Siadle og magerusket - juni 2018

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Ung kvinne på 32 år, som nå venter mitt sjette barn. Har fra før ei jente født i 2002, ei jente født i 2005, en gutt født i 2006, en gutt født i 2009, og ei bortskjemt lita frøken født i juni 2015.

De fire eldste er helsøsken, mens lillefrøkna og magerusket er attpåklattene som ingen egentlig hadde ventet seg, all den tid min nybakte ektemann innledet forholdet vårt med å si at "det er helt supert at du er ferdig med barn, for jeg skal i hvert fall ikke ha noen!". To måneder etterpå satt jeg på badet med en positiv graviditetstest i hånda, og gråt mine modige tårer, for jeg ville verken ta abort, eller være alenemor til FEM! Lite visste jeg akkurat da, at mannen kom til å bli helt vanvittig glad for nyheten, og dele den med alle som ville, og ikke ville høre, før jeg hadde fått summet meg. Det gikk litt fort i svingene, men nå, i overkant av tre år etter, har lille frøken rukket å bli 2,5 år, og jeg og mannen har giftet oss, og faktisk planlagt et (absolutt siste!) barn.

Dette svangerskapet har gått veldig fint så langt. Ingen blødninger, og ingenting som skulle tilsi at det ikke skulle gå bra. Var på TUL 11+5, hvor vi fikk se et sprell levende lite rusk. :Heartred Kvalmen har vært veldig levelig de fleste dager, noe som får meg til å tenke at dette magerusket er en liten gutt - jeg var nemlig mye dårligere i forrige runde. Det eneste jeg føler jeg må klage på, er bekkenet mitt. Det har allerede begynt å fuske, og jeg er sykmeldt 20% i den ene stillingen min på grunn av det, og det vil nok sannsynligvis øke ganske raskt.

Milepæler dette svangerskapet:


:Heartblue 09.09.2017
Unnfangelsen finner sted omkring
:Heartblue 23.09.2017
Positiv graviditetstest
:Heartblue 04.10.2017
Hjertet begynner å slå
:Heartblue 11.11.2017
Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
:Heartblue 18.11.2017
Risiko for spontanabort avtar
:Heartblue 27.11.2017
Andre trimester!
:Heartblue 02.12.2017
Kjønnet begynner å bli tydelig
:Heartblue 30.12.2017
Tid for ultralyd
:Heartblue 13.01.2018
De fleste kjenner fosterets bevegelser nå
:Heartblue 14.01.2018
Du er halvveis i svangerskapet!
:Heartblue 03.02.2018
Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde den
:Heartblue 07.02.2018
Fosteret kan høre! (Hvor godt det hører vet vi ikke sikkert)
:Heartblue 11.02.2018
Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
:Heartblue 18.02.2018
Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
:Heartblue 25.02.2018
Det er 100 dager igjen til termin!
:Heartblue 26.02.2018
Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
:Heartblue 28.02.2018
Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
:Heartblue 03.03.2018
Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger
:Heartblue 04.03.2018
Tredje trimester!
:Heartblue 07.03.2018
Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
:Heartblue 25.03.2018
Tre fjerdedeler er unnagjort!
:Heartblue 07.05.2018
Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen
:Heartblue 12.05.2018
Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
:Heartblue 15.05.2018
Fødselspermisjonen begynner
:Heartblue 05.06.2018
Termin

Håper noen orker å lese skribleriene mine, selv om det ikke nødvendigvis blir oppdatert her hver dag.

