Noen erfaring med premature barn? OPPDATERT

B4by

Andre møte med forumet
Hei alle sammen,

Jeg er i skrivende stund innlagt på obs føden på Rikshospitalet i Oslo, dette er andre gang jeg er her i dette svangerskapet, og jeg er 27+2 i dag. Første gang jeg ble lagt inn var i uke 23, da hadde jeg hatt smerter som lignet på rier og det ble oppdaget kort livmorhals på 1,2 cm. Jeg lå da på Riksen i 8 dager før jeg kunne dra hjem.

Denne gangen startet det likt med premature rier, og på sykehuset ble det konstatert åpning på 2 cm. Nå ligger jeg med drypp igjen og har fortsatt sammentrekninger, selv om de er blitt mildere og kommer mere ujevnt. Jeg har ingen tegn til infeksjon og årsaken er mest sannsynlig at jeg har hjerteformet livmor og dermed økt risiko for prematur fødsel. Termin er satt til 17. september men alle leger jeg har snakket med tror at hun lille bønna kommer før.

Jeg har virkelig forsøkt alt for å "holde henne inne", jeg har holdt meg i ro og unngått stress, ikke noe sex og jeg har vært sykemeldt siden noen voldsomme blødninger i uke 8, men det ser ut til at jeg kommer til å føde prematurt. Jeg lurer på hva jeg kan forvente meg av en prematur fødsel? Dere som har premature barn, hvordan var deres opplevelse? Får man holde babyen sin etterpå? Hvordan føles det å ha en bitteliten prematur baby?

Setter veldig pris på alle svar:)Hvis noen har opplevd noe lignende så blir jeg takknemlig om dere vil dele. Kan bli noen lange uker/måneder i uvissthet.

Jeg har aldri fått premature barn, så ingen erfaringer å dele, men ønsker deg masse lykke til[emoji173]️[emoji173]️ håper lille holder seg inne enda en god stund til!

Fødte i uke 34 sist.. det gikk veldig bra ☺ han var stor for alderen, men fikk ikke ammet desverre. Vi lå bare 4 dager på sykehuset. Det som var slitsomt var det strenge materigme i begynnelsen. Hver 3. T og vi som måtte vekke han ikke omvendt også veiing på Riksen annenhver dag i begynnelsen. Vi bor et stykke unna..

Ser du har spurt om mer Det ble ks, her tok de han ut og viste han kjapt til meg før de løp ut med han (pappaen fikk være med). Men mens de sydde meg fikk jeg se litt mer på meg siden babyen var helt fin når de undersøkte han. Litt mer drit st jeg måtte ligge 2 t på oppvåkningen alene midt på natten.
Alt skjedde så fort og i uke 34 er det jo ikke boe kritisk og de prøver ikke å stoppe noe.. men stresset mye med bakterier og sånt i begynnelsen. Også skal man jo være litt forsiktig med besøk. Både Pga bakterier og at premature blir letter overstimulert.

Fødte i uke 34 sist.. det gikk veldig bra ☺ han var stor for alderen, men fikk ikke ammet desverre. Vi lå bare 4 dager på sykehuset. Det som var slitsomt var det strenge materigme i begynnelsen. Hver 3. T og vi som måtte vekke han ikke omvendt også veiing på Riksen annenhver dag i begynnelsen. Vi bor et stykke unna..

Men så flott at det gikk bra med din lille sønn! Har lest at amming er et vanlig problem blant premature? Synd at det skulle bli så mye styr med matingen Vi bor egentlig i Moss så jeg håper vi blir overført til Kalnes så vi slipper å pendle til Riksen annenhver dag! Tusen takk for svar❤️

Ønsker deg lykke til, har selv ikke er erfaring med prematurt barn, kun innleggelse på nyfødt intensiv på gamle sykehuset i Fredrikstad.
Klem [emoji173]️

Ser du har spurt om mer Det ble ks, her tok de han ut og viste han kjapt til meg før de løp ut med han (pappaen fikk være med). Men mens de sydde meg fikk jeg se litt mer på meg siden babyen var helt fin når de undersøkte han. Litt mer drit st jeg måtte ligge 2 t på oppvåkningen alene midt på natten.
Alt skjedde så fort og i uke 34 er det jo ikke boe kritisk og de prøver ikke å stoppe noe.. men stresset mye med bakterier og sånt i begynnelsen. Også skal man jo være litt forsiktig med besøk. Både Pga bakterier og at premature blir letter overstimulert.

Så fælt å ikke få se babyen sin på flere timer:( Jeg er blitt forberedt på keisersnitt fordi hun lille i magen er litt liten + at hun ligger i sete. Glad for at alt gikk bra med dere!

Så fælt å ikke få se babyen sin på flere timer:( Jeg er blitt forberedt på keisersnitt fordi hun lille i magen er litt liten + at hun ligger i sete. Glad for at alt gikk bra med dere!

Hvor lagt er du kommet? De kan vel snu seg lenge?:)

Ingen erfaringer, men lykke til! Håper hun kan bli i magen en stunn til for baby sin del! :)

Hvor lagt er du kommet? De kan vel snu seg lenge?:)

Jeg er i uke 27, så det hadde vært fint om hun snudde seg! Men jeg har noe som heter "hjerteformet livmor" som gir økt sjangse for seteleie og tverrleie pga unormal form på livmoren. Hun ligger trykket inn i den ene siden, derav vekstavvik på ca. 20%, og liten sjangse for at hun snur seg.

Jeg er i uke 27, så det hadde vært fint om hun snudde seg! Men jeg har noe som heter "hjerteformet livmor" som gir økt sjangse for seteleie og tverrleie pga unormal form på livmoren. Hun ligger trykket inn i den ene siden, derav vekstavvik på ca. 20%, og liten sjangse for at hun snur seg.
Aha, da blir det litt annet ja!
Er i uke 29+0 i dag,og kjenner huleboern her snur og vender på seg titt og ofte [emoji12]

Har ingen erfaring selv, men håper lille holder seg inne så lenge som mulig og at du blir tatt godt vare på og får en fin opplevelse :) klem :Heartred

Har ingen erfaring selv, men håper lille holder seg inne så lenge som mulig og at du blir tatt godt vare på og får en fin opplevelse :) klem :Heartred

Tusen takk! De er kjempeflinke her på Riksen❤️Føler meg veldig trygg på at jeg og hun lille luringen i magen får den beste hjelpen her!

Ja, jeg har postet der også og fått noen fine svarMen det er ikke forferdelig aktivt så jeg postet her også i håp om at flere hadde erfaringer å dele.
Du kan kanskje også poste på "svangerskap og fødsel"? Relativt mye aktivitet der synes eg [emoji6]

HVis du blir liggende så lenge at dere havner på vanlig barsel så vær bestemt på om du ønsker å amme eller ei! Jeg ønsket det men de kom med flaske på dag 2 og overtalte meg. Sa at premature trengte mat osv, men det kan du gi med kopp og hjelpebryst også..

Back
Topp