Norske babyer er understimulert

min var definitivt ikke undersrimulert seøv om han ikke hadde språk før han var 3 år, sånne artikler er vel med på å få foreldre til å få dårlug samvittighet fordi ikke barnet snakker tidlig, ikke slutter med bleie tidlig nok osv.

Jeg tenker de fleste foreldre gjør så godt de kan og at barn utvikler seg veldig forskjellig.

Jeg tenker ikke det handler om det. Tenker det handler om å være bevisst å utnytte hverdagssituasjoner til samspill og ikke bare la babyen "ligge der" å se på uroen sin, mens man selv ser på mobilen el. Å sette fokus på hvor mye som foregår inne i hjernen til babyen.

Spennende er tema absolutt og noe i det er det også. Men er det noen som har hatt våkne babyer 80% av tiden på rygg? Synes mine har hatt 80% av våken tid på puppen jeg...

Altså. Det hele virker overdrevent

80% på rygg.
Skjerm forbudt.
Ikke vanskelig å lære en toåring å lese.
Eller en ettåring å være bleiefri.

Hva med den gyldne middelvei? ja, mer opp og mer bære og mer være med.
Mindre skjerm og vente til de er eldre
Lese for toåringen og lære fem-seksåringen å lese
Og gjerne sette på potte fra de er små, men ikke anklage foreldrene for å være lat dersom de bruker bleie etter de er et år. (det er en forskjell på et og fire, nemlig. Og mellom der slutter de aller fleste.)

At vi har et forbedringspotensiale de fleste av oss, ja. Men alt med måte. Jeg tror ikke man vinner så mange ved å anklage dem for å være late dersom ikke unger på to kan lese, svømme og har vært bleiefri et år. Unger er forskjellige og å gi foreldrene dårlig samvittighet for at de er dårlige foreldre synes jeg ikke er veien å gå

Det er litt typisk media å overdrive kanskje?

Det med at en toåring kan lese beviser jo bare hvor mye som kan være mulig, som mange foreldre tenker er helt umulig uten "press". Jeg har aldri hatt det som mål, men blir fascinert over hvor stor læringskapasitet noen små barn har [emoji4]

Jeg tenker ikke man skal måle i ferdighetene til barnet, bare kvaliteten på tiden sammen med barna.

80% på puppen er jo i begynnelsen da. Og pupp er stimuli [emoji4] Nærhet, trygghet, hjertelyd, øyekontakt, taktil stimuli osv... I tillegg til maten.

Enig, den er for enkel. Men vi kan jo dra den til neste nivå her inne? [emoji4]

Ja nevn I fleng :D
Vi nærmer oss fast føde, og vil da få mer mulighet til å ta på ting og smake. Det tror jeg blir bra. Enn så lenge begrenser jeg jo slikt.

Det er litt typisk media å overdrive kanskje?

Det med at en toåring kan lese beviser jo bare hvor mye som kan være mulig, som mange foreldre tenker er helt umulig uten "press". Jeg har aldri hatt det som mål, men blir fascinert over hvor stor læringskapasitet noen små barn har [emoji4]

Jeg tenker ikke man skal måle i ferdighetene til barnet, bare kvaliteten på tiden sammen med barna.

80% på puppen er jo i begynnelsen da. Og pupp er stimuli [emoji4] Nærhet, trygghet, hjertelyd, øyekontakt, taktil stimuli osv... I tillegg til maten.
Pupp er stimuli og kos ja. Og vi har drevet mye med det. Til de var forbi alderen med "ligge på gulvet og stirre i taket" fordi de uansett har blitt mobile. Og ligge på magen på mamma eller pappa er mye mer spennende enn å ligge på magen på gulvet.

Siden sitte i armkroken og lese bok.

Mye nærhet.

Og hele den alderen de kunne "lagt på ryggen og glodd" har mine lagt på puppen og kost.

Det er sikkert mulig å få en toåring til å lese. Enkelte av dem. Men "ikke vanskelig å lære en toåring å lese" synes tok litt troverdighet fra det hele.

