Noen erfaring med premature barn? OPPDATERT

Bestevenninna mi fødte prematurt i uke 31 for nå 3 uker siden. Det hele går egentlig vært lite dramatisk. Da hun fødte var sto barnelege og intensiv sykepleier parat (de tok henne av dryppet ca. 12 timer før for å kunne ha mer kontroll over hvem som var på jobb). Som andre har nevnt, fikk hun ikke holde baby med en gang, men pappaen fikk bli med og fikk då også baby på brystet når hen var sjekket. Etter den første natten ble venninna mi lagt på barselshotellet og baby på intensiven. Hun fikk ikke løfte, skifte bleie eller noe annet den første uka. Hun kunne komme og sitte i en stol for hud mot hud, og då måtte hun sitte i minst 2 timer pga. Mye styr med ledninger. Hen fikk pustehjelp og selvsagt sonde. Etter tre uker gikk hun rom på intensiven og hun får nå også ha baby med seg på rommet på dagtid. Ønsker deg masse lykke til!

Bestevenninna mi fødte prematurt i uke 31 for nå 3 uker siden. Det hele går egentlig vært lite dramatisk. Da hun fødte var sto barnelege og intensiv sykepleier parat (de tok henne av dryppet ca. 12 timer før for å kunne ha mer kontroll over hvem som var på jobb). Som andre har nevnt, fikk hun ikke holde baby med en gang, men pappaen fikk bli med og fikk då også baby på brystet når hen var sjekket. Etter den første natten ble venninna mi lagt på barselshotellet og baby på intensiven. Hun fikk ikke løfte, skifte bleie eller noe annet den første uka. Hun kunne komme og sitte i en stol for hud mot hud, og då måtte hun sitte i minst 2 timer pga. Mye styr med ledninger. Hen fikk pustehjelp og selvsagt sonde. Etter tre uker gikk hun rom på intensiven og hun får nå også ha baby med seg på rommet på dagtid. Ønsker deg masse lykke til!

Tusen takk for svarDet virker tøft å få et prematurt barn og all ære til din bestevenninne som har klart det! Det er flott å høre at det har gått bra, samtidig som det er fælt å tenke på at babyen min sikkert kommer før uke 31.. Men jeg krysser fingrene, alt kan jo skje!

Tusen takk for svarDet virker tøft å få et prematurt barn og all ære til din bestevenninne som har klart det! Det er flott å høre at det har gått bra, samtidig som det er fælt å tenke på at babyen min sikkert kommer før uke 31.. Men jeg krysser fingrene, alt kan jo skje!
Alt kan skje, og heldigvis er leger og sykepleiere så flinke at det sjeldent er noe å uroe seg for. Håper for deg at baby holder seg i magen så lenge som mulig :)

Sniker fra november. Jeg fødte prematurt i uke 33 i forrige svangerskap. Alt gikk veldig fint, og det var ikke noe dramatisk. Hadde en fin fødsel og fikk jenta mi opp på brystet litt før hun ble lagt inn på nyfødt intensiven. Vi ble tilsammen 3 uker på sykehuset før vi kunne reise hjem. Der jobbet vi med ammingen, og hun måtte veie over 2400 gram før vi kunne reise. Hun var 2033 gram ved fødsel. Hun fikk pustehjelp første døgn, fikk to lysbehandlinger pga gulsott og fikk mat via sonde i starten. I dag er hun en frisk og rask toåring og har tatt igjen alt :) Får håpe den lille holder seg inne noen uker til, men hvis ikke kommer det nok til å gå veldig bra.

Hei! Ligger selv inne på st.olavs med forkortet livmorhals. Den var 22 mm for to dager siden, skal få en ny sjekk i dag. Har en prematur sønn fra før, som kom i uke 31. Legene er fortsatt usikre på hva som startet fødselen, men det kan se ut som livmorhalsen min rett og slett er for svak. Når jeg kom inn på sykehuset med lillebror hadde jeg 13 mm, i løpet av den kvelden startet riene, og jeg fikk lungemodningssprøyter (rakk heldigvis begge) samt alle dosene man kan få med riehemmende drypp. De klarte å utsette fødselen i 2 dager. Selve fødselen var fantastisk, å jeg fikk holde han på brystet i nesten en time før de tok han med ned på nygødt intensiv. Etter 32 uker bruker de å benytte noe som heter kengoroo metoden, som betyr at du får ha barnet på brystet etter fødselen, selv om jeg ikke var mer en 31+5, var lille så sterk at jeg fikk ha han på brystet uansett <3

