Brettspill og kortspill

Ryktet går kan være kjekt for en 8åring [emoji6]
Og millionær har jo flere versjoner som og kan være kjekk å ha bare for variasjons del vi har d i kort versjon, er veldig kjekt og går noe fortere [emoji6]
Kortspill har man jo f.eks uno,
Vri8, og remy er vi kjempe fan av, har mange navn blandet annet kort og lang, men om du googler kortspill remy så får du opp regler, er veldig enkelt når man har kommet inn i det [emoji6]
Har aldri prøvd ryktet går, men fikk det nylig forklart som en tegneversjon av hviskeleken? Høres kjempegøy ut, vi er alle kronisk dårlige til å tegne :p Har et helt nytt avengers monopol som jeg gleder meg til å prøve, jeg har aldri prøvd monopol, kun millionær

Vi har en bok som heter "150 kortspill" på hytta, kjempekjekt. Kan plukke ut ett spill som man lærer seg den turen. Noen blir veldig gøy, mens andre flopper. Den har de fleste av de vanlige kortspillene beskrevet.

Sjakk vet jeg flere unger liker fra 5-6 års alderen (alltid flaut å bli knust i sjakk av noen som ikke kan lese skikkelig engang, men det er en annen sak).

Ubungo er kjempegøy, kanskje litt stress for en 8 åring, siden det går ganske fort i det spillet, men veldig gøy å ta en omgang eller to. Greit med ett spill hvor man ikke bruker mange timer på en omgang.
Ja kortspill er jo gøy, husker jo at vi spilte mange forskjellige, men husker ikke navn og regler på de :p Skal se etter en slik oversikt da.

Ja han er veldig glad i sjakk, men det er jo en tomannsgreie :)

Han som nettopp er blitt 9 her er veldig glad i brettspill.

Her er en del spill som fungerer for voksne og for en åtteåring som er litt moden, men som ikke har for mye regler:

King of Tokyo er moro for store og små!
Carcasonne
Ubongo
Ryktet går
Ticket to ride
Alias
Roborally
7wonders (kan være noe vanskelig, men junior her elsker det)
Escape (spill hvor man jobber sammen mot samme mål, men stressende)
Magilabyrinten (barnespill)
Ja han er ganske moden på denne måten, så skal sjekke ut disse spillene :)

Får mye i kortspill her. Daglig faktisk etter middag. Da spiller vi fisken med kort. Idioten spiller vel helst jeg og mannen mot hverandre, men eldste kan den. Minste er ikke stødig i den enda så. Spiller også gammel jomfru og vri åtten. Spille jeg lærte av farmor når jeg var liten med kort.

Av brettspill går det mest i diamanten, monopol, stigespillet og ryktet går. (De har også en voksenversjon. Kult med en vinkveld med venninner [emoji14] )
Eldste elsker også kinasjakk.

Vi har ei på 6 og ei på 11 :)

Får mye i kortspill her. Daglig faktisk etter middag. Da spiller vi fisken med kort. Idioten spiller vel helst jeg og mannen mot hverandre, men eldste kan den. Minste er ikke stødig i den enda så. Spiller også gammel jomfru og vri åtten. Spille jeg lærte av farmor når jeg var liten med kort.

Av brettspill går det mest i diamanten, monopol, stigespillet og ryktet går. (De har også en voksenversjon. Kult med en vinkveld med venninner [emoji14] )

Jeg haaater stigespillet! :mad: Jeg er til vanlig ikke en dårlig taper, men akkurat det spillet bringer fem det verste i meg, man kan være så nær og plutselig er man helt på bånn! :hilarious:
Fisken og gammel jomfru har jeg aldri hørt om, tror jeg må Google :p

Jeg haaater stigespillet! :mad: Jeg er til vanlig ikke en dårlig taper, men akkurat det spillet bringer fem det verste i meg, man kan være så nær og plutselig er man helt på bånn! :hilarious:
Fisken og gammel jomfru har jeg aldri hørt om, tror jeg må Google :p
Jeg er ikke fan av stigespillet jeg heller gitt. Havner i stigene hver gang [emoji14] Fisken har sikkert mange navn da, men det er 5 kort til hver og resten ligger på bordet (strødd rundt som ett hav).

