Syden uke 33 vurderes

Ab95

Blir kjent med forumet
Noen som har erfaringer med å reise så sent i svangerskapet? [emoji4][emoji295]️ Hadde du turt å reise så sent?
Tror det vil gå fint med tanke på varme, vann i kroppen osv. Tenker mest på HVIS det skulle skjedd noe.

Jeg hadde ikke turt å reise så sent i svangerskapet.
Hadde heller spart turen til neste år :-)
Varmen og vann i kroppen er nok minste bekymring.

Om du vurderer det ville jeg i hvertfall hørt med både lege, JM og forsikrings selskapet ditt.

Noen flyseskap lar deg vel reise til uke 34, noen til uke 36. Sjekk i hvert fall opp det så du kommer deg hjem ;) Hvis formen din er fin - hvorfor ikke? Jeg hadde nok personlig ikke gjort det selv uten fare for prematur fødsel, for hva hvis-tanken hadde rævært der så jeg ikke fikk slappet av. Og da hadde jo poenget med en slik tur vært borte. For meg, altså. Men føler du deg trygg på stedet hvis det evnt skulle skje noe - kos deg :)

Personlig ville jeg ikke gjort det. Men det er mest på grunn av varmen og fordi jeg føler meg såpass sliten for tiden at en sydentur med en 2 åring bare ville blitt mas og stress [emoji14]

Om formen ellers er fin tenker det kommer litt an på hvor du skal? Er det i relativ nærhet til et ok sykehus hadde jeg fint gjort det. Men er det laaaangt ute på landsbygda osv hadde jeg kanskje stått over..

Jeg er nå 30 uker. I uke 27 reiste vi til Mallorca, jeg angrer kjempe mye på at vi dro. Vi hadde all inclusive på hotellet. Jeg kunne spise minimalt av maten. Turte ikke spise råe grønnsaker, salater, isbarer osv. Dem hadde bare dispenser brus og juicemaskiner. Og det var alt for varmt å ligge i sola, måtte ligge i skyggen pga jeg følte at magen kokte.... og gå på shopping på kvelden var et mareritt. Vondt i rygg, bekken og ble så fort sliten pga varmen :/ Jeg sier ikke at du kommer til å oppleve det sånn, men for meg så ville jeg hjem etter 2 dager :( og jeg elsker å dra til varmere strøk, men ikke som gravid :p så tenk deg nøye om før du drar... og jeg gikk hele tiden å tenkte på hvis/hva om/ om det skjer noe med bebin (bakterier) vannet skulle gå, blødning osv :/ så jeg var så glad da vi landa på Gardermoen... men om du skulle dra: husk støttestrømper til flyet og gå minst 2 ganger i timen på flyet og drikk masse vann ;)

Jeg er nå 30 uker. I uke 27 reiste vi til Mallorca, jeg angrer kjempe mye på at vi dro. Vi hadde all inclusive på hotellet. Jeg kunne spise minimalt av maten. Turte ikke spise råe grønnsaker, salater, isbarer osv. Dem hadde bare dispenser brus og juicemaskiner. Og det var alt for varmt å ligge i sola, måtte ligge i skyggen pga jeg følte at magen kokte.... og gå på shopping på kvelden var et mareritt. Vondt i rygg, bekken og ble så fort sliten pga varmen :/ Jeg sier ikke at du kommer til å oppleve det sånn, men for meg så ville jeg hjem etter 2 dager :( og jeg elsker å dra til varmere strøk, men ikke som gravid :p så tenk deg nøye om før du drar... og jeg gikk hele tiden å tenkte på hvis/hva om/ om det skjer noe med bebin (bakterier) vannet skulle gå, blødning osv :/ så jeg var så glad da vi landa på Gardermoen... men om du skulle dra: husk støttestrømper til flyet og gå minst 2 ganger i timen på flyet og drikk masse vann ;)

Vi kom hjem i helga, og jeg elsket det fra første til siste dag! :) Vi hadde ikke all inclusive hotell, og dermed ble det enkelt for meg å velge safe mat. Vi gjorde god research på gode restauranter i området (både for lunch og middag) Opplevde også stor forståelse for at jeg ikke ville ha rå grønnsaker, måtte ha gjennomstekt kjøtt, ikke tunfisk osv. på de restaurantene vi var. (Vi var i Italia og Frankrike) Mulig den biten kan være mer utfordrende om man legger opp til å spise det man får servert hele tiden...

Jeg er 26+4 i dag, og har straks vært tre uker i Spania. Det er litt både og for min del. Takler varmen forholdsvis godt, men må jo sitte under parasoll 90% av tiden, har sittet litt uten, men føles ikke bra når magen blir varm. Det er jo litt ekstra å tenke på mtp på mat som andre nevner over her, men med egent kjøkken går det veldig greit for meg i allefall. Bare skyller alt av grønt godt. Du får veie frem og tilbake for og imot. Jeg skal hjem til Bergen i morgen og da blir det ikke mer reising på veldig lenge for min del.

Last edited:
Så bra at du føler seg helt fin og har hatt et ganske greit svangerskap hittil!
Jeg tenker det kan være lurt å lufte det med jm eller lege kanskje?

For min egen del synes jeg det er litt sent for reise.
Og, min beste venninne reiste i uke 26, og fødte i Spania i uke 27. På sykehuset snakket de ikke engelsk og når hun skrek av smerter under fødselen og pressrier, ropte de bare "shut up" til henne. Det var også utfordrende med oppfølgingen i etterkant mtp språket. Hun var rundt Alicanteområdet.
Det farger nok min tilbakemelding litt, at hennes opplevelse var såpass dårlig. Du er jo kommet mye lengre, samtidig som du også kan ringe føden her hjemme for hjelp. Selv er jeg førstegangs så har ikke noe særlig erfaring utover hva jeg har hørt fra andre.

Ønsker deg en god ferie om dere reiser i alle fall!

Så lenge formen er fin går det nok helt fint :) ville tatt en tlf til forsikringsselskapet samt flyselskapet for å være på den sikre siden :) jeg var i Spania nå i uke 30 og det gikk kjempefint, var faktisk i bedre form der enn hjemme så jeg tror varmen hjalp på. Kunne også sole meg en del, bare passet på å ikke bli for varm og drakk mye vann samt kjølet meg ofte ned.

Husker ikke helt når jeg reiste forrige svangerskap, men var nellom 30-34 en gang. Jeg syntes det gikk veldig greit til tross for varmen, og bekkenløsning. Jeg var litt ekstra påpasselig med hva jeg spiste, og passet på å kjøle meg ned litt innimellom.når jeg låg i solsteiken :) ville nok ha laget meg noen "kriseplaner" dersom jeg skulle reist igjen med hvilke sykehus jeg evt skulle tatt kontakt med o.l. dersom noe skulle skje :)

Det ville jeg ikke vært redd for om formen er god, vi vurderer det selv også om tiden strekker til!
Jeg ville dog dratt til et sivilisert land med et velfungerende helsevesen. For oss er det Spania som er aktuelt, og jeg vet at det er et bra sykehus i nærheten av der vi skal om vi klarer å få til en tur :)

Back
Topp