Kondom under svangerskap?

Jeg fikk beskjed om det nå når jeg var til kontroll. Min livmorhals er veldig kort,og jeg har fått sexforbud frem til uke 12. Dette pga infeksjonsfare. Kan tenke meg at de anbefalte bruk av kondom etter uke 12, siden livmorhalsen er så kort, og faren for infeksjon i livmoren da økes (?). Skal høre med gyn når jeg er på kontroll i april/mai. :-)

Jeg fikk beskjed om det nå når jeg var til kontroll. Min livmorhals er veldig kort,og jeg har fått sexforbud frem til uke 12. Dette pga infeksjonsfare. Kan tenke meg at de anbefalte bruk av kondom etter uke 12, siden livmorhalsen er så kort, og faren for infeksjon i livmoren da økes (?). Skal høre med gyn når jeg er på kontroll i april/mai. :-)
Min Gyn sa i dag at kondom ikke var en del av anbefalingene i Norge, med mindre man har utbrudd av kjønnsvorter.

Har ikke kjønnsvorter, og hater kondom, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg tør å ha sex uten uansett [emoji23]

Nei det er bare tull! Hvis dere har vært faste sexpartnere en god stund har dere nok utvekslet det som kan utveksles fra før. Så med mindre dere har flere sexpartnere er det ikke noe poeng å bruke kondom :)

Var på TUL i dag hos ei gresk lege.

Hun anbefalte at vi skulle bruke kondom ved sex under svangerskapet? Er ikke det litt rart? Hadde forstått om jeg hadde hatt forskjellige partnere, men har jo selvsagt ikke det - bare kjæresten. Hun nevnte det var litt pga hpv - virus og litt pga andre baktereinfeksjoner.

(Ble konisert 7 februar)

Blir dette anbefalt i Norge? Ser ikke slik ut på nett.

Ville bare oppdatere etter samtale med gyn i dag. Grunnen til at det KAN anbefales , er fordi du er konisert og dermed kan ha kortere livmorhals enn normalt. Dette betyr at det er kortere vei for en evt infeksjon/bakterier. Infeksjon kan påvirke og føre til tidlig vannavgang. Altså, dette gjelder de som er koniserte eller har kort livmorhals.

Det betyr IKKE at man har kjønnssykdommer, og derfor bør bruke kondom,men generelt fordi det er en høynet risiko for infeksjon.

:-)

Ville bare oppdatere etter samtale med gyn i dag. Grunnen til at det KAN anbefales , er fordi du er konisert og dermed kan ha kortere livmorhals enn normalt. Dette betyr at det er kortere vei for en evt infeksjon/bakterier. Infeksjon kan påvirke og føre til tidlig vannavgang. Altså, dette gjelder de som er koniserte eller har kort livmorhals.

Det betyr IKKE at man har kjønnssykdommer, og derfor bør bruke kondom,men generelt fordi det er en høynet risiko for infeksjon.

:-)
Det var faktisk veldig greit å vite [emoji106] så er man sikker!

Jeg er konisert, og har aldri fått denne beskjeden verken i mine tidligere svangerskap eller dette!
Tror mer på dette noen skriver om greske menn :laughing025

Jeg er konisert, og har aldri fått denne beskjeden verken i mine tidligere svangerskap eller dette!
Tror mer på dette noen skriver om greske menn :laughing025
Hadde sex uten kondom på fredag, Og begynte å blø litt morgenen etter :O Ble skremt. Men sikkert bare ømfiendtlige slimhinner.. Håper å få komme inn til gyn i morgen. Men tør jo ikke si at jeg hadde sex uten kondom. "Nei, du skjønner det at jeg stoler mer på legen min i Norge enn deg" [emoji23][emoji85]

Hadde sex uten kondom på fredag, Og begynte å blø litt morgenen etter :O Ble skremt. Men sikkert bare ømfiendtlige slimhinner.. Håper å få komme inn til gyn i morgen. Men tør jo ikke si at jeg hadde sex uten kondom. "Nei, du skjønner det at jeg stoler mer på legen min i Norge enn deg" [emoji23][emoji85]

Det praktiseres nok litt forskjellig. Jeg spurte legen direkte basert på denne diskusjonen, og gyn hadde vel aldri sagt noe om kondom dersom jeg ikke hadde spurt Men jeg vet at f eks i polen, litauen, latvia (østeuropa) så praktiseres det VELDIG forskjellig mtå HPV. Det blir mannen sendt til sjekk og kontroll. Det gjør man ikke i norden.

Blødning eller spotting etter sex er jo ikke unormalt mtp skjøre slimhinner når man er gravid. Videre tror jeg livmorhalsen etter en konisering, kan hos noen, være lettblødlig.

Det praktiseres nok litt forskjellig. Jeg spurte legen direkte basert på denne diskusjonen, og gyn hadde vel aldri sagt noe om kondom dersom jeg ikke hadde spurt Men jeg vet at f eks i polen, litauen, latvia (østeuropa) så praktiseres det VELDIG forskjellig mtå HPV. Det blir mannen sendt til sjekk og kontroll. Det gjør man ikke i norden.

Blødning eller spotting etter sex er jo ikke unormalt mtp skjøre slimhinner når man er gravid. Videre tror jeg livmorhalsen etter en konisering, kan hos noen, være lettblødlig.
Blør vell ikke mindre pga kondom.. ;)

Kan være fordi HPV virus er et virus som, dessverre... er i kroppen når du først har fått det og det smitter jo sexuelt. Partner kan jo også ha det/være bærer av det og man er jo kanskje mer utsatt når man er gravid...? altså, jeg har ingen anelse, bare antagelser.
HPV utbrudd/virus kan dukke opp igjen.
Ring uansett og dobbelt sjekk :)

Men er jo samme penisen som har vært der 1000 ganger før uten kondom?
Forstår ikke spørsmålet ditt? Enkelte som er koniserte, har kortere livmorhals. Dermed er det enklere for infeksjon..når man er gravid, er vaginal infeksjon ikke bra. Det har vel ikke noe å si hvor mange ganger man har hatt sex? Forstår ikke hva det er å diskutere videre med denne saken? Avslutter isåfall fra min side nå :-)

Hpv virus, eller andre infeksjoner. Kan jo ha andre virus / bakterier på penis... Hvis man har samme partner så er jo partner mest sannsynlig smitte mtp HPV.

Back
Topp