Valp og baby

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Noen her som har erfaringer de vil dele om å ha valp og baby samtidig?:)

Hentet valp når babyen min var 6 mnd. Det gikk bra, kunne vært mer praktisk å ikke ha to babyer samtidig. Skulle vi skaffet valp samtidig som vi har baby en gang til ville jeg bedt oppdretter om å ha valpen litt lengre hjemme så man fikk en stueren valp, ellers så går det nok helt fint :)

Hentet valp når babyen min var 6 mnd. Det gikk bra, kunne vært mer praktisk å ikke ha to babyer samtidig. Skulle vi skaffet valp samtidig som vi har baby en gang til ville jeg bedt oppdretter om å ha valpen litt lengre hjemme så man fikk en stueren valp, ellers så går det nok helt fint :)
Takk for tilbakemelding :) for min del er det uaktuelt at oppdretter har valpen noe lengre, ettersom de første 12 ukene har veldig mye å si for sosialiseringen :)

Takk for tilbakemelding :) for min del er det uaktuelt at oppdretter har valpen noe lengre, ettersom de første 12 ukene har veldig mye å si for sosialiseringen :)
Ja, men i utgangspunktet burde oppdretteren klart å fått valpen tørr på den tiden også, så det går nok fint. Har bare litt slitsomme minner om alle gangene jeg ikke kunne løpe fort nok ut med valpen, så jeg måtte vaske så unødvendig ofte. Kjipt å sitte i sofaen og amme mens du ser valpen tisse, bæsje, tråkke i det og løpe rundt hele leiligheten før du får gjort noe med det :p

Ja, men i utgangspunktet burde oppdretteren klart å fått valpen tørr på den tiden også, så det går nok fint. Har bare litt slitsomme minner om alle gangene jeg ikke kunne løpe fort nok ut med valpen, så jeg måtte vaske så unødvendig ofte. Kjipt å sitte i sofaen og amme mens du ser valpen tisse, bæsje, tråkke i det og løpe rundt hele leiligheten før du får gjort noe med det :p
Vet ikke når du har fått valp, men når når de er leveringsklare rundt 8uker, syntes jeg det er i meste laget for oppdretter å få de reine. Når du sier det, at du ikke kunne løpe fort nok ut? Har du hatt langer hunder før? Hvis du syntes det var tungvindt å få hunden renslig samtidig som du hadde baby, hvordan kan du forvente at oppdretter klarer det? Altså få rundt 8 valper renslige, når alle må ut til forskjellige tider? Valper er jo ikke veldig koordinerte akkurat :p

hva slags rase har du? Jeg tenker som så at buret kommer til å være hyppig i bruk frem til valpen er renslig(jeg er ikke noe for å bure hundene inne), altså at valpen sitter i bur når jeg ammer, er på do eller ikke har "mulighet" til å følge med på den. Kommer selvsagt til å lufte den ofte!

Noen her som har erfaringer de vil dele om å ha valp og baby samtidig?:)
Det blir som å ha to babyer:)

Du må prioritere begge to. Men én hund lærer mye fortere og trenger også mye oppfølging for som du sier de første ukene har mye å si!

Vi har bestemt oss for å få valp og kattunge samtidig. Men skal vente til at neste mann er født og den er rundt året for da er det sommer tid. Noe som er veldig praktisk for å ta seg nye små dyr:)

Oppdrettere som gir valper ut når de er 8 uker er idioter i mine øyne!! Valpene har MYE å lære av moren frem til de er 11-12 uker gamle..Er stor forskjell på de valpene som får 3-4 uker ekstra med mor på alle områder hvordan valpene vil bli i voksen alder! Gode oppdrettere som vil valpene sitt beste og ikke tenker bare på penger klarer faktisk å få valpene tørre på 12 uker! Snakker av erfaring da jeg har hatt noen kull! Men det å skaffe valp samtidig som baby er dumt,en valp krever mye i starten,samme som en baby. Her er det stor forskjell fra rase til rase..vent med hund til ungen er rundt året..å skaff hund på vårparten i stedet for vinter..lettere å få de tørre å de kan være mye ute er mitt tips

