Brettspill og kortspill

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Jeg vil gjerne ha tips til gode brettspill og kortspill til en som fyller 8 :) Har plutselig hatt en "vekstperiode" som gjorde at han var moden for litt mer avanserte greier enn vi har fra før av. Vi har introdusert Millionær nå, og det er helt suverent. I tillegg har vi Junior Geni som passer bra, men liker det ikke like godt som den gammeldags versjonen av det. Av kortspill går det i Idiot, husker rett og slett ikke flere kortspill :rolleyes:

Når det kommer til å prøve nye spill så syns jeg det er så variert hva man får hvis man bare kjøper spill etter beskrivelsen på esken, det kan bli total fiasko eller full klaff, men det er mye penger å kaste bort på fiasko.

Poden min er veldig glad i sjakk, diamanten, labyrint.

hmmm.... tenker..
Ja glemte å nevne at han også spiller sjakk. Diamanten er morsom, men tror vi er litt over den fasen for en stund, tror vi rett og slett "brukte det opp" :p
Labyrint er ukjent for meg?

Ja glemte å nevne at han også spiller sjakk. Diamanten er morsom, men tror vi er litt over den fasen for en stund, tror vi rett og slett "brukte det opp" :p
Labyrint er ukjent for meg?
Har han sett barnetv for litt større barn. Det med taurus som skal slime ned unger osv?
Det er det kommet et spill av.

Også finnes det er labyrint spill der en skal balansere en metallkule igjennom en labyrint. http://www.eurotoys.net/main/index.asp?site=324&vn=30-034000&gclid=CKeZ-6jCntICFQlnGQodrv0ATg (jeg suger på å forklare:rolleyes:)

Min spiller mest sånne junio-utgaver av ting (med søstra på seks) men han liker rummy.

Også spillerne de yatzy

Kortspill har vi i minimal grad lært dem, desverre. Må ta et tak der.

Frøkna her fikk ryktet går til jul, det er veldig morsomt. Og kortskalle da, men for de yngre kan man jo spille det best ved at man skriver ned egne kort, siden det er mange i spillet de ikke vet hvem er.

Battleship er gøy.

Har han sett barnetv for litt større barn. Det med taurus som skal slime ned unger osv?
Det er det kommet et spill av.

Også finnes det er labyrint spill der en skal balansere en metallkule igjennom en labyrint. http://www.eurotoys.net/main/index.asp?site=324&vn=30-034000&gclid=CKeZ-6jCntICFQlnGQodrv0ATg (jeg suger på å forklare:rolleyes:)
Åja, ja vi glemmer alltid barne-TV, men har hørt ungene i bhg snakke om det :p
Kult skal sjekke det ut. Det gamle med en kule elsket jeg når jeg var lita!

Vi spiller skip-bo, det er like morsomt for voksne som barn, og det er lett å få til! [emoji4] mange timer morro!

Tanteungen på 9 år er hekta på Scooby doo-kort. Ellers er ofte UNO en slager med mine tantebarn uavhenig av alder. Den forsvunne diamant og Norge rundt spilte jeg mye i min barndom. (Norge rundt får du utdelt plasser i Norge som en skal besøk osv. Fin måte å lære litt geografi på også).

Skipbo kort fikk en av våre en gang men det har aldri blitt brukt. Reglene forsvant. De har dukket opp. Nå må jeg se om jeg finner kortene så har vi en plan for vinterferien!
Er det sånn at det er greit eller krise om et kort er borte?

Vi spiller mye og 6åringen spiller nok endel mer avanserte spill enn klassekompisene

Her går det mye i Carcassonne, gøy for både 6åringen og voksne.
DixIt om man liker litt abstrakt tenking.
Dominion kan være aktuelt, finnes på norsk og er et artig deck-building game.
Ice cool var gøy.
Slide blast har vært populært blandt ungene.
Tenkte å etterhvert introdusere 5 tribes for han.

Ryktet går kan være kjekt for en 8åring [emoji6]
Og millionær har jo flere versjoner som og kan være kjekk å ha bare for variasjons del vi har d i kort versjon, er veldig kjekt og går noe fortere [emoji6]
Kortspill har man jo f.eks uno,
Vri8, og remy er vi kjempe fan av, har mange navn blandet annet kort og lang, men om du googler kortspill remy så får du opp regler, er veldig enkelt når man har kommet inn i det [emoji6]

Vi har en bok som heter "150 kortspill" på hytta, kjempekjekt. Kan plukke ut ett spill som man lærer seg den turen. Noen blir veldig gøy, mens andre flopper. Den har de fleste av de vanlige kortspillene beskrevet.

Sjakk vet jeg flere unger liker fra 5-6 års alderen (alltid flaut å bli knust i sjakk av noen som ikke kan lese skikkelig engang, men det er en annen sak).

Ubungo er kjempegøy, kanskje litt stress for en 8 åring, siden det går ganske fort i det spillet, men veldig gøy å ta en omgang eller to. Greit med ett spill hvor man ikke bruker mange timer på en omgang.

Han som nettopp er blitt 9 her er veldig glad i brettspill.

Her er en del spill som fungerer for voksne og for en åtteåring som er litt moden, men som ikke har for mye regler:

King of Tokyo er moro for store og små!
Carcasonne
Ubongo
Ryktet går
Ticket to ride
Alias
Roborally
7wonders (kan være noe vanskelig, men junior her elsker det)
Escape (spill hvor man jobber sammen mot samme mål, men stressende)
Magilabyrinten (barnespill)

kommer bare på 2 til i tillegg til de spilla du allerede har nevnt:
alias (voksne har kort fra "vanlig" alias og barn har kort fra junioralias, slik gjør vi det med geni også :) )
kortspillet president, boms (er visst flere ulike navn på dette spillet..)

Vi spiller mye og 6åringen spiller nok endel mer avanserte spill enn klassekompisene

Her går det mye i Carcassonne, gøy for både 6åringen og voksne.
DixIt om man liker litt abstrakt tenking.
Dominion kan være aktuelt, finnes på norsk og er et artig deck-building game.
Ice cool var gøy.
Slide blast har vært populært blandt ungene.
Tenkte å etterhvert introdusere 5 tribes for han.
Alle disse er ukjente for meg, men det gjør meg bare nysgjerrig :D Ja jeg har alltid ment det er viktig å ha noe å strekke seg etter, så vi begynte tidlig med mange brettspill. Noen måtte naturligvis vente til lesingen kom seg, men nå er han klar for mye. Vurderer trivial pursuit, selv om jeg aldri har prøvd det selv :p
Hvor får jeg kjøpt disse spillene?

Back
Topp