Tvilling-tråden

Mine har hvert sitt av alt og er sånn sett lavrisiko, men jeg går hver 3. uke nå etter uke 27. Skulle trolig økes til hver andre uke også fra og med neste kontroll(kommende torsdag), da er jeg 30 uker. Det finnes rettningslinjer for oppfølging av tvillingsvangerskap, men jeg tror det varierer veldig hvordan sykehusene praktiserer disse[emoji21]
Ja, er det jeg har hørt og.. Men alt så visst veldig fint ut da [emoji4] Deler ingen ting annet enn min mage [emoji6]

Idag var jeg på Ahus på UL og fikk vite at jentene vokser like raskt som enlinger [emoji3] er rett i underkant av 2 kg begge to, 31+5! Men, jeg fikk ikke ny time til UL før 31/7, 36+1. Trodde man skulle begynne med hver 3./2.uke snart! Noen som vet?

Så fint å høre at jentene vokser og trives [emoji847]

Hvor ofte har du fått kontroll frem til nå?
Jeg hadde TUL uke 14, skal ha OUL uke 19 og ny kontroll uke 23 foreløpig. Tilhører også ahus. Håper de følger opp tett på slutten altså....

Så fint å høre at jentene vokser og trives [emoji847]

Hvor ofte har du fått kontroll frem til nå?
Jeg hadde TUL uke 14, skal ha OUL uke 19 og ny kontroll uke 23 foreløpig. Tilhører også ahus. Håper de følger opp tett på slutten altså....
Jeg har hatt hver 4.uke frem til nå, trodde man skulle få oftere nå siden det går mot slutten.. Kjenner ei annen som fødte tvillinger på Ahus, og hun fikk hver 2.uke fra uke 32.. Rart om de gjør forskjell når det er likt utgangspunkt, ingen ting deles, også får man ulik oppfølging [emoji4] er ikke bekymret for noe, men regner med det er en grunn til at man vanligvis får så tett oppfølging mot slutten!

Jeg har hatt hver 4.uke frem til nå, trodde man skulle få oftere nå siden det går mot slutten.. Kjenner ei annen som fødte tvillinger på Ahus, og hun fikk hver 2.uke fra uke 32.. Rart om de gjør forskjell når det er likt utgangspunkt, ingen ting deles, også får man ulik oppfølging [emoji4] er ikke bekymret for noe, men regner med det er en grunn til at man vanligvis får så tett oppfølging mot slutten!

Mye ulik praksis....på legeforeningen.no er anbefalingen for tvillinger som ikke deler noe og har ukomplisert forløp UL hver 4. Uke fra uke 22 og hver 3. Uke fra uke 30. Kontroll hos lege/jordmor hver uke de ukene det ikke er UL.
8166985f3968e95125b5ec0e6babd46f.png

Mye ulik praksis....på legeforeningen.no er anbefalingen for tvillinger som ikke deler noe og har ukomplisert forløp UL hver 4. Uke fra uke 22 og hver 3. Uke fra uke 30. Kontroll hos lege/jordmor hver uke de ukene det ikke er UL.
8166985f3968e95125b5ec0e6babd46f.png
Ja, se der ja [emoji106] Skal til legen om en drøy uke da, så jeg blir jo godt passet på likevel [emoji4] Regner med (les håper) at legen ville satt meg opp tidligere om han trodde det var behov!

Idag var jeg på Ahus på UL og fikk vite at jentene vokser like raskt som enlinger [emoji3] er rett i underkant av 2 kg begge to, 31+5! Men, jeg fikk ikke ny time til UL før 31/7, 36+1. Trodde man skulle begynne med hver 3./2.uke snart! Noen som vet?
Mine vokser også som at det er en :happy: begynte ikke med ukentlige kontroller før i uke 33:happy: hatt hver 3 uke ca ganske lenge da. .

Noen som har anbefaling på tvillingvogn?

Vi klarer ikke velge mellom Emmaljunga, Bugaboo og TFK.
Syns Emmaljunga er tung, Bugaboo er slarkete, mens TFK liker vi egentlig, bortsett fra at sports-setene vender kun fremover og det er litt kjedelige farger.

Syns Emmaljunga er tung, Bugaboo er slarkete, mens TFK liker vi egentlig, bortsett fra at sports-setene vender kun fremover og det er litt kjedelige farger.

