Tvilling-tråden

Er det vanlig for oss tvillinggravide å bli kvalm igjen rundt uke 30?

Den siste uka (29) har jeg begynt å brekke meg igjen på morgenen pga kvalme og av og til ellers på dagen.
Har også blitt veldig tungpusta, og kjenner lungene har liten plass.
Er også små-forskjøla med tett nese og litt dyp hoste.
Har det en sammenheng med kvalmen kanskje?

Vet liksom ikke når man bør kontakte lege og hva jeg bør være ekstra obs på....

Var mye kvalm på slutten ja[emoji53] kvalm og mye halsbrann. Super kombo liksom[emoji38]

Du må sjekke med flyselskapet du skal bruke. Innenlands og korte turer er ok frem til uke 36. 36+4 tok jeg innelands med legeattest[emoji4]
Vet noen selskaper setter grensen ved 28 uker, andre 34.
Ikke bare med flyselskapet, lurt å sjekke med jordmor og eller lege også. Å fly til uke 36 som tvillinggravid vil jeg si er galskap, særlig når en vet at veldig mange tvillinggravide føder prematurt, og de aller færreste går til termin.

SAS:

KAN JEG REISE NÅR JEG ER GRAVID?
Ved graviditet er du velkommen til å fly med oss frem til 4 uker før forventet termin. Er du gravid med tvillinger eller flere er det 12 uker før forventet termin som gjelder.

Hvordan så graviditet testene deres ut siden dere ventet tvillinger? Fikk dere tidlig veldig sterke tester?
Dette var hjemmetestene mine. Tilsa ikke tvillinger følte jeg. Hadde forøvrig litt høy hcg på blodprøvene i starten så var innom tanken på tvillinger.
På TUL i uke 6 så de bare en liten knøtt. Overraskelsen var derfor stor i uke 8 da det plutselig var to der.

44419b57e61b5427130080a3d8a011b4.jpg

Var mye kvalm på slutten ja[emoji53] kvalm og mye halsbrann. Super kombo liksom[emoji38]

Halsbrann har jeg også
Kjipt! Men godt å høre at det er vanlig [emoji170]

Jeg var ikke kvalm sent i svangerskapet, men hadde vanvittig mye halsbrann i mange uker, fra ca uke 22-23. Var en hel del jeg ikke kunne spise, og kunne ikke spise etter kl 18 om kvelden, da fikk jeg ikke sove pga halsbrann. Helt grusomt.
Spiste vanvittig mye etter de ble født :p

Dette var hjemmetestene mine. Tilsa ikke tvillinger følte jeg. Hadde forøvrig litt høy hcg på blodprøvene i starten så var innom tanken på tvillinger.
På TUL i uke 6 så de bare en liten knøtt. Overraskelsen var derfor stor i uke 8 da det plutselig var to der.

44419b57e61b5427130080a3d8a011b4.jpg
Så det var 13dpo du fikk 2-3 på digitaltest?
Jeg fikk 1-2 10dpo og 2-3 i går på 12dpo, og føler kanskje dette er høyt for å være såppass tidlig?
Skal på tul 7+1, men vurderer å ta privat 1 uke før siden jeg er så spent. Men vet man kanskje bare kan se 1 selv om det er 2 så tidlig. Hmm..:rolleyes:

Jeg var ikke kvalm sent i svangerskapet, men hadde vanvittig mye halsbrann i mange uker, fra ca uke 22-23. Var en hel del jeg ikke kunne spise, og kunne ikke spise etter kl 18 om kvelden, da fikk jeg ikke sove pga halsbrann. Helt grusomt.
Spiste vanvittig mye etter de ble født :p

Jeg sliter også mye med hva jeg kan og ikke kan spise.... skikkelig frustrerende! Spiser på kvelden da, men må drikke samarin eller noe sånn annen ekkel guffe for å holde maten nede.
Prøver å spise lite og ofte nå. Blir mye brød med ost for å si det sånn.

Ikke bare med flyselskapet, lurt å sjekke med jordmor og eller lege også. Å fly til uke 36 som tvillinggravid vil jeg si er galskap, særlig når en vet at veldig mange tvillinggravide føder prematurt, og de aller færreste går til termin.

Ja det var dette jeg mente. Det er ikke aktuelt å fly så nær opp mot termin uansett, selv om en får lov å fly av flyselskapet så vet jeg det ikke er anbefalt å fly særlig sent.. Så lurte på om det er innenfor når en f.eks. er uke 24, eller om man helst ikke skal. Er jo og forskjell på bør/må/anbefalt og vil ikke ta noe risiko bare for «gøy» liksom :) pga lang ventetid har jeg ikke fått snakket med jordmor enda :( så håpte noen andre hadde!