Bf ble med ned på nyfødt intensiv med en gang guttungen dro, mens jeg fikk beskjed om å få i meg noe mat før jeg fikk kjøre ned for å hilse på. Jeg lå på barsel i 2 dager før vi fikk rom på intensiven, det var utrolig vondt å ikke få den samme nære kontakten med lillegutt som jeg ville ha fått om han var født til termin. Fikk holde han så ofte jeg ville, men alt blir helt anderledes når han plutselig er koblet til masse ledninger og pustehjelp, uten mulighet til å amme samt at det var leger rundt oss hele tiden.
Men alt i alt hadde jeg en grei opplevelse med det hele, men jeg må si at det var deilig å komme hjem etter 22 dager! :)
Masse lykke til, krysser fingrene for deg <3

(Beklager veldig rotete innlegg)

Oppdatering! Min lille jente kom på fredag, det ble hastesnitt klokken 6 på morgenen på Ahus. Hun var bare 850g og 29 uker gammel. Men heldigvis går alt bra med både henne og meg. Jeg er imponert over hvor sterke disse små er! Nå skal hun ligge i kuvøse på nyfødtintensiven i ca. 10 uker, jeg og hennes pappa har fått leilighet på sykehuset, så vi skal bo her i sommer. Noen ganger blir ikke alt som planlagt!

Oppdatering! Min lille jente kom på fredag, det ble hastesnitt klokken 6 på morgenen på Ahus. Hun var bare 850g og 29 uker gammel. Men heldigvis går alt bra med både henne og meg. Jeg er imponert over hvor sterke disse små er! Nå skal hun ligge i kuvøse på nyfødtintensiven i ca. 10 uker, jeg og hennes pappa har fått leilighet på sykehuset, så vi skal bo her i sommer. Noen ganger blir ikke alt som planlagt!

Gratulerer, og masse lykke til[emoji173]️

Gratulerer med frøkna og lykke til i ukene som kommer! Håper du kommer med flere oppdateringer etterhvert på hvordan det går med dere ❤

Oioi! Gratulerer med prinsessa og lykke til, og ta vare på hverandre i sommer :)

Gratulerer så mye :) ❤️

Gratulerer så masse med ei lita prinsesse og lykke til vidare [emoji4]

Gratulerer så mye [emoji171] Da var det nok godt at hun kom, når hun var så dysmatur i tillegg [emoji171] Så sterk hun er! Og ikke minst dere som foreldre også. Noenganger blir ikke alt helt som planlagt, og reisen kan være lang, men det er verdt det. Husk å pleie hverandre også, og kom dere litt ut etterhvert. Klem fra en annen prematurmamma.

Gratulerer så masse med ei lita prinsesse :Heartpink fortell oss gjerne hvordan det går med dere fremover:)

Gratulerer så mye [emoji171] Da var det nok godt at hun kom, når hun var så dysmatur i tillegg [emoji171] Så sterk hun er! Og ikke minst dere som foreldre også. Noenganger blir ikke alt helt som planlagt, og reisen kan være lang, men det er verdt det. Husk å pleie hverandre også, og kom dere litt ut etterhvert. Klem fra en annen prematurmamma.

Fra en prematurmamma til en annen, for en fantastisk jobb man gjør! Vi fikk raskt etter fødsel en henvisning til BUP for samtale, så vi skal snakke med en psykolog der. Vi greier oss hittil veldig bra, men vi begge er nok egentlig ganske utslitte etter 3 uker på sykehus før hastesnitt og utallige bekymringer i forhold til at hun var så liten. Det er skummelt å skulle få en 29 uker gammel baby!

Gratulerer så mye med ei sterk jente! Sender dere mange gode tanker og en ekstra til den sterke flinke jenta deres! [emoji173]️ Klem!

Fra en prematurmamma til en annen, for en fantastisk jobb man gjør! Vi fikk raskt etter fødsel en henvisning til BUP for samtale, så vi skal snakke med en psykolog der. Vi greier oss hittil veldig bra, men vi begge er nok egentlig ganske utslitte etter 3 uker på sykehus før hastesnitt og utallige bekymringer i forhold til at hun var så liten. Det er skummelt å skulle få en 29 uker gammel baby!
Så godt dere fikk noen å snakke med. Det er godt å ha. Og når ukene blir lange så finnes det tilbud [emoji171] Personalet vil nok presse litt på at dere drar å gjør noe innimellom, for man går lett i en boble på sykehuset. Leste litt på prematurforumet nå, det høres ut som dere har fått en skikkelig kriger! [emoji171] Bruk gjerne prematurforumet om du føler for å oppdatere. Mange der som lurer på hvordan det går etterhvert. Lykke til på reisen :)

Back
Topp