Vi fikk vår første hund når guttungen var 2 måneder. Det var faktisk veldig lite problemer med det. En rolig liten kar, og en sovebaby.
Han var ca 10 uker når vi fikk han og han var tilnærmet stueren. Vi måtte dessverre avlive han pga alvorlig sykdom hos han, når han var 8 måneder.
Neste valp kom da ca 3 måneder senere. Han fikk vi ved 8 uker. Ikke helt stueren, men roligere i starten og lett å lære opp. Vi bodde i tillegg på et annet sted, med større hage, så lettere å lufte.
Synes generellt det har gått veldig greit med valper og baby.
Men samtidig er gutten vår en rolig gutt, som har sover mye og hvert veldig tålmodig. Har fint kunnet sitti på gulvet med begge og leka ned hunden, mens guttungen har leka på babygymnen, han syntes også det var hysterisk morsomt når vi kasta leker til hunden som den henta :p

Det blir som å ha to babyer:)

Du må prioritere begge to. Men én hund lærer mye fortere og trenger også mye oppfølging for som du sier de første ukene har mye å si!

Vi har bestemt oss for å få valp og kattunge samtidig. Men skal vente til at neste mann er født og den er rundt året for da er det sommer tid. Noe som er veldig praktisk for å ta seg nye små dyr:)
Ja det er jo to babyer så :p veldig kjekt på sommeren, vi får valpen i mai som passer strålende med tanke på været :happy:

Vet ikke når du har fått valp, men når når de er leveringsklare rundt 8uker, syntes jeg det er i meste laget for oppdretter å få de reine. Når du sier det, at du ikke kunne løpe fort nok ut? Har du hatt langer hunder før? Hvis du syntes det var tungvindt å få hunden renslig samtidig som du hadde baby, hvordan kan du forvente at oppdretter klarer det? Altså få rundt 8 valper renslige, når alle må ut til forskjellige tider? Valper er jo ikke veldig koordinerte akkurat :p

hva slags rase har du? Jeg tenker som så at buret kommer til å være hyppig i bruk frem til valpen er renslig(jeg er ikke noe for å bure hundene inne), altså at valpen sitter i bur når jeg ammer, er på do eller ikke har "mulighet" til å følge med på den. Kommer selvsagt til å lufte den ofte!
Du nevnte da 12 uker her, det er jo stor forskjell på 8 og 12 :p Oppdretteren vi brukte da hadde kun tre valper i kullet, så jeg syntes de burde fått med seg litt mer ja :p I tillegg så pleier flere av oppdretterne jeg kjenner å levere fra seg tørre valper, så det er ikke umulig. Det var upraktisk å få valpen tørr samtidig som babyen min var så liten, fordi jeg kunne gjort det langt raskere hvis jeg kunne følge med i større grad. Den valpen var sort elghund, men har hatt flere andre raser før, og har en annen nå :)

Dette gikk plutselig fra å være et helt vanlig svar til at jeg føler du angriper meningen min, så da må jeg jo kunne spørre deg om det samme, hvor mange hunder har du hatt før siden du spør om dette her? Jeg sa at hvis jeg skulle hatt valp og baby samtidig igjen ville jeg foretrukket at den kom stueren, men at ellers gikk alt bra. Nå har jeg vel og merke en annen bosituasjon som gjør at jeg ville hatt muligheten til å lufte valpen langt lettere enn sist, så det ville nok gått helt fint uansett