 
Last edited:
UTSTYRSLISTE
KLÆR
*6–8 langermede bodyer i bomull
*6–8 kortermede bodyer i bomull
*3–4 sparkebukser/sparkedresser
*Sokker i bomull
*2–3 jakker i bomull
*2–3 pyjamaser i bomull
*1–2 luer i bomull

STELL
*Badebalje
*Stellebord og/eller stellematte

*Bleier
*15-20 vaskekluter (gjerne ulike farger til ansikt og rumpe) eller engangskluter
*10-15 gulpekluter

*2-3 badehåndklær, gjerne med hette
*3-4 frottehåndklær til stellematte
*Febertermometer
*Babyolje
*Dr. Greve sinksalve
*Negleklipper baby

SOVE
*2-3 helsetepper (rilletepper i ull)

*1 ullteppe til vinterbaby
*Seng (sprinkelseng og vugge)
*Madrass til vugge
*2-3 laken til vugge
*2-3 laken til seng
*Dyne 80x100

*Dyne 65x80
*2-3 dynetrekk 80x100
*2-3 dynetrekk 65x80

*Babycall
*Babynest

TUR
*Barnevogn
*Regntrekk
*Insektsnett
*Vognpose, avhengig av årstid
*Liten dyne (65x80) og dynetrekk
*Veskekroker
*Koppholder

*Stelleveske
*Bæresele/bæresjal
*Babybilstol

LEKE

*Gymmatte
*Babygym
*Vippestol

SPISE
*
Tripp Trapp
*Newbornsete Tripp Trapp


AMME
*2-3 amme-bh'er (jeg har minst seks)

*4-6 ammeinnlegg i ull til vinterstid
*Engangsinnlegg
*Krem til såre brystvorter
*Melkeoppsamlere
*Smokker

Uthevet: Har vi allerede/har vi kjøpt
Kursiv: Bestilt, men ikke i hus
 
Last edited:
ULTRALYDBILDER

23561719_10159582558435026_6358142845639972139_n.jpg

Magerusket 11+5​
 
MAGEBILDER

3ddac4b706ff106e3d8b04c219389b99.jpg

20+0
41f582d5c453a3df0776f707a9f4b1f8.jpg

22+0
b211177265038588e5b4884fcd934813.jpg

24+0
3b662df6dfae148513d5c75a129dd0c1.jpg
 
Last edited:
Så utrolig flott ul-bilde.
Gratulerer med magerusket
 
Tusen takk. :Heartred Veldig fornøyd med gynekologen, som brukte en del minutter ekstra, for at vi skulle få med oss fine bilder.
Kjekt å møte sånne mennesker altså
 
13+6

Fortsetter å ha vondt i bekkenet. Var på min første gravidtrening i basseng i dag, håper det kan bidra til at bekkenet i hvert fall ikke blir kjempeille sånn med det første.

Det fungerer ikke med 20% sykmelding, overhodet. Jeg greier meg fint på jobb, men blir sittende helt apatisk og utslitt i sofaen etter arbeidstid. Sovner gjerne før klokka 21, om jeg da ikke har sovet et par timer etter jobb, da kan jeg _kanskje_ greie å holde meg våken til 23, om jeg prøver hardt. Herrejemini så slitsomt! Vurderer sterkt å be om høyere sykmeldingsgrad når denne sykmeldingen går ut, men så er det jo det at det bare er 12 dager igjen til ferie da, og kanskje jeg bare skal holde ut til jeg har legetime igjen den 3. januar? Helsikes samvittighet altså!
 
Høres ut som høyere SM hadde gjort seg ja, vet ikke om kortere dager hadde passet bedre for deg enn færre dager ift å ha noe energi igjen til familien.
Skjønner vurderingen din ift at det snart er ferie og da.
 
Syns du skal legge bort samvittigheten, og tenke på hva som er best for deg. I alle fall ikke press deg for mye, jobb klarer seg alltids. Og at det er kort tid til ferie spiller egentlig ikke så stor rolle, når du allerede nå er så utslitt etter jobb, men jeg skjønner samvittighetskvalene altså. Men husk å sette deg selv først nå. Ingen er tjent med at du sliter deg helt ut, og kanskje må ha 100% sykemelding.
 
Høres ut som høyere SM hadde gjort seg ja, vet ikke om kortere dager hadde passet bedre for deg enn færre dager ift å ha noe energi igjen til familien.
Skjønner vurderingen din ift at det snart er ferie og da.

