JA og NEI mat

anines

Elsker forumet
Hvor strenge er dere på det? Spiser dere salami feks? Noen mener jo at Gilde og Grilstad sine er trygge, mens andre mener at man skal holde seg helt unna.

Selv har jeg vært ganske streng på det i de andre graviditetene, ser ikke grunnen til å gamble med det når det er så mye annen mat å spise. Kom på det da jeg nettopp spiste brødskive med brie og salami, skulle jo ikke hatt noe av det, så blir vel en stund til neste gang. Må omstille hodet litt på at jeg er gravid igjen [emoji33]
 
Brie kan vi jo spise, så lenge den er pasteurisert?
Jeg er ganske streng ja. Ser ikke poenget i å ta noen sjanser, selv om jeg vet at det er særs få skumle bakterier i norske produkter.
Koser meg heller med ostesmørbrød med saltpølse, og putter spekeskinka på pizzaen =)
 
Brie kan vi jo spise, så lenge den er pasteurisert?
Jeg er ganske streng ja. Ser ikke poenget i å ta noen sjanser, selv om jeg vet at det er særs få skumle bakterier i norske produkter.
Koser meg heller med ostesmørbrød med saltpølse, og putter spekeskinka på pizzaen =)

Ja, men den jeg spiste var ikke det. Mener jeg slet en del med å finne brie som var pasteurisert sist også. :)
 
Brie kan vi jo spise, så lenge den er pasteurisert?
Jeg er ganske streng ja. Ser ikke poenget i å ta noen sjanser, selv om jeg vet at det er særs få skumle bakterier i norske produkter.
Koser meg heller med ostesmørbrød med saltpølse, og putter spekeskinka på pizzaen =)

Er vel forresten anbefalt å holde seg unna brie selvom den er pasteurisert når jeg tenker meg om?
 
Holder meg helt unna salami, myke oster o.l. Det jeg kanskje ikke er så flink til å holde meg unna er lakeris :p men slik jeg har forstått det er det ett ganske stort inntak som må til før det er farlig.
 
Jeg holder meg unna det som jeg har skjønt er farlig. Er jo også ting som jeg ikke spiser så ofte i hverdagen så det er liksom ikke det store problemet :) Det eneste er lakris som jeg er veldig glad i, men det har jeg enda ikke hatt lyst på :)
 
Jeg holder meg helt unna. Har stått å sett lengselsfullt på salami og spekeskinke mer enn en gang i butikken den siste uka [emoji85] heldigvis spiser ikke mannen noen av delene, så slipper å bli frista av å ha det i hus.

Jeg synes kaffe og te er verst å holde seg unna...har kjøpt inn koffeinfri Friele kaffe, hjelper heldigvis litt.
 
Jeg er også streng og holder meg unna alt det er anbefalt ikke å spise eller drikke :)
 
Brie kan vi jo spise, så lenge den er pasteurisert?
Jeg er ganske streng ja. Ser ikke poenget i å ta noen sjanser, selv om jeg vet at det er særs få skumle bakterier i norske produkter.
Koser meg heller med ostesmørbrød med saltpølse, og putter spekeskinka på pizzaen =)

Det frarådes å spise brie og lignende oster av pasteurisert melk også - dette kom i kjølvannet av et Listeria-utbrudd på Rikshospitalet for noen år siden, hvor to babyer døde, hvis jeg ikke husker helt feil. Smittekilden var ost av pasteurisert melk. Risikoen er svært liten, så hva man velger å gjøre er jo opp til en selv, men om man vil spise slike oster bør de i hvert fall være så ferske som mulig (risikoen for oppvekst av bakterier er større jo lengre produktet har vært lagret, naturlig nok).


Når det gjelder salami så har jeg forstått det slik at all norskprodusert salami er laget av kjøtt som har vært frosset, og det vil bl.a ta knekken på Toxoplasma. Listeria overlever derimot frysing. Igjen, Listeria er svært sjelden i utgangspunktet, pluss at det er en bakterie som egentlig kan vokse på nesten alt vi har i kjøleskapet, men risikoen øker jo lengre holdbarhet produktet har. Det er nok ganske trygt å spise norskprodusert salami fra nyåpnet pakke, men anbefalingen er jo å ikke gjøre det (tipper det er litt for enkelhets skyld også, å bare fraråde all spekemat).

Edit: Glemte å si at jeg følger rådene som de er. :)
 
Last edited:
Drømme om haugpølse, morrpølse å litt om salami. Savnet e stort men tørr rett å slett ikke. Spekeskinke å brie spise æ te vanlig ikke nå av så slipp å tenk på det. E avholds så alkohol slipp æ å tenk på. Ikke må røyk å ikke kaffe el svart brus til vanli. Så æ slipp å tenk på my sånt å æ da.
 
Jeg synes det er vanskelig å holde meg unna Red Bull, men har ikke drukket en eneste boks etter positiv test. Vanligvis drikker jeg 2- 3 bokser om dagen. Skulle ønske det fantes en koffein- og taurinfri brus som smakte som Red Bull.

Men jeg får se det positive i det. Jeg sparer mye penger på å droppe Red Bull.
 
Holder meg til anbefalingene. Går helt greit disse månedene. Fikk rundstykker med salami på fødestua sist, det var helt fantastisk! [emoji23][emoji16] Får glede meg til det [emoji4]
 
Back
Topp