Amming...

1mams

Blir kjent med forumet
Gutten min ble født tirsdag den 11/4 og veide 3300g. Han er et naturtalent på å ta pupp helt fra første øyeblikk, men det kan se ut til at kroppen min ikke helt var ment for å amme..
dagen etter når han veies har han mistet de 10% av vekten de nærmest "forventer" at nyfødte gjør. Jeg har det veldig vondt av å amme, men tenkte det ordner seg vel. Dagen etter derimot har han mistet ytterligere flere gram, og JM blir bekymret da han nå er nede på 2800g. Så det viser seg at ammingen min ikke har tatt seg opp, slik det forventes at det skal gjøre rundt døgn 3.. Døgn 4 er heller ingen tegn til noe mer melk, jeg starter med å pumpe fordi det er så smertefullt å amme, og gutten får tillegg sammen med det lille jeg nå har av morsmelk på kopp. Og nå, døgn 5, vi pumper og styrer, gir tillegg og har regime på hver 3. Time. Det er svært slitsomt, for og ikke snakke om den psykiske tyngden jeg føler av at jeg ikke greier å produsere melk til tross for fin utdrivning.
Jeg vet ikke, det er bare vanskelig. Nå har vi endelig dratt hjem fra barsel med et "program" der jeg skal ta noe slags medisiner 3 ganger daglig for å forsøke å øke produksjon, jeg skal pumpe hver 3. Time og gutten skal få den mengden erstatning han trenger på kopp. Hele greia er jo for håpet om å kunne fullamme til sist. Men det er tungt. Jeg er så sliten som jeg var etter fødselen omtrent ennå fordi det innebærer mye gråt pga mageknip han får av å svelge så mye luft med den der koppen, pumping til faste tider og ja.. Så jeg lurer så fryktelig på om det er verdt det? Spesielt tenker jeg på dette med magen til gullet mitt som ikke får fred. Vi har fått litt oppfattelse av at vi ikke "får lov" å flaskemate han om målet er å amme for å ikke ødelegge sugerefleksen.. og det skjønner jeg jo, for all del. Jeg føler meg bare så sett ned på om jeg bestemmer meg for å "gjøre han om" til flaskebarn basert på en kombinasjon av mme og pumpet melk. Noen tanker å komme med til meg? Jeg er så fortvilet og trist [emoji20]
 
Jeg tenker at det ikke er et nederlag å gi mme på flaske hvis magefølelsen din sier at det fungerer bedre for dere begge. Jeg synes ikke det er riktig at barseltiden skal "ødelegges" av det styret der..

Føler med deg, følg mammahjertet ditt fremfor å følge et program du ikke trives med. Mammaen skal også ha det bra!
 
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det er som eg skulle skrevet det sjølv etter eg fikk storesøster. Ho er født lørdag. Begynte med mme og kopp mandag. Mykje stress med koppmating, då eg følte det ble masse søl og eg bekymret meg for om ho fekk nok mat. Kom heim frå barsel torsdagen og på søndagen begynte eg med flaske.
Angret i ettertid at eg "gav opp" så lett, men det er rett og slett etterpåklokskap.
Delammet i eit halvt år.
 
Tusen takk for svar. Har så vansker med dette valget, og enda til er man jo er svært stykke hormonelt monster på toppen av det hele som skaper tanker og emosjoner man helst ikke vil ha. Har en sånn tanke om at tenk om gutten min ikke vil være like glad i meg fordi jeg ikke ammet han. Slike tanker føler jeg holder på å sluke meg. Men jeg spør meg selv, når har man liksom "prøvd nok" - altså er innsatsen god nok?
 
Gutten min ble født tirsdag den 11/4 og veide 3300g. Han er et naturtalent på å ta pupp helt fra første øyeblikk, men det kan se ut til at kroppen min ikke helt var ment for å amme..
dagen etter når han veies har han mistet de 10% av vekten de nærmest "forventer" at nyfødte gjør. Jeg har det veldig vondt av å amme, men tenkte det ordner seg vel. Dagen etter derimot har han mistet ytterligere flere gram, og JM blir bekymret da han nå er nede på 2800g. Så det viser seg at ammingen min ikke har tatt seg opp, slik det forventes at det skal gjøre rundt døgn 3.. Døgn 4 er heller ingen tegn til noe mer melk, jeg starter med å pumpe fordi det er så smertefullt å amme, og gutten får tillegg sammen med det lille jeg nå har av morsmelk på kopp. Og nå, døgn 5, vi pumper og styrer, gir tillegg og har regime på hver 3. Time. Det er svært slitsomt, for og ikke snakke om den psykiske tyngden jeg føler av at jeg ikke greier å produsere melk til tross for fin utdrivning.
Jeg vet ikke, det er bare vanskelig. Nå har vi endelig dratt hjem fra barsel med et "program" der jeg skal ta noe slags medisiner 3 ganger daglig for å forsøke å øke produksjon, jeg skal pumpe hver 3. Time og gutten skal få den mengden erstatning han trenger på kopp. Hele greia er jo for håpet om å kunne fullamme til sist. Men det er tungt. Jeg er så sliten som jeg var etter fødselen omtrent ennå fordi det innebærer mye gråt pga mageknip han får av å svelge så mye luft med den der koppen, pumping til faste tider og ja.. Så jeg lurer så fryktelig på om det er verdt det? Spesielt tenker jeg på dette med magen til gullet mitt som ikke får fred. Vi har fått litt oppfattelse av at vi ikke "får lov" å flaskemate han om målet er å amme for å ikke ødelegge sugerefleksen.. og det skjønner jeg jo, for all del. Jeg føler meg bare så sett ned på om jeg bestemmer meg for å "gjøre han om" til flaskebarn basert på en kombinasjon av mme og pumpet melk. Noen tanker å komme med til meg? Jeg er så fortvilet og trist [emoji20]

