Solkrem til baby

Sonniken

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Syns det er litt vanskelig med disse solkremene for tiden.. Har jo lest at ganske mange typer fikk stryk fra Forbrukerrådet i fjor,, så leste meg opp på det før vi skulle kjøpe til lillemann..
Sendte mannen på apotek for å kjøpe, men så kom han jo hjem med en av dem som i fjor ble vurdert som hormonforstyrrende. Jeg ringte opp apoteket, for å høre om jeg kunne bytte, men de mente at den skulle være ok.. Så jeg blir jo litt usikker :p Kan de ha fiksa dem i år kanskje?

Har ikke prøvd den enda, men tenkte den var grei å ha til når han skal sitte ute i skyggen i sommer.. Hvis vi får noe særlig sommervær da.. haha :p
 
Vanskelig det der! Kjøpte en beregna på barn på et apotek her, men synes den lukter altfor mye parfyme... bruker den på min kropp nå, men det svir faktisk om den kommer for nærme øya :confused: kjøpte en ny fra La Roche Posay eller hva det heter, den virka mye bedre! Tjukkere å smøre ut, men likevel ikke gæli. I tillegg var den uten parfyme. Begge to var uten parabener da.
 
Jeg syns det er så vanskelig å vite hvor høy solfaktor man skal bruke. Enkelte sier lav, andre sier høy. Blir ikke klok på hvem jeg skal stole pp :(
 
Og noen sier at babyer ikke skal ha solkrem i det hele tatt.. Vanskelig å vite hvem man skal spørre.
 
Vanskelig det der! Kjøpte en beregna på barn på et apotek her, men synes den lukter altfor mye parfyme... bruker den på min kropp nå, men det svir faktisk om den kommer for nærme øya :confused: kjøpte en ny fra La Roche Posay eller hva det heter, den virka mye bedre! Tjukkere å smøre ut, men likevel ikke gæli. I tillegg var den uten parfyme. Begge to var uten parabener da.

Ja er den fra La Roche Posay jeg har kjøpt, den beregnet på babyer fra 6 måneder :p Satser på at de har fikset den i år da :)
 
Og noen sier at babyer ikke skal ha solkrem i det hele tatt.. Vanskelig å vite hvem man skal spørre.
Er det jeg har fått med meg jeg også, at babyer under 1 år helst ikke bør bruke solkrem. Dette fordi huden deres er så tynn og tåler det dårligere.
De bør jo uansett være i skyggen og ha klær og solhatt på, så jeg tenker i alle fall å ligge unna solkremen i år :)
 
Men hva med f.eks hendene? Sånn som Martine satt i vogna på tur idag, så var det umulig å unngå å få sol på de... vanskelig asså!
 
Lille her ble solbrent på ene kinnet i februar og sliter med det fremdeles. Det er rødt og huden er tørr og sprekker. Det var før jeg hadde fått kjøpt solkrem til henne. Har fått krem til å ha på.
Så nå smører jeg henne inn med solkrem i ansiktet og på hendene for de kan jo fort få litt sol på seg selv om hun ikke sitter direkte i solen.
 
Jeg syns det er så vanskelig å vite hvor høy solfaktor man skal bruke. Enkelte sier lav, andre sier høy. Blir ikke klok på hvem jeg skal stole pp :(
Tenker at faktor 30 er mer enn nok og når de blir større funker også faktor 15 helt fint her i landet ihvertfall :) Faktor 30 er ikke sunblock, men beskytter likevel veldig godt. Nå når vi skal til Hellas bruker jeg nok faktor 30 og kanskje 50 på utsatte steder på mini. Og så er det viktig å smøre godt på og jevnt over alt. Med andre ord, ikke en oppgave jeg kommet til å overlate til mannen :pMen aller viktigst er skygge, klær og solhatt når de er så små tenker jeg :)
 
Men hva med f.eks hendene? Sånn som Martine satt i vogna på tur idag, så var det umulig å unngå å få sol på de... vanskelig asså!
Kommer ikke til å smøre hendene hver gang vi går ut døra her i landet ihvertfall. Men klart på varme solrike dager er det viktig. Føler alle barn alltid har brune hender jeg :p
 
Og noen sier at babyer ikke skal ha solkrem i det hele tatt.. Vanskelig å vite hvem man skal spørre.
Opp til 6 mnd skal de ikke ha noe, og over 6 mnd kan de ha litt, hvis jeg har skjønt det riktig. Så da tenkte jeg å bruke det minimalt, men noen ganger er det bedre med solkrem enn å bli solbrent :) (når man ikke klarer å unngå sola helt) men skygge, klær og solhatt er definitivt å foretrekke :)
 
Den skal jo helst unngår sol i det store og det hele for huden er ganske skjør.

