Norske babyer er understimulert

Det er mye viktig i artikkelen men samtidig er det jo store individuelle forksjeller på barn også da. Med storebror lå vi masse på gulvet sammen og forsøkte å stimulere både fysisk og psykisk. Men han var tregt ute med alt av det fysiske. Han er ikke noen "sportsmann" idag heller som sjuåring, men heller en rolig gutt som helst vil sitte med med mer mentale og rolige aktiviteter. Med lillebror var jeg nok mye mer avlslappet. Han lå mer for seg selv, rett og slett fordi det ikke alltid var tid til å bare tenke på han og fordi han også krevde mindre. Han brukte også store deler av sitt første leveår på å sove. Alikevel var han tidlig ute med åling og krabbet når han var 6 måneder. Begge har vært tidlig ute med språk og snakket i fulle settninger før de var 2 og det til tross for at vi har vært elendige på lese for dem, men vi har nok brukt språket mye og aktivt med dem. Leste en del for storebror det første året men bortsett fra det har det vært fint lite og lillebror har vi knapt lest for frem til nå (3 år) fordi han ikke har hatt noen interesse av det før (ikke tid til å sitte stille). Storebror tok plutselig frem en bok sommeren før han begynnte på skolen og begynnte å lese av seg selv. Han hadde da lært seg bokstavene på forhånd gjennom oss, men da var ikke sånn at vi stimulerte han til å gjøre det men heller at han stimulerte oss til å lære han det (gjennom at han spurte og gravde).

Synes det med bleier i artikkelen har mye for seg, det er en grunn til at barn sluttet med bleier mye tidligere før. Begge mine har sluttet med bleie mellom 2 og 3 år. Jeg tok bare av bleia så skjønnte de poenget etterhvert.

Alle barn er forskjellig. Jeg bare tenker det er så kjipt hvis et barn ikke får brukt sine evner. Eks: Det hadde jo vært bare tull om min gutt skulle gått å bæsjet på seg til han var 3 år når han var klar til å gå på do som 1åring. Det er ikke noe mål at barnet skal være tidlig ute med ting, men greit å gi de utfordringer de trenger og er klar for. Om barnet er sent så er det greit å vite at det bare er sånn barnet er, ikke fordi man ikke har gitt barnet muligheter :)

Back
Topp