Ideer til samling: vår

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Noen som har ideer til samlingsstund med tema vår? Alt er egentlig velkomment. ;)
Dramatisering er allerede planlagt. :)

Har dere forresten tips til lek og lignende som omhandler frosker/rumpetroll?

Alder 3-6 år

Last edited:
Finnes det ikke en sang?
Sånn... små froskene eller hva den heter? Ser for meg alle på saltkråkan synger den [emoji23] mulig jeg husker feil [emoji6]

Du kan jo lage skum og sammenligne det med rumpetrollegg? Sånn at hvis dere skal ut i skogen og se etter noe slikt, vet ungene hva de skal se etter?

Og så har du den "det var fem frosker små"-regla. Der holder du opp fem fingre, så fire når den ene frosken hopper og så tre osv...
Ekstra kul hvis du tar på deg en hanske med en frosk på hver finger som faktisk forsvinner (fest dem med borrelås eller noe) når man teller ned [emoji6]

Finnes det ikke en sang?
Sånn... små froskene eller hva den heter? Ser for meg alle på saltkråkan synger den [emoji23] mulig jeg husker feil [emoji6]

Du kan jo lage skum og sammenligne det med rumpetrollegg? Sånn at hvis dere skal ut i skogen og se etter noe slikt, vet ungene hva de skal se etter?

Og så har du den "det var fem frosker små"-regla. Der holder du opp fem fingre, så fire når den ene frosken hopper og så tre osv...
Ekstra kul hvis du tar på deg en hanske med en frosk på hver finger som faktisk forsvinner (fest dem med borrelås eller noe) når man teller ned [emoji6]

Den sangen har vi sunget :) Små rumpetroll, små rumpetroll er morsomme å se... :D

Oi, hvordan lager man sånt skum?

Skal se om jeg finner den regla på nettet :) Takk for tips!

Den sangen har vi sunget :) Små rumpetroll, små rumpetroll er morsomme å se... :D

Oi, hvordan lager man sånt skum?

Skal se om jeg finner den regla på nettet :) Takk for tips!

Hmmm... var ikke jeg som lagde det helt fra bunnen av, men det er grønnfarget såpebobleskum liksom. Bare for å vise hvordan det ser ut. Hvis det skal kjennes likt ut må man kanskje bruke sånne vannkuler som er i bunnen av sånne fancy blomsterdekorasjoner? Men jeg vet ikke om det er trygt i en barnehage, for jeg aner ikke hva de inneholder...

Og lage eget memoryspill av forskjellige vårtegn, skrive ut 2 like bilder og laminere. Kan også brukes ute i forbindelse med "vårjakt"

Hva med å gå på tur til ett sted og samle froskeegg? Ta dem med til barnehagen, ha dem i ett akvarium og følg med på utviklingen?

Se på karse som vokser.
Vårsanger.
Hva som skjer i naturen om våren, både med planter og dyr.

Ugg!!!! Må sleppe dem ut igjen før dem begynner å hoppe og sprette rundt i hele barnehagen [emoji23] [emoji23]
Er det ikke faktisk regler for det? Om å sette ut igjen der man tok dem før de hopper?

Edit, Google. Neida. De har lov til å bli frosk, men tilbake samme sted skal de.

Back
Topp