Så spør feks A til B (har du 5? A må ha det på hånd da) Har B 5 må B gi det til A. Da kan A spør C om C har 5. Har ikke C fisk sier han Gå å fisk. Så trekker A ett kort fra "havet midt på bordet". Så er det B sin tur. Gjelder å få mest mulig stikk. Altså alle fire 5. Får man ett stikk (fire 5ere) så legges det ned på bordet med bildesiden opp. Går man tom for kort, er man ute av spillet. :)

Kortspillbok skal jeg ønske meg til bursdagen! Genialt!
Bortsett fra at Google ikke antydet at det finnes på markedet da. ;-)

Last edited:
gammel jomfru
Gammel jomfru, kortspill for to eller flere personer med én eller to vanlige kortstokker, populært barnespill. Kortene deles ut med billedsiden ned, jevnt fordelt i bunker til alle spillerne. Spillet går ut på å bli kvitt kortene sine ved å bygge i stigende eller fallende sekvens (tallrekkefølge) på åpne bunker på bordet. Den som sitter igjen med kort til slutt, er blitt gammel jomfru.

Når jeg var stor nok og farmor ble gammel jomfru påpekte jeg alltid at det var løgn. For hu hadde jo fått barn. Når jeg var gammel nok til å vite hva jomfru var [emoji23]

Jeg er ikke fan av stigespillet jeg heller gitt. Havner i stigene hver gang [emoji14] Fisken har sikkert mange navn da, men det er 5 kort til hver og resten ligger på bordet (strødd rundt som ett hav).

Så spør feks A til B (har du 5? A må ha det på hånd da) Har B 5 må B gi det til A. Da kan A spør C om C har 5. Har ikke C fisk sier han Gå å fisk. Så trekker A ett kort fra "havet midt på bordet". Så er det B sin tur. Gjelder å få mest mulig stikk. Altså alle fire 5. Får man ett stikk (fire 5ere) så legges det ned på bordet med bildesiden opp. Går man tom for kort, er man ute av spillet. :)
Åja hopp i havet! Hærlighet, den burde jeg skjønt egentlig :rolleyes:

Alle disse er ukjente for meg, men det gjør meg bare nysgjerrig :D Ja jeg har alltid ment det er viktig å ha noe å strekke seg etter, så vi begynte tidlig med mange brettspill. Noen måtte naturligvis vente til lesingen kom seg, men nå er han klar for mye. Vurderer trivial pursuit, selv om jeg aldri har prøvd det selv :p
Hvor får jeg kjøpt disse spillene?
Ark bokhandel har veldig ofte 50% avslag på brettspill. Ekstra leker er også rimelige og pleier å ha godt utvalg, hvertfall her vi bor :happy:

Brettspill kjøpes på Ark, det er ofte halv pris på dem. Eller på nett. Et spill som ikke er nevnt er bohnanza. Det er et kortspill med egne kort og morsomt for voksne også. Har ikke spilt det med barn men vil tro en åtteåring finner ut av det.

Vi har også et som heter jernteppr, det elsker kb
Vi spilte utrolig mye fram til i fjor , nå blir det bare noen ganger i året

Vi spiller mye med tantebarna våre, og fra de var syv har spesielt Ticket to Ride (kommer i flere varianter, vi har tre-fire av de) vært utrolig poppis! Tror de aldri blir lei, selv ikke i dag fem år etter introduksjonen. Passer oss fint, for jeg digger det selv :happy:

Settlers og Sequence er også favoritter, og enkelt å lære/spille.

