Melkeproteinallergi

Da var melkeproteinallergien et faktum for snuppa :( Var på barnepoliklinikken i går etter 24 dager med melkefri kost. Legen kunne si at han var nesten 100 % sikker på at det er det hun har. Hun har vært såå fornøyd siste uken, men det er jun ikke nå for å si det sånn. Begynte å spise melk igjen i går etter avtale med legen. Og det går ikke bra for å si det sånn....så nå blir det 6mnd melkefri kost på meg! Hva gjør man ikke for at barna skal ha det bra! Ammeslutt er uaktuelt...så jåper jeg hun vokser det av seg fortere enn svint :)
Skal selv be om henvisning nå. Fastlegen menge jeg måtte reintrodusere melk og sjekke reaksjon før jeg kunne få henvisning. Starta så smått med melk tirsdag og økte på i min kost. Han ble mer og mer urolig og må nå kontinuerlig bysses for å sove på dagtid sammen med tydelige magesmerter (braker i magen så man hører det på lang avstand) og illeluktende promper. Sovet urolig på nettene og. Mannen min hadde ikke troa på st det var melka som gjorde st han var mer rolig nå men etter å ha sett (og lukta) magen hans de siste dagene er ikke han heller lenger i tvil.

Heldigvis vokser de fleste det av seg, jeg selv har i voksen alder klart å bygge opp en toleranse også.

Jeg delammer så må søke om erstattning på blå resept. Husk at bår du slutter å amme nå din og ha erstattning frem til 2 (3?) år tror jeg siden de melkefrie alternativene ikke er fullverdig kost for barn under tre år

Last edited:
Skal selv be om henvisning nå. Fastlegen menge jeg måtte reintrodusere melk og sjekke reaksjon før jeg kunne få henvisning. Starta så smått med melk tirsdag og økte på i min kost. Han ble mer og mer urolig og må nå kontinuerlig bysses for å sove på dagtid sammen med tydelige magesmerter (braker i magen så man hører det på lang avstand) og illeluktende promper. Sovet urolig på nettene og. Mannen min hadde ikke troa på st det var melka som gjorde st han var mer rolig nå men etter å ha sett (og lukta) magen hans de siste dagene er ikke han heller lenger i tvil.

Heldigvis vokser de fleste det av seg, jeg selv har i voksen alder klart å bygge opp en toleranse også.

Jeg delammer så må søke om erstattning på blå resept. Husk at bår du slutter å amme nå din og ha erstattning frem til 2 (3?) år tror jeg siden de melkefrie alternativene ikke er fullverdig kost for barn under tre år
Jeg har fått mobilnr. Til overlegen som vi var hos. Skulle ringe han i morgen for å fortelle hvordan helgen har gått. Han skulle skrive ut resept på nutramigen om hun reagerte på melk igjen.

Snuppa ble henvist fra helsestasjonslegen på 4 ukerskontrollen[emoji6] Stå på ditt og krev en henvisning! Er jo ikke du som skal stille 'diagnosen' på barnet ditt....

Jeg har fått mobilnr. Til overlegen som vi var hos. Skulle ringe han i morgen for å fortelle hvordan helgen har gått. Han skulle skrive ut resept på nutramigen om hun reagerte på melk igjen.

Snuppa ble henvist fra helsestasjonslegen på 4 ukerskontrollen[emoji6] Stå på ditt og krev en henvisning! Er jo ikke du som skal stille 'diagnosen' på barnet ditt....
Ja, skal kreve henvisning. Har loggført godt men syntes og det var rart å ikke få henvisning til barnelege med en gang. Vi er mNmange alergikere i familien så allergi/intoleranse er jo en god sannsynlighet. Håper ikke ventetia er for lang.

Har du testa neutramigen? Tror ikke jeg får min til å ta den så lenge jeg delammer (den smaker ikke søtt som de er vannt til fra morsmelk). Bruker Pepticate som de fleste allergikere skal tåle og syntes det funker ok men hadde foretrukket å få til Neuteamigen eller Neocate.

Ja, skal kreve henvisning. Har loggført godt men syntes og det var rart å ikke få henvisning til barnelege med en gang. Vi er mNmange alergikere i familien så allergi/intoleranse er jo en god sannsynlighet. Håper ikke ventetia er for lang.

Har du testa neutramigen? Tror ikke jeg får min til å ta den så lenge jeg delammer (den smaker ikke søtt som de er vannt til fra morsmelk). Bruker Pepticate som de fleste allergikere skal tåle og syntes det funker ok men hadde foretrukket å få til Neuteamigen eller Neocate.
Vi ble heldigvis oppringt av sykehuset og fikk timen til noen som hadde avbestillt:) 9 dager etter at henvisningen ble sendt. Jeg fullammer, så har ikke prøvd noen av de enda. Tenker det kan være godt å ha i beredskap om vi plutselig må gi flaske en kveld i ny og ne....

