Groenendael hvis du vet hva det erHvilken rase skal dere ha?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Groenendael hvis du vet hva det erHvilken rase skal dere ha?
Jeg har hatt noen hunder før, så vet hva det vil si å ha valp! Har tross alt fått de renslige så vet når de må ut, frøkna er 9mnd når vi henter den, hun våkner 1-2 ganger om natten, ja noen valper må ut om natten, ikke alle. Men jeg har utgangsdøra to meter fra soverommet ut til hagen. Så et par svippturer ut om natten tenker jeg at jeg fint skal klareVel.. nei.. men føler jeg kan svare likevelHar hatt valp, og to babyer, hver for seg. Og hund og baby samtidig. Men hunden var 2 år, så unghund, men ikke valp...
Men det gikk greit med voksen hund, men med valp må man ut før den spiser, etter den spiser, etter den har lekt og sovet, dvs man må ut hele tiden. Opptil hver time/halvtime. Er man "heldig" og får baby som skriker hele tiden (f.eks pga allergi eller kolikk) så er det ekstremt slitsomt. Man må t.o.m ut om natten, så se for deg at babyen våkner hver time hele natten, og hunden også, da får dere ikke sovet noenting.
Ville helt klart ventet til barnet fikk et bedre søvnmønster, noen får det ved 1-12-måneders alder. Andre ikke før de er 4 år.
Eller eventuelt kjøpt en voksen hund, men da har du risikoen med bagasje og at den angriper barna dine.
Så godt å høre st det gikk bra, tiltross for en sikkelig svangerskapskvalme! Jeg tenker at det vanskeligste når jeg har baby er å få den renslig, så tenker å bruke bur de gangene jeg ammer og gir mat til frøkna(når jeg ikke kan gå ut med den), men bur er ikke noe oppbevaringsplass for hunden nei. Den skal få være hvor den ønsker, det med pubertet og trening har aldri vært noe problemHer var det mange svarte triste historier om hvor vanskelig å ha valp. Jeg fikk valp da jeg var som sykest i graviditeten min, da jeg kastet opp 30 ganger om dagen og ikke kunne ta ordentlig vare på meg selv. Likevel var det en glede og lyspunkt å ha en fantastisk valp, valpen ble fort stueren. Det å få en hund stueren er det minste problemet når man skaffer en hund, en valp trenger mye omsorg, kos, etterhvert litt trim, og ikke minst oppdragelse og dette tar tidVanskeligste alderen hos en valp er jo da den er mellom 6 måneder og 1,5 år. Puberteten er vanskelig for hunder også
Tenker det blir til det du gjør det til jeg, har man forventninger om at det blir tøft og vanskelig så blir det nok det. Tiden er jo egentlig perfekt, for du er jo hjemme og en valp skal ikke være alene
Jeg ville forresten ikke brukt bur andre steder enn i bil, men ville avgrenset området med skille mellom rommene![]()
Jeg har ikke noe samboer, men er ikke noe problem for barnefar å være her etter frøkna har lagt seg til å sove(eller før for den sak skyld). Jeg har tenkt at bæreselen kommer til å bli hyppig i bruk! For å kunne gå ordentlige turer. Har også hage og tur områder rett ved huset. De fleste i barselgruppen min skal tilbake til jobb nå. Men vi møtes mer i åpen barnehage en for å gå turer. Å jeg tenker at etterhvert må valpen klare å være 1-2alene. De fleste er jo ikke så heldige å kunne være borte fra jobb å hjemme med valpen til den er over ett årvi hadde hund før vi fikk barn (har fortsatt hund).. så det var jo jobben med babyen som var overraskende for meg, ikke med hunden. Men om du ikke har barn fra før kan mine refleksjoner kanskje hjelpe litt.
Litt avhengig av ansvarsfordelinga mellom deg og samboeren så er man litt mer bundet med hund enn uten i permisjonstida. Men samtidig for de fleste som velger å ha/få hund er det jo litt dette arbeidet man ønsker seg/trives med. Så jeg er ikke negativ til det, men gir deg noen punkter du kan tenke på som jeg ikke hadde tenkt på.
- trilleturer med barselsgruppa innebar som regel at jeg måtte gå to turer den dagen fordi vi ofte gikk på kafé til eller til en av oss etterpå og da kunne jo ikke hunden være med på turen.
- hunden synes nok det var litt kjipere å gå tur med barnevogna enn uten da det begrensa mine muligheter til å legge inn litt hjernetrim/lydighetstrening.
