Den store TO-DO-LISTE tråden :)

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Jeg lurer på hva mer man kan gjøre mens man venter på å bli mamma? Vi har fått inn alt vi trenger av klær for de første 4 mnd. Vogna er i posten på vei hit. Barnerommet er pusset opp og møblert. Fødebægen pakker jeg i siste liten. Skal ikke bake noe og fryse i forveien... Hva mer bør stå på To do - liste? Liker nemlig å ha en oversikt/plan og krysse av for å se at vi er mer og mer klare for en ny hverdag. Har jeg glemt noe? Hva står fortsatt på din liste? Kanskje en slik tråd kan hjelpe oss å holde oversikt og gi en spark bak for å bli ferdig fortere?

Min to-do-list (arver det meste):
  • Hente sengetøy: sengesett, dyne, pute, tisselaken
  • Hente lekene for den første tiden
  • Hente bilsete
  • Alt til bading: badekar, badetermometer, badeklut (kjøpe på eBay)
  • Til mating: brystpumpe, flasker
Dette er vel alt som er igjen. Ble plutselig noe selv om jeg trodde jeg var helt klar :) Skal nå surfe eBay litt...

•Kjøpe inn amme "firstaidkit". Dvs; ammekompresser, ammeinnlegg, melkeoppsamlere og ammesalve. Dette vet jeg at jeg trenger i starten da brystene blir litt såre den første uken selv om jeg har riktig ammestilling . •Gjøre klar lekegrind, blir sovestedet til baby den første tiden pga en toåring i hus som jeg er redd skal bli litt klåfingret når det kommer ny baby i hus [emoji6] •Kjøpe en liten 'next2me' seng som vi kan ha i starten ved siden av vår seng. Pleier ikke bruke den "store" grindsengen før baby er blitt ca 3-5 mnd.

Har kun ting som kan kjøpes rett før eller etter fødselen, resten er gjort.
Mangle bare å forske ut hvor sprinkelsengen skal stå på vårt rom (det er litt trangt om plassen der), og bære vugga ned i stua hvor den skal stå :-)
Setter i gang med vogn trening på min snart 8 år gamle, 64 kilo tunge DC hanne nå på mandag. Spent på hvordan det blir å gå :-)

Vaske opp klær og legge dem på plass.
Kjøpe inn ammeinnlegg, ammeskjold (til å samle opp det som lekker under ammingen).
Brystpumpe, flasker, smokk.
Bleier, babysåper, nesesuger, salver, litt aptek ting etc
Male ferdig sprinkelseng
Madrass til sprinkelseng
Babydyne
Pakke fødebag

Sy vognpose
Strikke ferdig babyteppet.

•Kjøpe inn amme "firstaidkit". Dvs; ammekompresser, ammeinnlegg, melkeoppsamlere og ammesalve. Dette vet jeg at jeg trenger i starten da brystene blir litt såre den første uken selv om jeg har riktig ammestilling . •Gjøre klar lekegrind, blir sovestedet til baby den første tiden pga en toåring i hus som jeg er redd skal bli litt klåfingret når det kommer ny baby i hus [emoji6] •Kjøpe en liten 'next2me' seng som vi kan ha i starten ved siden av vår seng. Pleier ikke bruke den "store" grindsengen før baby er blitt ca 3-5 mnd.

Hva er ammekompresser? :)

Vaske klær, sengetøy, kluter og diverse og få de inn i skapet.

Strikke ferdig hentesett (liten ufrivillig pause pga senebetennelse).

Kjøpe inn apotekvarer som Mesoft, krem, olje og babyparacet.

Skru opp stellebord, vugge og bedside crib.

Få pakket ut og testet flaskesterilisatoren og baby call med video.

Sterilisere flasker.

Kjøpe inn flere smokker.

Vaske soverommet ekstra grundig.

Pakke fødebag.

Kjøpe storebrorgave til sønnen på 4.

Finne fram vår-og sommertøyet mitt, og pakke vekk det meste av vintertøy.

Slette og overføre en del bilder, på både speilreflekskamera og mobil.

Ego-aktiviteter som å farge hår (har ikke gjort det på flere måneder) og utføre fotpleie.

Hvis jeg orker: bake litt og fryse ned. Jeg savnet å ha litt pizzasnurrer og boller i fryseren sist.

Mannen min må lage "vognskinner" ned trappa ved hovedinngangen.

Lage liste til mannen over hva han skal vaske av hus og hjem når jeg ligger på sykehuset med lille:) Jeg regner med å få gjort en del selv rett før lille kommer ettersom jeg skal ha planlagt keisersnitt.

Vaske klær, sengetøy, kluter og diverse og få de inn i skapet.

Strikke ferdig hentesett (liten ufrivillig pause pga senebetennelse).

Kjøpe inn apotekvarer som Mesoft, krem, olje og babyparacet.

Skru opp stellebord, vugge og bedside crib.

Få pakket ut og testet flaskesterilisatoren og baby call med video.

Sterilisere flasker.

Kjøpe inn flere smokker.

Vaske soverommet ekstra grundig.

Pakke fødebag.

Kjøpe storebrorgave til sønnen på 4.

Finne fram vår-og sommertøyet mitt, og pakke vekk det meste av vintertøy.

Slette og overføre en del bilder, på både speilreflekskamera og mobil.

Ego-aktiviteter som å farge hår (har ikke gjort det på flere måneder) og utføre fotpleie.

Hvis jeg orker: bake litt og fryse ned. Jeg savnet å ha litt pizzasnurrer og boller i fryseren sist.

Mannen min må lage "vognskinner" ned trappa ved hovedinngangen.