Vi ble heldigvis oppringt av sykehuset og fikk timen til noen som hadde avbestillt:) 9 dager etter at henvisningen ble sendt. Jeg fullammer, så har ikke prøvd noen av de enda. Tenker det kan være godt å ha i beredskap om vi plutselig må gi flaske en kveld i ny og ne....
Alltid godt med mulighet for flaske, men vær beredt på at baby kanskje nekter å ta den erstattningen. Neutramigen og Neocate er ikke søte på smak så mange babyer trenger en del tilvenning til de erstattningene og mange bruker 1-2 ts sukker i flaskene i starten av tilvenningen De er for høyt sensitive alergikere.

Derfor testa jeg Pepticate og Aletra først,siden de inneholder laktose og spalta melkeprotein som de fleste alergikere tåler. Orka ikkje den tilvenningen til Neocate, prøvde det på vår eldste uten hell. Men igjen, ikke alle nekter dem så dere må jo prøve dere frem og se hva som funker for dere. Lykke til!

Hei. Da ble det en tur til legevakten på oss ikveld da mini ved to anledninger har hatt spor av slim og blod i bleien idag.
Legen henviste oss til en time for oppfølging neste uke.

Jeg er litt i sjokk og tenker at å kutte ut ALt av melk i mitt kosthold for å kunne amme blir en utfordring. Tenker bare på alt jeg ikke kan spise som jeg er vant til å spise hver dag, melk smør ost yoghurt... Men jeg er villig til å prøve for vil så gjerne at lillegutt skal få morsmelk og vi koser oss med ammingen.

Kjenner jeg er litt lei meg nå. Er det noen som har erfaring med melkeproteinallergi og amming?

Blir kanskje ikke helt relevant for tråden etter å ha lest gjennom, men kan jeg spørre hvilke symptomer deres evt hadde utenom blod/slim i bleiene?
Vi var hos helsestasjonlegen og -fysio med lille på mandag fordi hun gulper enormt og gråter mye (kolikkmengde gråt, men ikke utrøstelig). Fysio fant ingenting i veien, og tutta var både rolig og gulpet ikke mens vi var der, heldigvis :) Men legen mente på at hvis ikke Minifom i noen dager hjalp og deretter semperdråper i noen dager ikke hjalp ville hun jeg skulle prøve melkefri kost. Det er jo ikke umulig å gjennomføre (lever allerede laktosefritt) og ønsker selvsagt det beste for lille, men syns det er en stor inngripen når vi aldri har hatt trøbbel med bleiene. Alltid gul bæsj om enn litt varierende "konsistens" :P
Trodde at noen babyer rett og slett bare gulper mye, så jeg fikk ikke helt det svaret jeg kanskje håpte på (men godt å bli tatt på alvor selvsagt).

Blir kanskje ikke helt relevant for tråden etter å ha lest gjennom, men kan jeg spørre hvilke symptomer deres evt hadde utenom blod/slim i bleiene?
Vi var hos helsestasjonlegen og -fysio med lille på mandag fordi hun gulper enormt og gråter mye (kolikkmengde gråt, men ikke utrøstelig). Fysio fant ingenting i veien, og tutta var både rolig og gulpet ikke mens vi var der, heldigvis :) Men legen mente på at hvis ikke Minifom i noen dager hjalp og deretter semperdråper i noen dager ikke hjalp ville hun jeg skulle prøve melkefri kost. Det er jo ikke umulig å gjennomføre (lever allerede laktosefritt) og ønsker selvsagt det beste for lille, men syns det er en stor inngripen når vi aldri har hatt trøbbel med bleiene. Alltid gul bæsj om enn litt varierende "konsistens" :p
Trodde at noen babyer rett og slett bare gulper mye, så jeg fikk ikke helt det svaret jeg kanskje håpte på (men godt å bli tatt på alvor selvsagt).

Vi har melkeproteinallergi, og slet blandet annet med uro og magesmerter under amming, dårlig søvn, våkna rett i utrøstelig gråt, ekstrem kveldsuro/utrøstelighet, nysing, i tillegg til grønnaktig avføring som lukta sterkt. Merka i grunnen ikke den var grønn før vi bytta kosthold og fikk se forskjellen. Her har vi minimalt med gulping, også før vi endra kosthold.

Kan det være refluks?

Vi har melkeproteinallergi, og slet blandet annet med uro og magesmerter under amming, dårlig søvn, våkna rett i utrøstelig gråt, ekstrem kveldsuro/utrøstelighet, nysing, i tillegg til grønnaktig avføring som lukta sterkt. Merka i grunnen ikke den var grønn før vi bytta kosthold og fikk se forskjellen. Her har vi minimalt med gulping, også før vi endra kosthold.

Kan det være refluks?

Takk for svar!
OK, så da trenger ikke det å ha noe å si, det var egentlig litt lettelse.. Mye kveldsuro til tider her og, og har opplevd at hun våkner rett i gråt, men da gir det seg når hun får prompet godt, og skjer ikke så ofte. :) Tror hun svelger mye luft også, gjør nok ikke saken bedre med verken gulp eller magevondt! Og bæsjen er rett farge på her hørtes det ut som på de som har sett på HS :)

Det virket som legen ville teste melkeproteinallergi før hun gikk til refluks - hun sa hun kunne gi resept på Losec HVIS melkefritt kosthold ikke hadde effekt.. men jeg tenker at refluks er noe de fleste vokser av seg, så man må vel nesten bare vente det ut om ikke det er alvorlig (og gir øsofagitt feks).

