasjoner! Jeg har ikke fortalt det til min familie ennå ettersom vi skal til østlandet om et par dager for å besøke dem. Kjekkere å fortelle det til dem da ansikt til ansikt.

Så var jeg en tur inne på Finn da. Nå har vi jo allerede kjøpt inn litt klær i 56, men så var det mye fine klær der også. Der solgte folk lass med klær som såvidt var blitt brukt. Det selges og en del ubrukte klær med prislappen på ettersom ungen deres hadde vokst ut av klærne før de rakk å bruke alt. Tok en liten tur og kjøpte noen klær av ei som bodde et par km unna meg. Kom hjem med 13 bodyer, 8 pysjamaser, luer, ++ for et par hundrelapper. Miljøvennlig og penger spart xsmile3 Alle klærne skal selvfølgelig vaskes godt før bruk smiley-chores003

Nå planlegger vi kommode og sprinkelseng til barnerommet. Så snart jeg får kles-skapet på plass så kan jeg begynne å vaske babyklær, nye og brukte og henge de opp i skapet. Vi tenker også å male det ene veggen på barnerommet i mørkeblått, og henge noen klistremerker opp på veggene. Her er noen klistremerker vi kunne tenkt å hatt på den blå veggen: http://www.allposters.no/-sp/Glow-In-The-Dark-Moon-And-Stars-plakater_i13841999_.htm
Er mange andre kule klistremerker der inne til en rimelig penge for de som skulle være interessert xsmile3

Åååh, kjenner jeg ikke har lyst til å legge meg nå. Er så gira på å ordne ting og tang, hehe.
 
Last edited:
Back
Topp