Støtter deg der. Dattera mi er 2. Klassing og vil ikke ha hull i øreneHer utviklet det seg til infeksjoner og til slutt allergi.. Så mine barn skal være langt over barnehagealder før det blir tema.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Støtter deg der. Dattera mi er 2. Klassing og vil ikke ha hull i øreneHer utviklet det seg til infeksjoner og til slutt allergi.. Så mine barn skal være langt over barnehagealder før det blir tema.
Ville egentlig ikke kommentere her, fordi folk har ekstremt sterke meninger mot noe [for meg] så lite som hull i ørene på småbarn, men..
Jeg synes det er flott at det er opp til den enkelte forelder når ungene evt skal få hull i ørene
Jeg kommer til å vente til datteren min ber om det selv, men tar ikke frem mammapoliti-uniformen fordi andre mødre velger annerledes.
Å kalle det "smerte/traume" blir litt vel drøyt, da blir småtrollene våre minst like traumatiserte av vaksinene de (forhåpentligvis) tar..
Som svar til trådens opprinnelige spørsmål:
jeg har ei venninne i USA som tok hull i ørene på datteren da hun fylte 1år (piercing studio), og hun har aldri hatt problemer med infeksjon/traume/feilplassering/anger/allergi/etc.
Den lille prinsessen er nå 5år, og hun har ingen senskader pga ørepynten som hun forsåvidt elsker [emoji4]
Godt noen levde opp til dine forventninger ved å nevne vaksiner..Der kom vaksinene inn ja... Det er et nødvendig "onde." Vi vaksinerer fordi vi ikke vil at våre barn, eller andre mennesker skal bli syke/dø. Å pynte på barna er noe helt annet.
Med din logikk er det like greit å ta piercing i barnets øyenbryn, sant? Eller lage smilehull med piercinger?
"Mammapoliti-uniformen" (bah) må absolutt på når noen påfører andre skader og modifiserer noens kropp mot deres vilje, og det for sin egen forfengelighets skyld.
"Jeg kjenner noen som liker det" er en anekdote, og ikke noe annet. Det nuller ikke ut det etiske aspektet, ei heller fraskriver det andre fra sitt ansvar.
Godt noen levde opp til dine forventninger ved å nevne vaksiner..
En 1 åring forstår ikke hvorfor de blir piercet eller vaksinert. Så om det å stikke hull på huden er traumatisk følger det at slike stikk er traumatiske uansett "årsak"
Heldigvis har jeg vært med i forumet en stund, så jeg vet at jeg ikke kommer til å kaste meg inn i noen diskusjon/tosidig-monolog med deg.
Vi er uenige om hvor stort inngrep det er å ta hull i ørene på småbarn, og det er helt greit [emoji106]
Jeg personlig synes hverken det er nødvendig eller fint, men jeg bryr meg likevel fint lite om hva andre gjør.
Hull i ørene på små barn og babyer er i samme gate som omskjæring, spør du meg. Å utsette barn for helt overraskende smerte unødig er hjerterått! De kan få når de er 7-8 og er i stand til å velge selv. Jeg tok når jeg var 11.
Jeg synes det er egoistisk av foreldre å utsette bane for en sånn smerte så de skal være «søte» i øredobbene sine. For hvis det ikke er det som er grunnen, hvorfor i all verden ta hull i ørene når de er så små da? Det er jo ingenting som er negativt med å vente!
Jeg fikk hull i ørene i den alderen, synes det er helt greit at jeg har hatt hull i ørene nesten hele livet, jeg elsket å hå øredobber i perioder.
Jeg fikk det mest fordi kusinen min (litt eldre) hadde kranglet seg til det, og når de skulle gjøre det så hylte og skreik hun som bare det, de skulle vise henne at hun var bæsete så da fikk jeg det, og brydde meg ikke det spor om dem.
Jeg tenker at når barna er så små så har man mye mer kontroll på en evt infeksjon fordi man faktisk er med barnet store deler av døgnet og har tid til å være obs på å ta en titt, rense ordentlig.
Valget av øredobber er det jeg mener man skal være obs på, har de skarpe kanter, er de såpas stramme at de sitter rett intill øret og ikke hekter seg i andre ting, er metallet rent (uten nikkel og annet allergifremkallende stoffer). For dét ser jeg som et problem, at mange velger "søtt" juggel fult av nikkel og kjemikalier til sine barn.
Så helt ærlig, om jeg velger å ta hull i ørene på ungene mine så er det mitt og gubbens valg frem til ungene selv kan komme med meninger om det.
Om barnet ønsker ta dem ut når de blir eldre så er det ingenting som stopper dem fra det. Jeg ser ikke problemet.Ja, du eier barnets kropp, og kan gjøre akkurat som du vil med den, sant? .........
Om barnet ønsker ta dem ut når de blir eldre så er det ingenting som stopper dem fra det. Jeg ser ikke problemet.
Nei, problemet er at mange faktisk ikke renser og vedlikeholder over tid. Hullene kan godt gro igjen over tid, det skjer med mange.Problemet er maktovergrepet. Du piercer barnet mot dets vilje, og endrer barnets kropp fordi du ikke synes barnet er pent nok som det er.
Hullene blir der for alltid.
Synes du det er greit om jeg piercer mitt barns navel? Eller tattoverer barnet? Det kan fjernes det også.
Hører du ikke hvordan du høres ut?