- mange råder deg til å sove når babyen sover. Men den tida ble for meg ofte brukt til å gå tur med hunden siden da slapp jeg en våken og misfornøyd baby i vogna (dette hjelper når de begynner å bruke sportsvogn og kan være med å oppdage verden rundt).
Summa sumarum synes jeg permisjonstida med hund gikk fint. Det var tyngre da sønnen min skulle begynne i barnehage og man oppdaget hvor få timer hverdagen har. Men dette også gikk seg til etterhvert. Nå venter vi barn nr 2. Er veldig glad gor at vi denne gangen bor i hus og ikke i leilighet så hunden i større grad kan være en del av familien når vi er ute og leker o.l. og at vi har mulighet til å slippe den rett utenfor døra for morgen og kveldstissing istedenfor å måtte kle på seg for å gå tur.
Det vet du best selv
Jeg har hatt noen hunder før, så vet hva det vil si å ha valp! Har tross alt fått de renslige så vet når de må ut, frøkna er 9mnd når vi henter den, hun våkner 1-2 ganger om natten, ja noen valper må ut om natten, ikke alle. Men jeg har utgangsdøra to meter fra soverommet ut til hagen. Så et par svippturer ut om natten tenker jeg at jeg fint skal klare![]()
Ja! Er veldig spent på hvordan det blir! Når frøkna våkner er det kun for pupp, får håpe det varerDet vet du best selvog alle valper er forskjellige, som du sier. Noen trenger ikke å tisse om natten, andre må ut hver time. Det må man ta litt på sparket. Men som sagt kan jeg ikke anbefale valp og baby samtidig
Mine barn har hatt periodevis god og dårlig søvn. Sov bedre som 9 mnd enn 16 mnd.
Jeg har ikke noe samboer, men er ikke noe problem for barnefar å være her etter frøkna har lagt seg til å sove(eller før for den sak skyld). Jeg har tenkt at bæreselen kommer til å bli hyppig i bruk! For å kunne gå ordentlige turer. Har også hage og tur områder rett ved huset. De fleste i barselgruppen min skal tilbake til jobb nå. Men vi møtes mer i åpen barnehage en for å gå turer. Å jeg tenker at etterhvert må valpen klare å være 1-2alene. De fleste er jo ikke så heldige å kunne være borte fra jobb å hjemme med valpen til den er over ett årså må starte i det små å være litt og litt vekk før det blir mange timer
![]()
Ja min bestemor hadde slike hunder før hun ble for gamel og skaffet seg puddel,)Groenendael hvis du vet hva det er![]()
Joda det er deilig å kunne reise hvor man vil når man vil uten å ha dårlig samvittighet for hunden. Men er jo en del man ikke kan når man har barn helder. Må være hjemme klokka 6 hver dag for legging, jeg føler meg rett og slett ikke komplett uten hundAah.. hvis babyen alt er født og du vet hvordan hun er (med tålmodighet og slikt) så er det jo mye lettere å ta et valg. Spesielt siden du har hatt hund før så er det jo bare et spørsmål om du ønsker den livsstilen eller ikke![]()
De er jo så herlige! Ikke mange som har hørt om de daJa min bestemor hadde slike hunder før hun ble for gamel og skaffet seg puddel,)
Så godt å høre st det gikk bra, tiltross for en sikkelig svangerskapskvalme! Jeg tenker at det vanskeligste når jeg har baby er å få den renslig, så tenker å bruke bur de gangene jeg ammer og gir mat til frøkna(når jeg ikke kan gå ut med den), men bur er ikke noe oppbevaringsplass for hunden nei. Den skal få være hvor den ønsker, det med pubertet og trening har aldri vært noe problem![]()
Litt avhengig av hvor krevende linjer den er fra (bruks eller show) så tror jeg det er en av de greiere rasene å ga med baby.Groenendael hvis du vet hva det er![]()
Valpen kommer fra brukt og show linjer, faren har trent noe ipo, moren har konkurrert i lydighet og bruks(men hun er også besøkshund for rødekors). Jeg er veldig vandt med hund og har hatt 4 belgere før så det går nok bra mtp rasenLitt avhengig av hvor krevende linjer den er fra (bruks eller show) så tror jeg det er en av de greiere rasene å ga med baby.
Personlig ville jeg vært mest betenkt ikke for baby stadiet på dem begge, men når de er 1-2 år, og bikkja er i puberteten og krever mye mosjon og ungen er ganske mobil også.
