Nakkefold

*MarteMor*

Blir kjent med forumet
Vært på TUL nå og hun så en nakkefold på 4mm. 1mm for mye så er nå henvist til rikshospitalet for videre screening med ny sjekk og duotest hva enn det er.
Er så satt ut. Trodde jeg bare skulle inn å se at det var liv så ble det så mye mer.
Kunne være helt ok men kan å være kromosomfeil, nesebenet satt vist sånn det skulle.
Så nå er det bare å vente på telefon og så inn til Oslo.

Trist når det ikke blir slik man hadde håpet :( Har lest om flere som har hatt for store mål på nakkefold uten at det er noe galt med fosteret. Godt dere får komme inn for å teste, slik at dere kan få noen svar. Håper alt er i skjønneste orden med spiren din:Heartred

Håper at videre utredning viser at alt er i orden. Det må være veldig vondt med en slik usikkerhet. Ønsker deg lykke til!

Duo test er blodprøver å ul som kalkuleres sammen for å finne ut risikoen for kromoson feil.
Håpe alt ordne sæ for dæ.
Æ fikk svarene fra duo på onsdagen.

Takk dere. Håper alt ordner seg og det bare er ingenting. Nå føles hodet helt fult av spørsmål og svar jeg ikke vil ta stilling til.

Har holdt meg opptatt hele dagen med baking og vasking for i morgen feirer vi M sin 2 års og min 29 års dag. Selv om hodet ikke helt er i feire modus

Ikke slike beskjeder en ønsker å få. Blir mange tanker i en slik stund. Er du langt på veg?!

Lykke til! Håper alt er som det skal. Det er utrolig hva de finner ut av så tidlig. Håper du får god oppfølging. Stor klem[emoji173]

Hvor lang tid fra du testen til svaret kom?

Fulgte anbefalt prøvetaking vi siden æ e over 38 å fikk tilbud om testen tidlig. Så tok blodprøver for et par ula siden å da var de klare når jeg tok ul.
Men e vel 4-5 daga før blodprøvan va klar.

Last edited:
Igår gikk fint. Føler jeg har litt håp at det ikke er så ille.
På riksen målte de nakkefold til maks 32mm men fikk fortsatt en risikovurdering som er større enn der de sier det er trygt.
Så tok duotest og må vente en uke på svar og ny risikovurdering.
Har tenkt igjennom de fleste valgmulighetene så skal prøve å tenkte minst mulig på spiren og det som kommer før det kommer.

Hvordan har det gått? Tenkt litt på deg denne uken! [emoji169]

Uka har gått fint egentlig. Men i dag ringte de er riksen og risikoen er ikke blitt større eller mindre så da anbefalte hun fostervannsprøve.
Satt opp time 16. Mai men er så i tvil om jeg vil eller ikke. Er jo 0.5% sjans for spontanabort pga det.
Hun forklarte å at det er 99% sjans for at barnet er frisk men pga den ene prosenten vil de ta prøve.
Er så forvirret for 99% er jo en bra % men det vil jo da være ca 98%for at alt går bra med fostervannsprøve også. Så hvorfor ikke vite sikkert. Men hvorfor ta den risikoen.

Ja som dere skjønner er jeg veldig lost.

Noen andre som har tatt fostervannsprøve?

Uka har gått fint egentlig. Men i dag ringte de er riksen og risikoen er ikke blitt større eller mindre så da anbefalte hun fostervannsprøve.
Satt opp time 16. Mai men er så i tvil om jeg vil eller ikke. Er jo 0.5% sjans for spontanabort pga det.
Hun forklarte å at det er 99% sjans for at barnet er frisk men pga den ene prosenten vil de ta prøve.
Er så forvirret for 99% er jo en bra % men det vil jo da være ca 98%for at alt går bra med fostervannsprøve også. Så hvorfor ikke vite sikkert. Men hvorfor ta den risikoen.

Ja som dere skjønner er jeg veldig lost.

Noen andre som har tatt fostervannsprøve?
Vanskelig situasjon. Må vel nesten bare tenke grundig over hvor viktig det er for dere at barnet er friskt og rett og slett hva dere er villig til å ta av sjanser for å finne det ut? Eller sagt på en annen måte: er det viktigst å få et barn eller å få et barn som er friskt? Og vil en påvist genfeil gjøre at dere uansett velger abort?
Trenger ikke å svare på spørsmålene her, bare prøver å sette meg inn i situasjonen og kanskje bidra til å sette ting enda mer på spissen mtp hva som er viktig for dere.
Uansett er jo som du sier sjansen for både genfeil og SA liten. Lykke til uansett hva dere velger [emoji173]

Alternativ e å stikk te f.eks sverige el danmark åta en. Nipt test. Det hadde nok mitt valg blitt om jeg var i dine sko. Ønske dæ masse lykke til videre [emoji173]️

Huff,for et valg du står ovenfor. Hos fosteret her var alt innenfor normalen,men hadde det ikke vært det var både mannen min og jeg helt klare på at duotest ikke hadde vært aktuelt. Uansett hva du velger så gjør du det beste valget for deg og dine. Håper alt løser seg til det beste uansett utfall og hva du ender opp med[emoji173]

Back
Topp