Språk

Selmaen

Glad i forumet
Hvordan går språkutviklingen hos dere? Frøkna mi sa i dag sin første 3-ords-setning "mamma sitte der" [emoji5] Merker jeg blir øm om hjertet [emoji173]
 
Har enda bare 1 og 1 ord og har vel talt at han har mellom 20 og 30 ord totalt. Virker som det kommer mer og mer raskere nå. Så kanskje litt mer ord nå.
 
Han har jo vært ganske tidlig med alt fysisk han min. Og dei sier jo at om dei er tidlig fysisk så er dei treigare med språket. Stolt bør du være. Det blir jeg og. Og det bare av nye enkelt ord :p hehe
 
Så herlig! [emoji173]️

Her skravler hun som en foss! Forståelige og uforståelige setninger om hverandre. [emoji28] Hadde et skikkelig språkboozt i november som bare skøyt i været i desember. Så setninger med flere ord kom plutselig på løpende bånd. Utrolig morsomt og fascinerende og man blir jo kjempestolt! Nå har hun begynt å prøve å fortelle ting fra barnehagen, men er ikke bestandig like enkelt å skjønne budskapet. Men hun blir jo så ivrig. Hun har faktisk begynt å snakke i søvne også så babycallen kan by på god underholdning innimellom [emoji4]
 
Ett og ett ord her, men stadig nye kommer. :) De som blir brukt mest er vel "å donn" (Ole brumm), "ias" (Elias) og "sau" (dinosaur) :p Ganske stor fan av alle tre :)
 
Så herlig! [emoji173]️

Her skravler hun som en foss! Forståelige og uforståelige setninger om hverandre. [emoji28] Hadde et skikkelig språkboozt i november som bare skøyt i været i desember. Så setninger med flere ord kom plutselig på løpende bånd. Utrolig morsomt og fascinerende og man blir jo kjempestolt! Nå har hun begynt å prøve å fortelle ting fra barnehagen, men er ikke bestandig like enkelt å skjønne budskapet. Men hun blir jo så ivrig. Hun har faktisk begynt å snakke i søvne også så babycallen kan by på god underholdning innimellom [emoji4]
Hihi, så stilig at dere har hørt henne på callen [emoji7]
 
Her har hun snakket og skravlet siden september. Kan synge hele sanger med litt hjelp og sier mer enn tre ord per setning. Hun er godt foran, det er litt gøy! ♡ Teller til 10 og kan vel opp imot 100 ord. Hun er nok litt mer forsiktig fysisk :)
 
Her har hun snakket og skravlet siden september. Kan synge hele sanger med litt hjelp og sier mer enn tre ord per setning. Hun er godt foran, det er litt gøy! ♡ Teller til 10 og kan vel opp imot 100 ord. Hun er nok litt mer forsiktig fysisk :)
Oj, kan hun telle til 10? Da er hun nok litt foran ja [emoji3]
 
Oj, kan hun telle til 10? Da er hun nok litt foran ja [emoji3]
Ja! Noen ganger litt hjelp til et tall innimellom. Tror hun skjønner at det er snakk om antall for noen ganger teller hun mens hun peker på ting. Så får vi se om dette er et geni eller ikke :D jeg kan ikke hjelpe til med matten så hun har det ikke etter meg [emoji14]
 
Ja! Noen ganger litt hjelp til et tall innimellom. Tror hun skjønner at det er snakk om antall for noen ganger teller hun mens hun peker på ting. Så får vi se om dette er et geni eller ikke :D jeg kan ikke hjelpe til med matten så hun har det ikke etter meg [emoji14]
Høres ganske likt ut som her. Men gjengangeren er en, to, tre, seks, sju, ni, ti. Med full entusiasme og jubel og gjerne litt stående applaus for seg selv [emoji28]
 
Høres ganske likt ut som her. Men gjengangeren er en, to, tre, seks, sju, ni, ti. Med full entusiasme og jubel og gjerne litt stående applaus for seg selv [emoji28]
Haha morsomt! :D
Her sier hun: "flink!" hvis hun vet hun har gjort noe bra. Haha.

Hun kan synge hele bæ bæ lille lam. Eneste ordet som er vanskelig er "søndagsklær", klarer ikke å gjengi hva hun sier ;'D
 
Lillemor ligger veldig godt an med språket. Hun snakker setninger på rundt 5-6 ord, har et stort ordforråd, kan telle til 12, alle ukedagene, kan utrolig mange sanger. Hun tar fort sanger, trenger bare høre de et par ganger før de sitter. Snakker nokså rent, og har begynt å markere "r" når hun sier enkelt ord, som mer, der, her. Men hun kan ikke rulle på r enda. Snakker foreløpig ikke så mye engelsk, der er det noen få ord som går igjen.
Hun får mye skryt for språket sitt i barnehagen.
 
Kommer nye ord hver dag. Men klarer ikke å si noe ordrett enda, men hu har rett og slett ikke tid
 
Back
Topp