Lage liste til mannen over hva han skal vaske av hus og hjem når jeg ligger på sykehuset med lille:) Jeg regner med å få gjort en del selv rett før lille kommer ettersom jeg skal ha planlagt keisersnitt.

Trenger man babyparacet? Barn under 3 mnd får vel ikke "lov" til å ha feber uten at man skal dra til legen? Jeg har ikke tenkt på det, rett og slett..

Trenger man babyparacet? Barn under 3 mnd får vel ikke "lov" til å ha feber uten at man skal dra til legen? Jeg har ikke tenkt på det, rett og slett..

Godt spørsmål, og riktig at man skal kontakte lege/legevakt dersom babyer under 3 måneder har feber. Gis kun i samråd med lege. Jeg hadde det tilgjengelig (paracet 0-4 måneder/ 3-6 kg) med førstemann, men fikk heldigvis ikke behov for det :)

Kjøpe madrass til seng
Kjøpe bilstol og vogn (3 i 1)
Pakke sminke og klær til meg selv i fødebagen
Strikke ferdig bukse og sokker til hentesett
Hekle ferdig uro
Flytte vugge og vippestol inn i stue
Feste gulvlister, henge opp bilder og settekasse på babyrom.
Vaske opp de siste klærne

Det er vanlig å få reaksjon etter vaksine f.eks og da kan det være greit med paracet på lur. Tror det var etter vaksinen på 3 mndskontrollen jeg ga jenta mi paracet for første gang. (Helsesøster sa at det var en vanlig bivirkning og at jeg kunne gi paracet) :)

Det er vanlig å få reaksjon etter vaksine f.eks og da kan det være greit med paracet på lur. Tror det var etter vaksinen på 3 mndskontrollen jeg ga jenta mi paracet for første gang. (Helsesøster sa at det var en vanlig bivirkning og at jeg kunne gi paracet) :)

Ja, etter 3 mnd er det vel "lov" så vidt jeg husker[emoji6] Var etter vaksinen ved 3 mnd jeg gikk til innkjøp av Paracet i tilfelle reaksjon [emoji4]

Lista ble nå kortere.

Min to-do-list (arver det meste):
  • Hente sengetøy: sengesett, dyne, pute, tisselaken CHECK Tisselaken valgte jeg å kjøpe nytt.
  • Hente lekene for den første tiden CHECK
  • Hente bilsete
  • Alt til bading: badekar, badetermometer, badeklut (kjøpe på eBay)
  • Til mating: brystpumpe, flasker CHECK

Kommer sakte men sikkert i mål her merker jeg [emoji3] De få ting som mangler nå er:
*Madrass til Bedside-crib
*Sengetøy
*Div til stelling: oljer, salver osv

- Her må hele barnerommet pusses opp. Har ikke hatt tid eller ork til å begynne enda, men gidder faktisk ikke stresse med det. Hun skal jo ligge på vårt rom i mange måneder.
- Har begynt å vaske litt klær og tror vi har nok til de første månedene. Venter hvertfall til hun er kommet ut og ser an behovet før jeg kjøper mer i 50/56
- Av utstyr har vi hvertfall det som trengs mest. Kommode mangler vi, men den er bestilt. Babynest har jeg lyst på, men ikke bestemt oss for om vi skal kjøpe enda. Bæresele kunne jeg også tenkt meg, men avventer og ser om jeg finner billigere fint brukt eller om jeg virkelig trenger det. Babygym venter jeg også med. Økonomien er ganske stram for tiden
- Må strikke ferdig vognteppet. Kunne tenkt meg å lage hentesett også, men aldri strikket et klesplagg i mitt liv og kan kun heeeelt enkelt strikking med rette og vrange masker så vet ikke helt...
- Må vel snart tenke på fødebag? Hvertfall få skrevet en liste på hva jeg må huske å pakke med

Jeg har nå begynt å planlegge hva vi trenger og å kalkulere pris. :-)

- Her må hele barnerommet pusses opp. Har ikke hatt tid eller ork til å begynne enda, men gidder faktisk ikke stresse med det. Hun skal jo ligge på vårt rom i mange måneder.
- Har begynt å vaske litt klær og tror vi har nok til de første månedene. Venter hvertfall til hun er kommet ut og ser an behovet før jeg kjøper mer i 50/56
- Av utstyr har vi hvertfall det som trengs mest. Kommode mangler vi, men den er bestilt. Babynest har jeg lyst på, men ikke bestemt oss for om vi skal kjøpe enda. Bæresele kunne jeg også tenkt meg, men avventer og ser om jeg finner billigere fint brukt eller om jeg virkelig trenger det. Babygym venter jeg også med. Økonomien er ganske stram for tiden
- Må strikke ferdig vognteppet. Kunne tenkt meg å lage hentesett også, men aldri strikket et klesplagg i mitt liv og kan kun heeeelt enkelt strikking med rette og vrange masker så vet ikke helt...
- Må vel snart tenke på fødebag? Hvertfall få skrevet en liste på hva jeg må huske å pakke med

Med førstemann så stressa vi så sinnsykt med det barnerommet, og alt måtte være klart! Barnet brukte det aldri og vi flyttet da han var 6 mnd. Så denne gangen har vi ikke stressa i det hele tatt. Så lite stress, at mannen tenkte å starte på prosjektet oppussing innløpet av sommeren/høsten.

Det er ganske mange ting man kan vente med og kjøpe i etterkant. Jeg husker at babygym/ammepute/bæresele osv var ting vi kjøpte i etterkant da vi så om vi trengte det eller ikke. Faktisk så sendte jeg mannen på shopping [emoji85]

Jeg pakket mye og hadde liste på hva jeg manglet i fødebagen, det var jeg glad for husker jeg, for da vannet gikk midt på natta så er man ikke helt våken :p

Back
Topp