Alle disse er ukjente for meg, men det gjør meg bare nysgjerrig :D Ja jeg har alltid ment det er viktig å ha noe å strekke seg etter, så vi begynte tidlig med mange brettspill. Noen måtte naturligvis vente til lesingen kom seg, men nå er han klar for mye. Vurderer trivial pursuit, selv om jeg aldri har prøvd det selv :p
Hvor får jeg kjøpt disse spillene?
Om du er i Bergen så kan dere komme å teste ut spill med oss :-D vi har et par stykker (*hostfemhundrehost*)
Har du en Outland butikk i nærheten? Evt har Nordli og Ark begynt å få godt utvalg, bare vær obs på at når de har 50% på spill så er det rundt normalpris hos de fleste nettbutikker.

Er så utrolig stort utvalg av spill og forskjellige spillmekanikker som er mye bedre enn feks monopol og ludo. Kjekt når ikke alt er avhengig av flaks, men det kan være greit å ha spill som baserer seg på noe flaks for å jevne ut ulikt nivå hos spillerne.

TP krever jo endel kunnskap. Om dere liker faktaspill så kan jeg anbefale Fauna og Terra (usikker på om Terra finnes på norsk men Fauna finns). Det er spørsmål om hhv dyr og land/steder men man kan velge litt hva man vil svare på og om man ikke har peiling så kan man gamble på at de andre kan.
Feks skal man svare på hvilke områder på kartet dyret lever i, vekt, lengde/høyde, halelengde. Og man får poeng for å svare nesten riktig også så er lett å score poeng. Hvis en tipper at lengden på et dyr er 10-20 cm så kan du tippe 20-30 og få poeng om riktig svar var 15cm .

Ellers kan Spiel i Essen, Tyskland være et bra sted å handle, Europas største brettspillmesse i oktober hvert år. Vi hadde med ungene i fjor, kjempekjekt og skal i år også :-D

Ja kortspill er jo gøy, husker jo at vi spilte mange forskjellige, men husker ikke navn og regler på de :p Skal se etter en slik oversikt da.

Ja han er veldig glad i sjakk, men det er jo en tomannsgreie :)
Finnes multiplayer sjakk og
four_player_chess_board_by_goe5-d32q0j2.jpg

7 åringen her liker godt
Yatzy
Den forsvunne diamanten
Villkatten
Svarte Per

Kort:
Idiot
Gris
Vri åtter

Om du er i Bergen så kan dere komme å teste ut spill med oss :-D vi har et par stykker (*hostfemhundrehost*)
Har du en Outland butikk i nærheten? Evt har Nordli og Ark begynt å få godt utvalg, bare vær obs på at når de har 50% på spill så er det rundt normalpris hos de fleste nettbutikker.

Er så utrolig stort utvalg av spill og forskjellige spillmekanikker som er mye bedre enn feks monopol og ludo. Kjekt når ikke alt er avhengig av flaks, men det kan være greit å ha spill som baserer seg på noe flaks for å jevne ut ulikt nivå hos spillerne.

TP krever jo endel kunnskap. Om dere liker faktaspill så kan jeg anbefale Fauna og Terra (usikker på om Terra finnes på norsk men Fauna finns). Det er spørsmål om hhv dyr og land/steder men man kan velge litt hva man vil svare på og om man ikke har peiling så kan man gamble på at de andre kan.
Feks skal man svare på hvilke områder på kartet dyret lever i, vekt, lengde/høyde, halelengde. Og man får poeng for å svare nesten riktig også så er lett å score poeng. Hvis en tipper at lengden på et dyr er 10-20 cm så kan du tippe 20-30 og få poeng om riktig svar var 15cm .

Ellers kan Spiel i Essen, Tyskland være et bra sted å handle, Europas største brettspillmesse i oktober hvert år. Vi hadde med ungene i fjor, kjempekjekt og skal i år også :-D
Ja dere høres ut som skikkelige brettspillentusiaster! :D Her var det mange gode tips, skal sjekke opp :)

Back
Topp