Vi har bugaboo. Syns ikke den er slarkete. Den er perfekt[emoji177] hadde buffalo til mellomste og elsket den vogna. Tror vi vil bli veldig fornøyd med donkey også. Liker at den kan gjøres smalere, at den kan brukes til bare en baby eller til twins, at man kan skifte ut tekstiler, at kalesjene gir god solskjerming, at man kan ha sportsdelene både fremover og mot meg, at bagen er lang og kan bruker lenge og at den ser bra ut[emoji1]

Vi endte opp med babyjogger city mini gt, veldig god kjørekomfort synes vi. Jeg synes også at det er et stort pluss med liggedel, fremfor ergonomisk sittedel på sportsvognen, som blandt annet bugaboo reklamerer med. Men vi tenker de fort skal sove noen timer i sportsdelen hver dag når de kommer over i den, og da er behovet stort for en god liggedel. Jeg tenker iallfall at en ergonomisk sittedel er beregnet til sitting, og ikke ligging. Babyjogger er den som er mest lik TFK sin. Vi stod mellom de to. Har hatt babyjogger før, så der vet vi hva vi går til. Du kan sjekke ut http://cdon.no/leker/carena-visby-s...gclsrc=aw.ds&dclid=CJf_zcu8-tQCFcKaGAodjJYGUQ
Den har jeg sagt til mannen at jeg kjøper hvis de må tidlig over i sportsdel, for der kan man ha de vendt mot seg, med full liggedel.

Du har også denne vogna som kan ha sportsdelene begge veier, med full liggedel. http://www.babytrold.dk/shop/babytrold-double-sort-2790p.html

Last edited:

Vi har kjøpt bugaboo, men ikke brukt den enda, så vet ikke om vi er fornøyd :hilarious:

Takk for alle innspill og forslag. Syns fortsatt det er utrolig vanskelig å velge. Heller litt mot Bugaboo, men hvertfall i butikken så var den så lealaus.... mulig den blir mer stabil med to babyer oppi?
Det er liksom valg av vogn og valg av navn som er vanskeligst [emoji28]

Takk for alle innspill og forslag. Syns fortsatt det er utrolig vanskelig å velge. Heller litt mot Bugaboo, men hvertfall i butikken så var den så lealaus.... mulig den blir mer stabil med to babyer oppi?
Helt enig. Aner ikke hvilken vogn jeg bør velge. Er så mye å tenke på og ta hensyn til. Og når d kommer til navn er jeg helt blank..

Jeg har kjøpt en bugaboo. Er fortsatt gravid, så jeg har ikke fått prøvd den, men vår er ikke lealaus. Hadde emmaljunga edge til første, men synes denne virker mye lettere å håndtere og styre, selv om det er tvilling/søskenvogn.
Helt enig. Aner ikke hvilken vogn jeg bør velge. Er så mye å tenke på og ta hensyn til. Og når d kommer til navn er jeg helt blank..

Hvordan går det med alle tvillinggravide/-mødre?

Jeg trenger litt motivasjon eller positivitet eller hva jeg skal si. Er idag 36+0, og er superglad for å ha kommet så langt! Ble lagt inn på Ahus for ca 3 uker siden, med veldig sterke og regelmessige kynnere. Jeg så (og kjente) toppene hver gang jeg tok ctg, med ca 6 min mellomrom. Søndag for to uker siden trodde "alle" jeg skulle føde, da kalt de det rier (premature), satte veneflon osv, men ingen åpning. Det var jo i grunnen veldig fint at de ikke kom så tidlig, selv om jeg ble fortalt om den magiske 34 ukersgrensa hvor de ikke lenger prøver å stoppe fødsel. I forbindelse med alt dette her tok de flere vekstestimeringer hvor det viser seg at tv2 ikke vokser som hun skal. Legen ble veldig bekymret og sa at hvis ikke ctg'en er fin, så må vi ta de nå, da det ikke er forsvarlig å la de (eller da spesielt tv2) være i magen lenger. Ctg'en var i grenseland sa hun og vi ble sendt hjem. Hun ville ta ny vekstestimering uka etter (altså denne uka), og vi ble satt opp onsdag som var. Dro hjem og var lei meg og nervøs for hvordan det gikk med tv2. Så kommer vi på onsdag, ny lege. Denne legen mente det var totalt bortkastet med ny vekstestimering allerede 6 dager etter forrige, og at det bare ville gi misvisende tall. Tok ul for å se etter trivselstegn, samt ny ctg. De var visst greie, og legen satt meg opp til ny ul og ctg i morgen og ny vekstestimering torsdag. Jeg har hele tiden kjent mindre liv fra tv2, pga leie og morkake, så har derfor også ringt inn til sykehuset for å få ctg -bekreftelse på at hun har det greit. De siste gangene har vi fått kommentarer som "er dere her IGJEN" osv, forrige helg var vi inne pga lite liv og jm sa: "kan ikke du fortelle meg hvordan de ligger så jeg slipper å lese journalen din".. Altså.. Hvis du som jm skal undersøke meg pga at jeg er bekymret, så forventer jeg faktisk at du leser journalen min for å finne ut hva legen osv sier, og om det er noen grunn til bekymring osv. Hvertfall når hun vet at vi har vært inne en del..