Oppdrettere som gir valper ut når de er 8 uker er idioter i mine øyne!! Valpene har MYE å lære av moren frem til de er 11-12 uker gamle..Er stor forskjell på de valpene som får 3-4 uker ekstra med mor på alle områder hvordan valpene vil bli i voksen alder! Gode oppdrettere som vil valpene sitt beste og ikke tenker bare på penger klarer faktisk å få valpene tørre på 12 uker! Snakker av erfaring da jeg har hatt noen kull! Men det å skaffe valp samtidig som baby er dumt,en valp krever mye i starten,samme som en baby. Her er det stor forskjell fra rase til rase..vent med hund til ungen er rundt året..å skaff hund på vårparten i stedet for vinter..lettere å få de tørre å de kan være mye ute er mitt tips
Siden du er oppdretter og har erfaring med det, hvorfor bør de være hos moren til de er 12uker? De fleste oppdrettere jeg har snakka med som leverer valper ved 3mnd alder begrunner det med at det er da de begynner å se hvilken av valpene som har mest potensialet i utstilling.
Vi får valpen i mai så været er ikke noe problem :)

Vi fikk vår første hund når guttungen var 2 måneder. Det var faktisk veldig lite problemer med det. En rolig liten kar, og en sovebaby.
Han var ca 10 uker når vi fikk han og han var tilnærmet stueren. Vi måtte dessverre avlive han pga alvorlig sykdom hos han, når han var 8 måneder.
Neste valp kom da ca 3 måneder senere. Han fikk vi ved 8 uker. Ikke helt stueren, men roligere i starten og lett å lære opp. Vi bodde i tillegg på et annet sted, med større hage, så lettere å lufte.
Synes generellt det har gått veldig greit med valper og baby.
Men samtidig er gutten vår en rolig gutt, som har sover mye og hvert veldig tålmodig. Har fint kunnet sitti på gulvet med begge og leka ned hunden, mens guttungen har leka på babygymnen, han syntes også det var hysterisk morsomt når vi kasta leker til hunden som den henta :p
Utrolig trist at den ble syk! Mista selv vår hund når dattera var 2mnd. Godt å se at det finnes positive historier om å ha valp og baby samtidig!

Du nevnte da 12 uker her, det er jo stor forskjell på 8 og 12 :p Oppdretteren vi brukte da hadde kun tre valper i kullet, så jeg syntes de burde fått med seg litt mer ja :p I tillegg så pleier flere av oppdretterne jeg kjenner å levere fra seg tørre valper, så det er ikke umulig. Det var upraktisk å få valpen tørr samtidig som babyen min var så liten, fordi jeg kunne gjort det langt raskere hvis jeg kunne følge med i større grad. Den valpen var sort elghund, men har hatt flere andre raser før, og har en annen nå :)

Dette gikk plutselig fra å være et helt vanlig svar til at jeg føler du angriper meningen min, så da må jeg jo kunne spørre deg om det samme, hvor mange hunder har du hatt før siden du spør om dette her? Jeg sa at hvis jeg skulle hatt valp og baby samtidig igjen ville jeg foretrukket at den kom stueren, men at ellers gikk alt bra. Nå har jeg vel og merke en annen bosituasjon som gjør at jeg ville hatt muligheten til å lufte valpen langt lettere enn sist, så det ville nok gått helt fint uansett
Les det med snillebriller, mente ikke å angripe :)
Jeg nevnte ikke 12 uker?? Får valpen når den er 9uker. Forje hund hadde et uhell inne, det var det. Regner ikke med det går like fort nå selvfølgelig (:

Les det med snillebriller, mente ikke å angripe :)
Jeg nevnte ikke 12 uker?? Får valpen når den er 9uker. Forje hund hadde et uhell inne, det var det. Regner ikke med det går like fort nå selvfølgelig :)
Hehe ja den er grei :p
Ja nå måtte jeg tenke grundig etter men tror den hunden også var 9 uker når jeg fikk han. Nei jeg så du skrev at det var så mye viktig sosialisering de første 12 ukene at du ikke ville ha den lengre hos oppdretter, men jeg feiltolket det bare til at du ikke ville hente den senere enn 12 uker da.
For min del så var det tissing og bæsjing inne flere ganger om dagen. Har aldri opplevd at det har gått så sakte med noen andre hunder som med han. Var upraktisk at jeg ikke kunne la han tiss rett utenfor huset heller, måtte gå et godt stykke, så måtte liksom putte babyen i vogna og gå tur for hver lufting. Vi har faktisk vurdert å skaffe valp i denne babyperioden også, fordi vi er usikker på om vi må avlive hunden vi har, og det er så praktisk å skaffe valp i permisjonstiden pluss at det er sommer. Nå ville vi jo vært to om jobben så da blir det uansett lettere, men får se hva som skjer. Vi kan ikke skaffe valp før hunden vi har er borte, for vi har ikke plass i bilen til to store hunder og barnevogn :p Det er litt morbid å si det da, men hunden vår er litt gammel og har en del vonde helseplager så vi er i en vurderingssituasjon