Ja, poenget med 20% sykmelding var egentlig at jeg skulle ha kortere dager torsdag og fredag. I praksis høres det fint ut, i teorien jobber jeg fremdeles fulle dager de dagene, på grunn av en vikarstilling jeg har i tillegg til min faste.
 
Syns du skal legge bort samvittigheten, og tenke på hva som er best for deg. I alle fall ikke press deg for mye, jobb klarer seg alltids. Og at det er kort tid til ferie spiller egentlig ikke så stor rolle, når du allerede nå er så utslitt etter jobb, men jeg skjønner samvittighetskvalene altså. Men husk å sette deg selv først nå. Ingen er tjent med at du sliter deg helt ut, og kanskje må ha 100% sykemelding.

Samvitighet er noe herk altså! Men nei, ingen takker meg når jeg ender opp med 100% sykmelding fordi jeg på død og liv skulle presse meg nå tidlig i svangerskapet. Har vel landet på at jeg ringer legen i slutten av neste uke, og ber om at sykmeldingen forlenges, og at sykmeldingsgraden økes til det dobbelte. Da får jeg rundt to timer kortere arbeidsdag hver dag, og får avlastning på de områdene der hvor det er tidspress, og ingen muligheter til å ta pauser.
 
Høres ut som en god plan! Som du sier er det ingen som takker deg når du må bli helt borte, aller minst deg selv.
 
15+2

To uker igjen til juleferie. Jeg skal ha fri hele jula, og kan nesten ikke vente! Bekkenet skrangler såpass at jeg tryglet kontordama på legekontoret om å legge inn beskjed til legen om at jeg ønsker å forlenge sykmeldingen frem til jeg går ut i ferie. 20% er altfor lite, men bedre enn ingenting - og jeg kommer til å be om høyere sykmeldingsgrad når jeg har neste kontroll 3. januar.

On a happier note; i dag kjente jeg en bevegelse fra rusket som var såpass "kraftig" at jeg skvatt til! Det var absolutt ingen tvil om at det var babyen som var aktiv der inne. Har jo kjent "noe" en stund, men dette var mer en noe! [emoji7] Tenkte å finne frem doppleren igjen i dag, men nå avventer jeg den en stund til.

Tre uker og seks dager til OUL, jeg gleder meg (og gruer meg).
 
16+5

Tiden flyr! Jeg er straks 17 uker på vei, og julaften er _denne_ søndagen. Det er 2 uker og 2 dager til OUL, gleder meg til nok en titt på rusket, samtidig som jeg gruer jeg. Er alltid like skummelt.

Vi er ferdige med handling til jul, Både julegaver (de må pakkes inn) og mat er i hus. Vi fikk til og med tid til å titte på vogner når vi var ute i dag, og har nok bestemt oss allerede.

27809_1.jpg


26809_1.jpg


Mannen var som en unge i en godtebutikk. Med vesla kjøpte vi ikke ny vogn, men gjenbrukte den etter storebroren. Han sa jo det var greit, men syntes nok det var halvkjipt å bruke ei vogn som jeg kjøpte sammen med eksmannen min - så han gleder seg over å få kjøpe til dette magerusket tror jeg.
 
Så deilig å være ferdig til jul og koselig med vogntitting.
 
16+5

Tiden flyr! Jeg er straks 17 uker på vei, og julaften er _denne_ søndagen. Det er 2 uker og 2 dager til OUL, gleder meg til nok en titt på rusket, samtidig som jeg gruer jeg. Er alltid like skummelt.

Vi er ferdige med handling til jul, Både julegaver (de må pakkes inn) og mat er i hus. Vi fikk til og med tid til å titte på vogner når vi var ute i dag, og har nok bestemt oss allerede.

27809_1.jpg


26809_1.jpg


Mannen var som en unge i en godtebutikk. Med vesla kjøpte vi ikke ny vogn, men gjenbrukte den etter storebroren. Han sa jo det var greit, men syntes nok det var halvkjipt å bruke ei vogn som jeg kjøpte sammen med eksmannen min - så han gleder seg over å få kjøpe til dette magerusket tror jeg.