Så nå er jeg så bekymret, har jo fortsatt ikke fått noe svar på om tv2 vokser noe mer eller hva som skjer.. Også har jeg så vondt overalt, kynnerne er så sterke, magen er konstant hard og vond, og ryggen er helt forferdelig. Jeg husker ikke sist jeg fikk mer enn en time sammenhengende søvn.
Jeg håper at vi får positive svar på torsdag, og at de nå kan komme snart. Nå orker jeg snart ikke mer.. Har en fireåring fra før som jeg har konstant dårlig samvittighet for oppi alt.

Beklager dette lange innlegget, måtte bare få det ut [emoji85] er ikke så mange jeg kjenner som har erfaring med tvillinger, og det første svangerskapet mitt (med 1) var ikke i nærheten så j.... som dette her, synes ikke det kan sammenlignes en gang.

Jeg vet at det ikke er lenge igjen uansett, men går med konstant bekymring, dårlig samvittighet, smerter og søvnløshet. Føler hver dag varer en evighet..

Jeg trenger litt motivasjon eller positivitet eller hva jeg skal si. Er idag 36+0, og er superglad for å ha kommet så langt! Ble lagt inn på Ahus for ca 3 uker siden, med veldig sterke og regelmessige kynnere. Jeg så (og kjente) toppene hver gang jeg tok ctg, med ca 6 min mellomrom. Søndag for to uker siden trodde "alle" jeg skulle føde, da kalt de det rier (premature), satte veneflon osv, men ingen åpning. Det var jo i grunnen veldig fint at de ikke kom så tidlig, selv om jeg ble fortalt om den magiske 34 ukersgrensa hvor de ikke lenger prøver å stoppe fødsel. I forbindelse med alt dette her tok de flere vekstestimeringer hvor det viser seg at tv2 ikke vokser som hun skal. Legen ble veldig bekymret og sa at hvis ikke ctg'en er fin, så må vi ta de nå, da det ikke er forsvarlig å la de (eller da spesielt tv2) være i magen lenger. Ctg'en var i grenseland sa hun og vi ble sendt hjem. Hun ville ta ny vekstestimering uka etter (altså denne uka), og vi ble satt opp onsdag som var. Dro hjem og var lei meg og nervøs for hvordan det gikk med tv2. Så kommer vi på onsdag, ny lege. Denne legen mente det var totalt bortkastet med ny vekstestimering allerede 6 dager etter forrige, og at det bare ville gi misvisende tall. Tok ul for å se etter trivselstegn, samt ny ctg. De var visst greie, og legen satt meg opp til ny ul og ctg i morgen og ny vekstestimering torsdag. Jeg har hele tiden kjent mindre liv fra tv2, pga leie og morkake, så har derfor også ringt inn til sykehuset for å få ctg -bekreftelse på at hun har det greit. De siste gangene har vi fått kommentarer som "er dere her IGJEN" osv, forrige helg var vi inne pga lite liv og jm sa: "kan ikke du fortelle meg hvordan de ligger så jeg slipper å lese journalen din".. Altså.. Hvis du som jm skal undersøke meg pga at jeg er bekymret, så forventer jeg faktisk at du leser journalen min for å finne ut hva legen osv sier, og om det er noen grunn til bekymring osv. Hvertfall når hun vet at vi har vært inne en del..

Så nå er jeg så bekymret, har jo fortsatt ikke fått noe svar på om tv2 vokser noe mer eller hva som skjer.. Også har jeg så vondt overalt, kynnerne er så sterke, magen er konstant hard og vond, og ryggen er helt forferdelig. Jeg husker ikke sist jeg fikk mer enn en time sammenhengende søvn.
Jeg håper at vi får positive svar på torsdag, og at de nå kan komme snart. Nå orker jeg snart ikke mer.. Har en fireåring fra før som jeg har konstant dårlig samvittighet for oppi alt.

Beklager dette lange innlegget, måtte bare få det ut [emoji85] er ikke så mange jeg kjenner som har erfaring med tvillinger, og det første svangerskapet mitt (med 1) var ikke i nærheten så j.... som dette her, synes ikke det kan sammenlignes en gang.

Jeg vet at det ikke er lenge igjen uansett, men går med konstant bekymring, dårlig samvittighet, smerter og søvnløshet. Føler hver dag varer en evighet..

