Frustrert/irritert/sint..

SingerAlite

Gift med forumet
VIP
Novemberlykke 2015
Vi skal flytte til et hus og får nye husverter.. fikk for noen dager siden en kredittsjekk fra Telia. Ble jo litt sånn skeptisk da jeg ikke har noe mobilabonnement i mitt navn der, heller ikke hatt noe annet forhold til Telia. Jeg ringte for å sjekke at ingenting var blitt opprettet i mitt navn, og det var det heldigvis ikke. Det var en bedrift i Sandnes som hadde tatt kredittsjekk på meg. De i Telia sa det kunne være menneskelig feil, at de hadde tastet feil nummer og fått personnummeret mitt istedet for bedriftsnummer til en ansatt eller noe, men de skulle selvfølgelig sjekke for sikkerhetsskyld. Plutselig får samboer tlf fra sønnen til de nye husvertene. Det var han som hadde tatt kredittsjekk på meg på vegne av sine foreldre! Det kokte i topplokket mitt. Trodde slikt var ulovlig? Hadde de spurt eller sagt noe om det, så hadde det vært en helt annen ting, men de gjorde dette bak ryggen min. Føler nå jeg ikke vil flytte til det huset lenger.. de unnskyldte seg med at de hadde hatt dårlige leieboere før, og ville vite hvem de leide ut til

Jeg hadde klikket i vinkel! Det er klin ulovlig! Du skal samtykke til kredittsjekk ellers så er det straffbart. Jobber han i telia og har gjort dette gjennom jobb?

Her i huset hadde vi faktisk anmeldt det, for det der er hårreisende. Hadde IKKE flyttet inn en plass de hadde gjort noe sånt, hvem vet hvaslags annet piss de kan finne på.

Red: etter litt googling ser jeg at det ikke er ulovlig, men vi hadde ikke tatt det pent å bli kredittsjekket uten å ha sagt ja til det på forhånd! Har aldri engang hørt om kredittsjekk ingen av leietakere før; og har aldri blitt spurt om betalingsevne fra en utleier.

Last edited:
Vi skal flytte til et hus og får nye husverter.. fikk for noen dager siden en kredittsjekk fra Telia. Ble jo litt sånn skeptisk da jeg ikke har noe mobilabonnement i mitt navn der, heller ikke hatt noe annet forhold til Telia. Jeg ringte for å sjekke at ingenting var blitt opprettet i mitt navn, og det var det heldigvis ikke. Det var en bedrift i Sandnes som hadde tatt kredittsjekk på meg. De i Telia sa det kunne være menneskelig feil, at de hadde tastet feil nummer og fått personnummeret mitt istedet for bedriftsnummer til en ansatt eller noe, men de skulle selvfølgelig sjekke for sikkerhetsskyld. Plutselig får samboer tlf fra sønnen til de nye husvertene. Det var han som hadde tatt kredittsjekk på meg på vegne av sine foreldre! Det kokte i topplokket mitt. Trodde slikt var ulovlig? Hadde de spurt eller sagt noe om det, så hadde det vært en helt annen ting, men de gjorde dette bak ryggen min. Føler nå jeg ikke vil flytte til det huset lenger.. de unnskyldte seg med at de hadde hatt dårlige leieboere før, og ville vite hvem de leide ut til

Dette er veldig vanlig så pust med magen nå ;)

Er jo spess at de ikke har sakt ifra da, men å kredittsjekke leietakere er helt innafor, skal faktisk begynne med det selv etter å ha brendt oss gjentatte ganger.

Hei!

Jeg kunne blitt litt småirritert over at de ikke sa ifra, men det er, som andre over her nevner, veldig vanlig, og det er jo egentlig bare fint at de faktisk er seriøse folk, sant? :)

Som jeg sa, om de sa ifra hadde det vært noe annet. Ble jo stresset over om det var noe svindlere på gang :( får ta med meg hormonene og roe meg litt.

Kan jeg kredittsjekke leietakere?

• Ja, privatpersoner som leier ut egen bolig eller sekundærbolig har anledning til å kredittsjekke potensielle leietakere. Det henger sammen med at det er en økonomisk risiko forbundet med leieforholdet.

Profesjonelle utleiere har derimot ikke anledning til å kredittsjekke leietakere. Den økonomiske risikoen en profesjonell utleier løper, vil være å betrakte som ordinær risiko knyttet til forretningsdrift.

Jeg hadde klikket i vinkel! Det er klin ulovlig! Du skal samtykke til kredittsjekk ellers så er det straffbart. Jobber han i telia og har gjort dette gjennom jobb?