Vel.. nei.. men føler jeg kan svare likevel :) Har hatt valp, og to babyer, hver for seg. Og hund og baby samtidig. Men hunden var 2 år, så unghund, men ikke valp...

Men det gikk greit med voksen hund, men med valp må man ut før den spiser, etter den spiser, etter den har lekt og sovet, dvs man må ut hele tiden. Opptil hver time/halvtime. Er man "heldig" og får baby som skriker hele tiden (f.eks pga allergi eller kolikk) så er det ekstremt slitsomt. Man må t.o.m ut om natten, så se for deg at babyen våkner hver time hele natten, og hunden også, da får dere ikke sovet noenting.

Ville helt klart ventet til barnet fikk et bedre søvnmønster, noen får det ved 1-12-måneders alder. Andre ikke før de er 4 år.

Eller eventuelt kjøpt en voksen hund, men da har du risikoen med bagasje og at den angriper barna dine.

Her var det mange svarte triste historier om hvor vanskelig å ha valp. Jeg fikk valp da jeg var som sykest i graviditeten min, da jeg kastet opp 30 ganger om dagen og ikke kunne ta ordentlig vare på meg selv. Likevel var det en glede og lyspunkt å ha en fantastisk valp, valpen ble fort stueren. Det å få en hund stueren er det minste problemet når man skaffer en hund, en valp trenger mye omsorg, kos, etterhvert litt trim, og ikke minst oppdragelse og dette tar tid ;) Vanskeligste alderen hos en valp er jo da den er mellom 6 måneder og 1,5 år. Puberteten er vanskelig for hunder også :p
Tenker det blir til det du gjør det til jeg, har man forventninger om at det blir tøft og vanskelig så blir det nok det. Tiden er jo egentlig perfekt, for du er jo hjemme og en valp skal ikke være alene :)
Jeg ville forresten ikke brukt bur andre steder enn i bil, men ville avgrenset området med skille mellom rommene :)

Siden du er oppdretter og har erfaring med det, hvorfor bør de være hos moren til de er 12uker? De fleste oppdrettere jeg har snakka med som leverer valper ved 3mnd alder begrunner det med at det er da de begynner å se hvilken av valpene som har mest potensialet i utstilling.
Vi får valpen i mai så været er ikke noe problem :)
Når en valp er rundt 8-12 uker er den inni en periode der hvor den skal lære seg samhørighet med egen art..mor lærer den i forhold til biting,hvor hard og når det er nok,den lærer hvordan den skal omgås andre hunder ved å leke med kullsøsken..mor ufarliggjøre feks dører,biler,trapp osv alt hva valpen er skeptisk til i starten da den stoler 100% på moren. Nå skal det sies at det er stor forskjell fra rase til rase så noen raser krever mer enn andre. Men som oppdretter så krever det mye av deg også å få levert trygge gode hunder til de familier som skal ha dem. Du må sosialisere dem med mennesker og dyr..miljøtrening der de lærer at lyder,biler,trikk,barn,gå i bånd osv og andre hunder ikke er "farlig" og har du mor med da så gjør faktisk hun mesteparten av jobben for deg..hun roser,kjefter,sier i fra når nok er nok osv..
Utrolig hvor bra jobb moren gjør og valpene blir trygge,tørre,tillitsfulle hunder som blir gode familiehunder. Men det krever mye av deg som oppdretter..da kan du ikke 3-5 kull i året som mange storoppdrettere har der de setter opptil 2 kull på tispa..:mad: og slenger ut engstelige valper til folk fra 7-8 ukers alderen for det blir for mye hjemme til dem..jeg hadde 1 kull i året og da gikk jeg 100% inn å tenkte ikke i forhold til penger og profitt..var mye jobb men en fantastisk opplevelse også:) mai er en perfekt tid å få hund..men tenk deg godt om i forhold til det å få barn samtidig..hvilken rase skal du ha?

