"Var det planlagt?" og andre merkelige kommentarer

Han ene på jobben kommenterte følgende etter å ha fått vite (fb) " Ka i h*** nå du/dokk har gjort?" (han er relativt direkte og omtrent alle er h** idioter ifølge ham)
Angrer litt på at eg ikkje var raskere i replikken og begynte å forklare [emoji23]

Det som er problemet i slike situasjoner - det gode svaret kommer først ei stund etterpå.

Hæ? Hvorfor skulle d være "krise" at du er gravid liksom? [emoji33][emoji33]

Å spørre om hvordan formen er er jo litt som å spørre "hvordan går det?". Det må være lov. Særlig på en arbeidsplass, de fleste tenker jo på om det går greit å jobbe osv. Man trenger jo ikke svare detaljert, det gjør man jo ikke nødvendigvis når man ikke er gravid heller. [emoji4] Jeg svarer ofte noe om at det går bra, selv om jeg er mer trøtt enn vanlig, for eksempel.
Ja, det blir mye overflatiske svar på det spørsmålet.
Jeg bare syns det blir litt ukomfortabelt siden det kjennes ut som om jeg lyver, når jeg sier at formen er fin.

Mange som tenker at det er helt innafor å spørre om jeg har vært mye kvalm også, og man skulle tro absolutt alle spydde seg gjennom hele graviditeten utifra reaksjonene jeg får på at "nei, jeg har ikke spydd jeg" [emoji23]
(Men den skjønner jeg altså, syns synd på alle som spyr selv).

Hæ? Hvorfor skulle d være "krise" at du er gravid liksom? [emoji33][emoji33]
Neida, var vel mest hans måte å si gratulerer på [emoji14] kom vel litt overraskende på ham (han nærmer seg vel nestemann ut).

Kiropraktoren min lurte på om det var overraskende - det synes eg var en fin måte å spørre på, de fleste får vel en liten overraskelse uansett, planlagt eller ei, så det gir liksom muligheten til mottakeren å svare som det passer [emoji106][emoji4]

Ja, det blir mye overflatiske svar på det spørsmålet.
Jeg bare syns det blir litt ukomfortabelt siden det kjennes ut som om jeg lyver, når jeg sier at formen er fin.

Mange som tenker at det er helt innafor å spørre om jeg har vært mye kvalm også, og man skulle tro absolutt alle spydde seg gjennom hele graviditeten utifra reaksjonene jeg får på at "nei, jeg har ikke spydd jeg" [emoji23]
(Men den skjønner jeg altså, syns synd på alle som spyr selv).
Syntes bare det er hyggelig at andre bryr seg og spør om hvordan formen min er og hvordan den har vært, og det er også noe jeg selv spør andre gravide om. Er jo bare fordi jeg bryr meg :) mye bedre enn motsatt! Men alles personlighetssone er jo forskjellig. :)

Føler at noen upassende spørsmål og kommentarer får alle igjennom en graviditet. Jeg har fått spørsmål om det samme, om denne graviditeten er planlagt. Og det er helt innenfor syns jeg, i vår situasjon! Jeg fikk en baby i Juli 2016, og kom med at jeg var gravid igjen i november, så er jo veldig tidlig med et nytt svangerskap. Nei, denne lille jenta i magen er ikke planlagt. Har jo selvfølgelig fått upassende kommentarer som har gjort vondt allerede! Et av de første var "Du vet at amming ikke er sikker prevensjon?" EHHH, ja! Begynte i den settingen bare å le av henne. Gadd ikke engang fortelle henne at prevensjon var i bildet. Den mest sårende hittil, og tror ikke noe blir mer sårende heller. Det var da bestekompisen til mannen sa "Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det vekk, mens jeg kunne." Dette drev han å sa flere ganger, flere dager. Til slutt fikk jeg mannen til å ta en prat med han. :happy:

Samboer fikk høre fra noen uti slekta hans (følgende samtale )

Han" ja jeg skal bli pappa nå"
Hun" hvordan fikk DU til det?"