Her i huset hadde vi faktisk anmeldt det, for det der er hårreisende. Hadde IKKE flyttet inn en plass de hadde gjort noe sånt, hvem vet hvaslags annet piss de kan finne på.

Red: etter litt googling ser jeg at det ikke er ulovlig, men vi hadde ikke tatt det pent å bli kredittsjekket uten å ha sagt ja til det på forhånd! Har aldri engang hørt om kredittsjekk ingen av leietakere før; og har aldri blitt spurt om betalingsevne fra en utleier.
Nei det er ikke ulovlig å ingenting å hverken klikke i vinkel eller anmelde

Helt feil. Dette er veldig vanlig og helt lovlig.

Synest det ville vert ubehagelig å blitt kredittsjekka om du ikke var klar over det. Og iallefall av telia? Hvordan fikk de det til?

Du har i hvert fall full rett til å bli irritert, med eller uten hormoner;)

Hvis dere leser slutten av innlegget så har jeg korrigert det. Men vi hadde faktisk klikket, for det er uaktuelt å ikke få forhåndsvarsel om sånt.

Det er ikke pålagt å informere om dette da det alltid sendes gjenpartabrev etter en kredittsjekk, der skal det informeres om hvem som har utført kredittsjekken

Hvis dere leser slutten av innlegget så har jeg korrigert det. Men vi hadde faktisk klikket, for det er uaktuelt å ikke få forhåndsvarsel om sånt.
Han har sjekket via jobben sin på vegne av sine foreldre. Fikk ingen varsel annet enn et brev om at Telia hadde foretatt en kredittsjekk på meg..

Tror kanskje ikke arbeidsgiveren til han som kredittsjekket dere blir så superhappy hvis han har gjort det via jobb og i tillegg uten noen form for signatur fra dere. Min arbeidsgiver hadde ALDRI tillatt at jeg kredittsjekket noen manuelt for noe i mitt privatliv, med eller uten godkjennelse fra de det gjelder.

Edit: Hvis dere ikke bryr dere så veldig om forholdet til huseierene så hadde jeg kontaktet Telia og forklart hva som har skjedd. Dere fikk et gjenpartsbrev og etter en del undersøkelser og mistanker om at dere har blitt svindlet så kom det frem at Hans Hansen som er sønnen til huseierene deres har kredittsjekket dere uten godkjennelse.

Han har sjekket via jobben sin på vegne av sine foreldre. Fikk ingen varsel annet enn et brev om at Telia hadde foretatt en kredittsjekk på meg..

Vil tro at dette ikke faller i god jord hos Telia;) en ting er at de kanskje har lov å ta en kreditt sjekk, men ikke under et annet navn. Det tviler jeg på er lovlig.

Det er ikke pålagt å informere om dette da det alltid sendes gjenpartabrev etter en kredittsjekk, der skal det informeres om hvem som har utført kredittsjekken

Hadde jeg/vi ikke fått spørsmål eller varsel om det på forhånd hadde vi faktisk kansellert leieavtalen. En ting er at utleier skal ha tillitt til leietaker, men vår tillit til huseier hadde vært ødelagt.
Det er rimelig sært. At de ikke engang har gjort det selv, men tatt det gjennom et system sønnen har gjennom jobb, som de har fått tilgang til fordi de er en profesjonell aktør.

Rart at det gikk via telia, det er for meg ganske uproffesjonelt og skjønner at du reagerer på at noen bruker jobben sin på å sjekke personlige ting. Samtidig er det informasjon de har rett til å sjekke, så jeg ville nok prøvd å roe ned. Det var også sønnen som gjorde det, og ikke huseierne, så sånn sett vil du sikkert ikke ha noe mer med ham å gjøre.

Burde vært gjort på lovlig vis ja. Det et lov å sjekke, så da skulle se gjort det. Ikke slik gjennom sønnens jobb. For det har han nok ikke lov til at arbeidsgiver

Hadde jeg/vi ikke fått spørsmål eller varsel om det på forhånd hadde vi faktisk kansellert leieavtalen. En ting er at utleier skal ha tillitt til leietaker, men vår tillit til huseier hadde vært ødelagt.

Det er rimelig sært. At de ikke engang har gjort det selv, men tatt det gjennom et system sønnen har gjennom jobb, som de har fått tilgang til fordi de er en profesjonell aktør.

Dette er faktisk veldig vanlig, man blir jo kredittsjekket når man tegner mobilabo, kjøper noe på faktura osv, hva er da rart med å bli kredittsjekket når man skal leie? Tenk den risikoen utleier tar da! Det er da virkelig ikke misstillitt å sjekke....

Back
Topp