vi hadde hund før vi fikk barn (har fortsatt hund).. så det var jo jobben med babyen som var overraskende for meg, ikke med hunden. Men om du ikke har barn fra før kan mine refleksjoner kanskje hjelpe litt.

Litt avhengig av ansvarsfordelinga mellom deg og samboeren så er man litt mer bundet med hund enn uten i permisjonstida. Men samtidig for de fleste som velger å ha/få hund er det jo litt dette arbeidet man ønsker seg/trives med. Så jeg er ikke negativ til det, men gir deg noen punkter du kan tenke på som jeg ikke hadde tenkt på.

- trilleturer med barselsgruppa innebar som regel at jeg måtte gå to turer den dagen fordi vi ofte gikk på kafé til eller til en av oss etterpå og da kunne jo ikke hunden være med på turen.
- hunden synes nok det var litt kjipere å gå tur med barnevogna enn uten da det begrensa mine muligheter til å legge inn litt hjernetrim/lydighetstrening.
- mange råder deg til å sove når babyen sover. Men den tida ble for meg ofte brukt til å gå tur med hunden siden da slapp jeg en våken og misfornøyd baby i vogna (dette hjelper når de begynner å bruke sportsvogn og kan være med å oppdage verden rundt).

Summa sumarum synes jeg permisjonstida med hund gikk fint. Det var tyngre da sønnen min skulle begynne i barnehage og man oppdaget hvor få timer hverdagen har. Men dette også gikk seg til etterhvert. Nå venter vi barn nr 2. Er veldig glad gor at vi denne gangen bor i hus og ikke i leilighet så hunden i større grad kan være en del av familien når vi er ute og leker o.l. og at vi har mulighet til å slippe den rett utenfor døra for morgen og kveldstissing istedenfor å måtte kle på seg for å gå tur.

Hehe ja den er grei :p
Ja nå måtte jeg tenke grundig etter men tror den hunden også var 9 uker når jeg fikk han. Nei jeg så du skrev at det var så mye viktig sosialisering de første 12 ukene at du ikke ville ha den lengre hos oppdretter, men jeg feiltolket det bare til at du ikke ville hente den senere enn 12 uker da.
For min del så var det tissing og bæsjing inne flere ganger om dagen. Har aldri opplevd at det har gått så sakte med noen andre hunder som med han. Var upraktisk at jeg ikke kunne la han tiss rett utenfor huset heller, måtte gå et godt stykke, så måtte liksom putte babyen i vogna og gå tur for hver lufting. Vi har faktisk vurdert å skaffe valp i denne babyperioden også, fordi vi er usikker på om vi må avlive hunden vi har, og det er så praktisk å skaffe valp i permisjonstiden pluss at det er sommer. Nå ville vi jo vært to om jobben så da blir det uansett lettere, men får se hva som skjer. Vi kan ikke skaffe valp før hunden vi har er borte, for vi har ikke plass i bilen til to store hunder og barnevogn :p Det er litt morbid å si det da, men hunden vår er litt gammel og har en del vonde helseplager så vi er i en vurderingssituasjon
Noen valper tar det jo fortere en andre! Det er første hunden/valpen jeg får etter jeg har fått barn. Han forje var 6år når jeg måtte ta han, pga sykdom(uhelbredelig kreft), så han var jo rein før vi fikk datteren.
Tar plass i bilen med hund og vogn ja:hilarious:
Blir spennende å se hvor lang tid det tar med renslighet nå :) vi har heldigvis hus med relativt stor hage, + tur områder 150meter fra huset :happy:

Back
Topp