Uff.... har lest innlegget ditt og vil bare sende deg mange mange gode klemmer!
Jeg er bare i uke 20, så har ikke så mye å trøste med i forhold til erfaring, men kanskje noen andre kan komme med noen beroligende ord..
Jeg kjenner jeg angrer sterkt på at jeg valgte ahus nå. Har selv prøvd å få svar på enkelte litt viktigste spørsmål, men får bare sure svar tilbake (hvertfall fra hun ene legen), som om jeg er en irriterende mygg rundt henne.
Håper inderlig alt er bra med begge tvillingene dine og at de kommer ut snart. Jeg tenker det er viktig at dere står på krava selvom du er sliten og lei. Insister på at de sjekker alt som sjekkes kan. Og gi jm og lege gjerne litt dårlig samvittighet om de ikke gjør jobben sin. Du skal ikke måtte bekymre deg så mye som du gjør nå.
Sender store klemmer igjen, og så tenker jeg at det er supert de ikke ble født for tidlig, og at nå vil både Tv1 og Tv2 komme ut friske og fine og klare for den nye verdenen [emoji8]

Huff, klem til deg!

Har desverre hørt mye negativt om ahus iforbinnelse med tvillingsvangerskap[emoji17] Der må du stå på for å få vite det du har krav på.

Har du noen dato for når de setter deg i gang hvis ikke kroppen ordner det selv?

Jeg vil tro at de har kontroll på at tv2 har det fint, men jeg syns det er virkelig uetisk å ikke informere deg underveis, og det er noen leger som virkelig skulle fått tilsnakk. Anbefaler deg å skive en klage.

Er kommet til uke 34 strax. Har vært innlagt en gang med premature rier etter et mislykket forsøk på å legge en stent til nyrene. Overflyttet nytt sykehus. Riehemmende drypp i 36 timer. Fikk i stedet lagt inn nefrostomi på sykehuset etterpå. Så ble jeg innlagt pga uvi som følge av denne nefrostomi, og nå før helga var jeg innom akutten pga at denne nefrostomien lå feil og ga meg sinnsyke smerter. Alt er tungt og vondt her også. Jeg er passe lei selv nå, og ser veldig frem til igangsetting i uke 37[emoji1316] håper egentlig på fra uke 36 siden jeg er syk, men prøver å ikke ha for høye forhåpninger. Tvillingsvangerskap er ikke for pyser[emoji38][emoji23]

Hvis du er bekymret eller mener du skal ha ting du ikke får, bare mas og stå på ditt. Har ei venninne som kjente måtte mase leger halvt ihjel om sin bekymring (ikke ahus eller tvillinger, men angående vekst), og hun hadde rett og er glad for at hun stod på sitt.

Det går nok helt fint, men som sagt om du er bekymret ikke vær redd for å være masete/irriterende. Nå vet jeg ingenting om den prosessen du er i nå, men er det feks mulighet for å høre med en annen eller gå privat? Ellers er jo ikke torsdag så lenge til så krysser fingrene for deg :)

Uff.... har lest innlegget ditt og vil bare sende deg mange mange gode klemmer!
Jeg er bare i uke 20, så har ikke så mye å trøste med i forhold til erfaring, men kanskje noen andre kan komme med noen beroligende ord..
Jeg kjenner jeg angrer sterkt på at jeg valgte ahus nå. Har selv prøvd å få svar på enkelte litt viktigste spørsmål, men får bare sure svar tilbake (hvertfall fra hun ene legen), som om jeg er en irriterende mygg rundt henne.
Håper inderlig alt er bra med begge tvillingene dine og at de kommer ut snart. Jeg tenker det er viktig at dere står på krava selvom du er sliten og lei. Insister på at de sjekker alt som sjekkes kan. Og gi jm og lege gjerne litt dårlig samvittighet om de ikke gjør jobben sin. Du skal ikke måtte bekymre deg så mye som du gjør nå.
Sender store klemmer igjen, og så tenker jeg at det er supert de ikke ble født for tidlig, og at nå vil både Tv1 og Tv2 komme ut friske og fine og klare for den nye verdenen [emoji8]
Tusen takk for melding og klemmer [emoji4]

Jeg ville bare si at jeg ikke bare er misfornøyd med Ahus altså. Det er utrolig mange dyktige, omtenksomme mennesker som jobber der også. Det er bare det at du vet aldri hvem du kommer til, og alle gjør ting på ulike måter. Opplevelsen når du er der kan være som natt og dag, avhengig av hvem du møter og hvor god tid du har. Jeg vurderte en gang i svangerskapet å bytte til et annet sykehus, men endte opp med å bli på Ahus av flere årsaker.

Håper du får en god opplevelse på Ahus, de er stort sett veldig flinke der og jeg stoler 100% på de som gjør jobben sin ordentlig. Har du vært på oul der? Har du fått vite noe om videre oppfølging?

Back
Topp