Men det er nå meg da. Som er fornøyd om de snakker (relativt) rent når de er to

Men er det noen som får babyer som kan ligge på rygg på gulvet under uroen? Jeg har tre barn ingen av de kunne ligge alene på et gulv, de måtte bli lekt med, båret på, vugget i søvn, ammet hver kvarter omtrent og jeg må helt ærlig si at mine barn har til tider hver overstimulert, så synes det er rart å si at barn ikke kan bli det. Jeg har derimot ikke hatt som mål at mine barn skal lese, skrive, svømme og være bleieløse før fylte 2 år :)

Hmmm. Har lest artikkelen nå. Jeg synes det er god lesing, men artikkelen i seg selv blir for enkel. Det er mye "ikke gjør slik" men lite eksempler på hva man skal gjøre istedenfor. Jeg liker konkrete eksempler. Ikke "stimulere barnet ditt", det blir for svevende, for alle kan jo ha ulik oppfatning av hva stimulering er og hva som er bra nok.

Ja nevn I fleng :D
Vi nærmer oss fast føde, og vil da få mer mulighet til å ta på ting og smake. Det tror jeg blir bra. Enn så lenge begrenser jeg jo slikt.

Hva mener du begrenser seg?

Det er jo veldig mye man kan si om stimuli av ulike ting i ulike aldre da. Hvor skal man begynne? :p Jeg tenker som en hovedregel er å la barnet ha noe å strekke seg etter og legge til rette for mestring. Hele tiden gi akkurat passe utfordring. Helt i begynnelsen blir det å ligge på magen på stellebordet og så litt og litt mer/lenger hver dag. Så blir det jo andre ting etterhvert som de blir eldre.

Samspill, turtaking, smil, øyekontakt, prat, speiling og reaksjon på utrykk gjelder hele veien. Som en basis liksom. Så kommer det jo an på hvor mye. Så mye som mulig til barnet selv snur seg bort? Eller er det på grensen til for mye? Være bevisst at barnet ikke møtes med å bli avvist/oversett hvertfall. Men ikke alle barn tar så mye initiativ til kontakt og ligger fornøyd å "ser i taket". Og da får de jo mindre enn de som krever...

Hva mener du begrenser seg?

Det er jo veldig mye man kan si om stimuli av ulike ting i ulike aldre da. Hvor skal man begynne? :p Jeg tenker som en hovedregel er å la barnet ha noe å strekke seg etter og legge til rette for mestring. Hele tiden gi akkurat passe utfordring. Helt i begynnelsen blir det å ligge på magen på stellebordet og så litt og litt mer/lenger hver dag. Så blir det jo andre ting etterhvert som de blir eldre.

Samspill, turtaking, smil, øyekontakt, prat, speiling og reaksjon på utrykk gjelder hele veien. Som en basis liksom. Så kommer det jo an på hvor mye. Så mye som mulig til barnet selv snur seg bort? Eller er det på grensen til for mye? Være bevisst at barnet ikke møtes med å bli avvist/oversett hvertfall. Men ikke alle barn tar så mye initiativ til kontakt og ligger fornøyd å "ser i taket". Og da får de jo mindre enn de som krever...

Nei akkurat nå vil hun spise alt vi har, men jeg vil vente til hun blir 6 måneder med å starte smaksprøver.

Jeg synes du har mange gode tips her. Jeg ser at vi gjør veldig mye av det du snakker om, og det er jo kjekt :D
Jeg vil tro at det finnes en del tilgjengelig informasjon der ute om barnets alder og hva som passer de ulike stadiene. Men denne artikkelen tok for seg de minste barna så det er vel egentlig stimuli for dem jeg tenker på. Men de vokser jo så fort at det kanskje er umulig å si noe uten å skrive en lang stil.

Nei akkurat nå vil hun spise alt vi har, men jeg vil vente til hun blir 6 måneder med å starte smaksprøver.

Jeg synes du har mange gode tips her. Jeg ser at vi gjør veldig mye av det du snakker om, og det er jo kjekt :D
Jeg vil tro at det finnes en del tilgjengelig informasjon der ute om barnets alder og hva som passer de ulike stadiene. Men denne artikkelen tok for seg de minste barna så det er vel egentlig stimuli for dem jeg tenker på. Men de vokser jo så fort at det kanskje er umulig å si noe uten å skrive en lang stil.