Jeg ville aldri brukt mindre enn 50 på de under 5 år! Jo høyere spf jo mer beskytter den om man ikke smører nok på samt at den holder lengre.
Snuppa på 5 år får nå spf 30 men hun har i tillegg veldig mørk hud og er beskyttet litt bare pga det også, men ifjor brukte hun 50.
La rosche posay er generelt et godt merke for de med sensitiv hud og da barn og babyer
 
Måtte Google litt og fant følgende tall:
Faktor 15 beskytter 93%
Faktor 30 97%
Faktor 50 98%

Så det er vel strengt tatt ikke så stor forskjell på 30 og 50 hvis man ikke ligger strak ut i sterk sol i timesvis.. noe babyer sjelden gjør ;)
 
Måtte Google litt og fant følgende tall:
Faktor 15 beskytter 93%
Faktor 30 97%
Faktor 50 98%

Så det er vel strengt tatt ikke så stor forskjell på 30 og 50 hvis man ikke ligger strak ut i sterk sol i timesvis.. noe babyer sjelden gjør ;)
Det gir størst forskjell i at mange ikke smører tilrekkelig mengde (en håndfull) eller ofte nok som gjør at 50 ofte er å foretrekke siden den da beskytter greit nok om man smører for lite samt beskytter mye lengre [emoji4]


http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/faktor-30-kan-bli-faktor-7-hvis-du-bruker-lite-krem-37945
 
Opp til 6 mnd skal de ikke ha noe, og over 6 mnd kan de ha litt, hvis jeg har skjønt det riktig. Så da tenkte jeg å bruke det minimalt, men noen ganger er det bedre med solkrem enn å bli solbrent :) (når man ikke klarer å unngå sola helt) men skygge, klær og solhatt er definitivt å foretrekke :)

Men altså, den solkremen jeg kjøpte er beregna på indirekte sol.. Hvor går skillet mellom indirekte sol og skygge da? :p
 
Det gir størst forskjell i at mange ikke smører tilrekkelig mengde (en håndfull) eller ofte nok som gjør at 50 ofte er å foretrekke siden den da beskytter greit nok om man smører for lite samt beskytter mye lengre [emoji4]


http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/faktor-30-kan-bli-faktor-7-hvis-du-bruker-lite-krem-37945
Ja, det er greit nok det, men faktor 50 blir også lite hvis man ikke smører med tilstrekkelig mengde.. så smører man godt, holder faktor 30 :)
Selv bruker jeg alt fra faktor 30 (i ansikt og på brystet) og faktor 10-20 på resten av kroppen og blir så og si aldri brent. Samboer bruker også det, men blir ALLTID brent fordi han smører for lite, for sjelden osv.. :p
 
Men altså, den solkremen jeg kjøpte er beregna på indirekte sol.. Hvor går skillet mellom indirekte sol og skygge da? :p
Hm.. det tør jeg ikke si.. visst ikke at det fantes solkrem mot indirekte sol jeg :p
 
Ja, det er greit nok det, men faktor 50 blir også lite hvis man ikke smører med tilstrekkelig mengde.. så smører man godt, holder faktor 30 :)
Selv bruker jeg alt fra faktor 30 (i ansikt og på brystet) og faktor 10-20 på resten av kroppen og blir så og si aldri brent. Samboer bruker også det, men blir ALLTID brent fordi han smører for lite, for sjelden osv.. :p
Men da gir den grei nok beskyttelse uansett. Jeg bruker 50 og igår på jobben trodde de jeg ikke hadde brukt noe selvom jeg tar på mer enn nok så er store individuelle forskjeller også men på barn går man gjerne etter prinsippet at man skal unngå å bli solbrent så faktor 50 blir ofte anbefalt siden man ikke vet hvordan de skal reagerer med mindre faktorer
 
Ifølge denne artikkelen har det ikke så mye å si om det står 15 eller 50 på flaska. Smører man for lite så reduseres effekten fort til under 5 uansett. Så jeg tenker at hovedbudskapet må være; bruk nok solkrem! :p Og for babyer; vær i skyggen og beskytt med klær, men smør hvis det blir nødvendig og på utsatte steder :)

http://www.kk.no/livsstil/disse-bør-velge-solfaktor-50-34050

Men da gir den grei nok beskyttelse uansett. Jeg bruker 50 og igår på jobben trodde de jeg ikke hadde brukt noe selvom jeg tar på mer enn nok så er store individuelle forskjeller også men på barn går man gjerne etter prinsippet at man skal unngå å bli solbrent så faktor 50 blir ofte anbefalt siden man ikke vet hvordan de skal reagerer med mindre faktorer
 
Back
Topp