Fin vogn hvilken type Enmaljunga er dette?
Vi må også ha ny vogn, solgte den gamle siden vi egentlig ikke hadde tenkte flere barn. Var og tittet idag og kommer nok til å kjøpe bufaboo cameleon pga størrelsen. Har el-bil, ikke verdens største bagasjerom
 
Fin vogn hvilken type Enmaljunga er dette?
Vi må også ha ny vogn, solgte den gamle siden vi egentlig ikke hadde tenkte flere barn. Var og tittet idag og kommer nok til å kjøpe bufaboo cameleon pga størrelsen. Har el-bil, ikke verdens største bagasjerom
Det er en Super Nitro. [emoji106]
 
20+0 i dag og neeeeesten halvveis. [emoji173]

Lenge siden jeg oppdaterte, så dette blir en lang oppdatering.

Hadde en strålende fin julefeiring, og en aldeles deilig juleferie. Storkoste oss sammen. [emoji178]

Nyttårsaften styrte jeg med kalkun fra tidlig morgen, og i det alt stod klart på bordet, skulle jeg bare tisse før det ble mat. Når jeg reiser meg fra toalettet ser jeg at jeg blør, mye! Alt er rødt, og det svartner litt for meg i det jeg går ut på på stua, og legger meg på sofaen. Prøver å kjenne etter liv, og på å lytte etter fosterlyd med doppleren, men ingenting. Mannen var på telefon med legevakt, og ble satt over til AMK, og før jeg visste ordet av det står det to ambulansearbeider i stua, som bestemmer seg for å ta meg med inn for sjekk. Enden på visa er innleggelse på St. Olavs et par netter, og legeordre om fortsatt sengeleie ved utskriving. Morkaken ligger kant i kant med indre mormunn, og blødningen skyldes nok det. Kontroll av morkakens plassering i uke 32.

Et par dager etter utskriving fra obs.posten var det klart for OUL. En meget aktiv krabat befinner seg i magen min, og alt var i sin skjønneste orden. Vi fikk ingen bilder, for det var umulig å få til noe som helst sånn som han sprella. [emoji23] Men, at det var en lillebror, det fikk vi se ganske så tydelig, ikke beskjeden når det kom til understellet. [emoji85][emoji170] Etter OUL pleier jeg alltid å kjøpe noe klesplagg, men siden jeg ikke akkurat bør løpe i butikker, fikk mannen æren denne gangen, synes han var flink. [emoji106]

Siden da har jeg stort sett ligget i sofaen. Strikker litt, leser litt, ser på TV (dagtid-TV er tragisk) og surfer nettet. Må etterhvert skaffe meg en oversikt over hva vi har, og hva vi trenger - slik at jeg kan begynne å handle litt. Vogna er bestilt da, og skal hentes i uke 8, og bilstol er lagt av til oss. Vi får gavekort på 10% av kjøpesum, samt et verdikort på 600SEK når vi handler vogna, så bilstolen blir i realiteten "gratis".

Og så måtte jeg kjøpe stelleputer med Mummi på, når jeg kom over de. Jeg [emoji173] Mummi. Kjøpte to, så har vi både på badet oppe, og på badet nede.
e99aaf68c16de446577f4acf294a3488.jpg
683ec5a9645c3b63c1e500ba110154bb.jpg
22facec0decd04fe1de7d64cfb169b05.jpg
9b1fb71a770c030554f83d19623f9980.jpg
fdd824a2efaaf56ec2a85393e019fbdb.jpg
dc5cf6c3b6775dc2b0894be3043746aa.jpg
97994075e61d51d423befefec8638ee7.jpg
762a8a3253d575e89e764b8343f03713.jpg
 
Så koselige ting og juletre.
Må ha vært så skummelt med blødninger!
Satser på at lillebror blir i magen lenge enda
 
Back
Topp