Har du forsøkt hjelpebryst fra medela? Har kjøpt det denne gang da vi sleit mye forrige gang.
 
Sånne tanker er ikke bra å ha for verken deg eller babyen din :(

Hvordan er kostholdet ditt? Jeg må spise MASSE mat når jeg ammer. Gjerne full engelsk frokost med egg, brød og bacon til frokost, tre brødskiver med avokado til lunch, stor næringsrik middag med fisk/kylling, grønnsaker og pasta og frokostblanding til kveldsmat. I det siste har jeg ikke spist så mye og har mindre melk :( kanskje du lan prøve litt mer mat?! :) hvis ikke det funker så er det IKKE NOE NEDERLAG å gi flaskeb❤️ Det viktigste er at babyen får en uthvilt, glad og fornøyd mor! Stor klem fra meg
 
Dette hørtes veldig slitsomt ut! Fikk selv ikke melk før på dag 5 med førstemann og ga tillegg fra kopp i nærmere 14 dager og håndmelket ut det lille jeg hadde. Hadde blødende sår på brystvortene og måtte bruke ammeskjold i sikkert en mnd.

Skal si samvittigheten var dårlig, her virket jo ikke kroppen min! Men så, plutselig løsnet alt, og jeg endte opp med å amme gutten min i 23 mnd[emoji5][emoji173] Hadde det ikke vært for at jeg var blitt gravid og mistet melken, hadde jeg ammet ham fortsatt. Nå er det en ny snuppe som henger i puppen, og denne gangen går alt på skinner[emoji5]

Har pappaen mulighet til å trøste og ta knebøy når småen har magevondt? Sånn at du kan få hvilt litt? Fødsel og barseltiden kan være ekstremt utmattende!
 
Tusen takk for svar. Har så vansker med dette valget, og enda til er man jo er svært stykke hormonelt monster på toppen av det hele som skaper tanker og emosjoner man helst ikke vil ha. Har en sånn tanke om at tenk om gutten min ikke vil være like glad i meg fordi jeg ikke ammet han. Slike tanker føler jeg holder på å sluke meg. Men jeg spør meg selv, når har man liksom "prøvd nok" - altså er innsatsen god nok?
Du, babyen blir ikke mindre glad i deg bare fordi du gir flaske[emoji173]
 
Føler med deg kom hjem fra barselhotellet i går... har ikke fått.noe særlig melk før i dag er på dag 5 desverre fikk vi elendig ammeveiledning frem til kveld natt dag 3 så hele oppholdet på barsel ble ødelagt grunnet mas om amming som ikke fungerte
 
Går bedre med oss nå. Men fortsatt ikke mer enn 10-15ml fra hvert bryst ved pumping. Har jo fått noe slags medisiner å bruke i forsøk på å øke melkeproduksjon siden de mente det ikke var utdrivningen. Men vet ikke, er på dag 4 nå. Men har fått så innmari tunge bryst, kjennes ut som jeg har stein rundt om kring inni de? Det er liksom steinhardt noen steder, men det er ikke vondt eller noe, er helt fin form. Hva tror dere det kan være?
 
Går bedre med oss nå. Men fortsatt ikke mer enn 10-15ml fra hvert bryst ved pumping. Har jo fått noe slags medisiner å bruke i forsøk på å øke melkeproduksjon siden de mente det ikke var utdrivningen. Men vet ikke, er på dag 4 nå. Men har fått så innmari tunge bryst, kjennes ut som jeg har stein rundt om kring inni de? Det er liksom steinhardt noen steder, men det er ikke vondt eller noe, er helt fin form. Hva tror dere det kan være?
Hei! Det kan høres ut som tilstoppede melkeganger. Litt rart at det ikke gjør noe vondt når du trykker på kulene, men jeg ville forsøkt å massere dem opp. Prøv f.eks. å massere mens du står i dusjen og får varmt vann på brystene, eller massere kulene mens du pumper. Viktig å være varm over brystene for å unngå tilstopping og betennelse.
 