Så det var 13dpo du fikk 2-3 på digitaltest?
Jeg fikk 1-2 10dpo og 2-3 i går på 12dpo, og føler kanskje dette er høyt for å være såppass tidlig?
Skal på tul 7+1, men vurderer å ta privat 1 uke før siden jeg er så spent. Men vet man kanskje bare kan se 1 selv om det er 2 så tidlig. Hmm..:rolleyes:

Jeg tror jeg tok den digitale 14 dpo på morgenen.
Høres ut som du har mye hcg da. Du får ikke tatt noen blodprøver? De er litt mer nøyaktige enn tissetestene.
Tror jeg ville ventet til 7+1 [emoji6] Som sagt så var det ikke sjans å se at det var to stykker uke 6+0 hos meg.
Er det noen annen grunn til å tro du bører tvillinger? Tvillinger i familien eller prøverør for eksempel?

Jeg tror jeg tok den digitale 14 dpo på morgenen.
Høres ut som du har mye hcg da. Du får ikke tatt noen blodprøver? De er litt mer nøyaktige enn tissetestene.
Tror jeg ville ventet til 7+1 [emoji6] Som sagt så var det ikke sjans å se at det var to stykker uke 6+0 hos meg.
Er det noen annen grunn til å tro du bører tvillinger? Tvillinger i familien eller prøverør for eksempel?
Jeg skal til legen på torsdag, da er jeg 4+4. Håper å få tatt blodprøve da.
Jeg har en bestefar som er tvilling, så har vel litt større sjanse for å få. I tillegg er dette ivf, så selv om jeg bare satt tilbake 1 egg kan det jo ha blitt 2.

Jeg har en bestefar som er tvilling, så har vel litt større sjanse for å få. I tillegg er dette ivf, så selv om jeg bare satt tilbake 1 egg kan det jo ha blitt 2.

Jeg hadde også en bestefar som var tvilling :) men det er toegget som er arvelig, så hvis du har fått satt inn et egg kan det jo bli til to (enegget), men arv vil slik jeg har forstått det da ikke spille inn i ditt tilfelle.

Da håpe jeg du får blodprøve [emoji5][emoji1360] Ellers er det liksom ikke så mye å gjøre enten det er en eller to så tidlig. Men skjønner godt du er nysgjerrig [emoji6] Har hørt om sjeldne tilfeller der ett innsatt egg blir tvillinger også.

Dobbeltpost

Har faktisk hørt om endel tilfeller med eneggede tvillinger ved IVF.

Da håpe jeg du får blodprøve [emoji5][emoji1360] Ellers er det liksom ikke så mye å gjøre enten det er en eller to så tidlig. Men skjønner godt du er nysgjerrig [emoji6] Har hørt om sjeldne tilfeller der ett innsatt egg blir tvillinger også.
Har faktisk hørt om endel tilfeller med eneggede tvillinger ved IVF.
Ja jeg måtte jo faktisk skrive under kontrakt på at vi hadde fått informasjon om risiko for flerlinger ved ivf. Helt greit om der er 2, er bare nysgjerrig:happy:

Jeg fikk 2-3 på den digitale testen på testdag 4+0. Var på ultralyd 7+3 tror jeg det var,og så bare et foster. Pga at vi hadde en ferie vi skulle på ble det ikke ny ultralyd før i uke 11, da var det veldig tydelig to. Skjønner veldig godt nysgjerrigheten. Gratulerer så mye med positiv test Kicks!! :) :)

Er det vanlig for oss tvillinggravide å bli kvalm igjen rundt uke 30?

Den siste uka (29) har jeg begynt å brekke meg igjen på morgenen pga kvalme og av og til ellers på dagen.
Har også blitt veldig tungpusta, og kjenner lungene har liten plass.
Er også små-forskjøla med tett nese og litt dyp hoste.
Har det en sammenheng med kvalmen kanskje?

Vet liksom ikke når man bør kontakte lege og hva jeg bør være ekstra obs på....
Mener jeg har hørt om andre som har blitt kvalme igjen i slutten av svangerskapet. Jeg merker ikke noe til kvalme, men jeg har perioder der jeg føler hormonene øker på innimellom. Da gjerne med humørsvingninger, trøtthet og litt andre ting. Jeg er også forkjøla og det er noe dritt. Gleder meg til det slipper taket!

Dere som er lenger i svangerskapet eller har født , hvor lenge var dere i jobb? Lest så mye forskjellig, og hørt mye ulikt fra lege etc. Jeg er jo helt fin i formen annet enn trøtt, men vet det nok fort blir tyngre. Men er det noe tidspunkt jeg minimum kan vente å være helt utav jobb? Legen mente at innen uke 28 vil jeg være helt ute av jobb, mens jeg tror arbeidsgiver synes det høres tidlig ut.. Det er jo tross alt flere måneder før normalt :s men det er det jeg har sagt i hvert fall.

Her vil sykehuset gjerne at en sykemeldes fra ordinær ultralyd.

Back
Topp