Ja hun sier noe om babyer. Men de første 1000 døgnene vil jo si nesten 3 år...

Jeg tenker ikke det handler om det. Tenker det handler om å være bevisst å utnytte hverdagssituasjoner til samspill og ikke bare la babyen "ligge der" å se på uroen sin, mens man selv ser på mobilen el. Å sette fokus på hvor mye som foregår inne i hjernen til babyen.
mulig du tenker det ikke handler om det men jeg tror likevel fet vil skje at folk får dårlig samvittighet for at barna ikke kan ditten eller datten eller at folk blir bedrevitere og sksl kommentere hva andre sine barn ikke kan.
Lett å feiltolke mener jeg

Med tvillinger har man ikke alltid noe valg så lenge permisjonsordningene er som de er. Da priser man seg lykkelig om man har barn som faktisk ikke krever mye.

Men er det noen som får babyer som kan ligge på rygg på gulvet under uroen? Jeg har tre barn ingen av de kunne ligge alene på et gulv, de måtte bli lekt med, båret på, vugget i søvn, ammet hver kvarter omtrent og jeg må helt ærlig si at mine barn har til tider hver overstimulert, så synes det er rart å si at barn ikke kan bli det. Jeg har derimot ikke hatt som mål at mine barn skal lese, skrive, svømme og være bleieløse før fylte 2 år :)

Jepp, de finnes. Datteren til ei venninne av meg lå i vogna si "hele" dagen de første 6-7 mnd. Fikk litt mat, ny bleie og sov. Sov hele natten fra hun var tre uker, sov hele dagen avbrutt av mat og bleieskift. Nå er hun tre, og kan fortsatt sove 14 timer i strekk :o

Mine derimot :p har aldri kunne ligge alene i mer enn fem minutter.

Med tvillinger har man ikke alltid noe valg så lenge permisjonsordningene er som de er. Da priser man seg lykkelig om man har barn som faktisk ikke krever mye.

Det handler om de tre første årene. Ikke bare babytiden. Regner med tvillingbabyer også får litt kontakt med foreldrene sine (selv om de må vente litt mer enn enlinger) og får lov å krype litt på gulvet osv som alle andre barn.

Jepp, de finnes. Datteren til ei venninne av meg lå i vogna si "hele" dagen de første 6-7 mnd. Fikk litt mat, ny bleie og sov. Sov hele natten fra hun var tre uker, sov hele dagen avbrutt av mat og bleieskift. Nå er hun tre, og kan fortsatt sove 14 timer i strekk :eek:

Mine derimot :p har aldri kunne ligge alene i mer enn fem minutter.

Men det var sagt 80% av deres våkne tid

At noen sover veldig mye er nå en ting. Men 80% våkne tid ligge og stirre i taket alene for seg selv??

Men det var sagt 80% av deres våkne tid

At noen sover veldig mye er nå en ting. Men 80% våkne tid ligge og stirre i taket alene for seg selv??

Hvis du ser deg rundt på kjøpesenter eller cafeer eller treningsstudio osv så kan du se mange babyer som ligger mye for seg selv. 80% vet jeg ikke. Men har lagt merke til det for jeg har hatt unger som ikke ville ligge alene og vært på barseltreff eller på besøk, der folk kan legge fra seg babyen i lekegrinda og der ligger de en times tid til de bare sovner. Kan underholde seg selv og pludre litt. Kan lage litt kontaktsøkende lyder som de ikke får respons på, og enten sovner de eller begynner å gråte til slutt. Eller babyer som ligger i vippestol så og si hele tiden bortsett fra når de får ny bleie. De ligger der våken, sovner litt, våkner, får ei flaske i vippestolen, ligger å titter litt, sovner... så Joda de finnes!!