Valpestadiet tror jeg skal gå fint.
Og renslighetstrening er ikke så ille på hunder, men jeg skjønner godt at du vil ta deg av sosialisering selv. Jeg ville heller ikke latt noen andre ta seg av sosialisering om jeg hadde hatt muligheten til å gjøre det selv, så har man mulighet til det er 8 uker en fin alder å få hunden på.
Nå er jeg super nyskjerrig på hvor du skal få hund fra! Har to terver selv, og termin i juni!Valpen kommer fra brukt og show linjer, faren har trent noe ipo, moren har konkurrert i lydighet og bruks(men hun er også besøkshund for rødekors). Jeg er veldig vandt med hund og har hatt 4 belgere før så det går nok bra mtp rasenpuberteten har jeg ikke lagt noe særlig merke til med noen av de tidligere hundene, er på sosialisering en dag i uka, pluss at de rundt oss har hunder. Har aldri lagt merke til at de trenger noe mer mosjon under puberteten enn ellers?
Haha da måtte jeg selvfølgelig søke deg oppNå er jeg super nyskjerrig på hvor du skal få hund fra! Har to terver selv, og termin i juni!
Hilsen leder for NBFK Hordaland xD
Haha da måtte jeg selvfølgelig søke deg oppSkal ha fra kennel Thunderwolf i Sverige
![]()
Btw. Så utrolig fine og mørke terver du har!Nå er jeg super nyskjerrig på hvor du skal få hund fra! Har to terver selv, og termin i juni!
Hilsen leder for NBFK Hordaland xD
Valpen kommer fra brukt og show linjer, faren har trent noe ipo, moren har konkurrert i lydighet og bruks(men hun er også besøkshund for rødekors). Jeg er veldig vandt med hund og har hatt 4 belgere før så det går nok bra mtp rasenpuberteten har jeg ikke lagt noe særlig merke til med noen av de tidligere hundene, er på sosialisering en dag i uka, pluss at de rundt oss har hunder. Har aldri lagt merke til at de trenger noe mer mosjon under puberteten enn ellers?
Har hatt begge men siste var hanhund, og vi skal ha hanhund nå også! Alt er jo etter hva man er vandt med! Og ikke minst treningen. Jeg syntes hannhunder er SÅ mye lettere en tisper, rett og slett fordi jeg syntes de er bedre å trene med. Men jeg er glad i lydighetstrening(for et grusomt navn foresten), så målet er lydighetstrening champion innen tre årHar du hatt tisper eller hannhund?
Her har begge hundene våre glemt alt de hadde lært når de kom i puberteten, begynte å stikke av og ørene var lukket. Akkurat som en på 14 år
Da har vi måtte økt en del på trening (begynt på nytt), mer mosjonen og mer tålmodighet. Så når de har nådd toårsalderen har de roet seg mye og alt har liksom falt på plass. Tror dette er veldig vanlig, og som min dyrlege sier mange er ikke forberedt på dette, derfor omplasseres mange hunder mellom 1 og 2 år.
Er kanskje litt forskjell på rase også, men alle hundeeiere jeg har snakket med har opplevd det samme. Men hannhunder er kanskje verst![]()
Har hatt begge men siste var hanhund, og vi skal ha hanhund nå også! Alt er jo etter hva man er vandt med! Og ikke minst treningen. Jeg syntes hannhunder er SÅ mye lettere en tisper, rett og slett fordi jeg syntes de er bedre å trene med. Men jeg er glad i lydighetstrening(for et grusomt navn foresten), så målet er lydighetstrening champion innen tre år![]()
Folk er jo forskjellige, jeg liker hannhunder bedre fordi jeg liker ikke den "bitchingen" til tispene. Forje hunden var også en hormonbumbe når tispene hadde løpetid et par år. Også var det helt greit, siste årene var han helt gal men kun de 3dagene løpetiden var på det værste! Men når jeg snakker med andre sier de fleste at de syntes tisper er lettereVi også synes lydighet er gøy og veldig morsomt å drive med, men jeg har motsatt erfaring enn deg. Vår første var lett å lære, og veldig lydig det var tispe. Litt slitsom i løpetiden da
Mens hannhunden var en hormonbombe og vært veldig slitsom å trene med, men blitt fantastisk nå etter fylte to år og mye trening, men så fort det er løpetid så er han en hormonbombe igjen![]()