*sniker*
Jeg holdt på å ødelegge meg selv helt pga amming forrige gang.
Den natten jeg satt å gråt meg gjennom amming bestemte meg for at dette ble den siste.
Neste morgen fikk hun flaske og jeg kunne endelig senke skuldrene og være mamma.
Det var fantastisk for både vesla og meg.
Når jeg så hvordan hun slappet av med flasken, så visste jeg at dette var rett. Ingen hadde noe godt av det stresset som ble.

Hun er i dag 2 år, sunn og frisk, og hun er glad i meg ;)

Håper dere finner ut av det på enten den ene eller andre måten <3
 
Hadde lignende situasjon med storesøster, vi ga henne mme på sprøyte (fingermating) også fra flaske når hun var en måned. Delammet i seks måneder. Jeg hadde lite melk, kjempet med pumping men fikk ikke noen medisiner for det. Hva heter den du skal ta tre ganger om dagen?
 
Føler med deg. Synes amming er vanskelig, enn så lenge. Har litt liten produksjon, og har derfor måtte pumpe meg på sykehuset for å økende. I dag er det litt mer melk i brystene, men nå er de sååå hovne og sprenger noe forferdelig. Vanlig??? Pumpene er steinhard :arghh:
 
Føler med deg. Synes amming er vanskelig, enn så lenge. Har litt liten produksjon, og har derfor måtte pumpe meg på sykehuset for å økende. I dag er det litt mer melk i brystene, men nå er de sååå hovne og sprenger noe forferdelig. Vanlig??? Pumpene er steinhard :arghh:

Når fødte du?

2-4 dager etter fødsel er det vanlig med brystspreng, ikke melkespreng. Her kan du lese mer: https://ammehjelpen.no/artikkel/198/Brystspreng
Du kan bruke cottermanns grep for å lindre :) Brystspreng kan vare en ukes tid.

Melkespreng kommer når melka er godt i gang, og det er lenge siden mine har tømt brystene :)
 
Høre ut som hvordan vi hadde det [emoji21] jeg pumpa og styra i månedsvis men ble ikke noe mere melk. Tilslutt lasta jeg pumpa og lille gikk over til mme på fulltid. Nå er han 7 mnd og glad i mye annen god mat også [emoji12]

Jeg ble et nytt og bedre menneske med tid til overs og bedre humør da jeg slutta med pumping[emoji12] det er ikke et nederlag å gi mme!

Tenk på din egen psyke! En glad mamma er en bra mamma [emoji8]
 
Jeg har heller ikke nok melk til å mette den lille kråka mi, som i dag er 11 dager. Har prøvd å pumpe, legge han til hele dagen, drukket ammete, mengder vann- alt! Han fikk tilogmed påvist veldig lavt blodsukker på sykehuset fordi jeg hadde så lite melk å gi, så dette skremte meg veldig. Han måtte følges opp med blodprøver og gis flaske i tillegg. Da rettet det seg. Jeg kjenner nå at jeg ikke vil ødelegge mer av nyfødtperioden med mitt første barn med dette her, både frustrasjon rundt lite melk og det å være livredd for at han ikke får nok mat igjen. Så nå delammer jeg. Han får de få dråpene jeg har, aller mest for kosens skyld, og så får han flaske etter amming :) Jeg fikk et godt råd av en venninde- stol på deg selv og ta det valget DU vet er best for deg og ditt barn. Det er ingen som kjenner dere så godt som deg. Mamming før amming :)

Og: drit i helsepersonellet som presser! Mannen min kaster helsesøster på dør om hun starter maset på hjembesøket. Det får da være grenser for hva man skal tillate seg å mene noe om som utenforstående
 
Høres veldig kjent ut. Jeg hadde heller ikke noe melk i begynnelsen, men en baby med enormt sugebehov som hang på puppene hele tiden. Dårlig veiledning på barsel ble til blødende sår, fortsatt ikke noe melk og frustrert og sulten baby. En natt fikk jeg nok da jeg hadde hatt baby hengende i puppen fra 20-04 og hun var like frustrert. Da krevde jeg å få tillegg til henne og så dro vi hjem dagen etter.

Hjemme satte vi full stopp for amming i to dager, da hadde sårene grodd på den ene siden. Jeg begynte da å amme en gang om dagen, så to osv. Ammer først og gir tillegg dersom hun fortsatt er sulten etterpå. Fortsatt ikke tilbake til 100% fullamming, men nede på 1-2 flasker i døgnet.

Vi ga til slutt f i alle råd og alt ammemaset, og ga både smokk og flaske. Måtte tenke på meg selv oppi det her. Det er et så sårt tema, og jeg gråt mer enn jeg gledet meg over barseltiden og sånn skal det ikke være. Du er nødt til å ta vare på deg selv også! Og selv om du tar en pause fra ammingen betyr ikke det at du må gi opp! Pump en stund og gi tillegg, så ser du hva som skjer når du får senket skuldrene og slappet av litt. Tror stress hadde en veldig negativ innvirkning på melkeproduksjonen her også. Lykke til!! [emoji173]️
 
Back
Topp