Vi var/er veldig bevisste på hvilken, og hvor mye stimuli vi ga/gir vår sønn.
Det faller heldigvis naturlig for oss, men vi har lest-, og kan mye om både motorisk og kognitiv utvikling også.
Et av mine store mareritt er at han blir hengende etter fordi vi ikke har fulgt opp godt nok. :/

Det er mye viktig i artikkelen men samtidig er det jo store individuelle forksjeller på barn også da. Med storebror lå vi masse på gulvet sammen og forsøkte å stimulere både fysisk og psykisk. Men han var tregt ute med alt av det fysiske. Han er ikke noen "sportsmann" idag heller som sjuåring, men heller en rolig gutt som helst vil sitte med med mer mentale og rolige aktiviteter. Med lillebror var jeg nok mye mer avlslappet. Han lå mer for seg selv, rett og slett fordi det ikke alltid var tid til å bare tenke på han og fordi han også krevde mindre. Han brukte også store deler av sitt første leveår på å sove. Alikevel var han tidlig ute med åling og krabbet når han var 6 måneder. Begge har vært tidlig ute med språk og snakket i fulle settninger før de var 2 og det til tross for at vi har vært elendige på lese for dem, men vi har nok brukt språket mye og aktivt med dem. Leste en del for storebror det første året men bortsett fra det har det vært fint lite og lillebror har vi knapt lest for frem til nå (3 år) fordi han ikke har hatt noen interesse av det før (ikke tid til å sitte stille). Storebror tok plutselig frem en bok sommeren før han begynnte på skolen og begynnte å lese av seg selv. Han hadde da lært seg bokstavene på forhånd gjennom oss, men da var ikke sånn at vi stimulerte han til å gjøre det men heller at han stimulerte oss til å lære han det (gjennom at han spurte og gravde).

Synes det med bleier i artikkelen har mye for seg, det er en grunn til at barn sluttet med bleier mye tidligere før. Begge mine har sluttet med bleie mellom 2 og 3 år. Jeg tok bare av bleia så skjønnte de poenget etterhvert.

Jepp, det er je helt sikker på at finnes ;)
Finnes nok. Selvsagt. Men det er uke vanlige. Norske mødre er mer tilstede normalt sett.
Noen finnes.

Men ikke akkurat flertallet sånn at man kan si "norske babyer er understimulerte, de tilbringer 80% av sin våkne tid liggende på ryggen og stirre i taket"

Hvis du ser deg rundt på kjøpesenter eller cafeer eller treningsstudio osv så kan du se mange babyer som ligger mye for seg selv. 80% vet jeg ikke. Men har lagt merke til det for jeg har hatt unger som ikke ville ligge alene og vært på barseltreff eller på besøk, der folk kan legge fra seg babyen i lekegrinda og der ligger de en times tid til de bare sovner. Kan underholde seg selv og pludre litt. Kan lage litt kontaktsøkende lyder som de ikke får respons på, og enten sovner de eller begynner å gråte til slutt. Eller babyer som ligger i vippestol så og si hele tiden bortsett fra når de får ny bleie. De ligger der våken, sovner litt, våkner, får ei flaske i vippestolen, ligger å titter litt, sovner... så Joda de finnes!!

Ja, de finnes

Men det er ikke normalen. Heldigvis. Det er jo rent uheldig for en baby, og klart understimulerende. Men det er ikke det som er det vanlige for norske babyer vil jeg påstå. Flertallet og de aller aller fleste får mer stimuli enn det selv om det selvsagt finnes foreldre som ikke fungerer optimalt.

Ja, de finnes

Men det er ikke normalen. Heldigvis. Det er jo rent uheldig for en baby, og klart understimulerende. Men det er ikke det som er det vanlige for norske babyer vil jeg påstå. Flertallet og de aller aller fleste får mer stimuli enn det selv om det selvsagt finnes foreldre som ikke fungerer optimalt.

Jepp det tror jeg også at det ikke er normalen:)
Men de finnes. Enten fordi foreldrene har seg selv i fokus og babyen bare "er med på lasset" eller at de har det synet som vår foreldregenerasjon hadde om at babyer skal mates og stelles og så bare legges i sengen igjen. Min svigermor kommenterte at "små babyer er så mye våkne nå til dags, de bæres rundt osv, mine ble bare lagt igjen når de hadde fått bleie og mat". Så sånn sett er det en positiv utvikling :) Før i tiden lå jo babyer alene i sengen mens mor var ute i fjøset el...

Back
Topp