Han vart så paff og visste ikke helt hva han skulle svare. Hadde jeg vært der selv hadde nok vedkommende blitt offer for mitt hormonelle sinne... at det går an å være så frekk.

Samboer fikk høre fra noen uti slekta hans (følgende samtale )

Han" ja jeg skal bli pappa nå"
Hun" hvordan fikk DU til det?"

Han vart så paff og visste ikke helt hva han skulle svare. Hadde jeg vært der selv hadde nok vedkommende blitt offer for mitt hormonelle sinne... at det går an å være så frekk.

Og det var ikke sagt med en køddetone? Er jo mange som har sånn humor...

Og det var ikke sagt med en køddetone? Er jo mange som har sånn humor...

Nei ho var helt alvorlig. Men er noen som
Har en tendens til å si ting litt på kanten. Ho beklaga seg etterpå for det var så direkte. Men uansett. Så på samboer at han ble litt såra av den kommentaren å da ble jeg veldig irritert :p lo jo litt av det i ettertid men allikevel

Sniker fra oktober. Jeg har ikke fått et eneste sånn spørsmål.

Jeg tror når man har vært sammen i 9 år, er gift og veldig etablert så tar mer folk det som en selvfølge at det kommer barn snart.

Har ikke fått direkte upassende spørsmål, men av en eller annen grunn føler jeg at jeg må forklare meg. Spesielt til venninner som ikke har barn før, for de kan bare ikke skjønne at vi vil ha to tette. Tror de fleste tror det er uplanlagt, men så er det helt motsatt :)

Ikke at jeg har grunn til å forklare meg; er gift, 27 år og fast jobb:) eneste er at vi har en sønn på 15 mnd.

Ikke så mange som vet jeg er gravid enda, men regner egentlig med å få noen kommentarer etterhvert siden vi har en liten gutt som blir 1 år i mai. Sikkert lett å tro at denne graviditeten var et "uhell", men det var det absolutt ikke :P

Nei ho var helt alvorlig. Men er noen som
Har en tendens til å si ting litt på kanten. Ho beklaga seg etterpå for det var så direkte. Men uansett. Så på samboer at han ble litt såra av den kommentaren å da ble jeg veldig irritert :p lo jo litt av det i ettertid men allikevel

Skjønner at han ble såret av den kommentaren. Mange som kan si sånn med en spøketone, men å mene det er drøyt.

Verste eg har fått va då vi venta nr to, frå svigermor: ja, dokke laga dokke arbeid!
Den syns eg va super frekk. Og det va det første ho sa og! Ingen gratulere eller noke.. :shifty:

Min bestemor(farmor) sa disse flotte ordene her om pappas nyhet om enda en attpåklatt for noen år siden: "jasså, så du klarte ikke holde igjen DENNE gangen heller?".. som om mine andre søsken ikke burde vært til også? Eller bare den siste? Fy søren...

Jeg har ikke gått ut med nyheten min enda, håper inderlig jeg slipper stygge kommentarer. Er ikke veldig morsom å terge om dagen, så nåde den som prøver seg.

Apropos morsomme reaksjoner; jeg snakka med bestemora mi, og når jeg sa termin var i september svarer dama "Oija, så det var det dere gjorde til bursdagen min! :D Eller var det i jula?" (hun brukte ikke et sekund på å tenke seg fram til det svaret engang).

Avstandsforhold, så lett å tenke seg fram til egentlig siden vi ikke ser hverandre for ofte, men ikke noe jeg forventa fra min 80 år gamle bestemor :D

Last edited:
Ikke akkurat en kommentar på svangerskapet, men merka at svigermor ble ganske skuffa over at det var en gutt nr 2. Både hun og svigersøster egentlig. Hun sa ikke noe, men man merker det jo :p
Er ikke lei meg for det, vet nr 2 blir akkurat like elsket som nr 1, men jeg syns jo det var merkelig å ta så på vei jeg da :p

Back
Topp