Det du trenger i starten/kan være lurt å ha er:
* Vippestol (jeg likte best babybjørn sin)
* Gulpekluter (hvis ungen ikke gulper så er klutene gode å bruke på såre pupper ved vask og tørk, og når det renner av puppene ved amming)
* Vaskekluter som er myke (kjøpes på babyutstyrsbutikker)
* Håndklær (kid har 3 for 2).
* Bomullsklær og litt ull.
* Lekematte og etterhvert en lekegrind.
* Ny madrass til sprinkelseng.
* Voksipose
* saueskinn for å ha i seng og vogn.
* Dyne, med dynetrekk og laken.
* Stellebag (kan bruke en vanlig ryggsekk.)
* Bleier. (Greit å ha klart til dere kommer hjem fra sykehuset, da man er sår og sliten etter en fødsel)
* Ammeinnlegg. (Når melken kommer for fullt så er ikke ammeinnlegg i ull noe bra. Egen erfaring)
* Amme-bh og singletter bør kjøpes etter fødsel da man ikke vet str på puppene før melken kommer.
* Brystpumpe. (Var kjekt for min del da jeg måtte pumpe i tillegg til å amme)
* Babystellesaker. (Børste, kam, neglesaks, nesesuger, q-tips til babyer, smekker o.l)
Kom på flere tips:
* Tisselaken (fåes kjøpt engangslaken på apotek. Veldig smart når og hvis ungen får en brakbleie! Mannen skriver under på det, hehe)
* Vi hadde sprinkelbeskytter i sengen, som jeg knøt sammen på midten av sprinkelsenga for å gjøre den mindre, så hadde jeg en babydyne sammenrullet på ene siden av babyen, så det ble som et rede. (trenger ikke å kjøpe et dyrt neste for å lage rede

)
* Badeolje til bading. (obs, våt babyhud er glatt, og ekstra glatt med olje. så pass på grepet).
* Flaskesterilisator til mikro. (ammetåken kan gjøre det farlig å koke flasker. Mange som har opplevd å tørrkoke flasker og smokker, og den lukten er ikke så deilig! )
* Pledd for å tulle rundt den lille er super å bruke.
* Lurt å lage middager/brødmat som du fryser ned før fødsel. Etter fødsel har man ikke så lyst å stå over kasseroller (og passer ikke alltid med den lille sin mattid).
* Handle inn mat og drikke som varer en stund før fødsel. Man ønsker ikke å gjøre storhandel med en nyfødt. Eventuelt send mannen avgårde. (Obs, ikke bli fortvilt hvis du finner mannens pengebok og bilnøkler i fryser eller kjøleskap. De får også ammetåke

Det gjorde min mann den første mnd.)
* Kjøp store bind på apoteket. Når renselsen starter blør man mye, og da nytter det ikke med et lite truseinnlegg. Jeg brukte up 'n go for voksne på barsel i stedet for truser

)