Takk for svar!
OK, så da trenger ikke det å ha noe å si, det var egentlig litt lettelse.. Mye kveldsuro til tider her og, og har opplevd at hun våkner rett i gråt, men da gir det seg når hun får prompet godt, og skjer ikke så ofte. :) Tror hun svelger mye luft også, gjør nok ikke saken bedre med verken gulp eller magevondt! Og bæsjen er rett farge på her hørtes det ut som på de som har sett på HS :)

Det virket som legen ville teste melkeproteinallergi før hun gikk til refluks - hun sa hun kunne gi resept på Losec HVIS melkefritt kosthold ikke hadde effekt.. men jeg tenker at refluks er noe de fleste vokser av seg, så man må vel nesten bare vente det ut om ikke det er alvorlig (og gir øsofagitt feks).

Verdt å teste uansett da. :) bra du får oppfølging i alle fall. Vi måtte krangle oss til oppfølging og henvisning. Melkeproteinallergi er jo også noe de stort sett vokser av seg heldig vis. :)

Red: legen min sa at sprutbrekninger kan være relatert til allergi forresten. Men gulping i ulike mengder er jo ofte normalt.

Vi var hos helsestasjonlegen og -fysio med lille på mandag fordi hun gulper enormt og gråter mye (kolikkmengde gråt, men ikke utrøstelig). Fysio fant ingenting i veien, og tutta var både rolig og gulpet ikke mens vi var der, heldigvis :) Men legen mente på at hvis ikke Minifom i noen dager hjalp og deretter semperdråper i noen dager ikke hjalp ville hun jeg skulle prøve melkefri kost. Det er jo ikke umulig å gjennomføre (lever allerede laktosefritt) og ønsker selvsagt det beste for lille, men syns det er en stor inngripen når vi aldri har hatt trøbbel med bleiene. Alltid gul bæsj om enn litt varierende "konsistens" :p
Vi har ingen andre symptomer enn uro/gråt (og mye luft i magen men det forsvannt ikke med melkeri kost heller da).

Testa 3 uker melkefritt (ble ikke bedre før rundt dag 6) og noen dager med melk igjen etter de ukene. Rekajsonen på uro/gråt var veldig tydelig. Merka og vond lult i magen når vi innførte melk igjen, men det merka jeg ikke før vi kutta ut melka.Gulpingen er den samme med og uten melk.

Søstra hans hadde kolikk, jeg har selv melkeintoleranse og levde helt melkefritt på den tia, uten at det gav noen resultater... Var og storgulper og melkefritt gjorde ingen endring.

Takk for svar begge to :) Er virkelig ikke bare bare å skulle forstå disse stakkars små som ikke kan snakke :/ Da blir det nok å teste på oss også hvis ikke Minifom/semper gir særlig effekt.. Selv om magevondt virker å være største årsaken til uro er det jo som Ctrl nevner kanskje verdt et forsøk :) ...kjedelig at vi ikke blir kvitt gulp nødvendigvis da, stas å bytte andrekk ørten ganger daglig til tider :P

Takk for svar begge to :) Er virkelig ikke bare bare å skulle forstå disse stakkars små som ikke kan snakke :/ Da blir det nok å teste på oss også hvis ikke Minifom/semper gir særlig effekt.. Selv om magevondt virker å være største årsaken til uro er det jo som Ctrl nevner kanskje verdt et forsøk :) ...kjedelig at vi ikke blir kvitt gulp nødvendigvis da, stas å bytte andrekk ørten ganger daglig til tider :p
Semperdråper virker og positivt hos oss. Lykke til

Noen som har erfaring med å delamme og gi nutramigen til baby med melkeprotein allergi?

Han er ikke blitt kvitt symptomer og gått nok opp i vekt når jeg kun ammet selv med melkefri og soyafri kost.

Noen som har erfaring med å delamme og gi nutramigen til baby med melkeprotein allergi?

Han er ikke blitt kvitt symptomer og gått nok opp i vekt når jeg kun ammet selv med melkefri og soyafri kost.
Jeg nå inrømme at jeg ikke har orket den oppgaven selv. Delammer og gir Peprocate, fordi jeg ikke orka kampen med Nutramigen. Er ikke kvitt symptomene helt med den så nå når det ser ut til at amninga nærmer seg slutten (hsn blånekter pupp på dagtid) skal jeg forsøke Nutramigen etter hvert. Er nok styr å trappe ned på amminh og finne rutiner for flasking til at jeg orker prøve tilvenningen til den nå.

Men som sagt, jeg har ikke forsøkt en gang så jeg er nok litt vel negativ (forsøke å venne storesøstera til den når hun starta med flaske i 7 mnd aldet uten noe hell). Godt mulig andre har bedre erfaring

Back
Topp