Mannen med på svangerskapskontroll?

Mimmi1

Betatt av forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg er gravid for første gang, og har ikke spurt noen av venninner/søstre som har vært gravid da jeg kun er 8+5.
Er det vanlig at mannen er med på første svangerskapskontroll?

Jeg hadde med kjæresten. Han fylte ut farskap erklæring på kontrollen som vi skulle sende inn. Virket ut som jordmoren min prøvde å inkludere kjæresten. Kjæresten følte og at timen var nyttig :)

Jeg drar alene.. husker mannen var med på OUL og en jordmortime forrige svangerskap, og regner med at det blir noe slikt denne gangen også[emoji4]

Sniker fra desember.

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men samboer har aldri vært med med unntak av én gang for å signere farskapserklæring. Han har vært med på alle 4 UL-ene og det holder for oss. Jeg føler ikke at jeg får så mye ut av svangerskapskontrollene og enda mindre han. Vi var også på TUL før første svangerskapskontroll.

Her har mannen blitt med med første, en midt i og en på slutten av tidligere svangerskap. Blir sånn denne gangen også, da han har veldig lyst :)

Jeg drar alene. Nå er dette tredje, men det eneste min mann har vært med på var et kurs før fødsel med førstemann og selvfølgelig oul. Om det er noe jeg mener han bør være med på da blir han med. Jeg tar annenhver gang jordmor og lege og hos jordmor blir det ofte prat om irrasjonelle bekymringer og en tåre eller to og hos legen er det standard kontroll med veiing, blodtrykk mm. Legen har ul-apparat så kanskje han blir med en gang for å se der. Ordningen funker fint for oss, men en må bare prøve seg frem. Alt er vanlig[emoji4]

Mannen var med på første jordmorkontroll i uke 12 med første, men kommer litt ann på jobben om han blir med nå med andre [emoji4] Så var han med på UL, og kommer nok til å være med denne gangen også [emoji5] Vi fikk ikke farskapserklæring før etter at baby var født.

sniker fra mars. Det er visstnok litt 50/50 om mannen er med på første kontroll eller ikke.

Jeg hadde med min, og det var fullstendig bortkastet. Jeg følte meg nesten dum som hadde ham med. Nå var den legetimen veldig hastig, da. Men det var bare ta blodprøve, sjekke blodtrykk, og fylle ut helsekort. Vi fikk ikke noen som helst info egentlig, og ikke noe tid til å stille noe særlig med spørsmål. Så det eneste mannen bidro med var å si fødselsnr sitt, men det kunne jeg like gjerne skrevet ned på forhånd og bare hatt med selv.

Han må være med på en kontroll hos jordmor for å fylle ut farsskapsskjema (enklere enn å dra på nav), men ellers ser jeg ikke noe behov for å ha ham med. Med mindre han selv ønsker, men han så ikke helt poenget med det , han heller. Har han spørsmål stoler han på at jeg klarer stille dem for ham og videreformidle svaret til ham.

Han skal være med på ordinær ultralyd også, men det er jo litt annerledes, der får han faktisk se ting.

Mannen er ikke med på svangerskapskontroller og andre legetimer, men han er vanligvis med på UL. Definitivt på OUL. :)

Ja, han er alltid med:) Kanskje ikke til første legebesøk, men i hvert fall på svangerskapskontroller og TUL/UL. Det ville aldri falt ham inn å ikke skulle være med, og han gleder seg veldig.
Han var med også på TUL 8+0 og han hadde stor glede av det. Han ble veldig rørt av å se det lille knøttet med bankende hjerte. Det var også en trygghet for meg å ha han med, i og med at vi har mistet før, og gruet meg derfor til TUL i tilfelle vi fikk dårlige nyheter.

Jeg drar alene på alt unntatt OUL :) farskapserklæring skrev han under på sykehuset etter barnet var født.

Så i brevet fra jordmor at de ønsker at jeg møter alene den første timen hos dem. Usikker på hvorfor, kanskje for å forsikre seg at mor kan tale helt fritt? Det er ikke sikkert at alle er i gode og trygge forhold...

Så i brevet fra jordmor at de ønsker at jeg møter alene den første timen hos dem. Usikker på hvorfor, kanskje for å forsikre seg at mor kan tale helt fritt? Det er ikke sikkert at alle er i gode og trygge forhold...

Ja, det er derfor :)

Jeg drar alene. Mannen er med på ultralyder [emoji5] Han var med til jordmor en gang sist svangerskap men ellers gikk jeg alene. Men dersom han vil være med er det selvfølgelig greit [emoji5]

Her var sambo med på hver kontroll/time sist svangerskap, og tror han har lyst denne gangen også:p

Forrige gang dro jeg i alene på kontroller og timer hos jordmor. Han var med en gang til lege, og da var vi så heldige at hun fant hjertelyd slik at vi begge fikk høre for første gang. Rimelig flaks at det ble sånn, men akkurat den timen er jeg glad han var med på :happy:

Samboer var med på TUL og på 1.kontroll. Det var et ønske fra begge slik at han selv fikk anledning til å spørre jordmor om det han måtte lure på. Men heretter blir det nok kun på OUL han blir med, med mindre det skulle oppstå noe spesielt.

Back
Topp