Tvilling-tråden

Neida er Nr 2 og 3 født av meg og totalen så er der Nr 4 og 5 [emoji2][emoji85] så vi får nok å henge fingrene i [emoji171] mannen har tvillingjenter på 10 år fra før også har vi en 3 åring sammen som gleder seg til p bli storebror [emoji7]

Oi! [emoji43] Såppass ja! [emoji28]
Ja da får dere litt i gjøre, men da har dere jo en del erfaring også, så sånn sett er dere godt utrustet til den nye hverdagen som 5-barnsforeldre [emoji5]
Her er det våre første barn, så føler meg litt lost i utstyrsjungelen og hvordan man skal gjøre. Men satser på at vi klarer oss bra så lenge vi tar det med ro og husker å puste [emoji6]

Takk! Ja er på ahus! egentlig veldig fornøyd der altså!

Nå hopper jeg av glede! For 6 dager siden hadde jeg helt lukket livmortapp og i dag hadde jeg 2 cm åpning [emoji122][emoji122][emoji122][emoji1][emoji1] fantastisk! Og jeg har fått time for vurdering av induksjon på tirsdag!
Oi :o spennende! Blir det utprøving av alle mulige kjerringråd nå eller klarer du å vente til tirsdag? :)

Oi :o spennende! Blir det utprøving av alle mulige kjerringråd nå eller klarer du å vente til tirsdag? :)
Mulig jeg spiser opp ananasen som står her [emoji23] mer enn det blir det vel ikke. Annet enn å pakke baggene våre og gjøre klart siste rest! Eneste trikset som er bevist funker er vel sex og orker ikke altsÅ

Mulig jeg spiser opp ananasen som står her [emoji23] mer enn det blir det vel ikke. Annet enn å pakke baggene våre og gjøre klart siste rest! Eneste trikset som er bevist funker er vel sex og orker ikke altsÅ
Du må iallfall ha masse lykke til om det plutselig bare skjer :) :)

Hurra! [emoji1376][emoji3][emoji322]
Sambo fikk i dag svar fra jobben på søknad om to ekstra uker omsorgspermisjon når twinsa blir født og det ble GODKJENT! [emoji1][emoji92]
Jeg er såååå glad! Det betyr at han får være hjemme med oss i nesten 3 hele mnd etter fødsel. Blir en god start for oss som familie tenker jeg [emoji176][emoji92]

Hurra! [emoji1376][emoji3][emoji322]
Sambo fikk i dag svar fra jobben på søknad om to ekstra uker omsorgspermisjon når twinsa blir født og det ble GODKJENT! [emoji1][emoji92]
Jeg er såååå glad! Det betyr at han får være hjemme med oss i nesten 3 hele mnd etter fødsel. Blir en god start for oss som familie tenker jeg [emoji176][emoji92]
Nice!! Jeg prøver meg med at mannen også må søke, men han har ingen tro på at de vil godta det (med lønn).. og så tror jeg kanskje han selv ser for seg at han veldig gjerne vil tilbake på jobb etter 6 uker hjemme. Hadde nok selv vært mer stresset over at han ikke skal være mer hjemme i starten om det var baby en og to, og ikke to og tre. Men vi har jo en første klassing, så planen er at mannen skal ta ut litt ferie og diverse i skoleferiene, slik at seksåringen også får litt oppmerksomhet :)

Nice!! Jeg prøver meg med at mannen også må søke, men han har ingen tro på at de vil godta det (med lønn).. og så tror jeg kanskje han selv ser for seg at han veldig gjerne vil tilbake på jobb etter 6 uker hjemme. Hadde nok selv vært mer stresset over at han ikke skal være mer hjemme i starten om det var baby en og to, og ikke to og tre. Men vi har jo en første klassing, så planen er at mannen skal ta ut litt ferie og diverse i skoleferiene, slik at seksåringen også får litt oppmerksomhet :)

Man får hvertfall ikke hvis man ikke prøver [emoji6]
Men hvis han "bare" vil være hjemme 6 uker og får innvilget 2 ekstra uker fra jobben, så har dere jo dermed noen ekstra tvillinguker å bruke senere om dere vil.
Det hjelper nok for dere at dere har erfaring fra før ja, vi har jo null peiling, så syns det er godt at vi er to om det [emoji5]

Man får hvertfall ikke hvis man ikke prøver [emoji6]
Men hvis han "bare" vil være hjemme 6 uker og får innvilget 2 ekstra uker fra jobben, så har dere jo dermed noen ekstra tvillinguker å bruke senere om dere vil.
Det hjelper nok for dere at dere har erfaring fra før ja, vi har jo null peiling, så syns det er godt at vi er to om det [emoji5]

Er tvillingukene reservert far eller kan mor ta dem selv? Hadde fått for meg at de er til fri disposisjon men finner ikke klart svar.

Er tvillingukene reservert far eller kan mor ta dem selv? Hadde fått for meg at de er til fri disposisjon men finner ikke klart svar.

De er til fri disposisjon, og kan brukes av både mor og far.
Kan også brukes samtidig med den andres permisjon, eller brukes for å forlenge permisjonen på slutten [emoji5]

De er til fri disposisjon, og kan brukes av både mor og far.
Kan også brukes samtidig med den andres permisjon, eller brukes for å forlenge permisjonen på slutten [emoji5]
Så bra :) Ja for da er det jo i hvert fall verd å prøve seg på ekstra pappauker tenker jeg :)

Så bra :) Ja for da er det jo i hvert fall verd å prøve seg på ekstra pappauker tenker jeg :)

Det er alltid verdt å prøve å få noen ekstra uker ja [emoji6]
Her skal far få alle tvillingukene også og tar dem rett etter fødsel. Så det blir 4 uker omsorgsperm fra jobben + 7 uker tvillingperm for ham. Så 11 uker tilsammen med meg og barna [emoji847]

Og da har han jo igjen sine 10 pappauker når jeg starter i jobb igjen i slutten av neste år.

Hvis dere søker så anbefaler jeg å få med ett støttebrev fra tvillingforeldreforeningen. Vi skrev ikke så mye på søknaden selv, bare at vi ønsket 2 ekstra uker og la ved brevet fra TFF. Den er ganske bra utformet slik at arbeidsgiver skjønner hvorfor vi med twins trenger ekstra uker [emoji5][emoji1360]

Spennende tider Kathybe!

Jeg hadde termin 20. oktober ifjor, og jentene kom 26. september.

Hvis dere søker så anbefaler jeg å få med ett støttebrev fra tvillingforeldreforeningen. Vi skrev ikke så mye på søknaden selv, bare at vi ønsket 2 ekstra uker og la ved brevet fra TFF. Den er ganske bra utformet slik at arbeidsgiver skjønner hvorfor vi med twins trenger ekstra uker [emoji5][emoji1360]

Jess vi får gjøre det :) Han jobber i kommunen så regner med de er greie der men man vet jo aldri, hvert fall ikke når de har måtte kuttet en del de siste årene!

Er det vanlig for oss tvillinggravide å bli kvalm igjen rundt uke 30?

Den siste uka (29) har jeg begynt å brekke meg igjen på morgenen pga kvalme og av og til ellers på dagen.
Har også blitt veldig tungpusta, og kjenner lungene har liten plass.
Er også små-forskjøla med tett nese og litt dyp hoste.
Har det en sammenheng med kvalmen kanskje?

Vet liksom ikke når man bør kontakte lege og hva jeg bør være ekstra obs på....

Hvordan så graviditet testene deres ut siden dere ventet tvillinger? Fikk dere tidlig veldig sterke tester?

Hvordan er det med flyreise og tvillinggraviditet? Vet at man har andre begrensninger ifht når man får lov å fly. Men lurer på om noen har fått anbefalinger/frarådinger av jordmor/lege utover det? Er bare 20 uker nå, og tenker en liten englandstur for å besøke familie en helg denne mnd eller neste. Det jeg er redd for er evt å sette i gang noe, være bortreist dersom noe skulle skje etc.. Det er vel ikke så mye man kan gjøre nå uansett dersom noe starter..? Men når man nærmer seg uke 24 så vil man jo gjøre tiltak, prøve å redde etc.. Noen som har gjort seg noen tanker?

Hvordan er det med flyreise og tvillinggraviditet? Vet at man har andre begrensninger ifht når man får lov å fly. Men lurer på om noen har fått anbefalinger/frarådinger av jordmor/lege utover det? Er bare 20 uker nå, og tenker en liten englandstur for å besøke familie en helg denne mnd eller neste. Det jeg er redd for er evt å sette i gang noe, være bortreist dersom noe skulle skje etc.. Det er vel ikke så mye man kan gjøre nå uansett dersom noe starter..? Men når man nærmer seg uke 24 så vil man jo gjøre tiltak, prøve å redde etc.. Noen som har gjort seg noen tanker?

Du må sjekke med flyselskapet du skal bruke. Innenlands og korte turer er ok frem til uke 36. 36+4 tok jeg innelands med legeattest[emoji4]
Vet noen selskaper setter grensen ved 28 uker, andre 34.

Hvordan så graviditet testene deres ut siden dere ventet tvillinger? Fikk dere tidlig veldig sterke tester?

Tok en clearblue, der sto det bare gravid. Ikke noe hokus pokus. Strimlene jeg brukte etterpå, bare for å være sikker på at jeg faktisk var gravid, de var normale de også[emoji4] ikke noe som fikk jeg til å tenke «jøss, detta må være tvillinger!» før jeg fikk sjokkbeskjeden i uke 8[emoji28]

Back
Topp